۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه سنن ابن ماجه با تحقیق آلبانی رحمه الله حدیث (5)


حدیث (5) ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﺍﻟﺪَّﺭْﺩَﺍﺀِ، ﻗَﺎﻝَ: ﺧَﺮَﺝَ ﻋَﻠَﻴْﻨَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ، ﻭَﻧَﺤْﻦُ ﻧَﺬْﻛُﺮُ ﺍﻟْﻔَﻘْﺮَ ﻭَﻧَﺘَﺨَﻮَّﻓُﻪُ، ﻓَﻘَﺎﻝَ: ‏« ﺁﻟْﻔَﻘْﺮَ ﺗَﺨَﺎﻓُﻮﻥَ؟ ﻭَﺍﻟَّﺬِﻱ ﻧَﻔْﺴِﻲ ﺑِﻴَﺪِﻩِ، ﻟَﺘُﺼَﺒَّﻦَّ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﺻَﺒًّﺎ، ﺣَﺘَّﻰ ﻻَ ﻳُﺰِﻳﻎَ ﻗَﻠْﺐَ ﺃَﺣَﺪِﻛُﻢْ ﺇِﺯَﺍﻏَﺔً ﺇِﻻَّ ﻫِﻴﻪْ، ﻭَﺍﻳْﻢُ ﺍﻟﻠَّﻪِ، ﻟَﻘَﺪْ ﺗَﺮَﻛْﺘُﻜُﻢْ ﻋَﻠَﻰ ﻣِﺜْﻞِ ﺍﻟْﺒَﻴْﻀَﺎﺀِ،ﻟَﻴْﻠُﻬَﺎ ﻭَﻧَﻬَﺎﺭُﻫَﺎ ﺳَﻮَﺍﺀٌ ‏»


ﻗَﺎﻝَ ﺃَﺑُﻮ ﺍﻟﺪَّﺭْﺩَﺍﺀِ: ﺻَﺪَﻕَ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪِ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ: ‏« ﺗَﺮَﻛَﻨَﺎ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﻣِﺜْﻞِ ﺍﻟْﺒَﻴْﻀَﺎﺀِ، ﻟَﻴْﻠُﻬَﺎ ﻭَﻧَﻬَﺎﺭُﻫَﺎ ﺳَﻮَﺍﺀٌ ‏»


ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﺑﻮﺩﺭﺩﺍﺀ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏( ﺭﻭﺯﯼ ‏) ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ‏( ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ‏) ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺷﺪﻩ ‏(ﻭ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺁﻣﺪﻧﺪ ‏) ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻓﻘﯿﺮﯼ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺗﺮﺱ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ ، ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺁﯾﺎ ﺍﺯ ﻓﻘﺮ ﻭﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﻣﯽ ﺗﺮﺳﯿﺪ؟ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﺩﻧﯿﺎ ﺑﺮﺷﻤﺎ ﺧﻮﺏ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﯾﺨﺖ ﺗﺎ ﺑﺤﺪﯼ ﻗﻠﺐ ﻫﯿﭻ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﮐﺞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﺎﻟﺘﯽ ‏( ﺍﺯ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﺩﯾﻦ ‏) ﺭﻫﺎ ﻧﻤﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭﯾﮑﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ .


ﺍﺑﻮﺩﺭﺩﺍﺀ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﺎﻟﺖ ‏( ﻭﺍﺿﺤﯽ ﺍﺯ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ‏) ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﮐﻪ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺁﻥ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺭﻫﺎ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ .


‏( ﺳﻨﻦ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ، ﺍﻟﻤﻘﺪﻣﻪ،ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ)

ترجمه سنن ابن ماجه با تحقیق آلبانی رحمه الله حدیث (4)


حدیث (4) ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﺟَﻌْﻔَﺮٍ ﻗَﺎﻝَ: ﻛَﺎﻥَ ﺍﺑْﻦُ ﻋُﻤَﺮَ ‏« ﺇِﺫَﺍ ﺳَﻤِﻊَ ﻣِﻦْ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺣَﺪِﻳﺜًﺎ ﻟَﻢْ ﻳَﻌْﺪُﻩُ، ﻭَﻟَﻢْ ﻳُﻘَﺼِّﺮْ ﺩُﻭﻧَﻪُ ‏»


ﺗﺮﺟﻤﻪ  : ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎ عادتشان این ﺑﻮﺩ، که چون ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺷﻨﯿﺪﻧﺪ ‏( ﻧﻪ ﺑﺮﺁﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ‏) ﻭ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻭ ﮐﻤﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ .


‏( ﺳﻨﻦ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ، ﺍﻟﻤﻘﺪﻣﻪ، این اثر صحیح است)

تفسیرآسان آیه (169) سوره بقره

ترجمه (169) سوره بقره

 

 إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (169)

 

ترجمه : همانا (شیطان) شما را به بدی و بی حیائی دستور می دهد واینکه چیزی را که نمی دانید برالله بگویید (وبه او نسبت دهید) .

 

تفسیرآسان آیه (169) سوره بقره

 

(إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ) در این آیه الله متعال سه کار از کارهای مهمی که شیطان انجام می دهد و به ما انسانها دستور می دهد که آنها را انجام دهیم بیان نموده است :

 

1 - (إِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ) آری شیطان به ما انسانها دستور می دهد تا بدی کنیم و سخنان بد بگوییم نا گفته نماند که در کلمه (السُّوءِ) هر نوع بدی اعم از گفتاری ، کرداری و اخلاقی و عقیدتی را شامل می شود ، شیطان به ما انسانها دستور می دهد که هر کار بدی را انجام داده، هر سخن بدی را گفته ، هر اخلاق بدی را داشته و دارای افکار و عقاید بد باشیم، ولی ما باید این را خوب بدانیم که این دستورات و خواسته های دشمن آشکار ماست و ما هر گز نباید به حرف دشمن کرده و خودمان را بوادی هلاکت بیندازیم .

آری دزدی بد است، غیبت بد است ، قتل و جنایت بد است، نافرمانی پدر و مادر بد است، شرک بد است ، بدعات و خرافات بد است، خلاصه این که هر گفتار ، کردار و عقاید خلاف شرع بد است و شیطان به ما انسانها دستورعمل نمودن به بدیها می دهد و لی بر عکس الله متعال ما را دستور عمل نمودن به خوبیها می دهد و این ما هستیم که باید دوست را از دشمن تشخیص داده و به حرف دشمن نکرده و فریب او را نخوریم و به دستورات دوست و معبود مان الله متعال عمل کرده و او را از خود راضی گردانیم .

2 - (وَالْفَحْشَاءِ) دوّمین دستوری که شیطان به ما انسانها می دهد و از ما می خواهد تا بدان عمل کنیم (جریان بی حیائی است) که مهم ترین آن زنا و سایرجریانات شهوانی است که بر خلاف شرع صورت گرفته وانجام می پذیرد، شیطان به ما انسانها دستور زنا و سایر جریانات شهوانی خلاف شرع را می دهد تا نسل ما انسانها را مخدوش نموده ،نظام خانوادگی اسلامی را از بین برده و ما انسانها را به امراض صعب العلاج مبتلا کند وتا عزت و آبروی ما انسانها را از بین برده و دنیا و آخرت ما را تباه و بر باد کند، اینجاست که یک انسان عاقل وفهمیده هر گز به حرف شیطان گوش نمی دهد، بلکه بر عکس خلاف دستور و خواستهای شیطان عمل نموده و به دستور الله متعال عمل می نماید و هر گز به زنا (و سایرامور شهوانی خلاف شرع) نزدیک نمی شود، و با این طریق خودش را از امراض صعب العلاج نجات داده و نسل خود و همنوعانش را از مخدوش شدن محفوظ نگه می دارد و معبود به حق خویش را از خودش راضی می گرداند، و با این طریق عزت دنیا و آخرت را بدست می آورد .

3 - (وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ) سوّمین دستور شیطان به ما انسانها این است که والعیاذ بالله (به الله متعال چیزی را نسبت دهیم که نمی دانیم) این دستور بسیار خطرناک است زیرا دروغ بستن بر الله از بزرگترین ظلم هاست که متأسفانه بسیاری از ما انسانها به این دستور شیطان لعین جامه عمل می پوشانیم .

آری؛ شریک برای الله متعال قرار دادن وحلالها را حرام دانستن و حرامها را حلال دانستن این بزرگترین نوع دروغ بستن  و نسبت دادن چیزدروغین به الله متعال است، و این خواسته شیطان است که متأسفانه بسیاری از ما انسانها در این باره از شیطان مردود پیروی می نماییم و در حالی که باید در این باره با او مخالفت نموده و هرگز چیزی را که نمی دانیم به الله متعال نسبت ندهیم و معبود مان را به یکتائی پرستش نموده و حلالها را حلال و حرامها را حرام بدانیم و از حلالها استفاده نموده و از حرامها پرهیز نماییم .

تفسیرآسان آیه (168) سوره بقره

ترجمه آیه (168) سوره بقره

 

 یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (168)

 

ترجمه : ای مردم از هرآنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید همانا اودشمن آشکارشماست .

 

تفسیرآسان آیه (168) سوره بقره

 

(یَا أَیُّهَا النَّاسُ) این ندای الله متعال است برای عموم مردم ، و الله متعال در جابجای قرآن با این ندای زیبا ما انسانها را مورد خطاب قرار داده صدا می زند، پس تو ای انسان خوب دقت کن که چه ذات محترمی برای چه کار مهمی ترا صدا می زند، آری الله متعال تمام بشریت را در اینجا صدا می زند زیرا او می خواهد حکمی را بیان کند که برای همه مفید است و همه با آن سر و کار دارند و همه برای زنده و سالم ماندن به این حکم مفید نیاز مند هستند .

(کُلُوا مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً) در این قسمت از آیه الله متعال یکی ازآن پیامهایی که بعد از صدا زدن به ما انسانها می خواهد بگوید را بیان می کند و آن پیام این است : از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید .

در این پیام الله متعال به ما انسانها اجازه داده است که از تمام خوردنیهای که بر این کره خاکی وجود دارد استفاده نموده و بخوریم بشرطی که دو صفت در آنها یافت شود یک اینکه حلال باشند و دوم اینکه پاکیزه باشند ، حلال آن است که الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اجازه خوردن و استفاده نمودن از آن را برای ما داده باشند و یا اینکه ما را از استفاده و خوردن آن چیز ممانعت ننموده باشند ، و پاکیزه یعنی چیزی که به جسم ، روح و عقل ما ضرری نداشته باشد، آری طبق این آیه قرآنی هر آنچه ما می خوریم باید (حلال و پاکیزه) باشد و اگر یکی از این دو در آن نباشد استفاده از آن برای ما مجاز نیست ، بعنوان مثال خوردن گوشت خوک مجاز نیست چون هم حرام و هم مضراست ولی خوردن برخی از خوراکیهای حلال برای برخی از افراد بیمار مجاز نیست چون مضر اند .

(وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ) در این قسمت از آیه الله متعال پیام دومش را برای مردم بیان نموده و آن اینکه ما انسانها از گامهای شیطان پیروی نکنیم و بر نقش گام شیطان گام بر نداریم و به مسیری که او رفته و از ما می خواهد نرویم .

شیطان به هرکس و یا چیز و یا حیوانی گویند که سرکش بوده و باعث انحراف و گمراهی گردد، لذا گاهی زن یک فرد و یا برادر یک فرد و یا دوست یک فرد هم می تواند شیطان باشد، و او را با گفتار و یا کردار ناپسند و خلاف شرع به انحراف بکشاند، لذا ما باید خوب دقت کنیم که چه کسی به ما چه دستور می دهد و یا اینکه ما را به چه سمت و سوی می کشاند تا نشود خدای ناخواسته دانسته و یا نداسته خود را راهی جهنم کنیم .

در اینجا باید گفت که (گامهای شیطان) که ما نباید از آنها پیروی کنیم (هر گفتار و کرداری است که خلاف دستورات الله متعال و خلاف فرمایشات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم باشد)، لذا اگر ما والعیاذ بالله سخنی خلاف شریعت گفتیم و یا کاری خلاف دستورات قرآن و سنت صحیح انجام دادیم پس ما در آن وقت از گامهای شیطان پیروی نمودیم، و اگر گفتار و کردار ما همیشه برابر با شریعت بود آن وقت است که ما از گامهای شیطان پیروی نکردیم و آن وقت است که ما به این ندای پروردگار پاسخ مثبت دادیم.

 (إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ) درپایان این آیه الله متعال علت و حکمت پیام دوم خودش را بیان نموده است که چرا از شیطان نباید پیروی کنید؟ و چرا نباید بر نقش گامهای شیطان گام بردارید؟ زیرا او دشمن آشکارشما انسانهاست، و هرگز دشمن خیر دشمنش را نمی خواهد، بنا براین هر حرف و سخن و وسوسه ای که شیطان در اذاهان ما انسانها می آورد هدفش فقط و فقط هلاکت ماست گرچه او اظهار محبت و دوستی هم بکند و یا اینکه مدعی نفع ما گردد .

ولی چه کنیم که متأسفانه بسیاری از ما انسانها شیطانها را دشمن خود نمی دانند که هیچ بلکه بعنوان یک دوست جگری و خصوصی همیشه همگام و همپیمان می شوند غافل از اینکه با این دوستی و همپیمانی پروردگار خویش را از خویشتن ناراض نموده و باعث تخریب دنیا و آخرت خویش گشته و خود را والعیاذ بالله مستحق عذاب الهی می گرداند ، الله متعال همه ما را از شر این دشمن آشکار نجات دهد . آمین.

در اینجا الله متعال بیان نموده اند : شیطان دشمنی آشکاری است برای ما، اگر به این جمله الله متعال دقت کنیم متوجه می شویم که دو نوع دشمن وجود دارد، یک دشمن آشکار و دو دشمن مخفی و پوشیده و شیطان دشمن آشکارما انسانهاست ، انسان اگر فردی را دشمن خودش بداند و دشمنی او برایش آشکار باشد یا اصلا فریبش را نمی خورد و یا اینکه بسیار کم به دامش می افتد، ولی اگر دشمن مخفی باشد این احتمال بسیار زیاد است که انسان بسیار بدام این دشمن مخفی بیفتد و زود تر توسط این دشمن مخفی به هلاکت برسد ، آخر ما انسانها را چه شده که از همه بیشتر به دام این دشمن آشکار می افتیم و به دستور این دشمن آشکار پروردگار خودمان از خودمان ناراض نموده و دنیا و آخرت ما را تباه می نماییم ؟!!

مشاعره(مشاجره)بسیار زیبا وخواندنی

مشاعره(مشاجره)بسیار زیبا وخواندنی

 

  حافظ شیرازی:

 

اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را

به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــــ


صائب تبریزی:

 

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را

به خال هندویش بخشم سر و دست و تن و پا را

هر آنکس چیز می بخشد ز مال خویش می بخشد

نه چون حافظ که می بخشد سمرقند و بخارا را

 

 

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ


شهریار:

 

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را

به خال هندویش بخشم تمام روح اجزا را

هر آنکس چیز می بخشد بسان مرد می بخشد

نه چون صائب که می بخشد سر و دست و تن و پا

سر و دست و تن و پا را به خاک گور می بخشند

نه بر آن ترک شیرازی که برده جمله دلها را

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خانم دریایی:

 

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را

خوشا بر حال خوشبختش، بدست آورده دنیا را

نه جان و روح می بخشم، نه املاک بخارا را

مگر بنگاه املاکم؟چه معنی دارد این کارا؟

و خال هندویش دیگر، ندارد ارزشی اصلاً

که با جراحی صورت ،عمل کردند خال ها را

نه حافظ داد املاکی، نه صائب دست و پاها را

فقط می خواستند اینها، بگیرند وقت ماها را

 

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


آقای کامران سعادتمند:

 

اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را

نه او را دست و پا بخشم، نه شهری چون بخارا را

همان دل بردنش کافی که من را بی دلم کرده

نمی خواهم چو طوطی من، بگویم این غزلها را

غزل از حافظ و صائب و یا دریایی بی ذوق

و یا آن شهریار ترک که بخشد روح اجزا را

میان دلبر و دلدار، نباشد حرفِ بخشیدن

اگر دلداده می باشید، مگویید این سخن ها را

 

 ـــــــــــــــــــــــــ


ابوشعیب اسفندیار شجاعی

 

 نخواهم که بدست آرد آن ترک شیرازی دل مارا

نه چون حافظ به او بخشم سمرقند  و   بخارا را

 

نه چون صائب بدو بخشم سرو دست تن و پارا

 نه مثل شهریار گویم که بخشم روح اجزا را

 

 

نه مثل کامران هستم که گویم این سخن ها را

همین کافی است برای او که ،او برده دل مارا

 

نه گویم چون دریایی که دست آورده    دنیا را

نه من آن شاعری هستم که گویم این مثلها را

 

فقط الله منان است که او برده،  دل ما را

محمد مصطفی کرده  مزین    کل دلها را

پناه بر الله از شر شیطان ....... (1)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پناه بر الله متعال

 

بعد از ستایش الله متعال و درود و سلام بر رسول الله، باید گفت:  دربسیاری از احادیث صحیح چیزهایی ذکر شده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از آنها به الله متعال پناه برده اند، و این واضح است چیزهایی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از آنها به الله متعال پناه برده اند آنها اشیاء و چیزها صدر صدر مضر اند، و به جسم و روح و دنیا و آخرت ما ضررمی رسانند، و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از آنها پناه برده تا به ما بفهمانند که این چیزها مضراند و باید از آنها دوری نمود و از شر گرفتار شدن به دام آنها به الله متعال پناه برد، زیرا ما توان مبارزه با هر شر و بدی را نداریم و این توان و قدرت الله متعال است که می تواند جلوی هر بدی را گرفته و ما را از شر اشیاء مضر نجات داد، لذا بنده به توفیق الله تعالی و عونه سلسله وار آن اشیاء و چیزهایی را که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از آنها به الله متعال پناه برده و در احادیث صحیح ذکر شده اند ذکر خواهم نمود ، و از الله متعال می خواهم که بنده و تمام مسلمانان را از شر این اشیاء مضر نجات دهد، آمین یا رب العالمین .


پناه بر الله از شر شیطان ....... (1)


رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند :«اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الخُبُثِ وَالخَبَائِثِ» (صحیح بخاری ...حدیث شماره : 142)

ترجمه : بارالهی همانا من از شرشیطانها نر و شیطانها ماده به تو پناه می برم .

بزرگ ترین دشمن انسان شیطان است که الله متعال در قرآن مجید از آن به نام (دشمن واضح) ما انسانها یاد نموده است ، دشمنی که قسم خورده بجز بندگان منختب الهی همه را گمراه می کند ، دشمنی که از چپ و راست و جلو و عقب آمده و نمی گذارد که بسیاری از بندگان شکر گذارالهی باشند، دشمنی که با فریب و نیرنگ باعث شده تا پدر ما آدم علیه السلام و مادر ما حواء علیها السلام را از بهشت بیرون کند، دشمنی که تمام قتل، غارت،زنا، سودخواری، شراب خواری، و تمام منکرات را به ما انسانها نشان داده و با خوب جلو دادن آنها بسیاری از ما انسانها را به وادی هلاکت کشانده است، دشمنی که به ما انسانها دستور به کارهای بد و منکر داده و ما را به سمت بی حیائی سوق داده و بسیاری از ما انسانها را وادار می کند تا والعیاذ بالله سخنان دروغ به الله متعال نسبت دهیم و با این روشها از آفریدگار ما فاصله گرفتارو به این دشمن قسم خورده نزدیک شویم .

برادروخواهر مسلمان ؛ آیا واقعا می خواهی خوب بدانی که شیطان کیست ؟

شیطان کسی است که بنا بر تکبر از دستور الله متعال سرپیچی نموده و پدر من و تو آدم علیه السلام را سجده نکرد.

شیطان کسی است که پدر و مادر من و تو را از بهشت بیرون نمود.

شیطان کسی است که با مکر و حیله و وسوسه باعث شد تا یکی از فرزندان آدم برادرش را بکشد .

شیطان کسی است که نگذاشت پدر ابرهیم علیه السلام؛ یکتا پرست و موحد شود .

شیطان کسی است که باعث شد فرزند نوح علیه السلام دوست و یاور کفار گشته و سپس در زمان طوفان نوح غرق آب شده و به جهنم برود .

شیطان کسی است که زن نوح علیه السلام و زن لوط علیه السلام را فریب داد و آن دو را همیار کافران ساخته و به جهنم برد .

شیطان کسی است که نگذاشت عموی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم مشرف به اسلام شود .

شیطان کسی است که تمام جرم وجنایتهای دنیا با مکر ، حیله و وسوسه او صورت می گیرد.

خلاصه شیطان کسی است که می خواهد دنیا و آخرت تمام انسانها را تباه و برباد کند .

آری خواهر و برادر مسلمان من ؛ حالا خوب فهمیدی که چرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: بار الهی من از شر شیطانهای نر و ماده به تو پناه می برم .

پس تو نیزای خواهر و برادر مسلمان باید همانند پیامبرت بگویی بارالهی من از شر شیطانهای نر و ماده به تو پناه می برم، تو نباید هرگز فریب این دشمن مکار و حیله گر را بخوری.

نا گفته نماند که این دعا برای زمان خاصی است که باید گفته شود، زمانی که فرد برای قضای حاجت می رود و چون در این زمان فرد به مکانی وارد می شود که در آنجا نمی تواند هیچ ذکر و عبادتی را انجام دهد ، لذا قبل از ورود به مکان قضای حاجت این دعا را خوانده و تا زمانی که مشغول قضای حاجت است از شر شیطانهای نر و ماده در امان می ماند .

تفسیرآسان آیه (167) سوره بقره

ترجمه آیه (167) سوره بقره


 وَقَالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا کَذَلِکَ یُرِیهِمْ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَیْهِمْ وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنْ النَّارِ (167)


ترجمه : و(در آن زمان است) کسانی که (به باطل) ازآن (رهبران گمراه) پیروی نموده اند خواهند گفت : ای کاش برای ما بازگشتی به دنیا می بود تا ما هم از آنها اظهار بیزاری می نمودیم همان گونه که آنها (امروز) از ما اظهار بیزاری نموده اند ، این چنین؛ الله به آنها کردارهایشان را نشان می دهد تا حسرت و افسوسی برآنها باشد واینها هر گز بیرون شونده گان از آتش (جهنم) نیستند.

 

تفسیرآسان آیه (167) سوره بقره

 

 (وَقَالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا کَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا) زمانی که در قیامت رهبران گمراه از پیروان خودشان اظهار بیزاری می کنند آن وقت است که پیروان فریب خورده حقیقت را در می یابند و خوب می فهمند که چقدر احمق و نادان بودند که دنیا و آخرتشان را بخاطر چه افرادبی ارزشی تباه و برباد نمودند ودر آن وقت است که ای کاش ای کاش می سرداده و می گویند ای کاش ما بازگشتی به دنیا می داشتیم تا در آنجا از اینها انتقام گرفته و اظهار بیزرای نماییم همانگونه که آنها امروز از ما اظهار بیزاری می نمایند، ولی این ای کاشها مشکلی را حل نمی کند که هیچ بلکه باعث شنکجه روحی وحسرت و افسوس بیشتری هم می شوند .


(کَذَلِکَ یُرِیهِمْ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَیْهِمْ) الله متعال در این قسمت از آیه علت و حکمت این جریان و این اتفاق در قیامت را بیان می نماید که این اتفاق و گفتگو در قیامت در میان رهبران گمراه و پیروان آنها صورت می گیرد تا بیشتر شنکجه شده و افسوس و حسرت کردار زشت و نامناسب خویش را خورده و بیشتر زجر کشیده و بیشتر دچار شنکجه روحی و جسمی شوند، که چرا ما دنیا و آخرت ما را به دروغ در راه باطل و بی فایده صرف نموده و حالا در این سرای جاوید باید جاویدانه در عذاب الهی گرفتار شویم .


(وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنْ النَّارِ) در این قسمت از آیه الله متعال هشدار بسیارمهمی به رهبران گمراه و پیروان آنها داده که این را خوب بدانید که اگر از این کردارزشت و اعمال ناشایست و کفر و خرافات خویش دست نکشید و بدون توبه از این دنیا بروید در آتش سوزان جهنم که هفتاد برابر آتش این دنیا داغ و سوزان است خواهید سوخت و هرگز از آن بیرون نخواهید شد و بصورت جاویدان باید در آن بسوزید و شکنجه شوید .


در این قسمت آیه یک نکته مهم است و آن اینکه عذاب هر چند سخت هم که باشد ولی اگر موقت باشد ، بهر صورت یک روزی بپایان خواهد رسید و همین که روزی به پایان می رسد عذاب را کمی بر انسان آسان تر و سبک تر می گرداند، ولی اگر عذاب سخت بصورت همیشه ای باشد این نوع عذاب با وجودیکی سخت است همین که پایانی ندارد به سختی و شدت آن چندین برابر می افزاید و انسان را به درجه ها بیشتر رنج می دهد، بهمین خاطراست که الله متعال به این رهبران گمراه و پیروان آنها در آخر این آیه گفته است : که آنها از آتش جهنم بیرون شونده نیستند (و بصورت دائمی در این عذاب سخت الهی گرفتار خواهند گشت) .

 

تفسیرآسان آیه (166) سوره بقره

ترجمه آیه (166) سوره بقره

 

 إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنْ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَرَأَوْا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمْ الأَسْبَابُ (166)


ترجمه : و(بیاد آور) هنگامی را که (قیامت فرارسد، در آن وقت است) کسانی که (به باطل) پیروی شده اند از کسانی که (به باطل از آنان) پیروی نموده اند اظهار بیزرای کنند و (آن وقت است که) عذاب (الهی) را می بینند و اسباب (نجات وروابط) آنها قطع می گردد.


تفسیرآسان آیه (166) سوره بقره

 

(إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنْ الَّذِینَ اتَّبَعُوا) الله متعال در این آیه و آیه ی بعدی جریان از جریانات مشرکین و اهل باطل را به تصویر کشیده و بیان نموده تا شاید این بی خردان به عقل و هوش آمده و از روش نادرست خود باز آیند، آری در روز قیامت زمانی همه در حضور الله متعال جمع وحاضر می شوند آن وقت است که رهبران گمراه کننده از پیروان دنیوی خود اظهار بیزاری می کنند و به دروغ می گویند : ما اینها را نمی شناسیم و ما به اینها دستور پیروی از خویش را نداده ایم. در حقیقت این رهبران گمراه کننده فکر می کنند که با این اظهار بیزاری می توانند خودشان را نجات دهند، بهمین خاطر این دروغ را گفته تا پیروان خودشان را راهی جهنم کنند تا بلکه بشود خودشان را از عذاب الهی نجات دهند، ولی غافل از اینکه جریان آخرت با دنیا کاملا فرق می کند این رهبران گمراه کننده در دنیا براحتی طرفداران و پیروانشان را فریب داده و به وادی هلاکت می انداختند تا چند صبای بشود در این دنیا فانی باقی بمانندو عیاشی و خوشگذرانی کنند، ولی آنها فکر نمی کردند که آخرت که این گونه نیست ، آخرت دروغها زود گرفته شده و حقایق سریع آشکار می شود و هیچ کس بار گناه کس دیگری را بدوش نمی گیرد و هر کس باید به سزای اعمالش برسد ، لذا آنها با این تلاش ناکام می خواهند خودشان را از عذاب الهی نجات دهند ولی غافل از اینکه نمی توانند و بلکه رسوا شده و به عذاب الهی گرفتار خواهند شد .


(وَرَأَوْا الْعَذَابَ) مجرم زمانی که عذاب را با چشم سر مشاهده کند و جواب و عذری برای کارش و راهی فراری از عذاب هم نداشته باشد آن وقت است که قبل از گرفتار شدن درعذاب؛ رنج برده و زمان گرفتار شدن عذاب آن عذاب برآنها سخت تر خواهد بود یعنی قبل از شنکجه جسمی شکنجه روحی شده و بعد گرفتار عذابی که جسم و روح آنها را تباه و بر باد کند خواهند گشت.


(وَتَقَطَّعَتْ بِهِمْ الأَسْبَابُ) روابط و اسباب نا مشروع شاید در برخی از مواقع در این دنیا فانی در نزد افراد ظالم و فاسق کارائی داشته باشد ولی در آخرت این نوع روابط از بین رفته و دیگر استفاده از آنها ممنوع و محال می شود ، آن وقت است ، کسانی که در دنیا عادت داشتند که مشکلاتشان را با استفاده از اسباب و روابط غیر شرعی حل نمایند ، بدون اسباب نجات و بدون روابط گشته و چاره ای بجز حیرانی و گرفتار شدن درمشکلات و عذاب الهی را نخواهند داشت .

تفسیرآسان آیه (165) سوره بقره

ترجمه آیه (165) سوره بقره

 

آیه : وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ (165)


ترجمه : وبرخی از مردم علاوه از الله، همتایانی را برای الله (بعنوان معبود) می گیرند وبا آنها دوستی می کنند همانند این که با الله دوستی (می کنند) وآنانی که ایمان آورده اند (از این مشرکی ها) الله را بیشتر و سخت تردوست می دارند، واگر (می شد) کسانی که ظلم می کنند (در این دنیا) عذابی را مشاهده نمایند که ( در قیامت) می بینند (آن وقت بود که می فهمید ند) تمام توانائی وقدرت از آن الله است و الله دارای عذاب بسیارسختی است .

 

تفسیرآسان آیه (165) سوره بقره


(وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ) هرکسی به اندازه دید و شخصیت خودش برای خودش معبود انتخاب می کند ، انسانهایی که به خلقت خویش و این دنیای پر رمز و رموزدقت می نمایند پی به وجود خالق یکتا برده و فقط او را معبود دانسته و با او محبت و دوستی می کنند ولی انسانهای کوتاه نظر و یا فریب خورده دنبال مخلوقاتی همچون خویشتن و یا کوچک تر و بی اهمیت تر از خویش گشته و سپس آنها را معبود گرفته و با آنها محبت و دوستی می کنند، این نوع افراد فریب خورده همیشه تلاش بی ارزش و سعی لا حاصل نموده و خودشان را با دستان خودشان به وادی هلاکت می اندازند .


(وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ) در این قسمت از آیه الله متعال به نوعی از اهل ایمان و محبت آنها نسبت به الله متعال تعریف و تمجید نموده است، و اولین کسانی که در این تعریف و تمجید الهی داخل اند یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می باشند .

در اینجا باید یک نکته بسیار مهمی را متذکر شوم و آن اینکه محبت با الله متعال درپیروی از دستورات الله متعال و در عمل نمودن به قرآن مجید واضح می گردد لذا هر مسلمانی که بیشتر پایبند به دستورات الهی و بیشتر عامل به قرآن مجید باشد او بیشترالله متعال را دوست می دارد و هر کس به دستورات الهی و کتاب الهی کمتر عمل نماید محبت و دوستیش به الله متعال به همان اندازه کمتر خواهد بود .


(وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ) در این قسمت از آیه الله متعال کفار و ظالمین را ازعذاب خود ترسانده و به آنها متذکر می شود که (اگر (می شد) کسانی که ظلم می کنند (در این دنیا) عذابی را مشاهده نمایند که ( در قیامت) می بینند (آن وقت بود که می فهمید ند) تمام توانائی وقدرت از آن الله است و الله دارای عذاب بسیارسختی است .

در این قسمت از آیه دو مطلب مهم دیگر نیز ذکر شده است :


مطلب اول : (أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً) آری توان و قدرت همه و همه از آن الله متعال است و اگر در این دنیا قدرت اندکی را در بشر و یا غیر بشر مشاهده می کنیم آن نیز از آن الله متعال است؛ زیرا الله متعال آن توان و قدرت را به او داده و هر لحظه که بخواهد می تواند آن را از او بگیرد ، لذا هیچ قدرتمند و توانمندی نباید به قدرت و توانش بنازد، چون این توان و قدرت را الله متعال به او داده است و هر لحظه که بخواهد می تواند از او گرفته و او را بی توان و بی قدرت و خوار و ذلیل و ضعیف نماید، و این در حقیقت هشداری برای تمام ظالمینی است که اگر اندک قدرت و توانی را الله متعال به آنها داده آنها از آن سوء استفاده نموده و با آن خلق خدا را می آزارند و شنکجه و عذاب می دهند و گرفتار انواع و اقسام سختی ها می کنند غافل از اینکه اولا: این قدرت را ذاتی به آنها داده و که خودش بی نهایت قدرتمند تر از آنهاست لذا می تواند هر لحظه ای که بخواهد آن قدرت را از آنها گرفته و به کسی دیگری داده تا همان گونه که او به دیگران ظلم می نموده آن صاحب قدرت جدید با او بر خورد کند کمی به حکام ظالم دنیا و پایان حکومت آنها توجه نمایید به این حقیقت پی خواهد برد .


درثانی : الله متعال هرکسی را به نوعی در این دنیا آزمایش می کند یکی را با مال و ثروت و دیگری را با فقر و تنگدستی ، یکی با دادن حکومت و قدرت ،خلاصه هر یکی را با هرآنچه او مناسب بداند آزمایش می کند واین ما انسانها هستیم که باید در این امتحانات الهی کامیاب شویم و از آن نعمات و قدرتهای که الله متعال بصورت موقت و برای امتحان در اختیار ما گذاشته درست بهره برداری و استفاده نماییم و با آنها دنیا و آخرت ما را بسازیم نه اینکه والعیاذ بالله با آنها به مبارزه با الله و دوستان الله پرداخته و دنیا و آخرت خودمان را تباه و بر باد کنیم .

مطلب دوم : (وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ) آری  الله متعال به ظالمین ، کافرین و فاسقین سخت عذاب دهنده است ، و اینکه الله متعال سخت عذاب دهنده است هشداری است برای ظالمین و گنه کاران تا از صفت (غفوریت یعنی اینکه الله متعال بسیار آمرزنده است و یا صفت رحمان و رحیم که به معنای بی نهایت مهربان و رحمتگر است) سوء استفاده نکنند، متأسفانه امروزه بنا بر فهم غلط از دین و صفات الهی؛ بسیاری از گنه کارها زمانی که به آنها تذکر داده می شود که دست از گناهان بکشید، فورا در جواب می گویند (خدا غفور و رحیم) است ، آری در این شکی نیست که الله متعال (غفور و رحیم) است ولی تو گنه کار ، تو خلاف کار، توی ظالم ، چه بدانی که غفوریت و رحمیت الله متعال شمال حال تو خواهد شد و یا اینکه تو والعیاذ بالله گرفتار عذاب سختی الهی خواهید گشت، زیرا الله متعال (شدید العذاب) نیز هست .

 در ثانی: صفت غفوریت و رحمیت الله متعال را دلیل بر جواز ویا ادامه انجام گناهان آوردن فریب شیطانی است ، شیطان لعین می خواهد از این طریق نیز افرادی را به گناهان بکشاند، پس ما باید متوجه مکرها و حیله های این دشمن قسم خورده باشیم و هر گز گرفتاردامهای پر زرق و برق او نشویم  . 

ترجمه سنن ابن ماجه با تحقیق آلبانی رحمه الله حدیث (3)


حدیث (3) ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻫُﺮَﻳْﺮَﺓَ، ﻗَﺎﻝَ: ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ : ‏« ﻣَﻦْ ﺃَﻃَﺎﻋَﻨِﻲ ﻓَﻘَﺪْ ﺃَﻃَﺎﻉَ ﺍﻟﻠَّﻪَ، ﻭَﻣَﻦْ ﻋَﺼَﺎﻧِﻲ ﻓَﻘَﺪْ ﻋَﺼَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪَ ‏»


ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﺑﻮﻫﺮﯾﺮﻩ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﻫﺮﮐﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺍﻭ ‏( ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ‏) ﺍﺯ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﺍﻭ ‏( ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ‏) ﺍﺯ ﺍﻟﻠﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .


‏( ﺳﻨﻦ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ، ﺍﻟﻤﻘﺪﻣﻪ، ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ)

ترجمه سنن ابن ماجه با تحقیق آلبانی حدیث (2)

 


 

حدیث (2) ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻫُﺮَﻳْﺮَﺓَ، ﻗَﺎﻝَ : ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ: ‏« ﺫَﺭُﻭﻧِﻲ ﻣَﺎ ﺗَﺮَﻛْﺘُﻜُﻢْ، ﻓَﺈِﻧَّﻤَﺎ ﻫَﻠَﻚَ ﻣَﻦْ ﻛَﺎﻥَ ﻗَﺒْﻠَﻜُﻢْ ﺑِﺴُﺆَﺍﻟِﻬِﻢْ ﻭَﺍﺧْﺘِﻼَﻓِﻬِﻢْ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻧْﺒِﻴَﺎﺋِﻬِﻢْ، ﻓَﺈِﺫَﺍ ﺃَﻣَﺮْﺗُﻜُﻢْ ﺑِﺸَﻲْﺀٍ ﻓَﺨُﺬُﻭﺍ ﻣِﻨْﻪُ ﻣَﺎ ﺍﺳْﺘَﻄَﻌْﺘُﻢْ، ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻧَﻬَﻴْﺘُﻜُﻢْ ﻋَﻦْ ﺷَﻲْﺀٍ ﻓَﺎﻧْﺘَﻬُﻮﺍ ‏».


ﺗﺮﺟﻤﻪ : ﺍﺑﻮﻫﺮﯾﺮﻩ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﻫﺮﺁﻧﭽﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺭﻫﺎ ﮐﺮﺩﻡ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺮﺍ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﯿﺪ ‏(ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺍﺯﻣﻦ ﻧﭙﺮﺳﯿﺪ ‏) ﺯﯾﺮﺍ ﻫﻼﮎ ﮔﺸﺘﻨﺪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺳﻮﺍﻻﺗﺸﺎﻥ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻧﻤﻮﺩﻧﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻟﺬﺍ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻡ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭼﯿﺰﯼ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ ﻧﻤﻭدﻡ از آن ﺑﺎﺯ ﺁﯾﯿﺪ ‏( ﻭﺍﻧﺠﺎﻣﺶ ﻧﺪﻫﯿﺪ ‏).



‏( ﺳﻨﻦ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ، ﺍﻟﻤﻘﺪﻣﻪ، ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ )