۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

فضیلت سورهای هود،واقعه، مرسلات، عم یتساءلون و إذا الشمس

قال أبو بکر رضی الله عنه :یا رسول الله قد شبت قال: شیبتـنی"هود"و"الواقعة"و"المرسلات"و"عم یتساءلون "و"إذاالشمس کورت.

ترجمه : ابوبکر صدیق رضی الله عنه (خطاب به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند : ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) پیرشده اید (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: مرا سورهای (هود)، (واقعه)، (مرسلات)، (عم یتساءلون) و (إذا الشمس کورت) پیر کرده اند.

 

( این حدیث صحیح را امام مسلم روایت نموده است)

فضیلت سوره بقره وآل عمران


أبو أمامة الباهلی ‏‏قال:‏‏سمعت رسول الله ‏‏صلى الله علیه وآله وسلم ‏‏یقول اقرءوا القرآن فإنه یأتی یوم القیامة شفیعالأصحابه،اقرءوا الزهراوین ‏البقرة ‏‏وسورة ‏‏آل ‏‏عمران ‏فإنهما تأتیان یوم القیامة کأنهما غمامتان أو کأنهما غیایتان أو کأنهما ‏‏فرقان ‏من ‏‏طیر صواف ‏ تحاجان ‏ عن أصحابهما اقرءوا سورة ‏ البقرة ‏‏فإن أخذها برکة وترکها حسرة ولا تستطیعها ‏ البطلة

.

ابوامامه باهلی رضی الله عنه فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: قرآن بخوانید زیرا که (قرآن) روز قیامت شفا گرخوانندگانش می گردد. بخوانید دوسوره نورانی بقره و آل عمران را زیرا این (دوسوره) درروز قیامت می آیند ؛گویا که دو ابر ویا دوسایبان و یا دسته ای از پرنده گانی اند که باهم جمع ویکجااند؛ واز خوانندگانشان دفاع می کنند. سوره بقره را بخوانید زیرا یاد گیری آن برکت و ترک آن حسرت است و جادوگران نمی توانند این سوره را حفظ کنند و به کسانی که این سوره را می خوانند ضربه ای بزنند.

 

( این حدیث صحیح را امام مسلم روایت نموده است)

فضیلت سوره بقره و فضیلت آیة الکرسی


عن ‏‏أبی هریرة ‏رضی الله عنه ‏أن رسول الله ‏‏صلى الله علیه وسلم ‏ قال‏:لا تجعلوا بیوتکم مقابر إن الشیطان ینفر من البیت الذی تقرأ فیه سورة ‏البقرة .

  
ترجمه : ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: خانه هایتان را قبرستان نگردانید همانا شیطان از خانه ای که در آن سوره بقره خوانده می شود فرار می کند.


( این حدیث صحیح را امام مسلم روایت نموده است)


‏عن ‏‏أبی مسعود ‏‏رضی الله عنه ‏‏قال :‏‏قال النبی‏‏ صلى الله علیه وسلم :من قرأ بالآیتین من ‏ آخر سورة ‏‏البقرة ‏‏فی لیلة کفتاه .

ترجمه : از ابومسعود رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس دو آیه ی آخر سوره بقره رادر یک شب بخواند آن دو کفایتش می کنند .


( این حدیث صحیح را امام بخاری روایت نموده است)


 
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :من قرأ آیة الکرسی دبر کل صلاة مکتوبة ، لم یمنعه من دخول الجنة إلا أن یموت.

ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس (آیة الکرسی)را بعد از هر نماز فرضی بخواند، مانع نمی گردد از رفتنش به بهشت مگر مرگ.


( این حدیث صحیح را امام نسائی روایت نموده است)


عن النعمان بن بشیر عن النبی صلى الله علیه وسلم قال :إن الله کتب کتاباً قبل أن یخلق السماوات والأرض بألفی عام أنزل منه آیتین ختم بهما سورة البقرة، ولا یقرآن فی دار ثلاث لیال فیقربها شیطان.

ترجمه: از نعمان بن بشیر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله دوهزار سال پیش را از اینکه آسمانها و زمین را خلق کند یک کتابی (لوح محفوظ) نوشته است ؛ که در آیه از آن نازل شده و سوره بقره با آنها پایان یافته است، و این دو آیه (آخر سوره بقره) در منزلی سه شب خوانده نمی شود که شیطان بتواند به آنجا بماند.


( این حدیث صحیح را امام ترمذی روایت نموده است)

فضیلت خواندن قرآن و فضیلت سوره فاتحه

برادر عزیز و گرامی چنین درخواست نمودند:

سلام علیک
لطفا فضیلت تلاوت سوره های قرآن را بنویسید.

برادر عزیز علیکم السلام و رحمة الله وبرکاته بعد از عرض سلام خدمت جنابعالی عرض شود اصل این است که تلاوت و خواندن هر حرفی از قرآن می خواهد از هر سوره ای هم که باشد؛ ده نیکی و اجردارد، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:

من قرأحرف من کتاب الله تعالی فله حسنه والحسنه بعشر أمثالها لا أقول الم حرف ولکن ألف حرف ولام حرف ومیم حرف.

هرکس یک حرف از کتاب الله متعال (قرآن) بخواند برایش یک نیکی خواهد رسید و این نیکی ده برابر خواهد شد، من نمی گویم که (الم) یک حرف است بلکه (الف) حرف و (لام) حرف و (میم) حرفی است.

یعنی (الم) سه حرف است و با تلاوت آن به فرد سی نیکی داده می شود.

نکته قابل ذکر در باره احادیثی که در باره فضائل سوره های قرآن آمده این است که اکثر آنها ضعیف و موضوع است ، ولی با این وجود احادیثی چند که صحیح اند و در باره فضائل بعضی از سورهای قرآن آمده موجود است بنده آنها را سلسله وارذکر خواهم نمود.



فضیلت سوره فاتحه



قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :قال الله تعالى : قسمت الصلاة بینی وبین عبدی نصفین ، ولعبدی ما سأل ، فإذا قال العبد:{الحمد لله رب العالمین}، قال الله:حمدنی عبدی . فإذا قال:{الرحمن الرحیم}، قال:اثنى علی عبدی. فإذا قال:{مالک یوم الدین}،قال :مجدنی عبدی.وإذا قال:{إیاک نعبد وإیاک نستعین}، قال:هذا بینی وبین عبدی ، ولعبدی ما سأل.فإذا قال :{اهدنا الصراط المستقیم.صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین}، قال:هذا لعبدی .ولعبدی ما سأل.


ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: الله متعال فرموده اند:من سوره فاتحه را در میان خودم و بنده ام نصف نموده ام،و برای بنده ام هست هر آنچه درخواست نماید، هرگاه بنده بگوید:{الحمد لله رب العالمین} الله متعال می گوید : بنده ام مرا ستایش نمود. و هرگاه (بنده) بگوید: {الرحمن الرحیم}، الله متعال می گوید : بنده ام از من تعریف نمود. و هرگاه (بنده) بگوید:{مالک یوم الدین}، الله متعال می گوید : بنده ام بزرگواری مرا بیان نمود. وهرگاه (بنده) بگوید:{إیاک نعبد وإیاک نستعین}، الله متعال می گوید : این در میان من و بنده ام نصف است و برای بنده ام خواهم داد آنچه راکه درخواست نموده است. و هرگاه (بنده) بگوید: :{اهدنا الصراط المستقیم.صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین}، الله متعال می گوید : این برای بنده ام است و برای بنده ام خواهم داد آنچه را که درخواست نموده است.


( این حدیث صحیح را امام مسلم روایت نموده است)


علاوه از این روایت روایات دیگری نیز در باره فضیلت سوره فاتحه در بخاری ومسلم ودیگر کتب حدیثی آمده است .

حدیثی که حل مشکلات امت اسلامی در آن نهفته است

 

 حدیثی که حل مشکلات امت اسلامی در آن نهفته است

 

عن العرباض بن ساریة رضی الله عنه قال: وعظنا رسول الله موعظة وجلت منها القلوب ، و ذرفت منها العیون ، فقلنا : یا رسول الله ! کأنها موعظة مودع فأوصنا قال (قد ترکتکم على البیضاء لیلها کنهارها لا یزیغ عنها بعدی إلا هالک) ، أوصیکم بتقوى الله ، و السمع و الطاعة ، و إن تأمر علیکم عبد (حبشیا فإنما المؤمن کالجمل الأنف حیثما قید انقاد)، و أنه من یعش منکم فسیرى اختلافا کثیرا ، فعلیکم بسنتی ، و سنة الخلفاء الراشدین المهدیین ، عضوا علیها بالنواجذ ، و إیاکم و محدثات الأمور ، فإن کل بدعة ضلالة .


 ترجمه : عرباض بن ساریه رضی الله عنه می فرمایند: (روزی) رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برای ما سخنرانی نمودند آنگونه که دلها از آن ترسید و چشمان اشکبار شد ، ما گفتیم ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گویا که این سخنرانی فردی است که می خواهد ازهمراهانش جدا شده وبا آنها خدا حافظی کند، پس به ما توصیه نمایید، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا من شما را بر سفیدی رها نمودم که شب و روز آن برابر است و از آن کج وگمراه نمی شود بعد از من مگرکسی که خودش هلاکت بخواهد ،من شما را به پرهیزگاری و اینکه بشنوید و پیروی کند از امیرتان گرچه بر شما غلام و برده ی حبشی بعنوان امیر گمارده شود زیرا مسلمان واقعی همانند شتر رامی است که به هر سو رانده شود برود، آری قطعا کسانی که بعد از من زندگی می کنند اختلافات زیادی را مشاهد خواهند نمود. پس بر شماست که در آن وقت به سنّت من و سنّت رهبرهای درست وراه یافته عمل نموده و آنها را با دندانهایتان محکم بگیرید، و از هر بدعت و نوآوری در دین پرهیز کنید زیرا هربدعتی گمراهی است.

(این حدیث صحیح است و آن را ابوداود (4607) و ترمذی (2678) وابن ماجه (42) و برخی دیگر ازکتب حدیثی با اندک تفاوتی در بعض الفاظ روایت نموده اند.


 

تشریح و توضیح حدیث فوق

 

در این حدیث شریف بزرگترین مرض وبیماری که امت اسلامی بدان مبتلا شده که همان بیماری اختلاف و گروه گروه شدن باشد وهمچنین علاج این بیماری که همان رجوع به سنتهای زیبای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم باشد؛ بیان شده است، ما اگربه دقت به این حدیث نگاه کنیم و تک تک مطالبی که در آن آمده را بررسی کنیم برای ما ثابت خواهد شد که این حدیث یکی ازبزرگترین معجزات پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می باشد، برای واضح شدن این حقیقت به توضیح وتشریح این حدیث شریف توجه فرمایید.

1- (قد ترکتکم على البیضاء لیلها کنهارها لا یزیغ عنها بعدی إلا هالک) یعنی :همانا من شما را بر سفیدی رها نمودم که شب و روز آن برابر است و از آن کج وگمراه نمی شود بعد از من مگرکسی که خودش هلاکت بخواهد .

این قسمت از حدیث شریف بیانگر این مطلب است که دین واحکام اسلامی آنقدر واضح وروشن در آیات قرآنی و احادیث صحیح نبوی صلی الله علیه و آله وسلم آمده است که نیاز به هیچ چیز دیگری نیست واگر انسان با چشم بصیرت به قرآن وسنّت نگاه کند هر گز گمراه نخواهد شد، ولی اگرسر مخالفت با آنها برداشت بجز گمراهی چیز دیگری در انتظارش نخواهد بود.

2- (أوصیکم بتقوى الله) یعنی: شما را به پرهیزگاری و ترس از الله توصیه می کنم.

آری انسان اگرخداترس و پرهیزگار باشد همه چیزحل است ، آن وقت است که هم حقوق الله را رعایت خواهد کرد و هم حقوق مردم را رعایت خواهد کرد و با این طریق هم خلق و هم خالق را از خود راضی نگاه داشته و دنیا و آخرت خویش را آباد خواهد نمود و خویشتن را از اسارت هوای نفس و شیطان نجات خواهد داد.

3- (و السمع و الطاعة ، و إن تأمر علیکم عبد حبشیا) یعنی : شنیدن و اطاعت نمودن گرچه کسی که برماشما بعنوان امیر تعیین شده یک برده حبشی هم باشد.

این یک دستور سیاسی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به ماها می فرمایند: نشود که با اندک بهانه ای باحکام و رهبرانتان سرمخالفت بر دارید، بایدهمیشه کوشش کنید که دستورات شرعی و مجاز رهبران را شنیده واز آنها پیروی کنید، جریان قومی و قبیله ای شما را بر این واندارد که به بهانه های دروغین برعلیه حکام قیام کنید.

4- (فإنما المؤمن کالجمل الأنف حیثما قید انقاد) یعنی : همانا مسلمان واقعی همانند شتر رام است که به هر سوی رانده شود برود .

آری مسلمان سرکش و بی لگام نیست که به هر سوی که بخواهد رفته وهرکاری را که بخواهد انجام دهد ، مسلمان تابع دستورات الهی و پیروفرمایشات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و مطیع امیرورهبری است که مخلصانه و با شریعت اورا به جلوببرد.

5- (و أنه من یعش منکم فسیرى اختلافا کثیرا) یعنی : همانا کسانی که بعد از من زندگی کنند دچار اختلافات زیادی خواهند شد.

آری اگر ما یک نظر سرسری به اوضاع و احوال مسلمانان عصر حاضر بیندازیم بوضوح برای ما واضح خواهد شد که این قسمت حدیث یکی از بزرگترین معجزات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم است زیرا چیزی را که پیشن گوئی نموده بودند که همان (بروز اختلافات زیاد عقیدتی، فقهی وسیاسی در میان امت اسلامی) باشد؛ بعد از وفات ایشان شروع و امروزه به عوج خودش رسیده است.

دوستان عزیز و برادران دینی و ایمانی من اختلاف یک بیماری و بلکه بالاتر از آن عذاب الهی است که باید از شر آن به الله متعال پناه برد، الله متعال می فرماید:

 قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَیُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ (سوره انعام آیه : 65)

بگو الله تواناست که از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى را بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] وبرخی از شما رابه جان برخی دیگر اندازد تا عذاب و جنگ یکدیگر را بچشید بنگر چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان مى‏کنیم باشد که آنان بفهمند .

آری در این حدیث شریف بیماری مهلک تفرقه بیان شده است ولی جای بسیار خوشحالی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در ادمه حدیث ؛داروی شفا بخش این بیماری را نیز بیان نموده اند که همان پیروی از سنّت های زیبای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و دستورات برابر باشرع رهبران وامیران راه یافته و پرهیز از هر نوع بدعات و خرافات باشد.

6- (فعلیکم بسنتی) یعنی بر شماست که از سنّت من پیروی کنید.

آری پیروی از احادیث و سنّت های صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم مهمترین و شفا بخش ترین داروی است که انسان می توان با استفاده از آن از بیماری مهلک تفرقه؛ جان سالم بدر برد.

درروایتی دیگر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من می روم ولی در میانتان دو چیز بسیار مهم رها نموده ام که اگر به آنها تمسک جویید هر گز گمراه نمی شوید کتاب الله (قرآن مجید) و سنتّهای من و دروایتی دیگر آمده که اهل بیت من وشما را به خدا مواظب آنها بوده ورعایت حالشان نمایید.

در قرآن شریف نیز راه نجات از بیماری تفرقه و اختلافات ؛ رجوع به قرآن وسنت بیان شده است به آیات زیر توجه فرمایید که در آنها الله متعال می فرماید:

*** یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً (59) (سوره نساء)

ای کسانی ایمان آورده اید از الله اطاعت کنید و از رسول الله پیروی کنید و از صاحبان امر(یعنی حکام و علماء پیروی کنید) واگر درمسأله ای اختلاف نمودید پس آن را به (کتاب) الله و (سنّت) رسول الله بازگردانید اگربه الله و روز قیامت ایمان دارید ، این (رجوع به قرآن وسنّت) برای شما بهتر و خوش فرجام تر است.

*** وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (46) (سوره انفال)

واز الله و رسولش پیروی کنید وبا یکدیگر به کشمکش و اختلاف نپردازید که سست و ناتوان گشته و شکوه و هیبت شما از بین می رود و صبر کنید زیرا قطعا الله به همراه صبر کنندگان است.

*** وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنْ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ (103) (سوره آل عمران)

وهمگی به ریسمان الهی (که همان قرآن باشد) چنگ بزنید و پراکنده نشوید و نعمت الله را بر خود یاد آورید زمانیکه شما دشمنان یکدیگربودید سپس الله در میان دلهایتان انس و الفت قرارد داد زان سپس شما در پرتو نعمت او برادران یکدیگر گشتید و شما بر لبه گودالی از آتش دوزخ بودید که اوشما را از آن نجات داد این چنین الله برایتان آیاتش را بیان می کند تا اینکه هدایت گردید.

7- (و سنة الخلفاء الراشدین المهدیین) یعنی : سنت امیران ورهبران درست رفتار راه یافته .

چنین امیران و رهبرانی هرگز از مسیر واقعی اسلام به انحراف نرفته و همیشه تابع و پیروقرآن وسنت اند، به همین سبب قرآن نیز در باره چنین رهبرانی چنین فرموده است:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً (59) (سوره نساء)

ای کسانی ایمان آورده اید از الله اطاعت کنید و از رسول الله پیروی کنید و از صاحبان امر(یعنی حکام و علماء پیروی کنید) واگر درمسأله ای اختلاف نمودید پس آن را به (کتاب) الله و (سنّت) رسول الله بازگردانید اگربه الله و روز قیامت ایمان دارید ، این (رجوع به قرآن وسنّت) برای شما بهتر و خوش فرجام تر است.

8- (عضوا علیها بالنواجذ) یعنی : با دندانهایتان محکم بگیرید.

این جمله تأکیدی است بر این مطلب که ما اگر واقعا می خواهیم از بیماری مهلک وکشنده تفرقه و اختلافات جان سالم بدر ببریم هرگزنباید سنّت های رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و سخنان ودستورات مشروع رهبران و حکام را رها سازیم و باید با جان و دل آنها را شنیده و به آنها جامه عمل بپوشانیم .

9- (و إیاکم و محدثات الأمور) یعنی : شما از نوپیدها و بدعات در امور پرهیز کنید.

بدعت به هرچیزی جدیدی گویند که در دین اضافه شود و خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بدعت را اینگونه معرفی نموده اند: هرکس کاری را انجام که برابربا دستورما نباشد آن مردود است . و درروایت دیگری چنین فرمودند: هر کس در دستورات دین ما چیزجدیدی را ایجاد کند که در آن نبوده پس آن مردود است .

آری آنچه از همه بیشتر چهره زیبای دین را بدشکل نموده همین بدعات و خرافاتی است که توسط برخی دین نفهم و یا دشمنان دین وارد اسلام شده و به نام اسلام به خورد مردم داده شده است .

10- (فإن کل بدعة ضلالة) یعنی : هر بدعت گمراهی است .

آری هر نو آوری دردین بدعت است و هر بدعتی گمراهی است، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در روایتی دیگر می فرماید: هر نوآوری در دین بدعت و هر بدعتی گمراهی است و دروایت دیگری فرموده اند: و هر گمراهی در جهنم است .

 

آری دوستان خلاصه این حدیث را رقم وار می توانیم اینگونه بیان کنیم:

1- تمام مسائل واحکام دینی صاف و واضح در قرآن وسنت آمده است.

2- کسی در امور دینی دچار هلاکت می شود که خودش بخواهد و رنه دین واضح و آشکاراست.

3- باید پرهزیگار و خداترس بود.

4- باید از دستورات مشروع رهبران و امیران پیروی نمود.

5- نباید به بهانه های دروغین با امیران و رهبران سر مخالفت برداشت .

6- مسلمان واقعی رام و تابع دستورات الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و سخنان واوامرمشروع رهبران وامیران حکومت اسلامی اند.

7- امت اسلامی دچاراختلافات (عقیدتی، فقهی و سیاسی) زیادی می شود.

8- باید از سنّت های رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پیروی نمود تا از بیماری تفرقه نجات یافت .

9- باید از سخنان واوامرمشروع رهبران و امیران حکومت اسلامی پیروی نمود تا دچار فرقه بازی نشد.

10- باید از نوآوری در دین و بدعات و خرافات پرهیز نمود.

11- عدم پرهیز از بدعات و خرافات فرد را راهی جهنم خواهد نمود.

 

مفهوم وحقیقت عبادت

مفهوم وحقیقت عبادت



مفهوم عبادت در اصل یک مفهوم جامع و کلی است که از دومفهوم زیر ترکیب و تکمیل می شوند، که اولی آن دو بندگی ودومی پرستش باشد، معنای بندگی این است که قدرت و توانائی ذات بالاتری را قبول نمودن و از او فرمانبرداری و اطاعت نمودن ، و پرستش یعنی ذات بالاتری را پاک ،مقدس و بزرگتر دانستن و در مقابل او سرنیاز خم نمودن و اورا پرستیدن، مفهوم اول عبادت ( بندگی ) معنای ابتدائی و بنیادین آن است و مفهوم دوم عبادت ( پرستش ) مفهوم انتهائی و تکمیلی آن است، مفهوم اول عبادت(بندگی) حیثیت و جایگاه زمین را دارد و مفهوم دوم عبادت (پرستش) جایگاه و حیثیت ساختمان را دارد.


(برگرفته ازکتاب تفهیمات استاد ابوالأعلی مودودی

رحمه الله، صفحه (49) جلد اول)