۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

بر خشونت الله خیر نمی دهد

 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ رَفِیقٌ یُحِبُّ الرِّفْقَ وَیُعْطِی عَلَیْهِ مَا لَا یُعْطِی عَلَى الْعُنْفِ.


از عبد الله بن مغفل رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله بسیار نرم ومهربان است و نرمی را دوست می دارد و بر نرمی چیزی را می دهد که بر خشونت نمی دهد .


(روایت صحیح در سنن ابی داود)

الله نرمی را دوست می دارد

عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ یَا عَائِشَةُ إِنَّ اللَّهَ رَفِیقٌ یُحِبُّ الرِّفْقَ وَیُعْطِی عَلَى الرِّفْقِ مَا لَا یُعْطِی عَلَى الْعُنْفِ وَمَا لَا یُعْطِی عَلَى مَا سِوَاهُ.


از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای عایشه همانا الله بسیار نرم ومهربان است و نرمی را دوست می دارد و بر نرمی چیزی را می دهد که بر خشونت نمی دهد و(بر نرمی چیزی داده می شود که) بر هیچ چیز دیگر علاوه از آن داده نمی دهد.


(روایت صحیح مسلم)

نرمی آری خشونت نه

عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ یَهُودَ أَتَوْا النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا السَّامُ عَلَیْکُمْ فَقَالَتْ عَائِشَةُ عَلَیْکُمْ وَلَعَنَکُمْ اللَّهُ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ قَالَ مَهْلًا یَا عَائِشَةُ عَلَیْکِ بِالرِّفْقِ وَإِیَّاکِ وَالْعُنْفَ وَالْفُحْشَ قَالَتْ أَوَلَمْ تَسْمَعْ مَا قَالُوا قَالَ أَوَلَمْ تَسْمَعِی مَا قُلْتُ رَدَدْتُ عَلَیْهِمْ فَیُسْتَجَابُ لِی فِیهِمْ وَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ فِیَّ.

از عایشه رضی الله عنها روایت است که (جمعی) از یهودیان به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمدند وگفتند (سام علیکم) یعنی مرگ بر شما، عایشه رضی الله عنها می فرماید من گفتم: مرگ برخودتان و لعنت و خشم الله برشما باد.(رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: عایشه آرام و آهسته باش و بر تو نرمی نمودن ضروری است و از خشونت و ناسزاگوئی بر حذر و دور باش (عایشه ) می فرماید من گفتم: مگر نشنیدید که اینها چه گفتند (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: مگر نشنیدی که من هم در جواب آنها چه گفتم من جوابشان را دادم دعای من بر علیه آنها قبول می شود ولی دعا آنها بر علیه من قبول نمی شود .


(روایت صحیح بخاری)

ترجمه ســـــــــوره بقــــــــــــره آیه (196 تا 210)

وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَکُمْ حَتَّى یَبْلُغَ الْهَدْیُ مَحِلَّهُ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْیَةٌ مِّن صِیَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُکٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلاثَةِ أَیَّامٍ فِی الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْکَ عَشَرَةٌ کَامِلَةٌ ذَلِکَ لِمَن لَّمْ یَکُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(196)


و حجّ و عمره را به تمام و کمال برای الله به اتمام برسانید و اگر (بنا بر هر علتی ) از انجام (حج و یا عمره) جلوگیری وبازداشته شدید ( و خواستید از احرام به در آئید ، بر شما است که ) هر آنچه از قربانی (برایتان) میسر وفراهم بود ( همچون شتر و گاو و گوسفند ، ذبح کنید و آن گاه از احرام به در آئید ) و سرهای خود را نتراشید تا قربانی به قربانگاه خود برسد ( همان جائی که حاجی در آن از انجام مراسم حجّ بازمانده ، و یا کعبه) ، و اگر کسی از شما بیمار شد ، یا ناراحتی در سر داشت (و نیاز به تراشیدن سر پیدا کرد ) فدیه بدهد ، از قبیل ( سه روز ) روزه یا صدقه ( به اندازه خوراک یک وعده غذائی شش نفر) و یا ذبح حیوانی (از قبیل گوسفندی و میان فقراء تقسیم شود ) . و وقتی که ( از دشمن یا بیماری ) در امان بودید ( و به حجّ و عمره رفتید ) پس هرکس خواست تمتع نماید (یعنی عمره با حج انجام هد) ، آنچه از قربانی میسّر شد ( ذبح می کند) . و کسی که ( قربانی) نیابد ، سه روز در ( ایّام ) حجّ ، و هفت روز هنگامی که بازگشت ( به خانه خود ، باید روزه بگیرد ) . این ده روز کاملی است ( که نباید از آنها غفلت شود ) این ( بهره مندی از تمتع و احکام آن) از آن کسی است که خانواده او اهل مسجدالحرام ( یعنی ساکنان مکّه) نباشند . و از الله بترسید و بدانید که الله دارای عذابی بسیار سختی است .



الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ (197)


ترجمه :حجّ در ماههای معیّنی انجام می پذیرد ( که همان شوّال و ذوالقعده و ذوالحجّه باشد) . پس کسی که  در این ماهها، حجّ را بر خویشتن مقرر نموده ( وآغاز نمود، پس باید این را بداند که ) در حجّ آمیزش جنسی با زنان و گناه و جدالی نیست. و هر کار نیکی که می کنید الله آن را می داند . و توشه سفربرگیرید (واین خوب بدانید ) که بهترین توشه پرهیزگاری است ، و ای خردمندان ! ازمن (الله) بترسید .

 

لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُواْ اللّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّآلِّینَ (198)


گناهی بر شما نیست این که( و در ایّام حجّ با کسب و تجارت) از فضل پروردگارتان (رزق و روزی) طلب نمایید. و هنگامی که از عرفات ( به سوی مزدلفه ) روان شدید ، الله را ( با تهلیل و تکبیر و تلبیه ) در نزد مشعرالحرام یاد کنید ، و همان گونه که شما را رهنمون کرده است او را یاد کنید اگرچه پیش از آن جزو گمراهان بوده اید .




ثُمَّ أَفِیضُواْ مِنْ حَیْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ(199)


سپس از همان جا (یعنی عرفات) که مردم (به سوی منی) باز می گردند
شما هم باز گردید، و از الله طلب آمرزش ( گناهان) نمایید ( و بدانید که ) بی گمان الله کاملا آمرزنده و بی نهایت مهربان است.


فَإِذَا قَضَیْتُم مَّنَاسِکَکُمْ فَاذْکُرُواْ اللّهَ کَذِکْرِکُمْ آبَاءکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْراً فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ (200)

و هنگامی که مناسک (حجّ) خود را انجام دادید پس باید همان گونه که پدران خویش را(با بیان افتخارات آنها در دوران جاهلیت) یاد می کردید الله را یاد کنید و بلکه بیشتر از آن ، برخی از مردم می گویند : پروردگارا ! به ما (فقط) در دنیا (سعادت و نعمت) عطاء کن . (و لذا) برای چنین فردی درآخرت بهره ای (ازسعادت و نعمت) نیست .


وِمِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(201)


و برخی از آنان می گویند : پروردگارا ! در دنیا به ما نیکی رسان و در آخرت نیز به ما نیکی عطاء فرما و ما را از عذاب آتش ( دوزخ) محفوظ نگاهدار .

أُولَئِکَ لَهُمْ نَصِیبٌ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ (202)


اینان ( که جویای سعادت دنیا و آخرتند) برای آنان نصیبی از آنچه انجام داده اند خواهند بود ، و الله بسیار زود حساب کننده است.


وَاذْکُرُواْ اللّهَ فِی أَیَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِی یَوْمَیْنِ فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ (203)


و در روزهای انگشت شماری ( که همان ایّام التشریق ، یعنی یازدهم و دوازدهم و سیزدهم ماه ذی الحجّه باشد که حاجیان در منی بسر می برند) الله را یاد کنید. و اگر کسی ( در زدن ریگ جمرات) شتاب نموده و در دو روز بزند ، گناهی بر او نیست ، و کسی که تأخیر نموده (و روز سوم هم مانده ریگ جمارت را بزند) براوگناهی نیست ، ( و این رخصت تعجیل یا تأخیر و نفی گناه ، تنها ) از آنِ کسی است که تقوا پیشه سازد و از الله بترسید و بدانید که در پیشگاه او جمع خواهید شد.

 


وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللّهَ عَلَى مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ (204)


و برخی از مردم هستند که سخن او در زندگی دنیا ، تو را به شگفت می اندازد و الله را بر آنچه در دل خود دارد گواه می گیرد . و حال آن که او سرسخت ترین دشمنان است .


وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیِهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ(205)

و هنگامی که پشت می کند و می رود ، در زمین به تلاش می افتد تا در آن فساد و تباهی ورزد و کاشت و نسل ( انسانها و حیوانات ) را نابود کند ، و(درحالی که) الله فساد و تباهی را دوست نمی دارد .

وَإِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ (206)


و هنگامی که بدو گفته می شود : از الله بترس ( وبه فساد و تباهی دست نزن ) ، عظمت ( و نخوت ، سراپای ) او را فرا می گیرد و ( غرور ) گناه ( او را به بزهکاری وادار ) می کند . پس دوزخ او را بسنده است و چه بد جایگاهی است .


وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ(207)


و برخی از مردم هستند که جان خود را برای طلب خوشنودی الله می فروشند و الله نسبت به بندگان بی نهایت مهربان است.


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ(208)


ای کسانی که ایمان آورده اید ! کاملا وارد اسلام شوید ، و از گامهای شیطان پیروی نکنید. بی گمان او دشمن آشکار شما است .


فَإِن زَلَلْتُمْ مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْکُمُ الْبَیِّنَاتُ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ(209)


و اگر بعد از اینکه دلائل واضح برایتان آمد باز هم  دچار لغزش شدید پس بدانید که بی گمان الله کاملا غالب ، توانا وبی نهایت باحکمت است  .


هَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ أَن یَأْتِیَهُمُ اللّهُ فِی ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلآئِکَةُ وَقُضِیَ الأَمْرُ وَإِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ(210)


آیا آنانی که ( دین اسلام را نمی جویند) جز این انتظار دارند که الله و فرشتگان در سایه بانهای ابر به سوی ایشان بیایند . و کارفیصله و یکسره شود و(این را خوب بدانید که) همه کارها به سوی الله برگشت داده می شود .

ترجمه سوره بقره آیه 189 تا 195


یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوْاْ الْبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (189)


درباره (کوچک و بزرگ شدن) هلالهای ماه از تو می پرسند ( که چرا اول هر ماه بارک اند و سپس کامل شده و باز دوباره به حالت اولیه بر می گردد ؟ ) . بگو : آنها شناسه های زمانی واوقات برای مردم و ( تعیین وقت ) حجّ هستند . ونیکوئی آن نیست که ( همچون زمان جاهلیّت ، به هنگام حجّ) از پشت خانه ها به منازل درآئید ، ولیکن نیکی کسی را است که تقوا پیشه کند ، و از دربهای خانه ها به منازل وارد شوید ، و از الله بترسید، تا این که رستگار گردید .


وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ (190)


و در راه الله بجنگید با کسانی که با شما می جنگند . و تجاوز و تعدّی نکنید . زیرا الله تجاوزگران را دوست نمی دارد .


وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِن قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَاء الْکَافِرِینَ (191)


و ( چون جنگ درگرفت ) هرجا آنان را ( که آغازکنندگان جنگ بوده اند ) دریافتید ایشان را بکشید ، و آنان را ( از مکّه ) که شما را از آنجا بیرون کرده اند بیرون سازید ، و فتنه از کشتن بدتر است . و ( به احترام حرم) با آنان در کنار مسجدالحرام جنگ نکنید ، مگر آن گاه که ایشان در آنجا با شما بجنگند. پس اگر با شما جنگیدند پس ایشان را بکشید . سزای ( آن گونه ) کافران چنین است .


فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (192)


و اگر ( از جنگ باشما وکفر ) دست کشیدند قطعا الله کاملا آمرزنده و بی نهایت مهربان است .


وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِینَ (193)


و با آنان پیکار کنید تا فتنه ای باقی نماند  و دین ( خالصانه ) از آن الله گردد. پس اگر ( از جنگ با شما و کفر ) باز آمدند پس تجاوز کردن جز بر ستمکاران (روا ) نیست .


الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (194)


ماه حرام در برابر ماه حرام است ( و اگر دشمنان احترام آن را نگاه نداشتند ، و در آن با شما جنگیدند ، شما هم حق دفاع و مقابله با آنان را دارید) و ( حرمت شکنی های ) مقدّسات دارای قصاص است ، پس اگر کسی بر شما تعدّی و تجاوز نمود ، شما نیزبر او همانند آنچه او بر شما تعدی و تجاوز نموده  ، تعدّی و تجاوز نمایید ، و از الله بترسید و بدانید که الله با پرهیزگاران است .


وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (195)


و در راه الله انفاق و خرج کنید و ( با رفتن دنبال دنیا وترک جهاد ) ، خود را با دستان خویش به هلاکت نیندازید ، و نیکی کنید زیرا الله نیکوکاران را دوست می دارد .

ترجمه سوره بقره آیه 183تا 188


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
(183)


ای کسانی که ایمان آورده اید ! بر شما روزه نوشته (وفرض) گردانده شده است ، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده اند نوشته (وفرض) گردانده شده بوده است ، تا باشد که پرهیزگار شوید .

أَیَّاماً مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ (184)


(روزه) چند روز معیّن و شمرده شده ای است (که همان سی روز و یا بیست نه روز ماه رمضان باشد)، پس هر کس از شما بیمار بود و یا بر سفری (بود) ( اگر در آن دوران روزه نگرفت ، به اندازه آن روزها ) چند روز دیگری را (از ماها دیگر) روزه بگیرد ، و بر کسانی که توانائی روزه گرفتن را دارند ( و باز هم نمی خواهند روزه بگیرند) لازم است فدیه بدهند ، و آن (برای هر روز) خوراک یک مسکین است و هر کس کار خیری را انجام دهد برای او بهتر است . و اگرروزه بگیرید برایتان بهتر است اگر ( حقائق و نکات عبادات را ) بدانید .



شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (185)


(آن چند روز شمرده شده) ماه رمضان است که قرآن در آن نازل گشته است (واین قرآن) راهنمائی است برای مردم  و نشانه ها و دلائل بسیار واضحی از هدایت و جدائی کننده (حق از باطل) است. پس هر کس از شما ( فرا رسیدن ) این ماه را دریابد ، باید که آن را روزه بدارد . و اگر کسی بیمار و یا بر سفری بود باشد (و روزه نگرفت ) پس (باید) به همان تعدادی (که روزه خورده) از روزهای دیگر (روزه بگیرد ) . الله برایتان آسانی می خواهد و خواهان سختی برایتان نیست ، و(این رخصت و گرفتن روزه بعدا) برای این است تا تعداد ( روزهای رمضان ) را کامل گردانید و الله را بر این که شما را هدایت کرده است ، بزرگ بدارید و تا این که ( ازاو ) سپاسگزاری کنید .


وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (186)


و هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند ( که من نزدیکم یا دور . بگو : ) من نزدیکم و دعای دعاکننده را هنگامی که مرا بخواند ، پاسخ می گویم. پس آنان باید که فقط از من درخواست پذیرفتن نمایند و باید که به من ایمان بیاورند تا این که آنان راه یابند.


أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ (187)


جماع و همبستری با همسرانتان در شب روزه داری حلال گردیده است . آنان لباس شمایند و شما لباس آنانید . الله دانسته است که شما قطعا بودید که بر خود خیانت می کردید . الله توبه شما را پذیرفت و ازشما در گذر نموده است . پس هم اکنون (مجازید تا در شب های رمضان) با زنانتان جماع ونزدیکی کنید و (از الله ) فرزندی را بخواهید که الله برایتان (در تقدیر) نوشته است، و بخورید و بیاشامید تا آن گاه که رشته سفید بامداد از رشته سیاه ( شب ) برایتان از هم جدا و آشکار گردد . سپس روزه را تا شب (ادامه داده) تکمیل کنید. ووقتی که در مساجد به اعتکاف نشته اید ، با زنانتان جماع وهمخوابگی نکنید . این ( احکام روزه و اعتکاف ) حدود و مرزهای الهی اند و بدانها نزدیک نشوید . الله این چنین آیات خود را برای مردم واضح بیان می دارد ، تا اینکه آنان پرهیزگار گردند .

 

وَلاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُواْ فَرِیقاً مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ (188)


و اموال خودتان را به باطل در میان خود نخورید و آن را به امراء و قضات (بعنوان رشوه) تقدیم نکنید تا از روی گناه ، بخشی از اموال مردم را بخورید ودر حالی که شما بر آن آگاه هستید.

یک سخن طلائی

چه زیبا فرموده آن کس که چنین فرموده است : رضایت مردم هدفی است که نمی شود بدان رسید و رضایت الله هدفی است که نمی شود آن را ترک کرد ؛پس رها کن آنچه را که نمی شود بدان رسید و محکم بگیر آنچه را که نمی شود ترک کرد.

روح انسان همچون گل است

یکی می گفت: روح انسان همچون گل است هرگاه که الله را ذکر کند شاداب و سرحال است و چون ذکر الله را ترک کند گرفته و پژمرده می شود.

واقعا هم همین گونه است

یکی می گفت: ناراحت نباش: چون :

مریض خوب می شود.

مصیبت دور می شود .

گناه بخشیده می شود.

قرض پرداخت می شود.

زندانی آزاد می گردد.

گنه کار توبه می کند.

غائب می آید.

و فقیر ثروتمند می شود .

زیرا الله متعال فرموده:(وان مع العسر یسراً) یعنی به همراه هر سختی آسانی است.

جواب های مختصر برای سؤالات دینی شما

پرسش شما و پاسخ ما (44)

برادر گرامی چنین پرسیدند: السلام علیکم ...اگر مریض توان طهارت نداشته باشد و پوشاک بسته باشد بازم نماز بر او واجب است؟

جـــــــــــــواب: علیکم السلام ، برادر گرامی اگر مریض توان طهارت ندارد دیگران طهارتش دهند و بعد از طهارت و وضو نماز بخواند و اگر آنقدر از پا افتاده و بیمار است که به هیچ عنوان نمی تواند وضو بگیرد و یا وضو گرفتن برایش مضر است در این صورت تیمم بزند و با اشاره نماز بخواند زیرا نماز تا زمانی که عقل هست ساقط نمی گردد.

ـــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (45)

خواننده ای چنین نوشته اند: سلام علیکم ،اگر زنی در خواب شیطانی شود فرض هست که غسل کند یا نه؟

جـــــــــــــواب: علیکم السلام در این باره زن با مرد فرقی ندارد هر یک در خواب ببیند و احتلام شود یعنی آب و نطفه ببیند غسل بر آن واجب می شود ولی اگر خواب دیده ولی احتلام نشده یعنی نطفه و آب منی ندیده غسل براو واجب نمی گردد.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (46)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام برادر آیا فرقه ی ظاهریه از اهل سنت هستند؟

جـــــــــــــواب: علیکم السلام بله برادر گرامی فرقه ی ظاهریه از اهل سنت اند این گروه توجه خاصی به ظاهر الفاظ قرآن و سنّت می دهند و به همین خاطر به اینها ظاهریه گفته می شود در حقیقت این گروه همان اهل حدیث اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (47)

برادر گرامی چنین پرسیدند: آیا ختم قرآن در نماز تراویح درست است؟

جـــــــــــــواب: بله ختم قرآن در نماز تراویح جایز است بشرطی که ضروری و یا سنّت دانسته نشود و در تلاوت آن در نماز عجله نشود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (48)

برادر گرامی چنین پرسیدند: آیا از پوشیدن لباس زرد ممانعت شده است؟

جــــــــــــــــواب: بله در احادیث صحیح از پوشیدن لباس زد ممانعت شده است.
این هم دلیل این مسأله : أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ أَخْبَرَهُ قَالَ رَأَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَیَّ ثَوْبَیْنِ مُعَصْفَرَیْنِ فَقَالَ إِنَّ هَذِهِ مِنْ ثِیَابِ الْکُفَّارِ فَلَا تَلْبَسْهَا (رواه مسلم)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (49)

خواننده ای پرسیدند: آیا درست است که در نماز اگر بیشتر از سه بار دست خود حرکت دادی یا کدام جای را خارش دادی نماز فاسد میشود؟

جـــــــــــواب: سکون و آرامش در نماز ضروری است ولی اگر فردی نیاز به تحرک دست پیدا کرد و جائی از بدنش را بنا بر خارش و یا جریان دیگری خارش داد نماز فاسد نمی شود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جواب های زیبای دینی

پرسش شما و پاسخ ما (34)

برادر گرامی چنین پرسیدند: در نماز صبح قنوت واجب است ؟اگر قنوت را نخوانیم چه حکمی دارد ؟

جــــــــــــــــواب: قنوت در نماز صبح بدعت است و نباید خوانده شود بجز قنوت نازله که در تمام نمازهای فرض مجاز است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (35)

برادر گرامی چنین پرسیدند: در پشت سر میت گفتن لااله الا الله چه حکمی دارد؟

جـــــــــــــواب: زمان بردن جنازه به سمت گورستان در مسیر راه گفتن و تکرار (لا اله الا الله) و یا هر نوع ذکر دیگری بدعت بوده و از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ثابت نیست و در قرآن مجید نیز نیامده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (36)

برادر گرامی چنین پرسیدند: نگه داری عکس در خانه و چسپاندن عکس بر دیوارهای خانه حکمش چیست؟

جــــــــــــواب: آنچه در احادیث صحیح آمده است این است که نگه داری عکس و همچنان چسپاندن عکس بر دیوارهای خانه ممنوع می باشد و باعث می شود تا فرشتگان وارد خانه نشوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (37)

برادر گرامی پرسیدند آیا فطریه و یا همان صدقه فطر بر فقراء هم واجب است؟

جـــــــــــــــــواب :برادر گرامی هر کس توان دارد باید فطریه و یا همان صدقه فطر را دو کیلو و یکصد و هفتاد و شش گرم مواد غذائی بدهد و هر کس که واقعا فقیر و ناتوان است که نان شبش را هم ندارد بر او دادن فطریه واجب نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (38)

خواهر گرامی چنین نوشتند: سلام خسته نباشیدمی خواستم بدونم برای دادن فطریه یاهمان صدقۀ فطر حتما باید مواد غذایی و قوت غالب باشد که مصرف می کنیم یابه همان مقدار پول صدقه بدیم صحیحه ؟ با تشکر

جــــــــــــــواب: علیکم السلام ، متشکرم، آنچه در احادیث صحیح آمده است همان دادن مواد غذائی می باشد و دادن پول برای صدقه فطر و یا همان فطریه در هیچ روایت و حدیث صحیحی نیامده است و در حالی که در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پول هم بوده است لذا آنچه درست بنظر می رسد فقط دادن مواد غذائی است و بس.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (39)

خواهر گرامی چنین پرسیدند: که ما قبلا نمی دانستیم و صدقه فطر و یا همان فطریه را پول می دادیم حکم سال های قبلی ما چه می شود؟

جــــــــــــــواب: گذشته چون بنا بر عدم آگاهی و یا فتوای برخی از علماء بوده ایرادی ندارد ولی حالا که متوجه شدید دیگر در فطریه پول ندهید و همان مواد غذائی بدهید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (40)

برادر گرامی چنین پرسیدند: به چه کسانی صدقه فطر رانمی توان داد آیا پدرمی تواندصدقه فطرخودش را به بچه ویا زنش و یا به نوه اش بدهد؟

جــــــــــــواب : صدقه فطر باید به مسکین داده شود حالا این مسکین اگر از اقوام و خویشاوندان باشد دو ثواب دارد و اگر بیگانه باشد یک ثواب دارد ، لذا می شود پدر فطریه خودش را به فرزندان مسکین و حتی به زنش بدهد و یا بر عکس در این باره به دلایل زیر توجه فرمایید:

1- عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ زَکَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنْ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ وَطُعْمَةً لِلْمَسَاکِینِ فَمَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلَاةِ فَهِیَ زَکَاةٌ مَقْبُولَةٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلَاةِ فَهِیَ صَدَقَةٌ مِنْ الصَّدَقَاتِ (سنن ابن ماجه).

2- عَنْ طَارِقٍ الْمُحَارِبِیِّ قَالَ قَدِمْنَا الْمَدِینَةَ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَائِمٌ عَلَى الْمِنْبَرِ یَخْطُبُ النَّاسَ وَهُوَ یَقُولُ یَدُ الْمُعْطِی الْعُلْیَا وَابْدَأْ بِمَنْ تَعُولُ أُمَّکَ وَأَبَاکَ وَأُخْتَکَ وَأَخَاکَ ثُمَّ أَدْنَاکَ أَدْنَاکَ (سنن نسائی)

3- أَبُو هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ مَا تَرَکَ غِنًى وَالْیَدُ الْعُلْیَا خَیْرٌ مِنْ الْیَدِ السُّفْلَى وَابْدَأْ بِمَنْ تَعُولُ تَقُولُ الْمَرْأَةُ إِمَّا أَنْ تُطْعِمَنِی وَإِمَّا أَنْ تُطَلِّقَنِی وَیَقُولُ الْعَبْدُ أَطْعِمْنِی وَاسْتَعْمِلْنِی وَیَقُولُ الِابْنُ أَطْعِمْنِی إِلَى مَنْ تَدَعُنِی فَقَالُوا یَا أَبَا هُرَیْرَةَ سَمِعْتَ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا هَذَا مِنْ کِیسِ أَبِی هُرَیْرَةَ (صحیح بخاری)

4- عَنْ زَیْنَبَ امْرَأَةِ عَبْدِ اللَّهِ بِمِثْلِهِ سَوَاءً قَالَتْ کُنْتُ فِی الْمَسْجِدِ فَرَأَیْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ تَصَدَّقْنَ وَلَوْ مِنْ حُلِیِّکُنَّ وَکَانَتْ زَیْنَبُ تُنْفِقُ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ وَأَیْتَامٍ فِی حَجْرِهَا قَالَ فَقَالَتْ لِعَبْدِ اللَّهِ سَلْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَیَجْزِی عَنِّی أَنْ أُنْفِقَ عَلَیْکَ وَعَلَى أَیْتَامٍ فِی حَجْرِی مِنْ الصَّدَقَةِ فَقَالَ سَلِی أَنْتِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَانْطَلَقْتُ إِلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُ امْرَأَةً مِنْ الْأَنْصَارِ عَلَى الْبَابِ حَاجَتُهَا مِثْلُ حَاجَتِی فَمَرَّ عَلَیْنَا بِلَالٌ فَقُلْنَا سَلْ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَیَجْزِی عَنِّی أَنْ أُنْفِقَ عَلَى زَوْجِی وَأَیْتَامٍ لِی فِی حَجْرِی وَقُلْنَا لَا تُخْبِرْ بِنَا فَدَخَلَ فَسَأَلَهُ فَقَالَ مَنْ هُمَا قَالَ زَیْنَبُ قَالَ أَیُّ الزَّیَانِبِ قَالَ امْرَأَةُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ لَهَا أَجْرَانِ أَجْرُ الْقَرَابَةِ وَأَجْرُ الصَّدَقَةِ (صحیح بخاری).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (41)

برادر گرامی چنین پرسیدند: السلام علیکم ...سوال داشتم اگر یک مریض هشت روزنتوانسته نماز بخواند و بعدهم وفات نموده چه مقدار فدیه برای نمازهایش باید داده شود؟

جـــــــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز اگر این فرد مریض بحدی بوده که می توانسته حتی با اشاره نمازش را بخواند باید می خواند و ترک نمی کرد ولی اگر بیهوش بوده و یا به هیچ عنوان توان تحرک و خواندن نداشته نماز او ساقط بوده است .

واما جریان فدیه دادن به جای نمازهای که یک مرده در زندگی خویش نخوانده هیچ ثبوت شرعی ندارد یعنی در قرآن و احادیث صحیح نبوی صلی الله علیه و آله وسلم نیامده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (42)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام علیکم..طلایی که عنوان زیور استفاده می شود زکات دارد؟

جــــــــــــواب: علیکم السلام برادر گرامی ؛ آری برادر زیور آلات هم زکات دارند بنا بر اینکه در احادیث صحیح آمده که طلا زکات دارد حالا چه بعنوان زیورآلاتی باشند که مورد استفاده قرار می گیرند و چه بصورت سکه ای و یا تکه ای باشند توأم با اینکه احادیث خاصی هم آمده است که از زیور آلات هم باید زکات داده شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش شما و پاسخ ما (43)

خواهر گرامی چنین نوشته اند: سلام علیکم خسته نباشید می خواستم بدانم خانم ھا بدون حجاب درخانه درطول روز یاھنگام خواب می توانند ذکرودعاھای قرآنی بخوانند ودعاکنند یاحتمابایدمحجبه باشند؟ ویا بدون حجاب ثوابش کمتراست جزاک الله .

جـــــــــــــــــــــواب : علیکم السلام ؛ آری خانمها می توانند بدون حجاب هم ذکر و اذکار بخوانند ولی بهتر است که زمانی که در حضور الله مهربان عبادت می کنند با حجاب باشند.