۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

نام کتاب صحیح مسلم چیست؟

65- نام کتاب صحیح مسلم چیست؟

جواب : نام کتاب صحیح مسلم (المسند الصحیح المختصر من السنن بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلی الله علیه و سلم) می باشد ولی به نام (صحیح مسلم) مشهور شده است.

نام کتاب صحیح بخاری چیست؟

64- نام کتاب صحیح بخاری چیست؟

جواب : نام کتاب صحیح بخاری (الجامع المسند الصحیح من امور رسول الله صلی الله علیه و سلم و سننه و ایامه) می باشد ولی به نام (صحیح بخاری) مشهور شده است.

آیا تمام احادیث صحیح در بخاری و مسلم موجودند؟

63- آیا تمام احادیث صحیح در بخاری و مسلم موجودند؟

جواب : خیر؛ بلکه بسیاری از احادیث صحیح اند که در بخاری و مسلم نیستند و در دیگر کتب حدیثی یافت می شوند.

صحیح ترین کتب حدیثی را نام ببرید؟

62- صحیح ترین کتب حدیثی را نام ببرید؟

جواب : صحیح ترین کتب حدیثی؛ کتاب صحیح بخاری و سپس کتاب صحیح مسلم می باشد.

آیا علی الاطلاق صحیح ترین ســــــــــــــند وجود دارد؟

61 - آیا می توان گفت که فلان (سند) مطلقا (صحیح ترین سند) است؟

جواب : گرچه بعضی از علما برخی از سندها را مطلقا؛ صحیح ترین سندها می دانند ولی درست این است که علی الاطلاق نمی توان سندی را صحیح ترین سندها دانست.

چرا زنان حائضه بعدا نماز را قضا نمی آورند ولی روزه را می آورند

برادر عزیزوگرامی در نظرات این وبلاگ چنین فرمودند:

سلام

دلیل قضا داشتن روزه پس از حیض و قضا نداشتن نماز پس از حیض چیست؟ مگر نماز از روزه اهمیتش بیشتر نیست؟ چرا نباید در حیض نماز خواند؟؟ با توجه به این که احادیثی در این زمینه آمده تکیه جواب علاوه بر احادیث بر قرآن و عقل باشد. متشکرم.

اولا در جواب برادر بزرگوار و گرامی باید گفت: وعلیکم السلام رحمة الله و برکاته .

برادر عزیز بعد از عرض سلام خدمت شما و تمام کاربران اینترتی که به این وبلاگ سرمی زنند باید در این باره چنین گفت:

آنچه از سوال واضح می گردد این است که این برادر ازاینکه در احادیث آمده که زن بعد از اینکه از عادت ماهانه زنانه پاک شد؛ باید روزه را قضائی بجا آورد و لی قضا آوردن نماز براو ضروری نیست؛ باخبروآگاه اندولی ایشان می خواهند نظر قرآن وعقل را دراین باره بدانند که بنده در جواب این برادرگرامی اولا نظر قرآن مجید را در این باره مطرح خواهم نمود و سپس برابری آن را با عقل و حکمت این جریان را بیان خواهم نمود: 

دیدگاه قرآن در این باره

آری نماز اهمیتش از روزه بالاتر است ولی اینکه باید روزه را زنی که بنا بر حیض خورده قضائی بیاورد ولی نیاز به قضائی نمازهای دوران عادت ماهانه نیست این یک حکمی است که قرآن در این باره چنین می فرماید:

1-(وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى .....) (222) (بقره)

واز تو در باره عادت ماهانه زنانه می پرسند تو بگو که این (عادت ماهانه زنانه) یک پلیدی وآزار و اذیتی است (که زن گرفتارش می شود)....

آنچه از این آیه فهمیده می شود این است که حیض یک چیزپلید و باعث آزرواذیت زن می شود و به نوعی یک بیماری موقتی است که زن ماهانه بدان مبتلاء می شود.

و الله متعال در قرآن فرموده در باره روزه فرموده: (أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ) (سوره بقره آیه : 184)

یعنی : روزهای که باید روزه گرفته شود مشخص و معدود است (که همان ماه رمضان - بیست نه و یا سی روز- باشد) واگر کسی از شما مریض شد و یا در سفر بود (ونتوانست روزه بگیرد و روزه را خورد)پس باید به تعدادهمان روزها (در دیگر ماهای سال روزه بگیرد).

و در آیه دیگر الله متعال می فرماید: (فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ .....)(سوره بقره آیه : 185)

یعنی : هر کس از شما ماه (رمضان) را دریافت ؛باید که روزه بگیرد واگر کسی از شما بیمار و یا در سفر بود (ونتوانست روزه بگیرد و روزه را خورد) پس باید به تعدادهمان روزها (در دیگر ماهای سال روزه بگیرد) الله می خواهدبه شما آسان گیری کند و نمی خواهد برایتان سختی بیاورد (واین آسان گیری شده) تا اینکه شما تعداد روزهای (روزه که همان یک ماه باشد) را تکمیل کنید.

آری آنچه که از این دوآیه مشخص و معلوم می گردد این است که روزه روزهای خاص و معدود خودش را دارد که همان ماه رمضان که سی و یا بیست نه روزه است باشد و اگر کسی بنا بر مسافرت و یا بیماری نتوانست تمام روزهای ماه رمضان را روزه بگیرد او باید بعد از ماه رمضان به قدر که روزه را خورد به همان تعداد روزهای دیگری را روزه بگیرد ،مگر اینکه اصلا توان روزه نداشته باشد که اسلام برای این افراد فدیه را مقرر نموده است.

واما در قرآن چنین احکامی شبیه روزه در باره نماز نداریم لذا این است که روزه را باید زن حائضه قضائی بیاورد ولی نماز را نباید قضائی بیاورد و از او قضای نمازها ساقط می گردند.

نتیجه این می شود که وقتی زن حیض می بیند؛ بیمار است و در دوران بیماری عادت ماهانه قرار دارد و روزه گرفتن برایش سخت و از نظر شرع وعقل مجاز نمی باشد و از سوی دیگر روزهای که باید یک مسلمان در یک سال روزه بگیرد مشخص و معدود اند و باید تکمیل شوند؛ لذا اسلام دستور داده که زنانی که دچار بیماری عادت ماهانه زنانه اندهمانند سایر بیماران و همچون مسافران بعدا روزه بگیرند و تعداد روزها را تکمیل کنند. 

دیدگاه عقل در این باره

ولی اگر از دیدگاه عقل به این قضیه نگاه کنیم به امور زیر دست می یابیم :

1-روزه مانع خدمات زن در زندگی نمی شود ولی نماز مانع می شود .

2-روزه تعداد روزهایش در سال معدود است و الله در قرآن خواسته که آن را تکمیل کنیم و بر عکس نماز تعداد آنها زیاد و هرروز پنج بار است .

3-روزه برای ادایش مکان خاصی نمی خواهد ولی نمازجای و مکان خاص و پاکی را خواهان است.

4-روزه مانع بسیاری از حرکات انسان از قبیل خندیدن ،حرف زدن ،راه رفتن و غیره نیست ولی نماز مانع این امور می گردد ، و دها حکمت و علت دیگری که الله متعال در این جریان نهفته است.

5-از همه اینها که بگذریم این هم یکی دیگر از هزاران احساناتی است که الله مهربان در حق زنان عنایت نموده است و این رکن مهم اسلام را در این دوران از زنان ساقط گردانده و حکم به قضائی آن را نیز نداده است. 

واما اینکه برادر عزیز پرسیدن چرا نباید (زن) در(دوران) حیض نماز بخواند؟؟

آری نماز پاکی می خواهد و زن در حالت حیض ناپاک است قرآن می فرماید :(حَتَّى یَطْهُرْنَ:تا اینکه زنان از عادت ماهانه پاک شوند. سوره بقره آیه 222) و نماز بدون پاکی نمی شود بنا براین دردوران حیض نباید نماز بخواند.

ازمال دنیا چه گونه باید استفاده کرد؟

عن ابن عمر، عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال:" إنَّ لله أقواماً یختصُّهم بالنِّعَمِ لمنافِعِ العبادِ، ویُقِرُّهم فیها ما بذلوها، فإذا منعوها نزعَها منهم، فحوَّلها إلى غیرِهم ".

ابن عمر رضی الله عنهما فرمودند: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله افرادی راخاص گردانده و آنان را برای فایده رساندن به دیگر بندگان ازنعمت ها بهرمند می کند، واین نعمت ها را در دست آنها تا زمانی نگه می دارد که خرج کنند و به دیگران بدهند، و هرگاه که ندهند الله این نعمات رااز آنها گرفته و به دیگران خواهد داد.

 (روایت: ابن أبی الدنیا در قضاء الحوائج، وطبرانی در الأوسط، وأبو نعیم در الحلیة، السلسلة الصحیحة: 1692) 

1- عن أبی واقد اللیثی، قال: کنا نأتی النبیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآله وسَلَّمَ  إذا أُنزِلَ علیه، فیُحدِّثنا، فقال لنا ذات یومٍ:" إنَّ الله عزّوجلّ قال:إنَّا أنزلنا المالَ لإقامِ الصلاةِ، وإیتاءِ الزَّکاةِ، ولو کان لابنِ آدمَ وادٍ من ذَهَبٍ لأحبَّ أن یکون إلیه ثَانٍ، ولو کان له وادیان لأحبَّ أن یکون إلیهما ثالثٌ، ولا یملأ جوفَ ابنَ آدم إلا التُّرابُ، ثم یتوبُ اللهُ على من تاب ".

ابوواقدلیثی رضی الله عنه می فرماید:ما بودیم که هر گاه برپیامبر صلی الله علیه و آله وسلم وحی نازل می شد به نزد ایشان می آمدیم ، سپس برای ما حدیث بیان می نمودند، روزی برای ما گفتند: همانا الله عزّوجلّ می فرماید: همانا ما مال را برای برپائی نماز و پرداخت زکات فروفرستاده ایم واگرفرزند آدم یک درّه ای از طلا داشته باشد قطعا او دوست دارد که درّه ای دیگری نیز با آن داشته باشد، واگردودرّه داشته باشد یقینا او دوست می دارد که درّه ای سومی نیز با آنها می داشت، ودر حالی که درون فرزند آدم را بجز خاک چیز دیگری پر نمی کند، سپس الله توبه ی کسی را می پذیرد که از گناه باز آمده و توبه کند.

(روایت: احمد، وطبرانی درالکبیر، السلسلة الصحیحة: 1639) 

2- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الشِّخِّیرِقَالَ أَتَیْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآله وسَلَّمَ وَهُوَ یَقْرَأُ (أَلْهَاکُمْ التَّکَاثُرُ) قَالَ یَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِی مَالِی قَالَ وَهَلْ لَکَ یَا ابْنَ آدَمَ مِنْ مَالِکَ إِلَّا مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَیْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَیْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَیْتَ.

عبد الله بن شخّیر رضی الله عنه فرمودند: من به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمدم و در حالی که ایشان سوره (أَلْهَاکُمْ التَّکَاثُرُ) تلاوت می نمود، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم )فرمودند: فرزند آدم می گوید: مال من مال من. (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم )فرمودند:آیا (ای انسان) برایت از مال هست مگر آنچه را که خوردی و تمام نمودی و یا اینکه پوشیدی و کهنه کردی و یا اینکه صدقه دادی و (برای قیامتت قبلا) فرستادی.

(روایت :مسلم) 

3- عن أبی أمامة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" یا ابنَ آدمَ إن تَبذُلِ الفضلَ خیرٌ لک، وإن تُمْسِکْهُ شَرٌّ لک، ولا تُلامُ على کفَافٍ، وابدأ بمن تَعُول ".

از ابوامامه رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای فرزند آدم اگر از مالت (در راه الله)خرج کنی برایت بهتر است و اگر نگه داری و خرج نکنی برایت بد تر است، توبر اینکه بقدر کفایت مال نگه داری ملامت نخواهی شد (و در انفاق وخرج نمودن مال)از کسی که نیازمند به تواست و مخارجش برعهده تواست شروع کن.

(روایت: مسلم) 

4- عن عُقبة بن عامر، قال: قال رسولُ الله رصول الله صلی الله علیه و آله وسلم:" إنَّ الصدقةَ لتُطفئ عن أهلها حرَّ القبورِ، وإنما یَستظلُّ المؤمنُ یومَ القیامة فی ظلِّ صدَقتِه ".

عقبه بن عامر رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هماناصدقه دادن گرمای قبر را از صاحبش خاموش (و سرد)می گرداند، وقطعا مسلمان واقعی در قیامت در سایه صدقه اش، سایه می جوید.

(روایت:  طبرانی در المعجم الکبیر، السلسلة الصحیحة: 3484) 

5- عن أبی سعید الخدری، عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال:" صَدَقةُ السرِّ تُطفِئُ غَضَبَ الربِّ ".

ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: صدقه دادن مخفیانه و پنهانی (آتش) خشم پرودگار را خاموش می گرداند.

(روایت : طبرانی ، السلسلة الصحیحة: 1908) 

6- عن عبد الله بن عمرو قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" مَن قُتِلَ دونَ مالِه فهو شَهیدٌ ".

عبد الله بن عمرو رضی الله عنهما فرمودند:رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس در دفاع از مالش کشته شود ، او شهید است .

(روایت بخاری و مسلم) 

7- عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" قالَ اللهُ تعالى: أنفِقْ یا ابنَ آدمَ أُنفِق علیک ".

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:الله متعال فرموده اند: ای فرزند آدم (در راه من) خرج کن ، من برتو خرج خواهم نمود (و به تو مال خواهم داد).

(روایت بخاری و مسلم) 

8- عن أبی سعید الخدری، عن رسولِ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" إنَّ الدُّنیا خَضِرَةٌ حُلْوَةٌ، وإنَّ اللهَ عزوجل مُستخلفَکُم فیها؛ لینظرَ کیف تعملون، فاتَّقوا الدُّنیا، واتقوا النِّساءَ، فإنَّ أوَّلَ فتنةِ بنی إسرائیل کانت فی النِّساءِ ".

از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا دنیا سبز و شیرین است و همانا الله عزوجل شما را در آن جانشین قرار دهنده است؛ تا اینکه نگاه کند که شما چه می کنید، پس از دنیا بر حذر باشید واز زنان برحذر باشید زیرا اولین فتنه در بنی اسرائیل در زنان بوده است.

)روایت: احمد، السلسلة الصحیحة: 911)

هدف محدثین ازجمله (هذا حدیث غیرصحیح) چیست؟

60- هدف محدثین ازجمله (هذا حدیث غیرصحیح) یعنی: این حدیث صحیح نیست؛ چیست؟

جواب: هدف محدثین از این جمله (هذا حدیث غیرصحیح) یعنی:این حدیث صحیح نیست؛ این است که شرائط پنج گانه صحت(اتصال سند ، عدالت راوی، ضبط راوی، عدم علت و عدم شذوذ) در آن یافت نشده است و هدفشان این نیست که فی الواقع دروغ است زیرا این احتمال می رود که راوی که بسیار دچار اشتباه می شود نیزدرست گفته و صحیح روایت کرده باشد.

هدف محدثین ازجمله (هذا حدیث صحیح) چیست؟

59- هدف محدثین ازجمله (هذا حدیث صحیح) یعنی: این حدیث صحیح است؛ چیست؟

جواب: هدف محدثین از این جمله (هذا حدیث صحیح) یعنی:این حدیث صحیح است؛ این است که شرائط پنج گانه صحت(اتصال سند ، عدالت راوی، ضبط راوی، عدم علت و عدم شذوذ) در آن یافت شده است ولی این هدفشان نیست که فی الواقع صحتش قطعی است زیرا راوی ثقه نیزدچار فراموشی و اشتباه می شود.

حکم حدیث صحیح لذاته چیست؟

58- حکم حدیث صحیح لذاته چیست؟ 

جواب: تمام محدثین ،فقهاء واصولیین معتبربر این اتفاق نظر دارند که حدیث صحیح لذاته یکى از دلائل وحجتهاى شرعى است وباید بدان عمل شود وبراى هیچ مسلمانى گنجایش ندارد که آنرا ترک نماید وهمگان باید بدان عمل نمایند.

تو در راه الله خرج کن تا الله به تو مال دنیا بدهد

عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" قالَ اللهُ تعالى:أنفِقْ یا ابنَ آدمَ أُنفِق علیک ".

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:الله متعال فرموده اند:ای فرزند آدم (در راه من) خرج کن ، من برتو خرج خواهم نمود (و به تو مال خواهم داد). 

(روایت بخاری و مسلم)