۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

توبه و پاکی باعث جذب محبت الله متعال می گردد




...... إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (222) (سوره بقره)

قطعا معبود برحق توبه کنندگان را دوست می دارد و یقینا (معبود برحق) پاکان را دوست می دارد.


توبه یعنی پشیمانی از گناهان؛ لذا فردی که از گناهان توبه می کند باید از گذشته آن گناهش پشیمان شده و در حال حاضر گناه را رها نموده و در آینده دیگر آن گناهی که از آن توبه نموده انجام ندهد این در صورتی است که گناه تعلقش به حقوق الله متعال باشد و اگر گناه به حقوق مردم تعلق دارد علاوه از این سه باید حق آن فرد را نیز اداء نموده و یا اینکه او را راضی نموده و از او حلال بطلبد.


ومتطهر یعنی فردی که خواهان پاکی است  یعنی کسی که اعمال ، عقاید ،ظاهر و باطن او با شرک ،کفر،خرافات و نجاسات ملوث نبوده و پاک باشد.

پرهیزگار باش تا ترا الله متعال دوست بدارد

 

..... فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ (76) (سوره آل عمران)

قطعا معبود بر حق پرهیزگاران را دوست می دارد.


..... إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ (4)(سوره توبه)

قطعا معبود بر حق پرهیزگاران را دوست می دارد.


متقی یعنی پرهیزگار یعنی کسی که ازحرامها دوری می کند و کارهای نیکی را که شریعت به او دستور داده انجام می دهد .

اینگونه باید الله متعال را عبادت نمود



...... إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (195)(سوره بقره)

قطعا معبود برحق نیکوکاران را دوست می دارد.


...وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (134) (سوره آل عمران)

معبود برحق نیکوکاران را دوست می دارد.


......وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (148) (سوره آل عمران)

معبود برحق نکوکاران را دوست می دارد.

..... إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (13) (سوره مائده)

قطعا معبود برحق نیکوکاران را دوست می دارد.


....وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (93) (سوره مائده)

ومعبود برحق نیکوکاران را دوست می دارد.


در تمام آیات فوق آمده که الله متعال محسنان را دوست می دارد ، آری محسن به کسی گویند؛ که الله متعال را بگونه ای مخلصانه عبادت نماید که گویا الله متعال را می بیند ولی گرچه او الله متعال را نمی بیند ولی الله متعال اورا می بیند در این باره رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: احسان این است که الله متعال را بگونه ای عبادت کنی که گویا او را می بینی ولی گرچه تو او را نمی بینی ولی اوتو را می بیند (صحیح مسلم)

قرآن و سنّت صحیح بیانگر تمام احکام دینی اند

  قرآن و سنّت صحیح بیانگر تمام احکام دینی اند


الله متعال در قرآن مجید می فرماید:

...وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ (89) (سوره نحل)

یعنی : و ما ای (محمّد صلی الله علیه و آله وسلم) بر توکتاب (قرآن) را فرستاده ایم که (آن) بیانگرهرچیزی است (که انسانها از امور دین و دنیا بدان نیازمند اند) و هدایت و بشارتی است برای مسلمانان.


این آیه قرآن بوضوح بیانگر این مطلب است که هر آنچه ما انسانها بدان نیازمند هستیم؛ اعم از اموردینی ویا دنیوی برای ما بطورتفصیلی و یا کلی در قرآن مجید بیان شده است.


البته مناسب می دانم که قبل از توضیح بیشتر در این باره تفسیرو توضیح چند ی از مفسیرین مشهور را در باره تفسیر این آیه برایتان بیان نمایم و سپس به نکات بر گرفته شده از این آیه اشاره نمایم .


ابن کثیررحمه الله در تفسیر خویش در تفسیر{ وَنزلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ } چنین می فرماید: قال ابن مسعود: و قد بین لنا فی هذا القرآن کل علم، وکل شیء. وقال مجاهد: کل حلال وحرام.

وقول ابن مسعود: أعم وأشمل؛ فإن القرآن اشتمل على کل علم نافع من خبر ما سبق، وعلم ما سیأتی، وحکم کل حلال وحرام، وما الناس إلیه محتاجون فی أمر دنیاهم ودینهم، ومعاشهم ومعادهم.

ابن مسعود (رضی الله عنه) می فرماید: برای ما در این قرآن هر علم و هر چیز بیان شده است. و مجاهد (رحمه الله) می فرماید: برای ما هر حلال و هر حرام بیان شده است.

(سپس ابن کثیر رحمه الله می فرماید) :  سخن ابن مسعود (رضی الله عنه)  عامتر و شامل تر است؛ زیرا قرآن در برگیر هر علم مفیدی از جریانات گذشته و همچنین هر علمی از آینده است وحکم هر حلال و حرامی و هر آنچه مردم در امور دنیا و دینشان و(یا) دنیا و آخرتشان بدان نیازمند اند در آن ذکر شده است.


امام طبری رحمه الله در تفسیرش تحت این آیه : ( وَنزلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ ). چنین می فرمایند: نزل علیک یا محمد هذا القرآن بیانا لکلّ ما بالناس إلیه الحاجة من معرفة الحلال والحرام والثواب والعقاب)

یعنی: (الله متعال) می گوید ای محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) این قرآن بیانگر است برای هر آنچه مردم نیاز به شناخت آن از حلال و حرام و ثواب و عذاب دارند.


امام بغوی رحمه الله در تفسیر خویش تحت این آیه می فرمایند: { وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا } بیانا، { لِکُلِّ شَیْءٍ } یحتاج إلیه من الأمر والنهی، والحلال والحرام، والحدود والأحکام،)

یعنی : (قرآن) بیانگر است برای هر چیزی از امر و نهی و حلال و حرام و حدود و احکام (انسانها) بدان نیاز دارند.


علامه شنقیطی رحمه الله در تفسیرش این آیه : { وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الکتاب تِبْیَاناً لِّکُلِّ شَیْءٍ } می فرماید: ذکر جل وعلا فی هذه الآیة الکریمة : أنه نزل على رسوله هذا الکتاب العظیم تبیاناً لکل شیء .....وعلى کل حال فلا شک أن القرآن فیه بیان کل شیء . والسنة کلها تدخل فی آیة واحدة منه . وهی قوله تعالى : { وَمَآ آتَاکُمُ الرسول فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فانتهوا } [ الحشر : 7 ].

یعنی : الله جل جلاله در این آیه کریمه بیان نموده که این کتاب بزرگ را را بر رسولش (محمد صلی الله علیه و آله وسلم) نازل نموده که بیان کننده هر چیز است ....(جلوتر رفته می فرماید) : بهر حال در این شکی نیست که در قرآن هر چیز بیان شده است و تمام احادیث در یک آیه آن داخل می گردد آنجائی که الله متعال فرموده : { وَمَآ آتَاکُمُ الرسول فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فانتهوا } [ الحشر : 7 ]. یعنی: هر آنچه رسول الله (محمد صلی الله علیه وآله وسلم) به شما (باگفتار و کردارخویش ارائه) داده آن را بگیرید و از هر آنچه شما را ممانعت نموده و باز داشته است باز آیید.

 

درتفسیرجلالین چنین آمده : { وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الکتاب } القرآن { تِبْیَانًا } بیانا { لّکُلّ شَىْء } یحتاج إلیه الناس من أمر الشریعة .

یعنی : مراد از (الکتاب) قرآن است و مردا از (تِبْیَانًا) بیانگری است و مراد از (لّکُلّ شَىْء)هر آنچه مردم از امور شریعت بدان نیاز دارند؛ می باشد.


در تفسیرفتح القدیر چنین آمده :{ وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الکتاب } أی : القرآن . ... { تِبْیَانًا لّکُلّ شَىْء } أی : بیاناً له ...... ومعنى کونه { تبیاناً لکلّ شیء } أن فیه البیان لکثیر من الأحکام ، والإحالة فیما بقی منها على السنة ، وأمرهم باتباع رسوله صلى الله علیه وسلم فیما یأتی به من الأحکام ، وطاعته کما فی الآیات القرآنیة الدالة على ذلک .

یعنی : مراد از (الکتاب) قرآن است و مردا از (تِبْیَانًا) بیانگری است و (تبیاناً لّکُلّ شَىْء) یعنی : در قرآن احکام زیادی (بصراحت) بیان شده و احکام باقی مانده ای (که بصراحت در قرآن نیامده) را حواله بر سنت (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) نموده است و به (مسلمانان) همانگونه که در آیات قرآنی (زیادی) آمده (وبه مسلمانان ) دستور داده تا از احکامی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بیان می دارند پیروی کنند .

 

بعد از بیان توضیحات و تفاسیربرخی از تفاسیرمشهور بطورواضح این حقیقت آشکار می گردد که تمام مسائل شرعی و امور مورد نیاز بشر اعم از امور دنیوی و یا دینی در قرآن بطور صراحت و یا با حواله به سنّت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بیان شده است.


از این آیه شریفه و بیانات و تفاسیرمفسرین دو نتیجه مهم به دست می آید:

1 - درقرآن و سنّت صحیح رسول الله صلی الله و علیه و آله وسلم تمام احکام و امور دنیوی و دینی بیان شده است.


2- وقتی که در قرآن و سنّت صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم همه احکام بیان شده است؛ دیگر نیازی به قیاس و یا دیگر اصولی که برخی از اصولیین بعنوان اصول بیان می کنند نیست.

روز اول هفته جمعه است نه شنبه

عن أَبی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ نَحْنُ الْآخِرُونَ السَّابِقُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْدَ أَنَّهُمْ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِنَا ثُمَّ هَذَا یَوْمُهُمْ الَّذِی فُرِضَ عَلَیْهِمْ فَاخْتَلَفُوا فِیهِ فَهَدَانَا اللَّهُ فَالنَّاسُ لَنَا فِیهِ تَبَعٌ الْیَهُودُ غَدًا وَالنَّصَارَى بَعْدَ غَدٍ .

(صحیح بخاری،حدیث: 827 و صحیح مسلم،حدیث: 1413)

 

ابوهریره رضی الله عنه می فرماید که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ما(امت اسلامی، در دنیا از همه) آخرتر آمده ایم ولی در قیامت از همه جلوتر از ما حساب وکتاب گرفته می شود،این واضح است که به آنها(یعنی یهود و نصاری) جلوتر از ما(امت اسلامی) کتاب داده شده است، سپس این روز (جمعه) همان روزشان بود که (ازجانب الله متعال؛ تعظیم آن) بر آنها فرض قرار داده شده بود ولی آنان (یهود و نصاری در تعیین و انتخاب این روز) اختلاف نمودند، الله متعال ما را بسوی این (روز) هدایت نمود و دیگر مردم تابع و دنبال روی ما اند (روز) یهودیها فردا (که شنبه است) می باشد و (روز) نصرانی ها پس فردا (که یک شنبه است) می باشد.


ابن حجر عسقلانی رحمه الله در تحت همین حدیث بعد از تشریح و توضیح آن در آخر از این حدیث چند مسأله استنباط و برداشت نموده که یکی از آنها این است که روز (جمعه) از نظر شرعی روز اول هفته است ، در این باره به گفتار ابن حجر رحمه الله توجه فرماید که ایشان می فرمایند:

وَأَنَّ الْجُمُعَة أَوَّل الْأُسْبُوع شَرْعًا ، وَیَدُلّ عَلَى ذَلِکَ تَسْمِیَة الْأُسْبُوع کُلّه جُمُعَة.


یعنی : و(مسأله دیگری که از این حدیث استنباط می شود این است) که روز جمعه از نظر شرعی روز اول هفته است، ودلیل دیگر این مطلب این است که (صحابه رضی الله عنهم) به کل هفته (نیز) جمعه می گفتند.

فقط چیزهای پاکیزه حلال اند

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ (سوره بقرة آیه : 172)

 

ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید ! از چیزهای پاکیزه ای بخورید که ما به شما روزی داده ایم ، و شکر الله را بجا آورید ، اگر تنها اورا پرستش می کنید .

 

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(سوره بقرة آیه 173)

ترجمه : همانا (الله متعال) مردار و خون (روان) و گوشت خوک و آنچه نام غیرالله ( به هنگام ذبح ) بر آن گفته شده باشد را بر شما حرام کرده است . ولی آن کس که مجبور شود ( به هنگام ضرورت از آن اشیاء حرام بخورد) بشرطی که نه سرکش باشدو نه متجاوز. بی گمان الله بسیاربخشاینده و بی نهایت مهربان است .

ســــــــلامی دوبـــــــاره به دوستان


سلامی دوباره به تمام دوستان و کاربران اینترنتی که گه گاهی از

این کلبه مجازی بنده سری زدند ولی متأسفانه بنده نبودم برخی از

این برداران نظرلطفشان را گذاشته و تشریف بردند، ان شاء الله

وبفضل و کرم الهی باز تا زمانی که او بخواهد در خدمت خواهم

بود و امیدوارم که الله متعال به بنده و همگان توفیق خدمت به

کتاب الله و سنت را عنایت بفرماید .

آمین یا رب العالمین.