۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حق همسایه برهمسایه چیست؟

حق همسایه برهمسایه و عواقب همسایه آزاری از دیدگاه قرآن و سنّت چیست؟

 

پاسخ: حق همسایه بر همسایه این است که از هیچ نوع نیکی و احسان در حق او کوتاهی نکند وهرگز به او آزار و اذیتی ترساند؛ در این باره به یک آیه وچند حدیث صحیح که در ذیل آورده می شود توجه نمایید:


وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا (36) (سوره نساء)

ترجمه: و الله را عبادت و پرستش نمایید و به او چیزی را شرک نیاورید و به پدر و مادر نیکی کنید و (همچنین) به خویشاوندان و یتیمان و مسکین ها و همسایه (نزدیک در نسب و یا مکان) و همسایه دور (در نسب و مکان) و رفیق و یار در پهلو و همراه و مسافر و هرآنچه از غلامان و کنیزان که مالک آنها هستید (به همه اینها نیکی کنید) همانا الله هرکسی که متکبر و فخر فروش است را دوست نمی دارد.


عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَا زَالَ یُوصِینِی جِبْرِیلُ بِالْجَارِ، حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُ». (صحیح بخاری، حدیث: 6014)

ترجمه: عایشه رضی الله عنها روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همیشه جبرئیل مرا نسبت (خوش رفتاری) به همسایه سفارش می کرد، تا اینکه من گمان نمودم که (با آوردن وحیی در این باره) او را وارث خواهد گرداند.


عَنْ أَبِی شُرَیْحٍ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «وَاللَّهِ لاَ یُؤْمِنُ، وَاللَّهِ لاَ یُؤْمِنُ، وَاللَّهِ لاَ یُؤْمِنُ» قِیلَ: وَمَنْ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الَّذِی لاَ یَأْمَنُ جَارُهُ بَوَایِقَهُ». (صحیح بخاری، حدیث: 6016)

ترجمه: ابوشریح رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: سوگند به الله مؤمن نمی گردد، سوگند به الله مؤمن نمی گردد، سوگند به الله مؤمن نمی گردد، گفته شد: این چه کسی است ای رسول الله؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: آنی که همسایه اش از ظلم و بدی او در امان نماند.


عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ فَلاَ یُؤْذِ جَارَهُ، وَمَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ فَلْیُکْرِمْ ضَیْفَهُ، وَمَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْرًا أَوْ لِیَصْمُتْ». (صحیح بخاری، حدیث: 6018)

ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آنی که ایمان به الله و روز قیامت می آورد پس به همسایه اش آزار نمی رساند، و آنی که به الله و روز قیامت ایمان می آورد پس مهمانش را اکرام و احترام می کند، و آنی که به الله و روز قیامت ایمان می آورد پس باید سخن نیکو بگوید و یا اینکه سکوت کند.