۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

روایت مستخرج به صحیحین نسبت ندهید

74- آیا جایزاست که حدیثی را از کتب مستخرج نقل نموده و سپس بگویم که این حدیث را بخاری و مسلم روایت نموده اند؟


جواب: این کار جایز نیست مگر اینکه الفاظ روایت کتاب مستخرج با الفاظ بخاری و مسلم مقابله شده وبرابر و یکسان باشند و یا اینکه مؤلف مستخرج گفته باشد که بخاری و مسلم نیزبا همین الفاظ این روایت را نقل نموده اند.

هرنشه آور و مست کننده ای شراب است

عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کُلُّ مُسْکِرٍ خَمْرٌ وَکُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ.


ازابن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرنشه آور و مست کننده ای شراب است و هر نشه آور و مست کننده ای حرام است.

(صحیح مسلم کتاب الاشربه، حدیث شماره: 3733)


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ازاین حدیث شریف دو مطلب کلی فهمیده می شود:

1 - هر نشه آور و مست کننده ای در اسلام شراب محسوب می شود و بر خورنده آن حکم شراب خواری اجراء می شود.

2- هر نشه آور و مست کننده ای از دیدگاه شریعت حرام محسوب می شود.

ناگفته نماند از این حدیث گفته کسانی که می گویند: شراب فقط به شیره نشه آور (انگور و خرما) گفته می شود ؛رد می گردد زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم هر نشه آور ومست کننده را شراب گفته اند .

و همچنین قول کسانی که می گویند: ما هر نبیذ و شیره مست کننده را بر شراب (انگوروخرما) قیاس می کنیم نیز رد می گردد زیرا وقت این نص صریح صحیح موجود است که هرنشه آور و مست کننده شراب ؛دیگر قیاس چه معنای دارد.