۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

آیا حدیث می تواند آیات قرآنی را منسوخ کند .

  آیا حدیث می تواند آیات قرآنی را منسوخ کند؟ 

برادر عزیزی چنین فرمودند:

سلام علیکم


اگر ممکن است جوابها را به ایمیلم ارسال کنید تا دوباره که آمدم سردرگم از این پست به این پست نشوم.

سوال بنده اینست که آیا حدیث میتواند آیات قرآنی را منسوخ کند .اگر توضیحات کامل بدهید و نمونه هایی از نسخ آیات توسط احادیث را برایم بیاورید ممنون می شوم.

  

جــــــــــــــــــــــــــــواب :

قبل ازهرچیز جواب سلام این برادر را داده می گویم : وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته

اولا: برادر عزیز و گرامی ببخشید از آنجای که بنده زیاد با ایمیل علاقه وسرو کاری ندارم جواب هیچ فردی را مأمولا با ایمیل نمی فرستم و فقط از طریق مقاله نویس در وبلاگ و یا از طریق پاسخ دهی درنظرات وبلاگ جواب می دهم ،زیرا با این طریق هم جواب شما و یا هر سوال کننده دیگری داده می شود و هم افراد دیگری که به این وبلاگ سر می زنند و بازدید می کنند از آن بهر مند می شوند و با این طریق به ما هم ان شاء الله تعالی؛ الله مهربان اجر و ثواب بیشتری عنایت خواهد فرمود. واما با فرستادن به ایمیل شما و هریا سائل دیگری فقط تنها همان فرد ازآن مطلب استفاده خواهد کرد که برایش فرستاده می شود.   

ثانیا:دوست عزیز عادت بنده بر این است که هر کس در نظرات وبلاگ سوالی نماید اگر نیاز به توضیح زیادی نباشد ؛به توفیق الله تعالی درهمانجا یعنی در بخش نظرات به ایشان پاسخ می دهم و اگر نیاز به توضیح زیادی باشد به فضل و کرم الهی مقاله ای در آن مورد نوشته و در وبلاگم می گذارم .  

ثالثا:اینکه شما سوال نمودید که ( آیا حدیث می تواند آیات قرآن را منسوخ کند؟) جوابش از قرار زیر می باشد: بطور مختصر خدمت جنابعالی عرض کنم بله حدیث نیزمی تواند آیات قرآنی را منسوخ می کند بعنوان مثال در سوره بقره آیه (180)آمده (کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ) از این آیه فهمیده می شود که فرد باید در باره پدر و مادرش وصیت نماید که دیگر وارثین از اموالش به آنها بدهند ولی از آنجای که خود پدر و مادر نیز از وارثین اند رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (لا وصیة لوارث) یعنی وصیت در حق وارث اعتباری ندارد، لذا با این حدیث جریان وصیت برای پدر و مادر و هر وارث دیگری منسوخ شده است .

 

سخنی کوتاه از مترجم تیسیر مصطلح الحدیث

                 بسم الله الرحمن الرحیم   

                ترجمه تیسیرمصطلح الحدیث (1)  

 

       سخنی کوتاه از مترجم تیسیر مصطلح الحدیث  

نحمده و نصلی علی رسوله الکریم ،امّابعد:

کتاب (تیسیرمصطلح الحدیث) نوشته: دکتر محمود طحّان؛ یکی از بهترین کتابهای است که بزبان بسیارساده و روان در باره اصول و مصطلحات حدیثی جمع آوری و برشته تحریر در آمده است؛ بنده بعد از تدریس این کتاب برآن شدم تا آن را به زبان فارسی ترجمه نمایم تا برادران طلبه و دیگرافرادی که علاقه ی به علوم حدیثی دارند از آن بهرمند شوند ،امیدوارم که الله مهربان به نویسنده وبنده که ترجمه این کتاب را بعهده گرفتم اجر و ثواب زیادی را عنایت نماید .

 آمین یا رب العالمین .

در آخر از شما خوانندگان محترم متواضعانه در خواست می نمایم که اگر در ترجمه این کتاب به اشتباهی بر خوردید بنده را از آن آنگاه نمایید تا در اسرع وقت به اصلاح آن بشتابم ، قبلا از همکاری شما متشکرم ، جزاکم الله خیرا .

جریان تراویح خواندن رسول الله و سنت خلفاء راشدین رضی الله عنهم

                      جریان تراویح خواندن  

                 رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم  

                 و سنت خلفاء راشدین رضی الله عنهم  

برادر عزیز وگرامی چنین بیان داشته اند: 

سلام علیکم

خوشحالم که توضیحات مفصل در مورد نماز تراویح نوشته اید.(ولی)عده ای از علما میگویند این کار (جماعت تراویح)در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله و سلم نبوده وعمررضی الله عنه آورده و چون ایشان خلیفه است و پیامبر فرمودند: (علیکم بسنتی و سنة خلفاءالراشدین) پس ما هم ازعمررضی الله عنه اطاعت  میکنیم و نماز جماعت تراویح میخوانیم ولی اکنون از شما چیز جدید و عجیبی شنیدم و آن دلایلتان مبنی بر اقامه ی جماعت تراویح در زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) بود .
اگر بنده به این دلایل فکر نکنم و فقط به حدیث (علیکم بسنتی و سنة خلفاء...).استناد کنم استدلال درستی کرده ام ؟
منظورم اینست که آیا این حدیث آنقدر به سیدنا عمر رضی الله عنه اختیار داده تا چیزهایی راکه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) انجام نمیدادند (بصورت کلی عرض میکنم)انجام دهند و سنت قرار دهند ؟ 

                 جــــــــــــــــــــــــــــواب    

 خدمت این برادر عزیزقبل ازهرچیز جواب سلام این برادر را داده می گویم : وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته .

اولا: برادر عزیز بنده در همین وبلاگ در باره مسائل تراویح کتاب (صلاةالتراویح) شیخ آلبانی رحمه الله را کاملا ترجمه نموده و آورده ام و ایشان تمام مسائل مربوطه به تراویح را ذکر کرده اند و شما می توانید به آن رجوع نماید، علاوه از این نیز؛بنده یک وبلاگ مستقلی در باره نمازتراویح دارم که فقط ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله را در آن گذاشته ام که شما می توانید به آن نیز رجوع کنید وبا دقت مطالب آن را خوانده و بررسی نمایید،این هم آدرس وبلاگ نماز تراویح: http://teraweh.blogsky.com/

ثانیا : برادر عزیز حدیث (علیکم بسنتی و سنة خلفاءالراشدین)با جریان تراویح هیچ مخالفتی ندارد زیرا تراویح با جماعت از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ثابت است و عمر رضی الله عنه نیز دستور به برگذاری این نمازبصورت جماعت داده اند و شما تمام دلائل این جریان را با حوالجات آنها می تواند از مقالاتی که در باره تراویح درهمین وبلاگ و یا وبلاگ نمازتراویح ترجمه و گذاشته ام بخوانید و در باره آنها تحقیق نمایید.

 ثالثا:برادر عزیز هیچ کس نباید بر خلاف سنت های رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عمل کند چه فرد عادی باشد و چه هم خلیفه راشدی، و هر گز خلفاء راشدین عمدا و قصدا بر خلاف سنت های رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نرفته اند و بالأخص در جریان تراویح ؛ زیرا روش خلیفه راشدعمرفاروق رضی الله عنه در دستور به برگذاری تراویح با جماعت پشت سر یک امام و دستور دادن به خواندن هشت رکعت درتراویح؛ هیچ مخالفتی با رسول الله صلی الله علیه وسلم نداشته است بلکه بر عکس صد در صد موافقت و برابری داشته است، زیرا خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم سه شب نماز تراویح را هشت رکعت و با جماعت خوانده اند، و بعد از آن از ترسی که مبادا این نماز فرض شود و بعدا مردم نتوانند بجا آورند با جماعت خواندن آن را ترک نموده و به مردم دستور دادند تا هر فردی در خانه اش این نماز را بخواند، ولی چون بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خدشه و ترس فرض شدن از بین رفته لذا به همان صورت با جماعت و هشت رکعت خواند هیچ ایرادی ندارد و با این روش هم به سنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عمل شده است و هم به سنت خلیفه راشد عمر فاروق رضی الله عنه.

رابعا: برادر عزیز بفرض مثال اگر در جریانی ثابت شد که خلیفه راشدی بنا بر خطا ویا اجتهاد بر خلاف حدیث صحیحی و سنتی عمل نموده است باتفاق تمام علما باید در آنجا بر حدیث صحیح و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عمل نمود و روش آن خلیفه راشد را باید ترک کرد؛ زیرا خلیفه راشد هر گز عمدا و قصدا بر خلاف حدیث صحیح و سنت عمل نمی کند پس اگر خطای باشد که گناهی نیست و اگر اجتهادی بوده که یک ثواب برده است ولی برای فردی که حدیث صحیح پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ثابت شده است نباید آن را ترک نماید و قول کسی دیگری را بگیرد گرچه آن فرد خلیفه راشد هم باشد.

والله اعلم .

به مدرسه دینی دارالسنه خوش آمدید

                   مدرسه دینی دارالسنه  

مدرسه دینی دارالسنه سندسریکی از معروفترین مدارس دینی اهل سنت ایران می باشد که در راستای خدمت به قرآن ، سنت و علوم شرعی در سال 1366 توسط استاد محترم شهید دکتر احمد سیاد میرین رحمة الله علیه درجنوب شرق ایران در استان سیستان بلوچستان روستای سندسرکه یکی از روستاهای شهر زرآباد است تأسیس شد.

شهرزرآباد درجنوب شرق ایران و استان سیستان بلوچستان قرار دارد که از نظر جغرافیائی در میان بندر چابهار و بندرجاسک قرار گرفته که حدودا  195 کلیومتر با چابهار و150کلیومتربا جاسک فاصله دارد و روستای سندسرآخرین روستای شهر زرآباد و استان سیستان بلوچستان است که بعد از آن استان هرمزگان شروع می شود.

مدرسه دینی دارالسنه به توفیق الله متعال از بدو تأسیس تا بحال چه در حیات مؤسس خویش و چه بعد از شهادت ایشان به مسیر خویش ادامه داده و بسیاری از فرزندان این دیاررا با دین ، قرآن وسنت آشنا نموده است وامیدواریم که الله متعال هر چند بیشتر برکات روز افزونش را بر این مرکزعلمی سرازیر نماید . آمین یارب العالمین .  

ناگفته نماند که مدیر فعلی دارالسنه جناب طاهر سیاد فرزند دکتر احمد میرین رحمه الله می باشد ودارالسنه در اینترنت وبلاگی به نام(مدرسه دینی دارالسنه زرآباد چابهار) دارد که شما کاربران عزیز می توانید به آنجا سری زده و با پیشنهادات سازنده و انتقادات دوستانه و مخلصانه خویش در راستای بهتر سازی این وبلاگ همکاری نمایید . 

جزاکم الله خیرا. 

این هم آدرس وبلاگ دارالسنه:  

http://dar-sonnat.blogsky.com/