۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

دعای خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــروج از توالت

 بَاب مَا یَقُولُ إِذَا خَرَجَ مِنْ الْخَلَاءِ

بحث آنچه می گوید زمانی که از توالت بیرون می شود  

7 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَعِیلَ حَدَّثَنَا مَالِکُ بْنُ إِسْمَعِیلَ عَنْ إِسْرَائِیلَ بْنِ یُونُسَ عَنْ یُوسُفَ بْنِ أَبِی بُرْدَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا خَرَجَ مِنْ الْخَلَاءِ قَالَ غُفْرَانَکَ.  

عایشه رضی الله عنها می فرماید پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بودند که هر گاه از توالت بیرون می شدند می گفتند: (غُفْرَانَکَ) یعنی :(یا الله) بخشش ترا خواهانم.   

ابوعیسی (رحمه الله) فرموده: این حدیث حسن غریب است و ما این حدیث را نمی شناسیم مگر از روایت إِسْرَائِیلَ عَنْ یُوسُفَ بْنِ أَبِی بُرْدَةَ وَأَبُو بُرْدَةَ بْنُ أَبِی مُوسَى .  

ابوموسی نامش عَامِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ قَیْسٍ الْأَشْعَرِیُّ می باشد .

وما دراین باره بجز(همین) روایت عایشه رضی الله عنه دیگر روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم سراغ نداریم. 

سزای محــــــــــــــاربین در قــــــــــــــــــــــــرآن مجید

إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ ** إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَیْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ** (سوره مائده، آیه 33 و34)


یقینا سزای کسانی که با الله و پیامبرش می جنگند ، و در روی زمین در راستای فساد تلاش می کنند، این است که ( در برابر کشتن مردم ) کشته شوند ، یا ( در برابر کشتن مردم و غصب اموال ) به دار زده شوند ، یا ( در برابر راهزنی و غصب اموال ، تنها ) دست و پای آنان در جهت عکس یکدیگر بریده شود ، و یا این که ( در برابر قطع طریق و تهدید ، تنها ) از جائی به جائی تبعید گردند. این رسوائی آنان در دنیا است ، و برای ایشان در آخرت مجازات بزرگی است . مگر کسانی (از این محاربین) را که قبل از اینکه برآنان قدرت حاصل نموده (و دستگیرشان کنید) توبه نمایند(در این صورت حقوق الله معاف و حقوق مردم از آنان گرفته خواهد شد) پس بدانید که یقینا الله بسیار آمرزنده و بی نهایت مهربان است.

حکم ازدواج با اهل کتاب و ازدواج با مشرک در قرآن مجید

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ **(سوره مائده، آیه : 5)


امروز(با نزول این آیه)برای شما همه چیزهای پاکیزه حلال گردانده شده است ، وخوراک اهل کتاب (یهود و نصاری) برای شما حلال است و خوراک شما برای آنان حلال است ، و ( ازدواج با ) زنان پاکدامن مؤمن ، و زنان پاکدامن اهل کتاب پیش از شما ، (برای شما) حلال است ، بشرطی که مهریّه آنان را بپردازید و شما نیزپاکدامن باشید و زناکارنباشید ونه هم از آنانی که دوست دختران پنهانی می گیرند باشید .وهرکس که ایمان را انکار نماید اعمال برباد و باطل گردیده است و در آخرت (نیز چنین فردی)از زمره زیانکاران خواهد بود .


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا **(سوره نساء، آیه : 9)


ای کسانی که ایمان آورده اید ! برای شما درست نیست که زنان را ( همچون کالائی ) به نارضایتی و زورارث ببرید ( و بدون مهریّه و رضایت با آنها ازدواج کنید). و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا بدین وسیله برخی از آنچه را که (بعنوان مهریّه) بدیشان داده اید (پس بگیرد و) ببرید . مگر این که آنان دچار بی حیائی آشکاری شوند. و با زنان خود به طور شایسته معاشرت وزندگی کنید ، و اگر هم آنان را ( به جهاتی ) پسند ننمودید (زود تصمیم به جدائی نگیرید) زیرا ای چه بسا چیزی را پسند ننمائید و الله در آن خیر و خوبی فراوانی قرار بدهد .


وَلَا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ *(سوره بقره، آیه : 221)


و با زنان مشرک (غیر اهل کتاب) تا ایمان نیاورند ازدواج نکنید ، و بی گمان کنیز مؤمنی از زن (آزاد) مشرکی بهتر است ، گرچه  شما را به شگفتی انداخته باشد، و (زنان و دختران خود را) به ازدواج مردان مشرک در نیاورید ، تا اینکه ایمان بیاورند . و قطعا غلام مؤمنی از مرد مشرکی بهتر است گرچه شما را به شگفتی انداخته باشد. آنان به سوی آتش ( دوزخ ) فرا می خوانند و الله به سوی بهشت و آمرزش به فرمان خود دعوت می کند ، و (الله)آیات خود را برای مردم واضح بیان می کند تا این که آنان یادآور شوند وپند گیرند.

ارث زن، شوهر، پدر، مادر، برادر، خواهر، ودیگر اقوام در قرآن مجید

وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَاجُکُمْ إِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ فَإِنْ کَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِینَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ وَلَدٌ فَإِنْ کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُمْ مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَإِنْ کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ فَإِنْ کَانُوا أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ فَهُمْ شُرَکَاءُ فِی الثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَى بِهَا أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَارٍّ وَصِیَّةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ (12) (سوره نساء)


و برای شما (مردان)نصف دارائی به جای مانده همسرانتان است ، (این در صورتی است)که فرزندی نداشته باشند و اگر فرزندی داشته باشند ، سهم شما یک چهارم ترکه است (واین سهام)پس از انجام وصیّتی است که کرده اند و پرداخت وامی است که بر عهده دارند. و برای زنان یک چهارم ترکه شما(مردان)است اگر فرزندی نداشته باشید . واگرفرزندی داشتید ، سهمیّه همسرانتان یک هشتم ترکه بوده (واین سهام) پس از انجام وصیّتی است که می کنید و بعد از وامی است که بر عهده دارید . و اگر مردی یا زنی در حالی از او ارث برده می شد که کَلالَه ( بی فرزند و بی پدر) بود و برادر ( مادری ) یا خواهر ( مادری ) داشت ، سهم هر یک از آن دو ، یک ششم ترکه است و اگر بیش از آن بودند ، آنان در یک سوم با هم شریکند (واین سهام) پس از انجام وصیّتی است که بدان توصیه شده است و یا پرداخت وامی است که بر عهده مرده است .


یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلَادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ فَإِنْ کُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ وَإِنْ کَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِنْ کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ کَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا (11) (سوره نساء)


الله درباره فرزندانتان به شما توصیه وسفارش می کند(چون کسی مُردودختر و پسر داشت)بهره یک پسر به اندازه بهره دو دودختراست .لذا اگر (فرزندان)فقط دختر بودند و تعدادشان ( دو و یا ) بیشتر از دو بود ، دو سوم ترکه بهره ایشان است ، و اگر (ورثه) تنها یک دختر بود ، نصف ترکه از آن او است . واگرمرده فرزند داشت به هر یک از پدر و مادرش یک ششم ترکه می رسد (وباقی از فرزندان است ) .و اگر مرده دارای فرزند نبود و تنها پدر و مادرش از او ارث می بردند ، یک سوم ترکه به مادرش می رسد (والباقی به پدرش می رسد)واگر مرده (علاوه از پدر و مادر ) برادرانی ( یا خواهرانی) داشت، به مادرش یک ششم می رسد .(همه این سهام مذکور )پس از انجام وصیّتی است که مرده می کند و بعد از پرداخت وامی است که بر عهده دارد.شما نمی دانید پدران و مادران و فرزندانتان کدام یک برای شما سودمندترند .این سهام مقرره(در ارث)از جانب الله اند و قطعا الله بسیار دانا وبی نهایت با حکمت است.


لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُرَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا (7) وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا (8) (سوره نساء)


برای مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود به جای می گذارند سهمی است ، برای زنان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود به جای می گذارند سهمی است ، خواه آن مال کم باشد و یا زیاد ، سهمی است (که از جانب الله) مقرر و معین شده است. و هرگاه خویشاوندان (فقیر شخص مرده )و یتیمان و مستمندان بر تقسیم (ارث )حاضرشدند، پس چیزی از آن اموال را بدانان بدهید و به گونه نیک و شایسته ای به آنان سخن بگوئید.
 

وضــــو ، غســــل و تــــــــــیمم در قــــــرآن مجید

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ کُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43) (سوره نساء)


ای کسانی که ایمان آورده اید ! در حالی که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا آن گاه که (مستی بر طرف شده و) بدانید که چه می گوئید ، و (نیز) در حالی که جنب هستید تا آن گاه که غسل بکنید ، مگر این که مسافر باشید . و اگر مریض یا مسافر بودید و یا این که از قضی حاجت و توالت بیرون آمدید ، و یا این که با زنان نزدیکی کردید و ( در همه این احوال ) آبی نیافتید ،پس با خاک پاک تیمّم کنید و ( برای این منظور ، با خاک ) چهره و دستهایتان را مسح کنید. قطعا الله بسیارعفوکننده و بی نهایت آمرزنده است .


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ وَإِنْ کُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ کُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ مِنْهُ مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (6).(سوره مائده)


ای کسانی که ایمان آورده اید !هرگاه که برای نماز بپاخاستید (ووضو نداشتید)، صورتها و دستهای خود را همراه با آرنجها بشوئید ، و برسرهای خود مسحی بکشید ، و پاهای خود را همراه با قوزکهای آنها بشوئید . و اگر جنب بودید ( و خواستید نماز بخوانید ، همه بدن ) خود را بشوئید . و اگر بیماریا این که مسافر بودید ویا این که یکی از شما از توایت وقضای حاجت برگشت ، یا با زنان همبسترشده جماع نمودید ، و آب نیافتید ، پس با خاک پاک تیمّم کنید ، ( بدین شکل که بعد از زدن کف دستان برزمین) ازآن (خاکی که بر دستان است) بر صورتها و دستهای خود(تا به مچ) بکشید .الله نمی خواهد برشما مشقّت وسختی بیندازد ، و بلکه می خواهد شما را پاکیزه گرداند و نعمت خود را بر شما تمام نماید ، شاید که شکر او را به جای آورید .

گفتار طلائی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم

1- عَنْ ابْنِ عُمَرَرَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ    

از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اسلام بر پنج اصل مهم بنا شده است :۱- گواهی دادن که بجز الله دیگر معبود بر حقی نیست2- بر پائی نماز3- پرداخت زکات 4- حج 5- روزه ماه رمضان.

2- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ

از عبدالله بن عمرو رضی الله عنهما روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مسلمان (واقعی) کسی است که مسلمانان دیگر از زبانش و دستش در امان و سالم بمانند و مهاجر (واقعی)کسی است که ترک نماید آنچه را الله از آن ممانعت نموده است. 

(صحیح بخاری کتاب الایمان باب الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ حدیث شماره 9)

3- عَنْ أَبِی مُوسَى رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ الْإِسْلَامِ أَفْضَلُ قَالَ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ

از ابوموسی رضی الله عنه روایت است که (صحابه رضی الله عنهم) گفتند: ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) کدام یک از (اهل) اسلام بهترین اند (پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم)فرمودند:کسی است که مسلمانان دیگر از زبانش و دستش در امان وسالم بمانند.  

(صحیح بخاری کتاب الایمان باب الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَیَدِهِ حدیث شماره 10)

4- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَیُّ الْإِسْلَامِ خَیْرٌ قَالَ: تُطْعِمُ الطَّعَامَ وَتَقْرَأُ السَّلَامَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ

از عبدالله بن عمرو رضی الله عنهما روایت است که مردی از پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم سوال نمود:کدام (یک از شعبه های) اسلام بهترین اند؟(پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم )فرمودند: اینکه (به مستحقین) خوراک بخورانی و بر هر کس که شناختی و (یا) نشناختی سلام نمائی. 

(صحیح بخاری کتاب الایمان بَاب إِطْعَامُ الطَّعَامِ مِنْ الْإِسْلَامِ حدیث شماره 11)

5- عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ حَتَّى یُحِبَّ لِأَخِیهِ مَا یُحِبُّ لِنَفْسِهِ. 

از انس رضی الله عنه روایت است که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ یک از شما مسلمان واقعی نمی گردد تا اینکه دوست بدارد (و پسند نمایند)برای برادر دینی خویش هر آنچه (از خیر و خوبی)برای خودش دوست می دارد (و پسند می نمایند). 

(صحیح بخاری کتاب الایمان بَاب مِنْ الْإِیمَانِ أَنْ یُحِبَّ لِأَخِیهِ مَا یُحِبُّ لِنَفْسِهِ حدیث شماره 12)

6- عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" کلُّ نفسٍ من بنی آدمَ سیِّدٌ؛ فالرَّجُلُ سیِّدُ أهله، والمرأةُ سیِّدةُ بیتها ".  

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس از فرزندان آدم آقا و سرداراست ، مرد آقا و سردارخانواده اش می باشد و زن رئیس و سردار خانه اش می باشد.  

روایت صحیح الجامع: 4565.

7- عن أبی هریرة، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و أله وسلم :" إذا صلَّت المرأةُ خَمسَها، وصامَت شهرَها، وحَصَّنت فرجَها، وأطاعَت زوجَها، قیل لها: ادخلی الجنَّةَ من أیِّ أبوابِ الجنَّةِ شِئتِ ".

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرگاه زن نمازهای پنج گانه اش را بخواند و ماه (رمضانش) را روزه بگیرد و شرم گاهاش را حفاظت نماید و از شوهر ش پیروی و اطاعت نماید (در قیامت) به او گفته خواهد شد: از هر یک از درب های بهشت که می خواهی وارد بهشت شو. 

(روایت : صحیح ابن حبان ، صحیح الجامع: 660.)

8- عن عمرو بن أمیة الضُمری، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" ما أعطى الرجلُ امرأتَه فهو صدقةٌ ".

از عمر بن امیه ضمری رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر آنچه مرد به زنش می دهد این برایش صدقه و ثواب محسوب می شود.

روایت أحمد، صحیح الجامع: 5540.

9- عن معاویة بن حیدة، قال: قلت یا رسولَ الله ما حقُّ زوجةِ أحدِنا علیه؟قال:"أن تطعمَها إذا طَعمتَ، وتَکسوها إذا اکتَسیتَ، ولا تَضرِبْ الوجهَ، ولا تُقبِّحْ ولا تهجرْ إلا فی البیتِ ".

معاویه بن حیده رضی الله عنه فرموده:من گفتم ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) حق زن هر یک از ما بر شوهرش چیست ؟ (رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم) فرمودند: (حقوقش این است) که خوراکش بدهی از آنچه خودت می خوری و لباسش بپوشانی از آنچه خودت می پوشی و بر چهره اش نزنی و به او نگوئی که الله ترا زشت گرداند و بجز در داخل خانه با اوقهر و ترک همخوابی نکنی

روایت أبو داود، وطبرانی، وحاکم، صحیح الجامع: 3149.  

10- عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" لا یَفرَکُ مؤمنٌ مؤمنةً، إن کَرِه منها خُلُقاً رضی منها آخر ".

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:مرد مسلمان زن مسلمانش را بحد زیادی که به خواهد او را طلاق دهد با او بغض و دشمنی نمی کند زیرا اگر یک نوع اخلاقش را نا پسند دارد، نوع دیگراخلاقش پسند خواهد نمود

روایت : مسلم

11- عن أبی سعید، وابن عباس، قالا:قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:"من وُلِدَ لهُ ولدٌ، فلیُحسِن اسمه وأدَبَه، فإذا بلغَ فلیُزوِّجْه، فإن بلَغَ ولم یزوجْهُ فأصابَ إثماً فإنما إثمُه على أبیه ". 

از ابو سعید و و این عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: به هر کسی که از جانب الله فرزندی داده شد پس باید که نام زیبای برای او گذاشته و خوب ادبش نماید و هر گاه که بالغ شد او را متأهل سازد زیرا اگر بالغ شد و پدرش او را متأهل نساخت هرکار خلافی را که انجام دهد گناهش بر پدرش خواهد بود.   

 رواه البیهقی فی شُعَب الإیمان، مشکاة المصابیح:   3138  

12- عن کعب بن عجرة، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم:" ألا أُخبرکُم بنسائِکم من أهل الجنَّةِ؟ الودودُ، العؤود؛ التی إذا ظُلِمت قالت: هذه یدی فی یدِک، لا أذوقُ غمضاً، حتى تَرضى ".   

از کعب بن عجره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:آیا شما را از زنان بهشتی شما آگاه ننمایم؟ (زنانی اند) که با شوهرانشان را بسیار دوست داشته و (در صورت ناراحتی) زود بازگشته و از شوهرش راضی می گردد و حتی که اگر(از جانب شوهر) در حقش ظلم صورت گرفته باشد بازهم(خطاب به شوهرش) می گوید: این دستم در دست تو است و من چیزی را نمی چشم (و از آن استفاده نمی کنم) تا که تو از من راضی گردی.  

(روایت طبرانی، صحیح الجامع: 2604)

13- عن کعب بن عجرة، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: " ألا أخبرکم بنسائکم فی الجنَّة؟ کل ودودٍ ولودٍ، إذا غضبت أو أُسیء إلیها، أو غضبَ زوجها، قالت: هذه یدی فی یدِکَ؛ لا أکتحِلُ بغمضٍ حتى ترضى ".

از کعب بن عجره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:آیا شما را از زنان بهشتی شما آگاه نسازم؟ هر(زنی است) که با شوهرش بسیار دوستی نموده وزایا باشد وهرگاه که خشم نماید و یا به او بدی شود و یا اینکه شوهرش خشم نماید  (خطاب به شوهرش) می گوید: این دستم در دست تو است و من چیزی را نمی چشم (و از آن استفاده نمی کنم) تا که تو از من راضی گردی.  

(روایت: طبرانی ودیگر کتب، السلسلة الصحیحة: 3380)

14- عن عبد الله بن عمر، أن رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم قال:" الدُّنیا متاعٌ وخیرُ متاعِ الدنیا المرأةُ الصالحة "

ازعبد الله بن عمررضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دنیا سامان است وبهترین نعمت و چیزی که می شود در دنیا از آن بهرمند و مستفید شد است ؛ زن نیک است

(روایت : مسلم)

15- عن أبی هریرة، عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال:" تُنکَحُ المرأةُ لأربع:لمالِها، ولحسَبِها، وجمالِها، ولدینها، فاظفَرْ بذاتِ الدین تربت یداک".

ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: زن بنا بر چهار چیزازدواج می شود؛ 1- بخاطرمالش وثروتش 2- بخاطر حسب و نسبش 3-بخاطرجمال و زیبائی اش 4- بخاطر دین و ایمانش، پس با انتخاب زن بادین به کامیابی دست یاب، دستان پرخاک گردد.

(روایت: بخاری و مسلم)


سختی ها دو حـــــــــــــــــــــــــــــــالت دارند

برادر و خواهر مسلمان هر مشکل و سختی که در زندگی می بینی از دو حالت خالی نیست :

1- یا آزمایش الهی است؛ پس باید صبر نمائید و با صبروعبادت از الله مهربان خواهان برطرف و دورشدن آن سختی و مشکل شوی.

2- ویا اینکه آن عذاب الهی است که دارد به تو هشدار می دهد که دست از گناهانت بکش وادامه نده ورنه عذابی بزرگ تر و بدتری از این هم هست که اگرازاین اعمال زشتت دست نکشی دامن گیر تو خواهد شد.

حالا برادر و خواهر مسلمان هر گاه که دچارسختی ومشکلی شدی؛ خود به کردارورفتارت فکر کن، آن وقت است که خواهی فهمید که در چه وضعیتی قرار داری؟ آن وقت است که تصمیم گیری برایت آسان تر خواهد شد.

(متفق علیه ) به کدام حدیث گفته مى شود؟

70- (متفق علیه ) به کدام حدیث گفته مى شود؟

جواب: (متفق علیه) به حدیثى گفته مى شود که آنرا بخارى ومسلم هر دو روایت کرده باشند. 

خوشبختانه که استاد محمد فؤاد عبدالباقى رحمه الله درکتاب خویش بنام (اللؤلؤوالمرجان فیما اتفق علیه الشیخان ) تمام احادیث (متفق علیه) را جمع آورى نموده وابوبکرحسن زاده آنرا به فارسى ترجمه نموده است. 

ناگفته نماند که در ترجمه آقای حسن زاده ایراداتی وجود دارد و کسانی که اندک عربی می دانند اگربه ترجمه کتاب (اللؤلؤوالمرجان) دقت نمایند این مطلب را متوجه خواهند شدند

احادیث صحیح درکدام کتابهای حدیثی یافت مى شوند؟

69- احادیث صحیح درکدام کتابهای حدیثی یافت مى شوند؟

جواب: احادیث صحیح درکتابهای حدیثی ذیل یافت مى شوند:

 1- صحیح بخارى صحیح ترین کتاب بعد از قرآن .

2- صحیح مسلم صحیح ترین کتاب بعد از بخارى.

3- سنن ابوداود.        
4- سنن ترمذى .

5- سنن ابن ماجه .

6- سنن نسائى .

7- مؤطاى امام مالک .

8- مسند امام احمدبن حنبل .

9- صحیح ابن حبان .

10- صحیح ابن خزیمه .

11- سنن دارمى .

12- مستدرک حاکم .

13- سنن بیهقى .

14- سنن دارقطنى .

15 معاجم سه گانه طبرانى .

ووودیگر کتب حدیثى .

اولین کتابى که در آن احادیث صحیح جمع آورد شده کدام است؟

68- اولین کتابى که در آن احادیث صحیح جمع آورد شده کدام است؟

جواب: اولین کتابى که در آن احادیث صحیح جمع آورد شده است

(الجامع الصحیح المسند من اموررسول الله صلى الله علیه وسلم وسننه وأیامه) معروف به صحیح بخارى وسپس کتاب (المسند الصحیح المختصر من السنن بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلی الله علیه و سلم)معرف به صحیح مسلم مى باشد.