۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حکم ازدواج با اهل کتاب و ازدواج با مشرک در قرآن مجید

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ **(سوره مائده، آیه : 5)


امروز(با نزول این آیه)برای شما همه چیزهای پاکیزه حلال گردانده شده است ، وخوراک اهل کتاب (یهود و نصاری) برای شما حلال است و خوراک شما برای آنان حلال است ، و ( ازدواج با ) زنان پاکدامن مؤمن ، و زنان پاکدامن اهل کتاب پیش از شما ، (برای شما) حلال است ، بشرطی که مهریّه آنان را بپردازید و شما نیزپاکدامن باشید و زناکارنباشید ونه هم از آنانی که دوست دختران پنهانی می گیرند باشید .وهرکس که ایمان را انکار نماید اعمال برباد و باطل گردیده است و در آخرت (نیز چنین فردی)از زمره زیانکاران خواهد بود .


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا **(سوره نساء، آیه : 9)


ای کسانی که ایمان آورده اید ! برای شما درست نیست که زنان را ( همچون کالائی ) به نارضایتی و زورارث ببرید ( و بدون مهریّه و رضایت با آنها ازدواج کنید). و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا بدین وسیله برخی از آنچه را که (بعنوان مهریّه) بدیشان داده اید (پس بگیرد و) ببرید . مگر این که آنان دچار بی حیائی آشکاری شوند. و با زنان خود به طور شایسته معاشرت وزندگی کنید ، و اگر هم آنان را ( به جهاتی ) پسند ننمودید (زود تصمیم به جدائی نگیرید) زیرا ای چه بسا چیزی را پسند ننمائید و الله در آن خیر و خوبی فراوانی قرار بدهد .


وَلَا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ *(سوره بقره، آیه : 221)


و با زنان مشرک (غیر اهل کتاب) تا ایمان نیاورند ازدواج نکنید ، و بی گمان کنیز مؤمنی از زن (آزاد) مشرکی بهتر است ، گرچه  شما را به شگفتی انداخته باشد، و (زنان و دختران خود را) به ازدواج مردان مشرک در نیاورید ، تا اینکه ایمان بیاورند . و قطعا غلام مؤمنی از مرد مشرکی بهتر است گرچه شما را به شگفتی انداخته باشد. آنان به سوی آتش ( دوزخ ) فرا می خوانند و الله به سوی بهشت و آمرزش به فرمان خود دعوت می کند ، و (الله)آیات خود را برای مردم واضح بیان می کند تا این که آنان یادآور شوند وپند گیرند.