۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

توان داری و قرضت را نمی دهی ظلم است

عَنْ أبی هُرَیْرَةَ رَضی الله عَنْهُ: أن رَسُول الله صلى الله علیه وسلم  قَالَ :" مَطل الغنی ظُلْم، وَإذَا اتْبعَ أحدکم عَلى ملیء فَلیَتْبع ".


ترجمه : از عائشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دیردادن ثروتمند قرضش را ظلمی است (که از جانب اودر حق طلبگارش انجام صورت می پذیرد) و هر گاه یکی از شما بر ثروتمند و دست پری حواله شد پس باید که (این حواله را) بپذیرد.


(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

زمین مردم را به ظلم نگیرید که گرفتار این عذاب می شوید

عَنْ عَائِشَةَ رَضى الله عَنْهَا: أنَ رَسُولَ الله صلى الله علیه وسلم  قَالَ: " من ظَلَمَ قِیدَ شِبْر مِنَ الأرْض طُوقَهُ مِنْ سَبْعِ أرْضِینَ ".


ترجمه : از عائشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس به اندازه یک وجب از زمین به کسی ظلم کند (یعنی: اززمین کسی به اندازه یک وجب به ناحق بگیرد در قیامت) از هفت زمین همانند گردنبندی برگردنش انداخته می شود.


(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

همیشه وصیتت نوشته باشد این دستور اسلام است

عَنْ عَبْدِ الله بن عُمَرَ رَضی الله عَنْهُمَا: أن رَسُولَ الله صلى الله علیه وسلم  قَالَ: " مَاحَق امرئ مسلم لَهُ شَیء یُوصی بهِ، یَبِیتُ لَیلَة أو لَیلَتَین إلا وَوَصیتهُ مَکْتُوبَة عنده " .


ترجمه : از عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: فرد مسلمان حق ندارد که چیزی داشته باشد که باید در باره آن وصیت شود، ویک شب و یا دوشب بگذراند مگر اینکه وصیتش نوشته شده در نزدش موجود باشد.


(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

روزه شکننده شهوت و نگهبان چشمان است

عَنْ عَبْدِ الله بن مَسْعُودٍ رَضیَ الله عَنْهُ قَالَ :  قالَ رسولُ الله صلى الله علیه وسلم : "یَا مَعْشَرَ الشباب ، مَن استطاع مِنْکُمُ البَاءةَ فلْیَتزَوج، فَإنه أغض لِلبَصَرِ، وَأحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ یستطع فعَلیهِ بالصوم، فَإنَّهُ لَهُ وِجَاء".


ترجمه : از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای گروه نوجوان هر کس از شما توان مالی برای ازدواج دارد ازدواج کند، زیرا (ازدواج) چشمان را (از نگاه به نامحرم) پایین ترآورنده است و برای شرمگاه حفظ کننده تر است و هر کس توان (مالی) ندارد براوست که روزه بگیرید، زیرا روزه برایش شکننده وضعیف کننده شهوت است.


(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

این دعا را بخوان تا شیطان فرزندت را گمراه نکند

عَنِ ابنِ عباس  رضی الله عَنْهمَا قَال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: "لو أن أحَدَکُم إذَا أرَادَ أن یأتی أهْلَهُ قَال: بسْمِ الله، اللَّهمَّ جنبنا الشیطان وجَنبِ الشیطَانَ ما رزقتنا فَإنهُ إن یقدر بَینهُمَا وَلَدْ فی ذلک لم یضره الشیطان أبَدَاً".


ترجمه : از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اگر هر یک از شما زمانی که با همسرش همبستر شده می خواهد جماع کند این دعا را بخواند: (بسْمِ الله، اللَّهمَّ جنبنا الشیطان وجَنبِ الشیطَانَ ما رزقتنا) یعنی : (به نام الله، بارالهی دور بدارشیطان را از ما و دور بدار شیطان را از آن فرزندی که به ما عنایت می کنی)، اگر در تقدیررفته باشد که با آن همبستری برای آن دو فرزندی داده شود شیطان هر گز به آن (فرزند) ضرر(ایمانی) نمی رساند یعنی: او را گمراه و کافر نمی گرداند.

(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

برادر شوهر نامحرم است

عَنْ عُقْبَةَ بن عَامِر: أنَّ رَسُـولَ الله صلى الله علیه وسـلم قَالَ: "إیاکم وَالدُّخُولَ عَلَى النسَاءَ ". َقَالَ رجل مِنَ الأنصار: یا رسول اللّه، أفرأیت الْحَموَ؟ قَالَ: "الحموُ الْمَوتُ".


ترجمه : از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از رفتن (تنهائی به نزد زنان در حالی که همراه آنها شوهرانشان

ویا محارمشان نیستند) پرهیز کنید . مردی از انصارپرسید ای رسول الله نظر شما در باره برادر شوهر و دیگر اقوام نزدیک شوهر چیست؟( آیا اینها می توانند تنهائی در حالیکه به همراه زن محرمی نیست به نزدش بروند) . (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: برادر شوهر و دیگراقوام نزدیک شوهر(برای این زنی که همراهش محرمی نیست) مرگ اند (یعنی کشنده واز بیگانان حتی خطرناکتر اند).

 

(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

شراب آن است که برعقل پرده بگذارد

عَنْ عَبْدِ اللّه بْنِ عُمَرَ رضی اللّه عَنْهُمَا: أنَّ عُمَرَ قَالَ عَلَى مِنْبَرِ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم: أمَّا بَعْدُ أیُهَا النَّاسُ، إنَّهُ نَزَلَ تَحْرِیمُ الْخَمْرِ، وَهِیَ مِنْ خَمْسَةٍ ، 1- مِنَ الْعِنَبِ، 2- وَالتَمْرِ، 3- وَالْعَسَلِ، 4- وَالْحِنْطَةِ، 5- وَالشَعِیرِ- وَالْخَمْرُ مَا خَامَرَ الْعَقْلَ.

ثلاث وَدِدْتُ أنَّ رَسُولَ اللّه صلى الله علیه وسلم کَانَ عَهِدَ إلَیْنَا فِیهِنَّ عهدا نَنْتَهِی إلَیْهِ: 1- الْجَدُّ، 2- والکلالةُ. 3_ وأبواب مِنْ أبوَابِ الرِّبَا.

 

ترجمه حدیث : از عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که عمر رضی الله عنه بر منبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم (سخنرانی نموده) فرمودند: امابعد ای مردم، همانا زمانی که حرام بودن شراب ( در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) نازل شد؛ شراب از پنج چیز درست می شد:

1- انگور. 2- خرما. 3- عسل. 4- گندم.5- جو.

وشراب آن است که برعقل پرده بگذارد .

من دوست داشتم که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره سه چیز برای ما توصیه ای می نمودند که ما بر آن بسنده می کردیم :

1- (جریان واندازه ارث بردن) پدر بزرگ.

2- (جریان واندازه ارث بردن) کلاله (فردی که مرده فرزند و پدر ندارد).

3- دروازهای از دوازهای ربا . (اقسامی از اقسام نزول وربا)

 

(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

به بعضی از فرزندان هدیه دادن و به بعضی ندادن ظلم است

عَن النَعْمَانِ بْنِ بَشِیر قال : تَصَدق عَلیَّ أبی بِبعْضِ مَالِهِ فَقَالَتْ أمی عَمرَةُ بِنْتُ رَوَاحَةَ: لا أرضى حَتًى یَشْهَدَ رَسُولُ الله صلى الله علیه وسلم . فَانطَلَقَ أبى إلى رَسُولِ اللّه صلى الله علیه وسلم  لِیُشْهِدَهُ عَلَى صدَقَتی. فَقَالَ لَهُ رَسُولُ الله صلى الله علیه وسلم  :أفَعَلْتَ هذا بوَلَدِک کُلهِمْ " ؟ قال:  لا. قَالَ: " اتقوا الله وَاعْدِلُوا بَینَ أولادکم ". فَرَجَع أبی، فَرَدَّ تِلْکَ الصًدَقَةَ.

وفی لفظ قال: " فَلا تُشْهِدْنی إذاً، فإنی لا أشْهَدُ عَلَى جَورٍ".

وفی لفظ: " فَأشْهِد عَلَى هذَا غَیْرِی ".


ترجمه :نعمان بن بشیر رضی الله عنهما می فرمایند: پدرم قسمتی از مالش را به من هدیه داد، مادرم عمره دختر رواحه (رضی الله عنها) خطاب به پدرم گفت: من (بر این هدیه) راضی نمی شوم تا اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را بر آن گواه بگیری . پدرم به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم رفت تا اینکه ایشان را بر این هدیه ای که به من داده است گواه بگیرد. رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به پدرم گفتند: آیه به همه فرزندانت اینگونه هدیه داده ای ؟ (پدرم) گفتند: نه .(رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: از الله بترسید و در میان فرزندانتان عدالت را رعایت کنید. پدرم آمد و آن هدیه را از من پس گرفت .

ودر روایتی دیگر آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: پس مرا گواه مگیر زیرا من بر ظلم گواهی نمی دهم .

ودر روایتی دیگر آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: پس کسی دیگری را علاوه از من گواه بر این (هدیه ) بگیر.

 

(این روایت صحیح در بخاری و مسلم آمده است)

قبل از این اتفاقات باید توبه نمود و ایمان آورد.

قال رسول الله صلی الله علیه وسلم : ثلاث إذا خرجن لا ینفع نفسا إیمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت فی إیمانها خیرا  :  طلوع الشمس من مغربها و الدجال و دابة الأرض  .

ترجمه : رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: سه چیز هرگاه بیاند( بعد از آمدن وظهورآنها) اگر کسی ایمان بیاورد که قبلا ایمان نداشته و یا اینکه توبه کند و شروع بکار نیک بکند (از او این ایمان و توبه پذیرفته نشده) و برایش مفید واقع نمی گردد:

۱- طلوع خورشید از سمت مغرب .

۲- آمدن دجال .

۳- آمدن دابة الأرض . ‌

(این حدیث صحیح در صحیح مسلم آمده است)

ده علامت بزرگی که قبل از قیامت خواهد آمد

قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: إن الساعة لا تقوم حتى تکون عشر آیات : الدخان و الدجال و الدابة و طلوع الشمس من مغربها و ثلاثة خسوف : خسف بالمشرق و خسف بالمغرب و خسف بجزیرة العرب و نزول عیسى و فتح یأجوج و مأجوج و نار تخرج من قعر عدن تسوق الناس إلى المحشر تبیت معهم حیث باتوا و تقیل معهم حیث قالوا  . ‌

ترجمه : رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: همانا قیامت برپا نمی گردد تا اینکه ده علامت (بزرگ) بیاید:

 1- دود .

2- دجال.

 3- دابة الارض.

 4- طلوع نمودن خورشید از سمت مغرب.

 5- سه فرورفتگی در زمین اتفاق می افتد؛ فرورفتگی در مشرق .

6- فروفتگی در مغرب .

7- فرورفتگی در جزیرة العرب.

 8- فرود آمدن عیسی علیه السلام از آسمانها.

 9- بازشدن و آمدن یأجوج و مأجوج .

10- آتشی که از انتهای عدن (شهری در یمن) بیرون شده و مردم را به سوی سرزمین محشر می راند و به همراه آنها شب می گذارند آنگاه که شب بگذرانند و نیم روز می ماند آنگاه که قیلوله (استراحت نیم روز) نمایند.

( این حدیث صحیح در صحیح مسلم کتاب الفتن ،جامع الترمذی کتاب الفتن ، وسنن ابن ماجة کتاب الفتن آمده است)

مخالفت با قرآن و سنّت اعمال را باطل می کند


4- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ (33) (سوره محمد)

ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید از الله اطاعت نمایید و از رسول الله پیروی نمایید (وبا مخالفت با دستورات الله و رسول) اعمالتان را باطل نکنید.


آنچه از آیه فوق برداشت می شود امور زیر است:

1- اهل ایمان باید از الله متعال پیروی کنند.

2- پیروی از الله این است که فرد به قرآن که کلام الله است عمل کند.

3- اهل ایمان باید از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم پیروی کنند.

4- عمل به احادیث صحیح پیروی از رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم است.

5- از الله و رسول پیروی نکردن یعنی به قرآن وسنّت عمل ننمودن این عمل باعث باطل شدن کردار و اعمال انسان می گردد.

6- یکی از شرائط قبولی اعمال این است که باید با قرآن وسنّت مخالف نبوده و برابر با دستورات این دو باشد.