۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه سوره بقره آیه 189 تا 195


یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوْاْ الْبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُواْ الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (189)


درباره (کوچک و بزرگ شدن) هلالهای ماه از تو می پرسند ( که چرا اول هر ماه بارک اند و سپس کامل شده و باز دوباره به حالت اولیه بر می گردد ؟ ) . بگو : آنها شناسه های زمانی واوقات برای مردم و ( تعیین وقت ) حجّ هستند . ونیکوئی آن نیست که ( همچون زمان جاهلیّت ، به هنگام حجّ) از پشت خانه ها به منازل درآئید ، ولیکن نیکی کسی را است که تقوا پیشه کند ، و از دربهای خانه ها به منازل وارد شوید ، و از الله بترسید، تا این که رستگار گردید .


وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ (190)


و در راه الله بجنگید با کسانی که با شما می جنگند . و تجاوز و تعدّی نکنید . زیرا الله تجاوزگران را دوست نمی دارد .


وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِن قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذَلِکَ جَزَاء الْکَافِرِینَ (191)


و ( چون جنگ درگرفت ) هرجا آنان را ( که آغازکنندگان جنگ بوده اند ) دریافتید ایشان را بکشید ، و آنان را ( از مکّه ) که شما را از آنجا بیرون کرده اند بیرون سازید ، و فتنه از کشتن بدتر است . و ( به احترام حرم) با آنان در کنار مسجدالحرام جنگ نکنید ، مگر آن گاه که ایشان در آنجا با شما بجنگند. پس اگر با شما جنگیدند پس ایشان را بکشید . سزای ( آن گونه ) کافران چنین است .


فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (192)


و اگر ( از جنگ باشما وکفر ) دست کشیدند قطعا الله کاملا آمرزنده و بی نهایت مهربان است .


وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِینَ (193)


و با آنان پیکار کنید تا فتنه ای باقی نماند  و دین ( خالصانه ) از آن الله گردد. پس اگر ( از جنگ با شما و کفر ) باز آمدند پس تجاوز کردن جز بر ستمکاران (روا ) نیست .


الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (194)


ماه حرام در برابر ماه حرام است ( و اگر دشمنان احترام آن را نگاه نداشتند ، و در آن با شما جنگیدند ، شما هم حق دفاع و مقابله با آنان را دارید) و ( حرمت شکنی های ) مقدّسات دارای قصاص است ، پس اگر کسی بر شما تعدّی و تجاوز نمود ، شما نیزبر او همانند آنچه او بر شما تعدی و تجاوز نموده  ، تعدّی و تجاوز نمایید ، و از الله بترسید و بدانید که الله با پرهیزگاران است .


وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (195)


و در راه الله انفاق و خرج کنید و ( با رفتن دنبال دنیا وترک جهاد ) ، خود را با دستان خویش به هلاکت نیندازید ، و نیکی کنید زیرا الله نیکوکاران را دوست می دارد .