۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

خواندن سوره ملک به وقت خواب

 

پرسش: آیا صحیح است که خواندن سوره مُلک قبل از خواب باعث نجات از عذاب قبرمی شود؟

 

 پاسخ: آنچه از احادیث نبوی صلی‌الله‌علیه‌ وآله ‌وسلم ثابت است این است که هر شب خواندن سوره ملک (تبارک الذی) پیش از خواب  سنت است و خواندن این سوره باعث بخشش و آمرزش گناهان شده و مانع عذاب قبر می گردد، در این باره به سه حدیثی که در ذیل ذکر می شود دقت نمایید:

 

1- عن ابْنِ عَبَّاسٍ  قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : هِیَ الْمَانِعَةُ.

 

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: این 

سوره ملک (تبارک الذی) جلو گیری کننده است (یعنی خواندن آن مانع عذاب قبر می گردد).

 

سنن ترمذی ( 2890 )

 

2- عن أَبِی هُرَیْرَةَ ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :  إِنَّ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ ثَلَاثُونَ آیَةً شَفَعَتْ لِرَجُلٍ حَتَّى غُفِرَ لَهُ، وَهِیَ سُورَةُ : { تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ }

 

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: 

همان سوره ای از قرآن هست که سی آیه دارد برای فرد شفاعت می نماید تا اینکه او را بیامرزد و آن سوره ملک  { تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ } می باشد

 

سنن ترمذی( 2891 ) و سنن أبی داود ( 1400 )

 

3- عن جَابِرٍ ،  أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ لَا یَنَامُ حَتَّى یَقْرَأَ ( الم تَنْزِیلُ ) وَ ( تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ ).

 

ترجمه: جابر رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (شب) 

نمی خوابیدند تا اینکه (سوره سجده) الم تَنْزِیلُ و (سوره ملک)  تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْک را 

می خواندند.

 

سنن الترمذی ( 3404 )

قضایی نماز وتر

پرسش: اگر کسی تا اذان صبح نماز وترش را نخواند آیا می شود بعد از اذان صبح بخواند؟


پاسخ: وقت نماز وتر بعد از نماز عشاء شروع تا شروع وقت نماز صبح ادامه دارد، ولی اگر کسی بخواب رفت و یا فرموش کرد، هرگاه که به یادش آمد و یا بیدارشد؛ می تواند نماز وترش را قضاء بیاورد و بخواند، در این باره به این دو حدیث صحیح زیر توجه نمایید:


1- عَنْ أَبِی سَعِیدٍ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «أَوْتِرُوا قَبْلَ أَنْ تُصْبِحُوا». صحیح مسلم، (754)

ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: قبل از اینکه وارد وقت صبح گردید (نماز) وتر (خود را) بخوانید.


2- عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الخُدْرِیِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ نَامَ عَنِ الوِتْرِ أَوْ نَسِیَهُ فَلْیُصَلِّ إِذَا ذَکَرَ وَإِذَا اسْتَیْقَظَ».جامع الترمذی، (465)

ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرکس از نماز وتر بخواب رفت و یا اینکه (خواندن) آن را فراموش کرد، پس باید هرگاه که بیادش آمد و (یا) هرگاه که از خواب بیدار شد (نماز وترش را) بخواند.

حکم جمع در میان نماز جمعه و عصر برای مسافر

پرسش: آیا جمع بین نمازجمعه و نماز عصر برای مسافر و یا افراد معذورجایز است؟


پاسخ: بنا بر دو دلیل بله؛ جمع در میان نماز جمعه و نماز عصر برای مسافر و افراد معذور جایز است:


1- نماز جمعه؛ جانشین نماز ظهر است، لذا همانگونه که در میان نماز ظهر و عصر جمع جایز است در میان جانشین ظهر یعنی نماز جمعه و میان عصر نیز جمع نمودن، جایز است.


 2- در صحیح مسلم روایت (705) زمانی که از علت جمع نمودن رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در میان دو نماز در وطن و محل اقامت؛ از ابن عباس رضی الله عنه پرسیده می شود، ایشان در جواب می فرمایند: «أَرَادَ أَنْ لَا یُحْرِجَ أَحَدًا مِنْ أُمَّتِهِ»، رسول الله صلی الله علیه و آله خواسته تا کسی از امتش را به تنگی و سختی نیندازد، و همچنین در روایت (706) صحیح مسلم که از معاذبن جبل رضی الله عنه در باره حکمت جمع نمودن رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در سفر در میان دو نمازروایت شده؛ پرسیده می شود در آن نیزچنین پاسخ داده شده است: «أَرَادَ أَنْ لَا یُحْرِجَ أُمَّتَهُ»، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خواسته تا امتش به تنگی و حرج نیندازد.

لذا برای رفع حرج از مسافر؛ جمع در میان نماز جمعه و نمازعصر مجاز می باشد.

حکم یافتن اشیاء گم شده

پرسش: اگر کسی گوسفندی را یافت و بعد آن گوسفند بچه زیاید و صاحبش پیدا نشد، فرد یابنده به این گوسفند و بچه آن چه کند؟


پاسخ: اگر کسی گوسفندی را یافت باید تا یک سال اعلان کند، اگر صاحبش پیدا شد که آن گوسفند را به صاحبش باز گرداند، واگر در مدت این سال زاید بچه آن نیز باید به صاحبش باز گردانده شود، و اگر آن گوسفند در طول سال مرده که هیچ، ولی اگر بعد از یک سال گوسفند زنده بود و صاحبش هم پیدا نشد، آن وقت است که آنکسی که آن را یافته مالکش می گردد، و هر نوع تصرف برایش مجاز می باشد، ولی اگر بعدها هر زمان صاحبش پیدا شد باید آن گوسفند بهمراه تمام بچه هایش به صاحبش باز گردانده شود، و اگر یابنده آن را بعد از یکسال آن گوسفند را کشته و خورد و یا فروخت ولی بعد ها صاحبش پیدا شد، در این وقت باید قیمتش و یا گوسفندی همانندش را به صاحبش برگردانده شود، در این باره به حدیث زیر توجه نمایید:

عَنْ زَیْدِ بْنِ خَالِدٍ الجُهَنِیِّ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ اللُّقَطَةِ، فَقَالَ: «اعْرِفْ وِکَاءَهَا، أَوْ قَالَ وِعَاءَهَا، وَعِفَاصَهَا، ثُمَّ عَرِّفْهَا سَنَةً، ثُمَّ اسْتَمْتِعْ بِهَا، فَإِنْ جَاءَ رَبُّهَا فَأَدِّهَا إِلَیْهِ» قَالَ: فَضَالَّةُ الإِبِلِ؟ فَغَضِبَ حَتَّى احْمَرَّتْ وَجْنَتَاهُ، أَوْ قَالَ احْمَرَّ وَجْهُهُ، فَقَالَ: «وَمَا لَکَ وَلَهَا، مَعَهَا سِقَاؤُهَا وَحِذَاؤُهَا، تَرِدُ المَاءَ وَتَرْعَى الشَّجَرَ، فَذَرْهَا حَتَّى یَلْقَاهَا رَبُّهَا» قَالَ: فَضَالَّةُ الغَنَمِ؟ قَالَ: «لَکَ، أَوْ لِأَخِیکَ، أَوْ لِلذِّئْبِ». صحیح بخاری، حدیث (91)

ترجمه: زید بن خالد جهنی رضی الله عنه فرمودند: همانا مردی از پیامبر صلی الله علیه و آله در باره چیزی که یافته می شود پرسید، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: نخ (دهان کیسه) اش طرفش و ظرفش را شناسائی کن و سپس یکسال اعلان کن، سپس (اگر صاحبش پیدا نشد) از آن استفاده کن، و اگرصاحبش آمده که آنچه را که یافتی به صاحبش برگردان. (آن مرد) گفت: در باره شتر گم شده چه می فرمایید؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، به حدی) ناراحت شدند تا اینکه دو گونه و یا چهره ایشان سرخ شد، و سپس فرمودند: ترا به شترچه و در حالی که مشک آبش و سمش همراهش هست، برآب می رود و از درخت و گیاه می چرد، رهایش کن تا اینکه صاحبش آن را در یابد،(آن مرد) گفت: در باره گوسفند گم شده چه می فرمایید؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: (آن گوسفند گم شده) از توست (اگر صاحبش پیدا نشود) و یا از برادر تو است (اگر صاحبش که برادر دینی تو است پیدا شد) و یا از گرگ خواهد بود(در صورتی که آن گوسفند گم شده را رها کنی).

آیا بستن دندان اشکال دارد؟

پرسش: آیا بستن دندان اشکال دارد؟


پاسخ: علاج و درمان برای هر عضو از بدن و یا هرقسم از بدن مجاز است، رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: «تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ یَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ دَوَاءً، غَیْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ». سنن ابی داود (3855)


ترجمه: (در بیماریها خودتان را) مداوا کنید زیرا الله با عزت و بزرگوار هیچ دردی را نیافریده مگر اینکه برایش دارویی نیز آفریده است، بجز یک درد و بیماری که پیری (و مرگ) باشد.

طبق این قانون کلی هر نوع بیماری و دردی که در بدن باشد علاجش مجاز است، جریان دندان نیز از این قانون استثناء نیست، لذا کندن دندان ، و یا پر کردن و یا بستن بوقت نیاز مجاز می باشد.

ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 66 تا 70

بَابُ مَا جَاءَ أَنَّ المَاءَ لَا یُنَجِّسُهُ شَیْءٌ

بحث آنچه (درحدیث) آمده که همانا آب را چیزی نجس و ناپاک نمی گرداند.


66 - (صحیح) حَدَّثَنَا هَنَّادٌ، وَالحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ الخَلَّالُ، وَغَیْرُ وَاحِدٍ، قَالُوا: حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ، عَنْ الوَلِیدِ بْنِ کَثِیرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ کَعْبٍ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ رَافِعِ بْنِ خَدِیجٍ، عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الخُدْرِیِّ، قَالَ: قِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَتَتَوَضَّأُ مِنْ بِئْرِ بُضَاعَةَ، وَهِیَ بِئْرٌ یُلْقَى فِیهَا الحِیَضُ، وَلُحُومُ الکِلَابِ، وَالنَّتْنُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ المَاءَ طَهُورٌ لَا یُنَجِّسُهُ شَیْءٌ».

ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت نمودند که به (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) گفته شد: ای رسول الله، آیا ما می توانیم که از آب چاه بضاعه وضو بگیریم، و در حالی که این چاهی است که درآن پارچه های آلوده به خون حیض و گوشتان سگ ها و چیزهای کیف و بدبوانداخته می شوند؟ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا آب پاک و پاک کننده است و چیزی آن را نجس و ناپاک نمی گرداند.


بَابُ مِنْهُ آخَرُ

بحث دیگری در این باره (که آب را چیزی نجس نمی گرداند)


67 - (صحیح) حَدَّثَنَا هَنَّادٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدَةُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ الزُّبَیْرِ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ یُسْأَلُ عَنِ المَاءِ یَکُونُ فِی الفَلَاةِ مِنَ الأَرْضِ، وَمَا یَنُوبُهُ مِنَ السِّبَاعِ وَالدَّوَابِّ؟ قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا کَانَ المَاءُ قُلَّتَیْنِ لَمْ یَحْمِلِ الخَبَثَ».

ترجمه: ابن عمر رضی الله عنه فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که از ایشان در باره آبی که درزمین کویری (هست) ودرندگان و حیوانات از آن نوشیده و استفاده می کنند پرسیده شد (که آیا این آب نجس است)؟ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: چون (این نوع) آب به اندازه (آب) دو کوزه بزرگ برسد نجاست و پلیدی را با خود حمل نمی کند( و نجس نمی گردد).


بَابُ کَرَاهِیَةِ البَوْلِ فِی المَاءِ الرَّاکِدِ

بحث کراهیت ادرار نمودن در آب ایستاده


68 - (صحیح) حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَیْلَانَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «لَا یَبُولَنَّ أَحَدُکُمْ فِی المَاءِ الدَّائِمِ ثُمَّ یَتَوَضَّأُ مِنْهُ».

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرگز یکی از شما درآب ایستاده ادرار نمی کند که سپس بخواهد از آن وضو بگیرد.


بَابُ مَا جَاءَ فِی مَاءِ البَحْرِ أَنَّهُ طَهُورٌ

بحث آنچه (در حدیث) در باره آب دریا آمده که پاک و پاک کننده است.


69 - (صحیح) حَدَّثَنَا قُتَیْبَةُ، عَنْ مَالِکٍ، ح، وحَدَّثَنَا الأَنْصَارِیُّ إِسْحَاقُ بْنُ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْنٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا مَالِکٌ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ سُلَیْمٍ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ سَلَمَةَ مِنْ آلِ ابْنِ الْأَزْرَقِ، أَنَّ المُغِیرَةَ بْنَ أَبِی بُرْدَةَ وَهُوَ مِنْ بَنِی عَبْدِ الدَّارِ أَخْبَرَهُ، أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَیْرَةَ، یَقُولُ: سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا نَرْکَبُ البَحْرَ، وَنَحْمِلُ مَعَنَا القَلِیلَ مِنَ المَاءِ، فَإِنْ تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا، أَفَنَتَوَضَّأُ مِنَ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَیْتَتُهُ».

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که مردی از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (چنین) پرسید و گفت: ای رسول الله ما سفر دریایی می کنیم و بهمراه ما اندکی از آب (شیرین) حمل می کنیم، (حالا) اگر ما با این (آب شیرین) وضو بگیریم (آب شیرین ما تمام شده و بعد) تشنه خواهیم شد، (و آب شیرینی برای نوشیدن نخواهیم داشت)، آیا می توانیم با آب (شور) دریا وضو بگیریم؟ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دریا آبش پاک و پاک کننده است، و (حیوانات و موجودات) خود مرده آن حلال است.


بَابُ التَّشْدِیدِ فِی الْبَوْلِ

بحث (عذاب) سخت درباره کسی که ازادرار(خودش پرهیزنمی کند)


70 - (صحیح) حَدَّثَنَا هَنَّادٌ، وَقُتَیْبَةُ، وَأَبُو کُرَیْبٍ، قَالُوا: حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، عَنْ الأَعْمَشِ، قَال: سَمِعْتُ مُجَاهِدًا یُحَدِّثُ، عَنْ طَاوُسٍ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى قَبْرَیْنِ، فَقَالَ: " إِنَّهُمَا یُعَذَّبَانِ، وَمَا یُعَذَّبَانِ فِی کَبِیرٍ: أَمَّا هَذَا فَکَانَ لَا یَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ، وَأَمَّا هَذَا فَکَانَ یَمْشِی بِالنَّمِیمَةِ .

 ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از کنار دو قبرگذر نمودند، و سپس فرمودند: همانا (صاحبان) این دو عذاب داده می شوند، ولی درباره چیزی که پرهیز از آن سخت و بزرگ باشد عذاب داده نمی شوند: اما (صاحب) این (قبر، عادتش بر این) بوده که از ادرار خودش پرهیزنمی کرده، و اما (صاحب) این (قبر،عادتش بر این) بوده که سخن چینی می نموده است. 

احکام ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی


_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_



پرسش: آیا این درست است که برخی می گویند: در زمان ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی اگر زن حامله راه برود و یا تکان بخورد بچه اش ناقص متولد می شود؟


پاسخ : این واقعیت ندارد که در زمان ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی اگر زن حامله راه برود و یا تکان بخورد بچه اش ناقص متولد می شود، در اصل خورشید و ماه دو نشانی از نشانی ها وجود الله متعال اند که گه گاهی الله متعال برای آنها گرفتگی ایجاد می کند و با این طریق بندگانش را می ترساند، لذا هرگاه که خورشید و یا ماه گرفت، اسلام به ما دستور دعا، دادن صدقات، آزادی غلامان، نماز و انجام سایر کاریهای نیک را داه اند، در این باره به چند حدیث صحیح در این باره توجه نمایید:

 

1-  عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَرَ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ، لاَ یَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَیَاتِهِ، فَإِذَا رَأَیْتُمْ ذَلِکَ، فَادْعُوا اللَّهَ، وَکَبِّرُوا وَصَلُّوا وَتَصَدَّقُوا». صحیح بخاری، حدیث (1044)

ترجمه: عایشه رضی الله عنها فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا خورشید و ماه دو نشانی از نشانیهای الله است، این دو نه برای مرگ کسی و نه برای زندگی کسی می گیرند، هرگاه شما این (گرفتگی) را دیدید، پس از الله دعا کنید، و الله اکبر بگویید، و نماز بخوانید و صدقه بدهید.


2- عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِی بَکْرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَتْ: «کُنَّا نُؤْمَرُ عِنْدَ الخُسُوفِ بِالعَتَاقَةِ». صحیح بخاری، حدیث (2520).

ترجمه: اسماء دختر ابوبکر رضی الله عنهما فرمودند:  ما ( از جانب رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) به هنگام خورشید گرفتگی دستور به آزاد نمودن بردگان؛ داده می شدیم.


3- عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللهِ، لَا یَنْکَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ، وَلَا لِحَیَاتِهِ، فَإِذَا رَأَیْتُمْ ذَلِکَ فَاذْکُرُوا اللهَ». صحیح مسلم، حدیث (907)

ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا خورشید و ماه دو نشانی از نشانیهای الله اند، نه برای مرگ کسی می گسرند و نه برای زندگی کسی، هرگاه که این گرفتگی را مشاهده نمایید، پس الله را یاد کنید( و به ذکر الله مشغول گردید).


4- عَنْ أَبِی مُوسَى، عَن النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِنَّ هَذِهِ الْآیَاتِ الَّتِی یُرْسِلُ اللهُ لَا تَکُونُ لِمَوْتِ أَحَدٍ، وَلَا لِحَیَاتِهِ، وَلَکِنَّ اللهَ یُرْسِلُهَا، یُخَوِّفُ بِهَا عِبَادَهُ، فَإِذَا رَأَیْتُمْ مِنْهَا شَیْئًا، فَافْزَعُوا إِلَى ذِکْرِهِ، وَدُعَائِهِ، وَاسْتِغْفَارِهِ». صحیح مسلم، حدیث (912)

ترجمه: ابوموسی رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا این نشانی ها (همانند خورشید گرفتگی و غیره ای) که الله می فرستد نه برای مرگ یکی اتفاق می افتد و نه برای زندگیش، و لیکن الله آنها را می فرستد و با آنها بندگانش را می ترساند، هرگاه که چیزی از اینها را دیدید، پس بسوی ذکر الله و دعایش و طلب آمرزش از ایشان بشتابید.

آیا می شود به اهل تصوّف اهل سنّت گفت؟

_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_



پرسش: آیا می شود به اهل تصوّف اهل سنّت گفت؟


پاسخ: برخی ازعلماء می گویند که اهل تصوّف در اهل سنّت عام داخل و در اهل سنّت خاص داخل نیستند، ولی بنظر بنده هر چند ما بیشتربتوانیم تقسیم بندی های فرقه ای درون اسلام را رها کنیم و به همان نامی که الله متعال در قرآن مجید بر ما گذاشته بسنده کنیم بهتر خواهد بود، و ما را بهم نزدیک تر و از اختلافات و در گیریهای فرقه ای بدور تر خواهد داشت، وچه زیبا می شد که اگر همه ما مسلمانان خودمان را بنام زیبایی که الله متعال ما را نام گذاری نموده بسنده می کردیم، الله متعال در آیه (78) سوره حج ما را چنین نام گذاری نموده اند: .... هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا ....یعنی: الله شما را پیش از این (کتاب، درکتابهای آسمانی پیشین) و در این (کتاب آسمانی) مسلمان نام گذاری نموده است.


لذا ما مسلمانان به جای اینکه هر روز گروهی را از جمع ما بیرون کنیم، و عرصه را بر خود و دیگران تنگ کنیم، و فقط خود را حق و سایراهل اسلام را منحرف معرفی نماییم، و آب در آسیاب دشمنان دین برزیم، و دیگران را تکفیر، تفسیق و تبدیع کنیم، باید با کمال اخلاص و نهایت حکمت؛ به نصیحت اهل اسلام بپردازیم، تا بدین طریق خود و دیگران را از مسیر واقعی به انحراف نکشانیم، همانگونه که در این حدیث آمده؛ خیر خواه تمام اهل اسلام باشیم:


عَنْ تَمِیمٍ الدَّارِیِّ أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «الدِّینُ النَّصِیحَةُ» قُلْنَا: لِمَنْ؟ قَالَ: «لِلَّهِ وَلِکِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ وَعَامَّتِهِمْ». صحیح مسلم، حدیث (55).


ترجمه: تمیم داری رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دین خیر خواهی است، ما گفتیم: برای چه کسی؟ ایشان فرمودند: برای الله، و برای کتابش، و برای رسولش، و برای رهبران مسلمان و عوام آنها.

حکم خریداجناس با تفاوت قیمت نقد و نسیه

 

پرسش: آیا خرید ماشین و یا هر چیز دیگر که قیمت نقد آنها با نسیه آنها متفاوت است یعنی نقدی ارزان تر و نسیه ای و قسطی گران تر است، جایزاست؟


پاسخ: خرید و فروش ماشین و سایر اجناس و کالاها بر چند نوع است:


1 - بصورت نقدی و با قیمت نقدی بازار، این نوع معاملات جایز است.

2 - بصورت نسیه ولی به قیمت نقدی، این نوع داد و ستدها جایز است.

3 - بصورت نسیه با قیمتی بیشتر از قیمت نقدی معامله نمودن، و یا بعبارت دیگر بصورت قسطی و با افزایش قیمت معامله نمودن، این نوع خرید و فروش ها حرام و رباست.


عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَیْعَتَیْنِ فِی بَیْعَةٍ». صحیح است ، سنن نسائی حدیث (4632)

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از دو قیمت (نقد و نسیه با افزایش قیمت) در یک معامله ممانعت نمودند.


عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ بَاعَ بَیْعَتَیْنِ فِی بَیْعَةٍ، فَلَهُ أَوْکَسُهُمَا أَوِ الرِّبَا». حسن است، سنن ابی داود، حدیث (3461).

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرکس قیمت (نقد و نسیه با افزایش قیمت) در یک معامله انجام دهد پس برای او ازاین دو همانی است که کم تر(و نقدی) است و یا (همان نسیه با افزیش قیمت است که) رباست.

آیا در قرآن و سنّت در باره مهدی علیه السلام مطلبی آمده است؟

_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_



آیا در قرآن و سنّت در باره مهدی علیه السلام مطلبی آمده است؟

 

پاسخ: در قرآن مجید در باره مهدی علیه السلام سخنی به میان نیامده است ولی احادیث صحیح متعددی در باره مهدی علیه السلام آمده که در ذیل به چند تا از آنها اشاره خواهیم نمود:


1- (صحیح) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَا تَذْهَبُ الدُّنْیَا حَتَّى یَمْلِکَ العَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی».

ترجمه: عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دنیا نمی رود و به پایان نمی رسد تا اینکه مردی از خاندان من بر عربها حکومت کند، که نامش با نام من برابری دارد.                            

جامع ترمذی، حدیث (2230)

 


2- (صحیح) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَبْعَثَ فِیهِ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی، وَاسْمُ أَبِیهِ اسْمُ أَبِی، یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا، وَعَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا» .

ترجمه: عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اگر از دنیا باقی نماند بجز یک روز قطعا الله آن روز را طولانی خواهد نمود تا اینکه مردی را از خاندان من بر انگیخته کند که نامش با نام من و نام پدرش با نام پدر من برابری دارد ، او زمین را پر از عدل و انصاف می کند همان گونه که پر از ظلم و ستم شده است. 

سنن ابی داود، حدیث (4282).

 

3 - (صحیح) عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «الْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتِی، مِنْ وَلَدِ فَاطِمَةَ».

ترجمه: ام سلمه رضی الله عنها فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: مهدی از خاندان من و از نسل فاطمه (رضی الله عنها) می باشد.

سنن ابی داود، حدیث (4284).

 

4- (حسن) عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «الْمَهْدِیُّ مِنِّی، أَجْلَى الْجَبْهَةِ، أَقْنَى الْأَنْفِ، یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا، کَمَا مُلِئَتْ جَوْرًا وَظُلْمًا، یَمْلِکُ سَبْعَ سِنِینَ».

 

ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مهدی از(خاندان) من است، که جلوی سرش صاف و بی موست و بینیش کشیده و نوک باریک و خمیده است، او زمین را پر از عدل و انصاف می کند، همانگونه که پر از ظلم و ستم گشته است، او هفت سال حکومت می کند.

سنن ابی داود، حدیث (4285).

 

5 - (حسن) عَنْ عَلِیٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «الْمَهْدِیُّ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ، یُصْلِحُهُ اللَّهُ فِی لَیْلَةٍ».

ترجمه: علی بن ابی طالب رضی الله عته فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مهدی از خاندان ما است، الله او را در یک شب اصلاح می گرداند.

 

سنن ابن ماجه، حدیث (4085).

نشانی شناخت جهاد واقعی از غیر واقعی درچیست؟

http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شکلک هاhttp://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شکلک هاhttp://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شکلک ها



پرسش: نشانی شناخت جهاد واقعی از غیر واقعی درچیست؟

 

پاسخ : امروزه برخی ازمسلمانان، بسیاری از درگیریهای فی ما بین مسلمین و کشت و کشتارهای درون کشورهای اسلامی را جهاد نام گذاری می کنند، و در حالی که جهاد با درگیریهای داخلی فرق دارد، اولی اجر و ثواب و دیگری سرتا پا گناه و معصیت است، برای شناخت فرق در میان جهاد واقعی و درگیریهای فی ما بین مسلمین؛ دو چیز را باید خوب دانست:


1- جهاد فقط با کفار و منافقین صورت می گیرد، همان گونه که الله متعال در آیه (73) سوره توبه و درآیه (9) سوره تحریم فرموده اند:

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ.

ترجمه: ای پیامبر با کفار و منافقین جهاد کن و برآنها سخت بگیر و جایگاه آنان جهنم است و بد جایگاهی است.

لذا درگیریهایی فی ما بین مسلمین و جنگ های درون کشورهای اسلامی جهاد نیست و برادر کشی است، و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در این باره فرموده اند:

 

عَن أَبی بَکْرَةَ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِذَا التَقَى المُسْلِمَانِ بِسَیْفَیْهِمَا فَالقَاتِلُ وَالمَقْتُولُ فِی النَّارِ»، فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا القَاتِلُ فَمَا بَالُ المَقْتُولِ قَالَ: «إِنَّهُ کَانَ حَرِیصًا عَلَى قَتْلِ صَاحِبِهِ». صحیح بخاری، حدیث (31)

 

ترجمه: ابوبکره رضی الله عنه فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که می فرمایند: هرگاه دو مسلمان با شمشیرهایشان با یکدیگر در گیرشوند (که یکی از آن دو کشته شود) کشنده و کشته شده در آتش جهنم (خواهند رفت)، من گفتم ای رسول الله این که کشنده است (که مستحق جهنم است) جریان (جهنم رفتن) فرد کشته شده چیست؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: همانا او نیز علاقه به کشتن آن همراهش (که با او درگیرشده) داشته است.


2- جهاد فقط باید برای اعلای کلمه الله و سربلندی اسلام باشد و لاغیر، در این باره به حدیث (7458) صحیح بخاری توجه نمایید:

 عَنْ أَبِی مُوسَى، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ الرَّجُلُ: یُقَاتِلُ حَمِیَّةً، وَیُقَاتِلُ شَجَاعَةً، وَیُقَاتِلُ رِیَاءً، فَأَیُّ ذَلِکَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؟ قَالَ: «مَنْ قَاتَلَ لِتَکُونَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ العُلْیَا، فَهُوَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ».

ترجمه: ابوموسی رضی الله عنه مردی به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمد و گفت: مردی برای تعصبات (قومی قبیله و غیره) می جنگد، (و مردی ) برای اظهار بهادری و شجاعت می جنگد، و (مردی) برای خود نمائی و ریاکاری می جنگند، پس کدام یک از اینها در راه الله می باشد؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: هرکس برای بلندی کلمه و سخن الله بحنگد او در راه الله است.