X
تبلیغات
رایتل
۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

اربعین نووی حدیث (۱تا۲۲)

حدیث اول اربعین نووی 

   

 

 عَنْ أمیر المؤمنین أبی حفصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رضى الله عنه قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه و سلم یَقُولُ : إنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ وَإِنَّمَا لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى , فَمَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ إلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ , فَهِجْرَتُهُ إلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ , وَمَنْ کَانَتْ هِجْرَتُهُ إلَى لدُنْیَا یُصِیبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ یَنکحهَا , فَهِجْرَتُهُ إلَى مَا هَاجَرَ إلَیْهِ .   

رهبر مسلمانان ابوحفص عمربن خطاب رضی الله عنه فرمودند: از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که می فرمایند: همانا دار و مدار کارها بر نیّت هاست ، و قطعا برای هر فردی همان است که نیّت نموده است، لذا هر کس هجرتش به سوی الله ورسولش بوده قطعا هجرتش به سوی الله ورسولش است ، و هر کس هجرتش برای دنیا بوده تا بدان برسد و یا زنی بوده که با اوازدواج نماید پس هجرتش بسوی همان چیزی است که بدان سو هجرت نموده است .

( این حدیث صحیح است و بخاری ومسلم آن روایت نموده اند)  

 

  

حدیث دوم اربعین نووی 

 


عن عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أیضاً : قَالَ بَیْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ یَوْمٍ إِذْ طَلَعَ عَلَیْنَا رَجُلٌ شَدِیدُ بَیَاضِ الثِّیَابِ شَدِیدُ سَوَادِ الشَّعَرِ لَا یُرَى عَلَیْهِ أَثَرُ السَّفَرِ وَلَا یَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ حَتَّى جَلَسَ إِلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْنَدَ رُکْبَتَیْهِ إِلَى رُکْبَتَیْهِ وَوَضَعَ کَفَّیْهِ عَلَى فَخِذَیْهِ وَقَالَ یَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِی عَنْ الْإِسْلَامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْإِسْلَامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَتُقِیمَ الصَّلَاةَ وَتُؤْتِیَ الزَّکَاةَ وَتَصُومَ رَمَضَانَ وَتَحُجَّ الْبَیْتَ إِنْ اسْتَطَعْتَ إِلَیْهِ سَبِیلًا قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَعَجِبْنَا لَهُ یَسْأَلُهُ وَیُصَدِّقُهُ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ الْإِیمَانِ قَالَ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَیْرِهِ وَشَرِّهِ قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ الْإِحْسَانِ قَالَ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ السَّاعَةِ قَالَ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ یَتَطَاوَلُونَ فِی الْبُنْیَانِ قَالَ ثُمَّ انْطَلَقَ فَلَبِثْتُ مَلِیًّا ثُمَّ قَالَ لِی یَا عُمَرُ أَتَدْرِی مَنْ السَّائِلُ قُلْتُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَإِنَّهُ جِبْرِیلُ أَتَاکُمْ یُعَلِّمُکُمْ دِینَکُمْ .    

از عمر بن خطاب رضی الله عنه که ایشان فرمودند: روزی در حالی که ما نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نشسته بودیم ناگهان بر ما مردی که لباسی بسیار سفید و موی بسیار سیاهی داشت واثری از سفر بر او دیده نمی شد و از ما (نیز) کسی او را نمی شناخت ؛ نمایان شد ، (او آمد) تا اینکه بنزد پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نشت ودو زانویش را به دوزانوی ایشان تکیه داده و دو دستش را بر دو ران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گذاشت و گفت ای محمّد از اسلام به من خبر بده (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: اسلام این است که گواهی دهی که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و قطعا محمّد صلی الله علیه وآله وسلم فرستاده و پیامبر الله است، نمازرا برپا داری، زکات را پرداخت نمائی، روزه رمضان را بگیری واگر توان رفتن به بیت الله داری آن را حج نمائی.(آن مرد) گفت: راست گفتی. (عمر) فرمود : ما از این تعجب نمودیم که او هم از ایشان می پرسد و هم ایشان را تأیید می کند . (آن مرد) گفت : از ایمان به من خبر بده (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: ایمان این است ) که به الله وفرشتگانش ، کتابهایش ، پیامبرانش و روز قیامت ایمان بیاوری و به خوب و بد تقدیر( نیز) ایمان داشته باشی (آن مرد) گفت : راست گفتی . (آن مرد) گفت : از احسان به من خبر بده (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:  (احسان این است که ) الله را (آنگونه) عبادت و پرستش کنی که گویا تو او را می بینی وگرچه تو نیستی که او را ببینی ولی یقینا او ترا می بیند. (آن مرد) گفت : از (تاریخ وقوع ) قیامت به من خبر بده (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:  سوال شونده ازآن نسبت به سوال کننده دانا تر نیست .(آن مرد) گفت : از علامتها ونشانیهای آن به من خبر بده (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:  این که بزاید کنیزصاحبش را و اینکه پا برهنه های لخت فقیرگوسفند چران را به بینی که در بلند سازی ساختمان بر یکدیگر فخر می کنند (عمر) فرمود: سپس (آن مرد) رفت و من مدت طولانی ماندم (که نمی دانستم آن فرد که بود) تا اینکه (روزی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به من فرمودند ): ای عمر آیا دانستی که آن سوال کنند چه کسی بود من گفتم که الله و رسولش (نسبت به آن ) دانا تراند (رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: همانا او جبرئیل بود، به نزدتان آمده بود تا اینکه به شما دینتان را بیاموزد .  

( این روایت صحیح است و آن را امام مسلم روایت نموده است )   

 

 

حدیث سوم   

 

3 - عَنْ أبی عبد الرحمن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما سمعت رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یقول بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ وَحَجِّ الْبَیْتِ وَصَوْمِ رَمَضَانَ .  

ابوعبدالرحمن عبد الله بن عمر بن الخطاب رضی الله عنهما می فرماید : من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: اسلام برپنج چیزبنا شده است : گواهی دادن که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست وقطعا محّمد صلی الله علیه و آله وسلم بنده الله وفرستاده اوست، برپائی نماز، پرداخت زکات، حج بیت الله و روزه رمضان .

( این روایت صحیح است و آن را امام بخاری و امام مسلم روایت نموده اند ) 

حدیث سوم اربعین نووی    

 

3 - عَنْ أبی عبد الرحمن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما  

سمعت رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یقول بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى  

خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَإِقَامِ  

الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ وَحَجِّ الْبَیْتِ وَصَوْمِ رَمَضَانَ .   

ابوعبدالرحمن عبد الله بن عمر بن الخطاب رضی الله عنهما  

می فرماید : من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم  

که می فرمایند: اسلام برپنج چیزبنا شده است : گواهی دادن که 

 بجز الله دیگر معبود به حقی نیست وقطعا محّمد صلی الله علیه 

 و آله وسلم بنده الله وفرستاده اوست، برپائی نماز، پرداخت  

زکات، حج بیت الله و روزه رمضان .   

( این روایت صحیح است و آن را امام بخاری و امام مسلم  

روایت نموده اند )  

  

حدیث چهارم اربعین نووی  

 


عن عبد الله بن مسعود رضی الله عنه قال : حدثنا رسول الله  

صلى الله علیه وسلم وهو الصادق المصدوق : (إِنَّ أَحَدَکُمْ یُجْمَعُ  

خَلْقُهُ فِی بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِینَ یَوْمًا نُطْفَةً ثُمَّ یَکُونُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ  

یَکُونُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ یُرْسَلُ الْمَلَکُ فَیَنْفُخُ فِیهِ الرُّوحَ وَیُؤْمَرُ  

بِأَرْبَعِ کَلِمَاتٍ بِکَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِیٌّ أَوْ سَعِیدٌ فَوَالَّذِی 

 لَا إِلَهَ غَیْرُهُ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا یَکُونُ بَیْنَهُ  

وَبَیْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ فَیَسْبِقُ عَلَیْهِ الْکِتَابُ فَیَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَیَدْخُلُهَا  

وَإِنَّ أَحَدَکُمْ لَیَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا یَکُونُ بَیْنَهُ وَبَیْنَهَا إِلَّا  

ذِرَاعٌ فَیَسْبِقُ عَلَیْهِ الْکِتَابُ فَیَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَیَدْخُلُهَا) .  

 

عبد الله بن مسعود رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلى 

 الله علیه وآله وسلم ودر حالیکه راستگوی راستگو شمرده شده اند فرمودند: همانا هریک از شما در شکم مادرش تا چهل روز  

خلقتش به صورت نطفه جمع  و تکمیل می شود ، سپس به همین 

 اندازه بصورت تکه خون می ماند، سپس به همین اندازه بصورت 

 تکه گوشت می ماند سپس به سوی آن فرشته فرستاده می شود،  

پس در آن روح دمیده می شود، وبه فرشته دستورنوشتن چهار  

کلمه داده می شود: به نوشتن روزیش ، عمرش ، عملش  و نیک  

بخت ویا بدبخت بودنش، سوگند به آنی که جز او دیگر معبود به  

حقی نیست همانا یکی از شما به عمل اهل بهشت عمل می کند، 

 تا اینکه در میان او و بهشت بجز یک گز باقی نمی ماند سپس  

نوشته تقدیر بر آن سبقت گرفته پس به اعمال اهل دوزخ عمل  

می کند و سپس به جهنم می رود،همانا یکی از شما به عمل اهل 

 دوزخ عمل می کند، تا اینکه در میان او و دوزخ بجز یک گز 

 باقی نمی ماند سپس نوشته تقدیر بر آن سبقت گرفته پس به  

اعمال اهل بهشت عمل می کند و سپس به بهشت می رود.   

(این روایت صحیح است و آن را بخاری و مسلم روایت  

نموده اند)  

 

حدیث پنجم اربعین نووی 


عن أم المؤمنین أم عبد الله عائشة رضی الله عنها قالت : قال رسول 

 الله صلى الله علیه وسلم : (مَنْ أَحْدَثَ فِی أَمْرِنَا هَذَا مَا لَیْسَ فِیهِ فَهُوَ رَدٌّ) رواه البخاری ومسلم ، وفی روایةٍ لمسلم : (مَنْ عَمِلَ  

عَمَلًا لَیْسَ عَلَیْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ) . 

أم المؤمنین أم عبد الله عائشة رضی الله عنها فرموده است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس چیزجدیدی وبدعتی  در دستور ما ایجاد کند پس آن ردّ است . 

(این روایت صحیح است و آن را بخاری ومسلم روایت نموده اند

ودر روایت صحیح دیگری از مسلم آمده : هر کس کاری را انجام دهد که مطابق دستور ما نباشد پس آن رد است . 

 

 

حدیث ششم اربعین نووی 


عن أبی عبد الله النعمان بن بشیر رضی الله عنهما قال : سمعت 

 رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول :(إِنَّ الْحَلَالَ بَیِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ 

 بَیِّنٌ وَبَیْنَهُمَا مُشْتَبِهَاتٌ لَا یَعْلَمُهُنَّ کَثِیرٌ مِنْ النَّاسِ فَمَنْ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ 

 اسْتَبْرَأَ لِدِینِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِی الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِی الْحَرَامِ 

 کَالرَّاعِی یَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى یُوشِکُ أَنْ یَرْتَعَ فِیهِ أَلَا وَإِنَّ لِکُلِّ 

مَلِکٍ حِمًى أَلَا وَإِنَّ حِمَى اللَّهِ مَحَارِمُهُ أَلَا وَإِنَّ فِی الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ کُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ کُلُّهُ أَلَا وَهِیَ 

 الْقَلْبُ).رواه البخاری ومسلم .  

أبوعبد الله نعمان بن بشیر رضی الله عنهما فرموده :من از رسول  

الله صلى الله علیه وآله وسلم شنیدم که می فرمایند:همانا حلال  

واضح است و همانا حرام واضح است ودر میان آنها امور شبه 

 داری است که اکثر مردم آنها را نمی دانند هرکس از شبهات 

 پرهیز نماید اوبرای دین و آبرویش طلب پاکی نموده است ، وهر 

 کس در شبهات بیفتد او در حرام خواهد افتاد همانند چوپانی که 

 (گوسفندان را)در اطراف محوطه ممنوع الوردی می چراند 

 عنقریب که در داخل این محوطه نیز بچراند بدانید که هر 

 پادشاهی محوطه ممنوع الورودی دارد، و آگاه باشید که محوطه 

 ممنوع الورود الله چیزهائی است که الله آنها را حرام قرار داده 

است ، و متوجه باشید که همانا در جسم تکه گوشتی وجود دارد  

که چون آن درست شود همه جسم درست خواهد شد و هر گاه آن  

فاسد شد تمام جسم فاسد خواهد شد بدانید باشید که آن قلب است .  

(این روایت صحیح است و آن را بخاری و مسلم روایت نموده اند)  

 

حدیث هفتم اربعین نووی 


عن أبی رقیة تمیمٍ بن أوسٍ الداری رضی الله عنه : أن النبی صلى الله علیه وسلم قال : (الدِّینُ النَّصِیحَةُ) ، قُلْنَا لِمَنْ ؟ قَالَ: (لِلَّهِ وَلِکِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ وَعَامَّتِهِمْ ) رواه مسلم .  

أبو رقیة تمیمٍ بن أوسٍ داری رضی الله عنه فرموده : همانا پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دین خیرخواهی است ، ما گفتیم برای چه کسی؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: برای الله ، برای کتابش (قرآن) ، برای رسولش (محمد صلی الله علیه و آله وسلم) و برای رهبران مسلمانان و عوامشان .  

(این روایت صحیح است و آن را مسلم روایت نموده است)   

 

حدیث هشتم اربعین نووی   

 

عن ابن عمر رضی الله عنهما : أن رسول الله صلى الله علیه وسلم  

قال : (أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى یَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ  

عَصَمُوا مِنِّی دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الْإِسْلَامِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ)  

رواه البخاری ومسلم . 

 

ابن عمر رضی الله عنه فرموده که همانا رسول الله صلی الله علیه  

و آله و سلم فرمودند: به من دستور داده شده تا با مردم بجنگم  

تا اینکه گواهی دهند که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و  

قطعا محمد رسول الله است و نماز را برپا دارند و زکات را  

پرداخت نمایند و چون این کارهارها انجام دهند خونهایشان و 

اموالشان را از من محفوظ داشتند مگر اینکه حق اسلام به  

آنان تعلق گیرد و حساب آنان بر الله است .   

(این حدیث صحیح است و آن را بخاری و مسلم روایت نمودند )   

 

حدیث نهم اربعین نووی 


عن أبی هریرة رضی الله عنه عبد الرحمن بن صخر رضی الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : (مَا نَهَیْتُکُمْ عَنْهُ فَاجْتَنِبُوهُ وَمَا أَمَرْتُکُمْ بِهِ فَأتوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّمَا أَهْلَکَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ کَثْرَةُ مَسَائِلِهِمْ وَاخْتِلَافُهُمْ عَلَى أَنْبِیَائِهِمْ) رواه البخاری ومسلم .  

ابوهریره عبدالرحمن بن صخر رضی الله عنه فرموده که من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: آنچه شما را از آن ممانعت نمودم پس از آن پرهیز نمائید و آنچه شما را به آن دستور داده ام تا جائی که می توانید به آن عمل نمایید زیرا کسانی که پیش از شما بودند را زیاد سوال نمودن آنها و اختلافشان با پیامبرانشان هلاک نموده است .  

(این حدیث صحیح است و آن را بخاری و مسلم روایت نمودند )  

 

حدیث دهم اربعین نووی 


عن أبی هریرة رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى علیه 

 وسلم : (إِنَّ اللَّهَ طَیِّبٌ لَا یَقْبَلُ إِلَّا طَیِّبًا وَإِنَّ اللَّهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِینَ بِمَا أَمَرَ 

 بِهِ الْمُرْسَلِینَ فَقَالَ{ یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا 

 إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ }وَقَالَ{ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا 

 رَزَقْنَاکُمْ }ثُمَّ ذَکَرَ الرَّجُلَ یُطِیلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ یَمُدُّ یَدَیْهِ إِلَى 

 السَّمَاءِ یَا رَبِّ یَا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ 

 وَغُذِیَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى یُسْتَجَابُ لِذَلِکَ) رواه مسلم .   

ابوهریره رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلی الله علیه و آله  

وسلم فرمودند:همانا الله پاک است و جز شیئ پاک چیزدیگری را  

قبول نمی کند و همانا الله به مسلمانان همانی را دستور داده که به 

 پیامبران دستور داده است (الله متعال)فرموده :ای پیامبران از 

 پاگیزها بخورید و کردار نیک انجام دهید و قطعا من به آنچه شما 

 عمل می کنید بسیار آگاه هستم . و نیز فرموده : ای کسانی که 

ایمان آورده اید از پاکیزهای ما به شما روزیی دادیم بخورید.  

سپس رسول الله فردی را متذکر شد که طولانی سفر نموده و در 

 حالیکه موی ژولیده دارد وپر گرد وغباردستانش را به  

سوی آسمان بلند نموده می گوید: ای پروردگارا ای پروردگارا و 

 در حالیکه منبع خوارکش حرام ، منبع نوشدنیهایش حرام و 

منبع لباسهایش حرام و با حرام تغذیه شده است لذا دعای این 

 فرد کجا قبول می شود. 

(این حدیث صحیح است و آن را مسلم روایت نمودند )  

 

حدیث یازدهم اربعین نووی 


عن أبی محمد الحسن بن علی بن أبی طالب –سبط رسول الله 

 صلى  الله علیه وسلم وریحانته – رضی الله عنهما قال :  

حفظت من رسول الله صلى الله علیه وسلم :(دَعْ مَا یَرِیبُکَ  

إِلَى مَا لَا یَرِیبُکَ)  

 

ابومحمد حسن بن علی بن ابی طالب رضی الله عنهما نوه رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم فرموده من از رسول الله صلى الله  

علیه وسلم این جمله را حفظ نمودم: رها کن آنچه ترا به شک  

می اندازد (وبرو) به سوی آنچه ترا به شک نمی اندازد.   

 

(این حدیث صحیح است و آنرا ترمذی و نسائی روایت نمودند  

و استاد آلبانی رحمه الله این حدیث را صحیح قرار داده است). 

 

حدیث دوازدهم اربعین نووی 


عن أبی هریرة رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : (مِنْ حُسْنِ إِسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْکُهُ مَا لَا یَعْنِیهِ) حدیثٌ حسن رواه الترمذی وغیره هکذا .   

 ابوهریره رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از خوبی اسلام شخص ترک نمودن کارهای است که به او ربط وفائده ای ندارد.   

 

(این حدیث حسن است و ترمذی و دیگران اینگونه روایت نمودند و استاد آلبانی رحمه الله نیزدر(صحیح سنن ترمذی) و (صحیح سنن ابن ماجه ) این حدیث را صحیح قرار داده است)   

 

حدیث سیزدهم اربعین نووی   

 

عن أبی حمزة أنس بن مالک رضی الله عنه –خادم رسول الله صلى الله علیه وسلم – عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : ( لَا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ حَتَّى یُحِبَّ لِأَخِیهِ مَا یُحِبُّ لِنَفْسِهِ) رواه البخاری ومسلم . 

 

خادم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ابوحمزه انس بن مالک رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ یک از شما مسلمان (واقعی) نمی گردد تا اینکه دوست بدارد برای برادرش آنچه را که (از امور خیر)برای خودش دوست می دارد.  

(این حدیث را بخاری و مسلم روایت نمودند )

  


حدیث چهاردهم اربعین نووی 


عن ابن مسعود رضی الله عنه قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : (لَا یَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ : الثَّیِّبُ الزَّانِی وَالنَّفْسُ بِالنَّفْسِ وَالتَّارِکُ لِدِینِهِ الْمُفَارِقُ لِلْجَمَاعَةِ) رواه البخاری ومسلم .   

ابن مسعود رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند : (ریختن) خون شخص مسلمان حلال نیست مگر بنا بر یکی از سه چیز: (سنگسار نمودن ) متأهل زناکار، (کشتن فرد) قاتل در مقابل نفسی که کشته است و (کشتن ) ترک کننده دینش وجدا شونده ازجماعت مسلمانان . 

 (این حدیث را بخاری و مسلم روایت نمودند )

  


حدیث پانزدهم اربعین نووی 


عن أبی هریرة رضی الله عنه أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال : (وَمَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْرًا أَوْ لِیَصْمُتْ وَمَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیُکْرِمْ جَارَهُ وَمَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیُکْرِمْ ضَیْفَهُ)

ابوهریره رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:هرکس ایمان به الله و روز قیامت دار پس باید که سخن خوب بزند و یا اینکه باید خاموش بماند وهرکس ایمان به الله و روز قیامت دار پس باید که همسایه اش را اکرام واحترام نماید وهرکس ایمان به الله و روز قیامت دار پس باید که مهمانش را اکرام وپذیرائی نماید . 

 (این حدیث را بخاری و مسلم روایت نمودند )  

 

حدیث شانزدهم 


وعن أبی هریرة رضی الله عنه : ( أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَوْصِنِی قَالَ (لَا تَغْضَبْ) فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ (لَا تَغْضَبْ)  

ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: همانا مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گفت : مرا وصیت نما (پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: خشم نکن . (آن فرد ) چندین بارتکرار نمودند که مرا وصیت نما(هر بار در جواب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: خشم نکن . 

 (این حدیث را بخاری روایت نموده است )  

 

حدیث هفدهم   

 

 عَنْ أَبِی یعلی شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ رضی الله عنه قَالَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ کَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ وَلْیُحِدَّ أَحَدُکُمْ شَفْرَتَهُ فَلْیُرِحْ ذَبِیحَتَهُ. 

أبویعلی شداد بن اوس رضی الله عنه فرموده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله نیکی را بر هر چیز نوشته است پس هرگاه کشتید خوب بکشید و هر گاه ذبح نمودید خوب ذبح نمایید و باید هر یک از شما کاردش را تیز کند تا اینکه ذبیحه اش را راحت نماید. 

 (این حدیث را مسلم روایت نموده است )   

 

حدیث هیجدهم   

 

عن أَبِی ذَرٍّ جندب بن جنادة وأبی عبدالرحمن معاذ بن جبل رضی الله عنهما عن رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قال : اتَّقِ اللَّهِ حَیْثُمَا کُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّیِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ. 

ابوذرجندب بن جناده و ابو عبدالرحمن معاذ بن جبل رضی الله عنهما فرمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:هر کجا که بودی از الله بترس و بعد بدی کارنیک انجام ده (این نیکی) آن (بدی) را نابود می کند و با مردم با خلاق نیک رفتار کن .  

(این حدیث را ترمذی روایت نموده و گفته است که حسن است و استاد آلبانی رحمه الله این حدیث را حسن دانسته است) . 

 

                          حدیث نوزدهم اربعین نووی  

 

عَنْ ابی العباس عبدالله بنِ عَبَّاسٍ رضی الله عنهما قَالَ کُنْتُ خَلْفَ 

 رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَوْمًا فَقَالَ یَا غُلَامُ إِنِّی أُعَلِّمُکَ 

 کَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ یَحْفَظْکَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَکَ إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ 

 اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ 

 یَنْفَعُوکَ بِشَیْءٍ لَمْ یَنْفَعُوکَ إِلَّا بِشَیْءٍ قَدْ کَتَبَهُ اللَّهُ لَکَ وَلَوْ اجْتَمَعُوا 

 عَلَى أَنْ یَضُرُّوکَ بِشَیْءٍ لَمْ یَضُرُّوکَ إِلَّا بِشَیْءٍ قَدْ کَتَبَهُ اللَّهُ عَلَیْکَ 

 رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ الصُّحُفُ 

 

و فی روایة غیر الترمذی (احْفَظْ اللَّهَ یَحْفَظْکَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ  

أَمَامَکَ تَعَرَّفْ إِلَیْ الله فِی الرَّخَاءِ یَعْرِفْکَ فِی الشِّدَّةِ ، واعلم أن  

ما أخطأک لم یکن لیصیبک و ما أصابک لم یکن لیخطئک ،  

وَاعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مَعَ الصَّبْرِ وَأَنَّ الْفَرَجَ مَعَ الْکَرْبِ وَأَنَّ مَعَ  

الْعُسْرِ یُسْرًا).  

 

از ابوالعباس عبد الله بن عباس رضی الله عنهما روایت است که 

 ایشان فرمودند:روزی من (بر سواری) پشت سر رسول الله صلی 

 الله علیه و آله وسلم سوار بودم (که رسول الله صلی الله علیه و آله 

 وسلم )فرمودند:آهای پسرهمانا من به تو چند سخن می آموزم : 

 (دین و فرامین)الله را حفظ و رعایت نما ؛الله ترا حفظ می نماید، 

 (دین و فرامین) الله را حفظ و رعایت نما؛ الله را جلویت خواهید 

 یافت، هرگاه چیزی خواستی فقط از الله بخواه و هرگاه کمک 

 خواستی فقط از الله کمک بخواه ، و این را بدان که اگر تمام امت 

 جمع شوند و بخواهند که به تو نفعی برسانند بتو هیچ نفعی 

 نخواهند رساند مگر آنچه که الله برایت نوشته باشد واگر تمام  

امت جمع شوند و بخواهند که به تو ضرری برسانند بتو هیچ 

 ضرری نخواهند رساند مگر آنچه که الله برایت نوشته باشد 

 قلمهای (تقدیر) برداشته و صحیفه های (تقدیر) خشک شده اند.  

در روایت غیراز ترمذی آمده :(دین و فرامین)الله را حفظ و  

رعایت نما الله ترا حفظ می نماید، (دین و فرامین) الله را حفظ  

و رعایت نما الله را جلویت خواهید یافت، الله را در حالت آسانی  

و راحتی بشناس او ترا در حالت شدت و سختی خواهد شناخت ، 

 و این را بدان که آنچه به تو نرسیده نبوده که به تو برسد  

وآنچه که به تو رسیده نبوده که به تو نرسد، و بدان که قطعا 

 پیروزی با صبر است و یقینا گشادی بعد از تنگی و مصیبت است 

 و همانا با هرسختی آسانی است .  

(هر دو روایت صحیح اند و استاد آلبانی رحمه الله نیز آنها 

 را صحیح دانسته است)  

 

حدیث بیستم اربعین نووی   

 

عن أَبی مَسْعُودٍ عقبة بن عمرو الأنصاری البدری رضی الله عنه  

 قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِمَّا أَدْرَکَ النَّاسُ مِنْ  

کَلَامِ النُّبُوَّةِ الْأُولَى إِذَا لَمْ تَسْتَحْیِ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ   

أَبومَسْعُود عقبة بن عمرو الأنصاری بدری رضی الله عنه فرموده  

که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:همانا آنچه مردم از  

سخنان رسالت پیشین دریافتند (این است) چون بی حیاء بودی  

هر چه خواهی کن .   

(این حدیث را بخاری روایت نموده است)   

  

حدیث بیست یکم اربعین نووی  

  

عَنْ ابی عمرو و قیل ابی عمرة سُفْیَانَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الثَّقَفِیِّ رضی الله عنه قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ قُلْ لِی فِی الْإِسْلَامِ قَوْلًا لَا أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًاغَیْرَکَ قَالَ قُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ فَاسْتَقِمْ (رواه مسلم)  

ابوعمرو و یا ابوعمرة سُفْیَانَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الثَّقَفِیِّ رضی الله عنه فرمودند: گفتم ای رسول الله در باره (احکام) اسلام به من سخنی بگو که غیر از شما از کس دیگری نپرسم (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: بگو : به الله ایمان آوردم وسپس بر این پایدار بمان . 

(این حدیث را مسلم روایت نموده است)      

 

 

 

حدیث بیست دوم اربعین نووی 

 

 

عَنْ أبی عبد الله جَابِربن عبد الله الأنصاری رضی الله عنهما أَنَّ  

رَجُلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ أَرَأَیْتَ إِذَا صَلَّیْتُ 

 الصَّلَوَاتِ الْمَکْتُوبَاتِ وَصُمْتُ رَمَضَانَ وَأَحْلَلْتُ الْحَلَالَ وَحَرَّمْتُ 

 الْحَرَامَ وَلَمْ أَزِدْ عَلَى ذَلِکَ شَیْئًا أَأَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَالَ نَعَمْ   

 

أبوعبد الله جَابِربن عبد الله الأنصاری رضی الله عنهما فرمودند :  

مردی از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پرسیده گفت به 

نظرشما اگرنمازهای فرض را خوانده،روزه رمضان را گرفته ،  

حلال(شریعت) را حلال و حرام (شریعت) را حرام دانستم و بر 

 اینها اضافه تر هیچ کار(وعمل نفلی) نکردم آیا به بهشت خواهم 

 رفت (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: بله .  

 

(این حدیث را مسلم روایت نموده است)

آخرین مطالب

قالب وبلاگ