۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد

✏تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد✏


بعد از تعریف لغوی و اصطلاحی قیاس و ارکان آن، مناسب می دانم که اجتهاد را نیز تعریف کنم تا این که فرق این دو برای خوانندگان گرامی واضح گردد زیرا بسیاری این دو را یکی می دانند و یا اینکه از فرقی که در میان اجتهاد و قیاس است آگاه نیستند. لذا به تعریف لغوی و اصطلاحی اجتهاد که در ذیل ذکر می شود توجه فرمایید: ﺍﻻﺟﺘﻬﺎﺩ ﻟﻐﺔ : ﺑﺬﻝ ﺍﻟﺠﻬﺪ ﻓﻲ ﻓﻌﻞ ﺷﺎﻕ ، ﻓﻴﻘﺎﻝ : ﺍﺟﺘﻬﺪ ﻓﻲ ﺣﻤﻞ ﺍﻟﺮﺣﻰ ﻻ ﻓﻲ ﺣﻤﻞ ﺧﺮﺩﻟﺔ . ترجمه : اجتهاد در لغت یعنی در انجام عمل سختی تلاش نمودن ، گفته می شود در حمل و بلند نمودن سنگ آسیاب تلاش نمود نه در حمل و برداشتن یک دانه خردل. واما در اصطلاح علما برای اجتهاد معانی مختلف و گوناگونی را ذکر نموده اند : آمدی رحمه الله در تعریف اصطلاحی اجتهاد چنین نوشته اند : ﻫﻮ ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﺍﻟﻮﺳﻊ ﻓﻲ ﻃﻠﺐ ﺍﻟﻈﻦ ﺑﺸﻲﺀ ﻣﻦ ﺍﻷﺣﻜﺎﻡ ﺍﻟﺸﺮﻋﻴﺔ ﻋﻠﻰ ﻭﺟﻪ ﻳﺤﺲ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﻔﺲ ﺍﻟﻌﺠﺰ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺰﻳﺪ ﻋﻠﻴﻪ . ترجمه : اجتهاد یعنی ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﻴﺮﻯ تمام توان و ﻛﻮﺷﺶ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻇﻦ و گمان ﺑﻪ احکام ﺷﺮﻋﻰ‏، این تلاش باید به حدی باشد که نفس از تلاش مزید برآن احساس عاجزی نماید» قرافی رحمه الله در تعریف اصطلاحی اجتهاد چنین نوشته اند : ﻫﻮﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﺍﻟﻮﺳﻊ ﻓﻲ ﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻴﻤﺎ ﻳﻠﺤﻘﻪ ﻓﻴﻪ ﻟﻮﻡ ﺷﺮﻋﻲ . ترجمه : اجتهاد یعنی به کار گیری تمام توان و تلاش درتفکر و بررسی در آنچه ملامت شرعی بداند ملحق می گردد. شیرازی رحمه الله فرمودند : ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﺍﻟﻮﺳﻊ، ﻭﺑﺬﻝ ﺍﻟﻤﺠﻬﻮﺩ ﻓﻲ ﻃﻠﺐ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﺍﻟﺸﺮﻋﻲ . ترجمه: اجتهاد یعنی تمام توان و تلاش را در طلب حکم شرعی بکار گرفتن. غزالی رحمه الله فرمودند : ﺑﺬﻝ ﺍﻟﻤﺠﺘﻬﺪ ﻭﺳﻌﻪ ﻓﻲ ﻃﻠﺐ ﺍﻟﻌﻠﻢ ﺑﺄﺣﻜﺎﻡ ﺍﻟﺸﺮﻳﻌﺔ . ترجمه : بکار گیری مجتهد تلاشش را در طلب علم و آگاهی نسبت به احکام شریعت. ابن حاجب رحمه الله فرمودند : ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﺍﻟﻔﻘﻴﻪ ﺍﻟﻮﺳﻊ ﻟﺘﺤﺼﻴﻞ ﻇﻦ ﺑﺤﻜﻢ ﺷﺮﻋﻲ . ترجمه: بکارگیری فقیه تمام تلاشش را برای حاصل نمودن ظن و گمان نسبت به حکم شرعی. بیضاوی رحمه الله فرمودند : ﺍﺳﺘﻔﺮﺍﻍ ﺍﻟﺠﻬﺪ ﻓﻲ ﺩﺭﻙ ﺍﻷﺣﻜﺎﻡ ﺍﻟﺸﺮﻋﻴﺔ . ترجمه : اجتهاد یعنی بکار گیری تمام تلاش و توان در درک و یافتن احکام شریعت. کمال بن الهمام رحمه الله فرمودند : ﺑﺬﻝ ﺍﻟﻄﺎﻗﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﻔﻘﻴﻪ ﻓﻲ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺣﻜﻢ ﺷﺮﻋﻲ ﻋﻘﻠﻴﺎً ﻛﺎﻥ ﺃﻭ ﻧﻘﻠﻴﺎً، ﻗﻄﻌﻴﺎً ﻛﺎﻥ ﺃﻭ ﻇﻨﻴﺎً . ترجمه : بکار گیری تلاش از فقیه در حصول حکم شرعی خواه عقلی باشد و یا نقلی و خواه قطعی باشد و یا ظنی.

ارکان قیاس

✏ارکان قیاس✏

 از تعریفات گذشته این واضح می گردد که قیاس دارای چهار رکن اصلی و اساسی می باشد:

 1- مقیس یعنی مساله ای که قیاس می شود که به آن فرع یعنی مساله بی نص نیز می گویند.

 2- مقیس علیه یعنی مساله ای که برآن مساله ی دیگری قیاس می شود که بدان اصل یعنی مساله نص دار نیز می گویند .

 3- حکم که همان ثابت نمودن حکم اصل برای فرع باشد.

 4- علت که همان علت مشترکه در میان اصل و فرع باشد.

تعریف لغوی و اصطلاحی قیاس

✏تعریف لغوی و اصطلاحی قیاس✏

 قبل از هر سخنی لازم است آنچه که مورد بحث و تحقیق است را تعریف نمایم : قیاس ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ معنای اندازه گیری و برابری می آید : همانگونه که در عربی گفته می شود ‏« ﻗﺴﺖ ﺍﻻﺭﺽ ﺑﺎﻟﻘﺼﺒﺔ ‏» ﯾﻌﻨﯽ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ با چوب نی شکر ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻭ همانگونه که در عربی گفته می شود، ‏« ﻭ ﻓﻼﻥ ﻻ ﯾﻘﺎﺱ ﺑﻔﻼﻥ ‏» یعنی فلانی با فلانی برابر نمی کند . و اما در اصطلاح علما برای آن تعریف های متعددی را ذکر نموده اند که در زیر مهم ترین آنها را ذکر خواهیم نمود : امام ﻏﺰﺍﻟﯽ ﻭ ﻗﺎﺿﯽ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﺑﺎﻗﻼﻧﯽ رحمهما الله قیاس ﺭﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﻮﺩﻩﺍﻧﺪ : ‏ « ﺍﻟﻘﯿﺎﺱ ﺣﻤﻞ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻋﻠﯽ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻓﯽ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺣﮑﻢ ﻟﻬﻤﺎ ﺃﻭ ﻧﻔﯿﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﺑﺎﻣﺮﺟﺎﻣﻊ ﺑﯿﻨﻬﻤﺎ ﻣﻦ ﺣﮑﻢ ﺃﻭ ﺻﻔﺔ ‏» ﯾﻌﻨﯽ: ﻗﯿﺎﺱ همان ﺣﻤﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻣﻠﺤﻖ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻠﻮمی ﺑﺮ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺩﯾﮕﺮی ﺩﺭ ﺍﺛﺒﺎﺕ حکمی ﯾﺎ ﻧﻔﯽ ﺁﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ این بنا بر حکم و یا صفت مشترکی که در میان آن دو وجود دارد صورت می گیرد. ولی ابن عثیمین رحمه الله در کتاب ‏( ﺍﻷﺻﻮﻝ ﻣﻦ ﻋﻠﻢ ﺍﻷﺻﻮﻝ ‏) قیاس را در اصطلاح چنین تعریف نموده اند : ﻭﺍﺻﻄﻼﺣﺎ:ً ﺗﺴﻮﻳﺔ ﻓﺮﻉ ﺑﺄﺻﻞ ﻓﻲ ﺣﻜﻢ ﻟﻌﻠَّﺔ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺑﻴﻨﻬﻤﺎ. ترجمه : قیاس در اصطلاح یعنی : برابردانستن فرع(مساله بی نص و یا همان مقیس) با اصل (مساله نص دارو یا همان مقیس علیه) در حکم ، بنا بر علت مشترکی که در میان آنها وجود دارد. آمدی و ابن حاجب رحمهما الله قیاس را در اصطلاح چنین تعریف نموده اند : ﻫﻮ : ‏( ﻣﺴﺎﻭﺍﺓ ﻓﺮﻉ ﻷﺻﻞ ﻓﻲ ﻋﻠﺔﺣﻜﻤﻪ ). یعنی: قیاس همان برابردانستن فرعی با اصلی در علت حکم آن می باشد. بیضاوی رحمه الله قیاس را در اصطلاح چنین تعریف نموده اند : ﺑﺄﻧﻪ ﺇﺛﺒﺎﺕ ﻣﺜﻞ ﺣﻜﻢ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻓﻲ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺁﺧﺮ ﻻﺷﺘﺮﺍﻛﻬﻤﺎ ﻓﻲ ﻋﻠﺔ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻤﺜﺒﺖ . ترجمه : قیاس ثابت نمودن همانند حکم معلومی در معلوم دیگری بنا بر شراکتی که آن دو در علت حکم نزد اثبات کننده دارد . ابوالحسین بصری رحمه الله قیاس را در اصطلاح چنین تعریف نموده اند: ﻫﻮ : ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺣﻜﻢ ﺍﻷﺻﻞ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﺮﻉ ﻻﺷﺘﺒﺎﻫﻬﻤﺎ ﻓﻲ ﻋﻠﺔ ﺍﻟﺤﻜﻢ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻤﺠﺘﻬﺪ ‏). ترجمه : قیاس همان حاصل شدن حکم اصل در فرع است بنا بر شبهاتی که هر دو در علت حکم در نزد مجتهد دارند.

سخنی چند از نویسنده

✏سخنی چند از نویسنده ✏

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ، نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِینُهُ، مَنْ یَهْدِهِ اللهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ یُضْلِلْ فَلَا هَادِیَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَمَّا بَعْدُ : خوانندگان گرامی؛ یکی از مباحث مشهور علم اصول فقه اصل (قیاس) است که اکثر اصولی ها قائل به آن هستند ولی با این وجود برخی ازعلما محقق و گروهی ازاصولی ها آن را رد نموده و منکرآن اند ؛ بنده می خواهم ان شاء الله تعالی و به توفیق الله تعالی و عونه در این رساله به بحث و بررسی و تحقیق دراین باره بپردازم که آیا قیاسی که عموم اصولی ها از آن نام برده و آن را اصل چهارمی از اصول فقه دانسته اند اعتبار شرعی دارد و یا یا اینکه در حقیقت یک اصل بی اساس است، بنده در این رساله ان شاء الله تعالی مفصلا دراین باره بحث خواهم نمود وقبل از اینکه به رد این اصل بی اساس بپردازم، تعریف ، شرائط ، ارکان و مهم ترین دلائل قائلین آن را بیان خواهم نمود و سپس به نقدو بررسی آن خواهم پرداخت و دلائل منکرین این اصل بی اساس و نظریات برخی از علما که با این اصل بی اساس هم خوانی ندارد را بیان خواهم نمود و درآخر خلاصه کتاب را در بحث (سخن پایانی) بیان خواهم نمود، امیدوارم که الله مهربان به بنده این توفیق راعنایت نماید تا اینکه بدون تعصب فکری این مسأله را بررسی نمایم واز شما خوانندگان محترم و گرامی خواهش نموده و عاجزانه در خواست می نمایم که اگر بعد از مطالعه این رساله آن را حق یافتید؛ آن را از توفیقات و فضل و کرم الهی بر بنده دانسته و برایم دعای خیر نمایید و اگر در این رساله به اشتباهی بر خوردید آن را کار من و شیطان دانسته وبرایم دعا رسیدن به حق نموده وبنده را رهنمائی نمایید، قبلا از همکاری شما متشکرم و جزاکم الله خیرا.

حفظ دست و زبان از بهترین شعبه جات ایمان

َ عَنْ أَبِی مُوسَى رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الإِسْلاَمِ أَفْضَلُ قَالَ: (مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ).



✏ترجمه حدیث✏


ابوموسی رضی الله عنه فرمودند : صحابه گفتند ای رسول الله کدام یک از (اهل) اسلام بهترین است؟ (رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند : کسی که مسلمانان دیگر از زبانش و دستش سالم و در امان بماند.



✏صحیح بخاری ، حدیث 11 کتاب الایمان ✏

مسلمان و مهاجر واقعی کیست؟

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ، وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ.



✏ترجمه حدیث✏



عبد الله بن عمرو رضی الله عنهما فرمودند : پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند مسلمان کسی است که مسلمانان (دیگر) از زبانش و دستش سالم (و در امان) بمانند و مهاجر کسی است که ترک و رها نماید آنچه را که الله از آن ممانعت نموده است.



✏صحیح بخاری حدیث10 کتاب الایمان ✏

ارکان اسلام را نام ببرید

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: بُنِیَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ، وَالْحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ.



✏ترجمه حدیث✏



ابن عمررضی الله عنه فرمودند : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : اسلام بر پنج (رکن و اصل) بنا شده است : گواهی دادن که بجز الله دیگر معبود بر حقی نیست و قطعا محمد فرستاده الله است و برپائی نماز و پرداخت زکات و حج و روزه رمضان .


✏صحیح بخاری حدیث 8 کتاب الایمان✏

ترجمه کتاب تصنیف الناس بین الظن و الیقین

✏گروه بندی مردم براساس گمان و یقین✏ (بخش 1)

✏سخنی کوتاه از مترجم✏

 ✏ ستایش از آن معبود به حقی است که ما را از پس پرده نیستی و عدم بعرصه وجود هستی در آورد و درود سلام بر آخرین پیامبر الهی باد که برای هدایت و راهنمایی ما فرستاده شد و رضامندی الهی شامل حال یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گردد که در سخت ترین دوران اسلام را با جان و مال یاری نمودند و رحمت الهی شامل حال علمای با عملی گردد که با گفتار و کردارشان مردم را در هر دور و زمان به اسلام دعوت داده و حق را برای آنان تبیین نمودند. آمین یا رب العالمین.

✏کتاب گروه بندی مردم براساس گمان و یقین ، ترجمه کتابی است به نام (تصنیف الناس بین الظن و الیقین ) که آن را شیخ بزرگوار( بکر بن عبدالله ابوزید رحمه الله) به رشته تحریر در آوردند ، ( علامه بکر ابوزید رحمه الله) این کتاب را برای تبیین فکر انحرافی تبدیعی که به بهانه های واهی و بی اساس علما و دانشمندان جهان اسلام را بدعتی و منحرف معرفی می کنند نوشته اند این کتاب یکی از بهترین کتابهای است که تا بحال در باره این افکار انحرافی نوشته است ، فکر تبدیعی در حقیقت آن روی خراب سکه سیاه تکفیری است که فی الوقع منحرف ترین و مضر ترین فکری است که تا به حال در جهان اسلام بروز کرده است ، استاد بکر ابوزید رحمه الله در این کتاب مسلمانان را هشدار داده که مبادا گرفتار چنین فکر تخریبی و انحرافی شوند ، بنده از آنجایی که این کتاب را بسیار مفید دیدم برآن شدم تا این کتاب را برای شما خوانندگان محترم ترجمه کنم ، امید وارم که الله متعال به بنده این توفیق را عنایت فرماید که این کتاب را خوب ترجمه نمایم لذا بنده از شما خوانندگان محترم می خواهم که اگر در ترجمه این کتاب نقص و ایرادی دیدید بنده را در اصلاح آن یاری فرمایید جزاکم الله خیرا . ستایش از آن معبود به حقی است که ما را از پس پرده نیستی و عدم بعرصه وجود هستی در آورد و درود سلام بر آخرین پیامبر الهی باد که برای هدایت و راهنمایی ما فرستاده شد و رضامندی الهی شامل حال یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گردد که در سخت ترین دوران اسلام را با جان و مال یاری نمودند و رحمت الهی شامل حال علمای با عملی گردد که با گفتار و کردارشان مردم را در هر دور و زمان به اسلام دعوت داده و حق را برای آنان تبیین نمودند. آمین یا رب العالمین.

✏پیشگفتار نویسنده✏

✏شتایش از آن پرورگار جهانهاست . بارالهی مافقط ترا عبادت و پرستش می کنیم و تنها از تو کمک می خواهیم و برتو توکل و اعتماد می نماییم و بسوی تو سعی و تلاش می کنیم. و درود و سلام برآخرین پیامبران و رسولانت می فرستیم .
✏ من از شلوغی زندگی مثالی از علمای هدایتگر که همان عالمی که عامل به علمش است را انتخاب نمودم، عالمی که خیر خواه الله و رسولش و رهبرش و تمام مسلمانان می باشد ،و نسیت که نام این عالم گرفته شود مگر اینکه درزمره و گروه علمای با عمل محسوب می شود زیرا علم و عملش لازم و ملزوم یکدیگر اند همانند اینکه سایه همیشه همراه یک چیزاست ، و الله بر هر کسی که بخواهد احسان و نیکی می کند (و او را یک عالم با عمل می گرداند) من برای رضای الله برای این نوع عالم یاری طلبیده و او را یاری می کنم و نه اینکه تنها از شخص این عالم( با عمل) بلکه از حرمتهای علمای مسلمین و من جمله داعیان و مردانی که از آنان که خواهان ثواب اند ؛دفاع می کنم، ناگهان آنچه این علما از هدایت وخیر و بیان همراه دارند با دریده گی و پارگی (جریان جرح) شروع به دیدار و ملاقات می نمایند (جریان جرحی) که می خواهد آبروی (این دسته از علما) را لکه دار کند، تهمت این جرح کنندگان در آبروی این علما و دعوت آنان همانگونه که( تلاش گران فتنه) از جریان دروغ بافی ، چسپاندن اتهام ، انواع آزار و اذیتها و انداختن فتیله (فتنه خویش) به اینجا و آنجا می کنند ، و (آثار شوم و تخریب کاری ) این جریان (جرح) آنگونه است که در هر مکانی که این آواز مبغوض و ناپسند رسیده (بر کسی ) مخفی نمی ماند. لذا بنا بر بزرگی این جنایتی که اینها بر علما مرتکب شدتد ؛این یک اصل محکم اعتقادی گشته است (هرکس علما را به بدی یاد می کند او به بی راهه می رود)، سخنان نیک و زیبای دیگری نیز به همین مفهوم از علمای هدایتگر و راهنمای علم و دین امت (اسلامی) آمده است (1) .............. ادامه دارد..... ---------------------------

 ( 1 ) مراجعه کنید به صفحه 26 تا 28 همین کتاب.

ریشه کلمه تخریج

✏پرسش 3 اصول تخریج✏



ریشه لفظی تخریج در لغت چیست؟


✏پاسخ✏



( خروج) یعنی بیرون شدن که ضد( دخول) یعنی وارد و داخل شدن است و اخراج به معنای اظهار نمودن و آشکار نمودن است ، و تخریج به معنای بیرون آوردن و نمایان نمودن می آید.

مشهورترین معانی تخریج

✏پرسش 2 اصول تخریج ✏


مشهورترین معانی تخریج چیست ؟



✏پاسخ✏



مشهور ترین معانی تخریج از قرار زیر می باشد:


1- به معنای استنباط و استخراج می آید.


2- به معنای تمرین می آید .


3-به معنای توجیه و بیان می آید .

ترجمه گزیده اصول التخریج و دراسة اﻷسانید

✏ترجمه گزیده کتاب ( اصول التخریج و دراسة اﻷسانید) دکتر طحان ✏


✏علم تخریج احادیث و بررسی سندها از مهم ترین علوم حدیثی است که علما از قدیم الایام تا بحال در باره آن کتابهای زیاد و مفیدی نوشته اند که یکی از بهترین ومفید ترین آنها کتابی است به نام( اصول التخریج و دراسة اﻷسانید) نوشته دکتر محمود طحان می باشد، که ان شاء الله تعالی بنده بصورت اختصار و بشکل پاسخ و پرسش ترجمه آن را تقدیم شما بزرگوران خواهم نمود ، امیدوارم که شما بزرگواران بنده را با انتقادات مخلصانه و پیشنهادات دوستانه و دعاهی غائبانه خویش بنده را در این مسیر یاری نمایید جزاکم الله خیرا.


✏پرسش 1 اصول تخریج✏


تخریج در لغت یعنی چه ؟



✏پاسخ✏


تخریج در اصل لغت عربی به معنای جمع شدن دو چیز متضاد و مخالف در یک چیز می آید.