۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

چند پاسخ مهم برای چند سؤال مهم

پرسش شما و پاسخ ما (28)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام شنیدیم دادن خیرات و قرآن خوانی و خواندن نماز نفلی برای مرده در قرآن وسنت ثبوت دیده نمی شود . لطفا بیشتر با دلایل قران وحدیث قید بفرمایید.

جــــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز صدقات و خیرات در احادیث صحیح وکتب احادیث جوازش آمده است ولی قرآن خوانی و خواندن نماز نفلی جوازش نیامده است.
به روایت زیر که در صحیح بخاری در باره خیرات و صدقات آمده توجه فرمایید:

عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أُمِّی افْتُلِتَتْ نَفْسُهَا وَأُرَاهَا لَوْ تَکَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ أَفَأَتَصَدَّقُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ تَصَدَّقْ عَنْهَا.

یعنی : از عایشه رضی الله عنها روایت است که مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا مادر من ناگهانی مرده است (و اگر در آخرین لحظات عمرش می توانست سخن بگوید) سفارش به صدقه دادن می کرد آیا من می توانم بجای ایشان صدقه بدهم (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: بله بجای ایشان صدقه بد.

ــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (29)

یکی از خوانندگان گرامی پرسیدند: سلام علیکم ، اگر در رمضان یک نفر با کسی در گیر شود و او را دشنمام بدهد و بزند به اراده خودش نبوده در حالت خشم است ، و دوباره بیشیمان شود ، ایا روزه اش باطل می شود؟

جـــــــــــــــــواب: علیکم السلام درگیری و دشنام دادن یک مسلمان در هر وقت سال ممنوع و ناجایز است بالأخص در ماه مبارک رمضان و این عمل گرچه روزه را باطل نمی کند ولی گناه بوده و باعث کمی اجر و ثواب روزه می گردد و فرد باید توبه کند و از آن فردی که با او درگیر شده و یا دشنام داده معذرت خواهی کند .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (30)

برادر گرامی چنین نوشتند : السلام علیکم . دیروز در نماز جمعه شخصی به نماز توهین بسیار بدی کرد و ما دنبالش کردیم که بااو حرف بزنیم اما گمش کردیم و حالا می خواهیم بریم در خانه اش نظر شما چیست؟

جـــــــــــواب: برادر عزیز علیکم السلام ؛ آری توهین نمودن به مقدسات و ارکان و عقائد اسلامی کفر است ولی اینجا یک مسأله ای بسیار مهمی است و آن اینکه که چون افراد حتی بسیاری از مسلمانان نسبت به اسلام کامل و بسیاری ازاحکام اسلام جهالت دارند و واقعا احکام اسلامی را خوب نمی دانند لذا باید راه احتیاط را انتخاب کرد:

اولا: نباید با چنین افرادی که احتمال دارد این گونه جهالت ها از آنها سر بزند روبرو شد.

در ثانی: اگر با چنین افرادی روبرو شدید باید با نرمی کامل آنها را توجیه کرد.

ثالثا: باید از هر نوع خشونت و تند و تیزی پرهیز کرد زیرا عواقب و نتائج خوبی ندارد.

رابعا : نباید هر کسی که از او کفری سر می زند کافر دانست تا این که موانعی از قبیل جهل ، ترس، و... غیره بر طرف شود و اتمام حجت گردد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (31)

برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام یه سوالی از شما داشتم: گوش دادن به موسیقی شاد در ماه رمضان اشکالی نداره؟

جــــــــــــــواب: علیکم السلام آری برادر گرامی گوش دادن به موسیقی حرام است چه در رمضان و چه در غیر رمضان ولی در رمضان که ماه عبادت است جرمش بیشتر است ، برادر گرامی بجای موسیقی به قرآن مجید گوش دهید تا روحت را آرام و قلبت را نرم و فکرت را روشن و دنیا و آخرتت را آباد کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (32)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام علیکم ذبیحه مجوسی در بین مسلمانان چه حکمی دارد؟

جــــــــــــواب: علیکم السلام ذبیحه مجوسی (زردشتی) حرام است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (33)

برادر گرامی چنین پرسیدند: اگر مجوسی مسلمانی را دعوت کرد پس قبول نکند؟

جـــــــــــــــواب: دعوتی آن مجوسی (زردشتی) را بپذیرد ولی از گوشتی که توسط آن مجوسی ذبح شده نخورد از دیگر غذاها بخورد.


امام مالک بن انس رحمه الله فرمودند

امام مالک بن انس رحمه الله فرمودند: اگر دیدید که فردی از حق دفاع می کند و دشنام می دهد و ناسزا می گوید بدانید که نیتش خراب است زیرا حق نیاز به این حرف ها ندارد.

یکی می گفت

یکی می گفت: نگذار دیگران برایت نقشه زندگی را بکشند چون برخی مرزها را تشخیص نمی دهد

پاسخ های دینی برای سؤالات دوستان

پرسش شما و پاسخ ما (20)

برادر گرامی چنین پرسیدند: السلام علیکم برادر عزیز حکم طلاق اجباری از نظر اسلام چیست یعنی اینکه یک شخص با اسلحه به طرف گرفته و به تو بگویید باید همسرت را طلاق بدهی وگرنه می کشمت..واگر آن شخص سه بار بگویید طلاق اما هدفش طلاق نباشد آیا طلاق میشود.؟

جـــــــــواب: علیکم السلام برادر گرامی طلاق اجباری از نظر اسلام هیچ اعتباری ندارد و فردی که تحت اجبار زنش را طلاق داده است هر گز طلاق نمی شود. ابن عباس رضی الله عنه می فرمایند: طلاق فردی که در حال نشه و مستی هست و همچنین طلاق فردی که تحت اجبار است اعتباری ندارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (21)

برادر گرامی چنین پرسیدند: برادر عزیز طلاقی که با نهایت عصبانی ودر عین جنگ فیزیکی داده شود آیا طلاق میشود.؟

جـــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی ؛ طلاقی که با نهایت عصبانیت و خشم داده شود از نظر اسلام اعتباری ندارد و زن فردی که در چنین حالتی خانمش را طلاق می دهد طلاق نمی گردد، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: طلاق در حالت خشم شدید اعتباری ندارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (22)

برادر گرامی چنین نوشته اند: سلام سوال.پدرهمسرم قسم خورده که من و همسرم به خانه خاله ام نرویم.این حرف خیلی مسخراست برایم ومن خواهم رفت.قسم او چه ربطی به رفتن و نرفتن من دارد؟جواب تشکر

جـــــــــــواب: برادر گرامی علیکم السلام چون ایشان قسم خورد که شما نروید و شما قسم نخوردید لذا رفتن شما برای شما هیچ کفاره وگناهی ندارد و شما باید به خانه خاله شما بروید تا قطع صله ارحام نشود زیرا قطع صله ارحام حرام و گناه است البته برای پدر همسرتان نیز کفاره ای نیست چون خودش نرفته بلکه شما را قسم داده است و کفاره قسم بر کسی است خود برای خودش قسم بخورد و سپس آن را بشکند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (23)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سلام برادر به نظر شما خوردن قرص آرام بخش اعصاب که دکتر تجویز می کند مشکلی دارد از نظز شرعی؟(برای ناراحتی اعصاب)

جــــــــــــــــواب: علیکم السلام برادر عزیز؛ بطور کلی می توان در باره داروها گفت که اگر دکتر متخصص مسلمان تشخیص دهد که فلان دارو واقعا برای بیماری انسان مفید است می شود از آن دارو بشرطی که حلال باشد استفاده کرد و اگر حرام باشد این را باید دانست که در حرام شفا نیست و این را رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند.

ولی بهتر این است که در بسیاری از بیماریها به دستورات الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گوش دهیم، الله متعال در قرآن عسل را داروی شفا بخش بیماریها معرفی نموده و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: سیاه دانه برای هر بیماری بجز بیماری که در آن مرگ انسان رسیده باشد شفا است.

ــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (24)

برادر گرامی فرمودند: می شود لطف کنید در مورد حجامت توضییح دهید؟

جــــــــــــواب: برادر گرامی حجامت یعنی اینکه با چیز تیزی همانند تیغ بر پوست جای که درد دارد از قبیل کمر و پیشانی و ...خراش سطحی آورده تا تا از جسم خون بیرون آمده و سپس با دستگاه و یا لیوان آن خون را مکیده و بیرون ریخته به این حجامت گفته می شود با این طریقه آن خون فاسدی که در زیر پوست جمع شده و باعث درد شده بود بیرون شده و آن وقت درد از بین رفته و یا کاهش می یابد .

در باره حجامت آنگونه که در روایت صحیح بخاری آمده رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: انَّ أَفْضَلَ مَا تَدَاوَیْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ یعنی : (یکی از) بهترین داروهای که شما (برای علاج بیماریهاتان استفاده می کنید) حجامت است.

نا گفته نماند که این کار حجامت را باید یک نفری که در حجامت زنی ماهر است انجام دهد تا عارضه و ضرری عائده نشود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (25)

برادر گرامی چنین پرسیدند: فردی وفات کرده وروزه واجب براو بود ه بهترچه شود آیااولیاء روزه بگیرند یافدیه بدهند یاهیچکدام؟

جـــــــــــــــــــواب: برادر گرامی بهتر است که اولیاء این مرده به جایش روزه بگیرند زیرا از عایشه رضی الله عنه در صحیح بخاری چنین آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مَنْ مَاتَ وَعَلَیْهِ صِیَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِیُّهُ یعنی هر کس که مرد و بر او روزه واجبی بود اولیاءش به جای او روزه بگیرند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (26)

برادر گرامی چنین پرسیدند : آیاکسی بگویدکه من غذاو افطاری درست می کنم و آنهارا به مساکین می دهم که ثوابش به فلان مرده برسد غذاازطرف من ولی ثواب به فلانی چنین عملی جایزاست یاخیر؟.

جـــــــــــــواب: این صدقه دادن به جای دیگری محسوب می شود و این جایز است و هم به دهنده و به کسی که به جای او داده شده ثواب می رسد.

ـــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (27)

برادر گرامی چنین پرسیدند: کسی قسم خورده و ان شاء الله گفته است که فلان کاربکنم ونکرده آیا در قسمش حانث می شود بعنوان مثال کسی دیگرراگفت که فلان کارخلاف را بکن اگرآن کارنکردی بگو زنم طلاق باشه و آن شخص ان شاء الله گفت اینکه من فلان اگرکارخلاف نکنم ان شاء الله زنم راطلاق می دهم یازن من طلاق است وآن کارراکرد آیازنش طلاق می شود.

جـــــــــــواب: از آن جائی که این فرد در قسمش ان شاء الله گفته است حانث نمی شود و زنش طلاق نمی شود چون وقتی فردی در قسمش ان شاء الله بگوید چه آن کار را انجام بدهد و چه ندهد حانث نمی گردد.
نا گفته نماند که اگر این فرد در قسمش ان شاء الله هم نمی گفت و آن کار را انجام می داد و یا نمی داد باز هم زنش طلاق نمی شد چون این یک نوع قسم است و در آن هدف طلاق زن نیست.

برخی واقعــــا بسیار عجیب اند

برخی واقعــــا بسیار عجیب اند همیشه دنبال این اند که از مسلمانان عیب و ایرادی را کشف کنند ولی به کفار کاری ندارند و حتی عیوبات آنها را توجیح می کنند تا آنها را بی گناه جلوه دهند!!!.

مواظب باش تا باعث فتنه نگردی

برادر و خواهر مسلمان مواظب نوشتار و گفتارت باش ای چه بسا سخنی کوتاه و نوشته ای اندک تو باعث فتنه های بس بزرگی شود

پاسخ های زیبای دینی

پرسش شما و پاسخ ما (12)

برادر گرامی چنین نوشته اند :سلام علیکم . حکم زدودن موهای زائد در روزهای ماه مبارک رمضان چیست؟

جــــــواب : برادر گرامی علیکم السلام ورحمة الله و برکاته ؛ زدودن موهای زائد بدن همانند (موهای شرمگاه و یا موهای زیر بغل و یا کوتاه نمودن سبیل و یا کوتاه نمودن موهای سر) در ماه مبارک رمضان مجاز است و هیچ ایراد شرعی ندارد.

ــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (13)

برادر گرامی چنین پرسیدند: در نماز وتر یک رکعتی قنوت را بعد ازرکوع باید خواند بعد به سجده رفت?

جـــــــــــــــــــواب: در نماز وتر یک رکعتی ؛ قنوت قبل از رکوع خوانده می شود یعنی سوره فاتحه و سوره ای دیگر خوانده و بعد دعای قنوت خوانده و سپس به رکوع باید رفت همانگونه که در دیگر انواع وترها نیز دعای قنوت قبل از رکوع رکعت اخیر خوانده می شود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (14)

یکی از خوانندگان گرامی چنین پرسیدند:آیا قنوت نماز صبح باید خوانده شود؟اگر نه چرا؟

جـــــــــــــواب: در نماز صبح و سایر نمازهای فرض فقط قنوت نازله جایز است و اما دعای قنوت (اللهم اهدنی .....) فقط در نماز وتر سنت است و در نماز صبح جایز نیست بنا بر این حدیث صحیح عَنْ أَبِی مَالِکٍ الْأَشْجَعِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی یَا أَبَةِ إِنَّکَ قَدْ صَلَّیْتَ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِی بَکْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ هَا هُنَا بِالْکُوفَةِ نَحْوًا مِنْ خَمْسِ سِنِینَ أَکَانُوا یَقْنُتُونَ قَالَ أَیْ بُنَیَّ مُحْدَثٌ (رواه الترمذی)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (15)

برادر گرامی چنین پرسیدند : ما زال رسول الله صلی الله علیه وسلم یقنت فی الصبح حتی فارق الدنیا.رواه الامام احمد.. پیامبر صلی الله علیه وسلم تا زمانی که از دنیا رفت همواره در نماز بامداد قنوت میخواند.( نظرتون در باره این روایت چیست؟)

جــــــــــــــــواب: برادر گرامی این حدیث ضعیف و منکر است استاد آلبانی رحمه الله در سلسله احادیث ضعیفه در باره این حدیث چنین فرموده اند:

1238 - " ما زال رسول الله صلى الله علیه وسلم یقنت فی صلاة الغداة حتى فارق الدنیا " .
منکر
أخرجه عبد الرزاق فی " المصنف " ( 3/110/4964 ) وابن أبی شیبة ( 2/312 ) -
مختصرا - والطحاوی فی " شرح المعانی " ( 1/143 ) والدارقطنی ( ص 178 )
والحاکم فی " الأربعین " وعنه البیهقی ( 2/201 ) وکذا البغوی فی " شرح السنة
" ( 3/123/639 ) وابن الجوزی فی " الواهیة " ( 1/444 - 445 ) وأحمد ( 3/162 )

ــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (16)

برادر گرامی چنین پرسیدند" اگر متن آهنگ ها را حفظ کنیم و بدون موسیقی بخوانیم جه حکمی دارد؟

جــــــــــــواب: برادر گرامی موسیقی در اسلام حرام است ولی اشعار خواندن در اسلام ایرادی ندارد بشرطی که آن اشعار از شرک و خرافات تعریف و تمجید نکند و یا در آنها از نامحرم و شهوت سخن بمیان نیاورد خلاصه اینکه در آنها چیزی خلاف شریعت نباشد در این صورت خواندن آنها مباح است ولی شعر سرودن و یا خواندن اشعاری که در آنها دفاع از اسلام باشد سنت است و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حسان رضی الله عنه شاعر خودش را تشویق می کردند تا در دفاع از اسلام و بر علیه کفار شعر بسراید.

ــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (17)

برادر گرامی چنین پرسیدند : آیا دست دادن با زن نامحرم روزه را باطل میکند ؟

جــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی دست دادن به زن نامحرم روزه را باطل نمی کند اما این کار جایز نیست و حرام است؛ نا گفته نماند که دست دادن و مصافحه با زن نامحرم باعث گناه شده و اجر و ثواب روزه را کم می کند.


ــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (18)

برادر عز یز و گرامی چنین پرسیدند: اگر انسانی به ناچار کار و شغلش با زنی که حجاب خود را درست رعایت نمی کند در طول ماه رمضان نشست و برخواست کند باعث باطل شدن روزه اش می شود یا نه؟

جــــــــــــواب: برادر عزیز باید آن انسان حتی الامکان رعایت کند که زیاد به آن زن بد حجاب نگاه نکند و توجه ندهد و جریان شهوت را در ذهن نیاورد . اما این نشست و برخواست باعث باطل شدن روزه آن انسان نمی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (19)

برادر گرامی چنین پرسیدند: آیا دست داد با زن نامحرم نه به قصد شهوت بلکه به قصد احترام طوری که دست ندادن باعث بی احترامی تلقی شود حرام است یا نه؟آیا نصی قرآنی و یا سنتی صحیحی بر حرام بودن این جریان وجود دارد یا فقط اجتهادی است؟

جــــــــــــــواب: برادر عزیز دست دادن و مصافحه نمودن با زن نامحرم به هر قصد و اراده ای هم که باشد حرام و ناجایز است زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند اما من قطعا با زنان مصافحه نمی کنم و دست نمی دهم (سلسله صحیحه حدیث شماره 529) و در روایت دیگری رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:اگر سوزن آهینی در سر مردی فرو برند بهتر است از این که زن (نامحرمی) که برایش حلال نیست را لمس کند و دست بزند(سلسله صحیحه حدیث شماره 226)

چند پاسخ دینی برای پرسشهای شما

پرسش شما و پاسخ ما (7)

برادر گرامی چنین پرسیدند : سلام علیکم،پیام بــازی بادختر نامحرم در ماه رمضان حکمش چیست ؟ آیا روزه را ضعیف و یا باطل می کند؟درضمن پیامها غیراخلاقی نیست.

جـــــــــــــواب : علیکم السلام برادر گرامی پیام با دختر و یا زن نامحـــــرم همانند صحبت کردن با او می باشد لـذا نه در ماه رمضان بلکه در تمام ماها و اوقات باید از این کار بجز در وقت ضرورت پرهیز کـــرد زیرا رفته رفته انسان را به جای خطرناکی خواهند کشاند، گرچه در اول غیر اخلاقی هم نباشد واما اینکه روزه فـــرد چه می شود باید گفت: که اجر و ثوابش را کم می کند ولی روزه را باطل نمی کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (8)

یکی از دوستان چنین پرسیدند : سلام علیکم،امروزوقتی ازخواب بیدارشدم دیدم مؤذن دارد اذان می دهد من سریع شروع کردم به خوردن سحری،چیزی حدود5دقیقه بعداذان طول کشیدخوردن سحری،حکم روزه امروزمن چیست؟ ،درضمن زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)ساعت نبوده،این وقت دقیق سحری را چطورتعیین میکردند؟

جـــــــــــــواب: علیکم السلام اگر اذان در اول وقت بوده آنچنان ایرادی ندارد ولی اگر دیر بوده و از وقت زیاد گذشته که روزه درست نیست.
و در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با روشنی فجر که همان صبح صادق باشد تشخیص می دادند و طلوع صبح صادق همان روشنی پهنی است که در پایان شب و اول روز شرعی در قسمت مشرق نمایان می گردد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (9)

برادر گرامی پرسیدند: اگر در مجلسی باشیم که در آنجا کسی به یک فرض عین توهین می کند ویا ایراد بی جا می بگیرد وتو می فهمی که این اشتباه سخن می گوید باید با چنین فردی چه گونه برخورد کرد؟

جــــــــــــواب: بایـــد با نرمی و حکمت تمام با آن فرد سخن گفت و او را متقاعد کرد واگر قبول نکرد و به توهینش ادامه داد باید مجلس را ترک کرد و هر گز نباید با کسی در مسیر دعوت خشونت کرد زیرا خشونت کاری را حل نمی کند که هیچ بلکه بر عکس کارها را مشکل تر می کند و افراد را از دین متنفر می کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (10)

یکی از دوستان گرامی چنین نوشته اند: سلام علیکم روستای ما اذان مغرب را دیرترازآن اوقاتی که تعیین کرده اندن می دهند یعنی چیزی حدود5دقیقه باتأخیر،اگر من روزه ام را قبل اذان بازکنم یعنی افطار حکمش چیست ؟

جــــــواب : دوست گرامی علیکم السلام ورحمة الله و برکاته در باره افطار غروب خورشید مهم است یعنی زمانی که خورشید غروب کرد روزه دار می تواند افطار کند حالا مؤذن اذان داده باشد و یا اینکه اذان نداده باشد لذا در شهرها و یا روستاهی که مؤذنها در اذان تأخیرمی کنند برای افراد روزه دار افطار نمودن بعد از غروب و پیش از اذان جایز است زیرا در احادیث به افطار نمودن بعد از غروب و در اول وقت تشویق شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (11)
برادر گرامی چنین نوشته اند : السلام علیکم آیا لمس زنی باعث ابطال وضو میشود؟

جــــــواب : دوست گرامی علیکم السلام ورحمة الله و برکاته برادر عزیز؛ در باره اینکه لمس زن وضو را می شکند هیچ حدیث صحیح نیامده است بلکه بر عکس در احادیث صحیح آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در حین نماز شب دست به خانمشان زده و سپس به نمازشان ادامه داده و یا اینکه گاهی از یکی از خامنهایشان بوسه گرفته و سپس نماز می خواندند

تعداد رکعات تراویح

پرسش شما و پاسخ ما (4)

بزرگواری چنین نوشته اند : سلام علیکم سوالی داشتم ، در ماه رمضان هشت رکعت تراویح اگر بخوانیم و با سوره های کوتاه درست است، و دیگر اینکه مثلا یک شب وقت داریم ٢٠ رکعت تراوع می خوانیم و گر یک شب دیگر وقت نداشتیم ٨ رکعت تراوع می خوانیم آیا درست است؟

جــــــــــــواب: علیکم السلام در مورد تعداد رکعات تراویح درست و صحیح همان هشت رکعت است همان گونه که از روایات صحیح بثبوت رسیده است و احادیث بیست رکعتی در تراویح سندهایشان همه ضعیف اند لذا شما هر شبی که خواستید بخوانید همان هشت رکعت را بخوانید و هر شبی هم که بنا بر علتی نخواستید بخوانید که خود دانید؛ ولی ناگفته نماند که کمتر از هشت رکعت نیز مجاز است واما اینکه در نماز تراویح سورهای کوچک و کوتاه بخوانید و یا طولانی و بزرگ این بتوان خودتان بستگی دارد و هر دو مجاز است .

روشهای نماز وتر

پرسش شما و پاسخ ما (6)
برادر گرامی چنین پرسیدند: به نظر شما وتر هر سه رکعت با هم با یک تشهد خوانده وشد بهتر است یا دو رکعت جدا و یک رکعت جداگانه؟

جـــــــــــواب : برادر گرامی روش خواندن نماز وتر با روشهای متعددی ثابت شده است که می توان به ترتیب زیر بیان کرد:

1- وتر یک رکعتی که فقط فرد یک رکعت با یک تشهد و سلام بخواند.

2- وتر سه رکعتی یعنی اینکه فرد هر سه رکعت وتر را با یک تشهد و یک سلام بخواند و یا اینکه دو رکعت خوانده تشهد خوانده سلام دهد و سپس یک رکعت دیگر خوانده و تشهد خوانده و سلام بدهد . در وتر سه رکعتی این روش اخیر ثابت تر و بهتر است گرچه روش اول که هر سه رکعت با یک تشهد و یک سلام خوانده شود نیز ثابت است.

3- وتر پنج رکعتی که هر پنج رکعت با یک تشهد و یک سلام خوانده شود .

4- وتر هفت رکعتی که با یک تشهد و یک سلام خوانده شود و یا اینکه شش رکعت با یک تشهد خوانده و سپس بلند شده و رکعت هفتم را خوانده و تشهد خواند و بعد سلام بدهد یعنی با دو تشهد و یک سلام خوانده شود.

5- وتر نه رکعتی یعنی اینکه هشت رکعت خوانده و بعد به تشهد بنشیند و سپس رکعت نهم را خوانده و سپس به تشهد بنشیندو بعد سلام بدهد یعنی با دو تشهد و یک سلام نه رکعت بخواند.

تمام این روشها در نماز وتر صحیح و ثابت است و روایات صحیح این روشها را در کتب ششگانه حدیثی اهل سنت می توان دید و استاد آلبانی رحمه در آخر کتاب صلاة التراویح در بحث (الکیفیات التی صلى صلى الله علیه وسلم بها صلاة اللیل والوتر ) مفصلا در این باره بحث نموده و دلائل این روشها را ذکر نموده است .(هذا ما عندی والله اعلم بالصواب)

هشت رکعت تراویح

پرسش شما و پاسخ ما (5)

برادر گرامی چنین پرسیدند: سند روایتی که امام عمر بیست رکعت خوانده اند در چه وضعی است؟در ضمن (برخی از علماء) نیز تعداد رکعت تراویح را محدود نمی داند دلیلش چیست؟

جــــــــــــــــواب: برادر عزیز و گرامی سند روایتی که در آن آمده عمر بیست رکعت تراویح خوانده کاملا ضعیف است و با روایت صحیح که عمر رضی الله عنه به ابی بن کعب رضی الله عنه دستور داده هشت رکعت بخواند نیز مخالف است همانگونه که با روایتی که عایشه رضی الله عنها روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در رمضان و غیر رمضان (با وتر) از یازده رکعت بیشتر نمی خواندند نیز مخالف است . برای تحقیق کامل این جریان به کتاب صلاة التراویح استاد آلبانی رحمه الله رجوع نماید بالاخص بحث ( لم یثبت أن عمر صلاها عشرین تحقیق الأخبار الواردة فی ذلک وبیان ضعفها ).
و اما اینکه برخی از علماء نیز تعداد رکعت تراویح را محدود به عدد خاصی نمی داند درست نیست زیرا در تمام عمر از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ثابت نیست که با دو رکعت سنت عشاء بیشتر از سیزده رکعت خوانده باشند و اما روایتی که نماز شب را دو رکعت دو رکعت بیان نموده است در آن کیفیت بیان شده نه کمیت زیرا سؤال کننده از کیفیت پرسیده نه کمیت. (هذا ما عندی والله اعلم بالصواب)