۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

اینها عادات منافقین و از گناهان کبیره است

1- عن أبی هریرة، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال: آیة المنافق ثلاث: إذا حدث کذب، وإذا وعد أخلف، وإذا اؤتمن خان .

ترجمه : ازأبوهریره رضى الله عنه روایت است که پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند : نشانى منافق سه است : چون سخن گوید دروغ گوید  وچون وعده نماید خلاف نماید و چون به او أمانتى داده شود خیانت کند.


(این حدیث صحیح را بخارى کتاب الإیمان . باب: علامة المنافق روایت نموده است).


2- عن عبد الله بن عمرو: أن النبی صلى الله علیه وسلم قال: أربع من کن فیه کان منافقا خالصا، ومن کانت فیه خصلة منهن کانت فیه خصلة من النفاق حتى یدعها: إذا اؤتمن خان، وإذا حدث کذب، وإذا عاهد غدر، وإذا خاصم فجر .

ترجمه : ازعبد الله بن عمرو رضى الله عنه روایت است پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند : هر کس در اوچهارچیز یافت شود اوخالص منافق است، وهر کس دراویکى از این عادتها یافت شود در او عادتى ازعادتهاى نفاق وجود دارد تا اینکه آنرا ترک نماید : چون به او أمانتى داده شود خیانت کند و چون سخن گوید دروغ گوید  وچون عهد ببندد عهد شکنى کند وچون با کسى درگیر شود دشنام دهد.

(این روایت صحیح دربخارى کتاب الإیمان . باب: علامة المنافق آمده است)

 
از این دوحدیث معلوم می گردد که  پنج چیزازعادت منافقین وهمه آنها از گناهان کبیره است ویک مسلمان باید از این عادات زشت بدور باشد:

1- چون سخن گوید دروغ گوید.
2- چون وعده نماید خلاف وعده نماید.
3- چون به او امانتی سپرده شود خیانت کند.
4- چون عهد به بندد آن را بشکند.
5- وچون با کسی درگیر شود دشنام دهد.

حدیث اوعال (بزان کوهی) ضعیف است

برادر عزیز و گرامی چنین درخواست نموده اند:

سلام لطفا این  حدیث را ترجمه کرده و توضیح دهید موفق باشید

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ الْبَزَّازُ حَدَّثَنَا الْوَلِیدُ بْنُ أَبِی ثَوْرٍ عَنْ سِمَاکٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ الْأَحْنَفِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ
کُنْتُ فِی الْبَطْحَاءِ فِی عِصَابَةٍ فِیهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَمَرَّتْ بِهِمْ سَحَابَةٌ فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ مَا تُسَمُّونَ هَذِهِ قَالُوا السَّحَابَ قَالَ وَالْمُزْنَ قَالُوا وَالْمُزْنَ قَالَ وَالْعَنَانَ قَالُوا وَالْعَنَانَ قَالَ أَبُو دَاوُد لَمْ أُتْقِنْ الْعَنَانَ جَیِّدًا قَالَ هَلْ تَدْرُونَ مَا بُعْدُ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ قَالُوا لَا نَدْرِی قَالَ إِنَّ بُعْدَ مَا بَیْنَهُمَا إِمَّا وَاحِدَةٌ أَوْ اثْنَتَانِ أَوْ ثَلَاثٌ وَسَبْعُونَ سَنَةً ثُمَّ السَّمَاءُ فَوْقَهَا کَذَلِکَ حَتَّى عَدَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ثُمَّ فَوْقَ السَّابِعَةِ بَحْرٌ بَیْنَ أَسْفَلِهِ وَأَعْلَاهُ مِثْلُ مَا بَیْنَ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ ثُمَّ فَوْقَ ذَلِکَ ثَمَانِیَةُ أَوْعَالٍ بَیْنَ أَظْلَافِهِمْ وَرُکَبِهِمْ مِثْلُ مَا بَیْنَ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ ثُمَّ عَلَى ظُهُورِهِمْ الْعَرْشُ مَا بَیْنَ أَسْفَلِهِ وَأَعْلَاهُ مِثْلُ مَا بَیْنَ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ ثُمَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى فَوْقَ ذَلِکَ.
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِی سُرَیْجٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ سَعِیدٍ قَالَا أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ أَبِی قَیْسٍ عَنْ سِمَاکٍ بِإِسْنَادِهِ وَمَعْنَاهُ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ طَهْمَانَ عَنْ سِمَاکٍ بِإِسْنَادِهِ وَمَعْنَى هَذَا الْحَدِیثِ الطَّوِیلِ
سنن ابی داود الجزء 13 الصفحة۳۳۳


جــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــواب


تر جمه حدیث


 عباس بن عبداالمطلب رضی الله عنه می فرماید: من در بطحاء (زمین صاف و هموار) بودم به همراه گروهی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نیز حضور داشتند که ابری گذر نمود (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) به سوی آن نگاه نمودند و سپس فرمودند: شما به این چه می گوید (افراد موجود در آنجا) گفتند : سحاب (ابر) می گوییم (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: المزن (ابر) (افراد موجود در آنجا) گفتند : المزن (ابر) نیزمی گوییم (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: والعنان (ابر) (افراد موجود در آنجا) گفتند : العنان (ابر) نیزمی گوییم. (امام ابوداود می فرماید من کلمه (العنان) را از استادم خوب نشنیدم) .

(سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:آیا می دانید که فاصله در میان آسمان وزمین چقدر است؟(افراد موجود در آنجا) گفتند : ما نمی دانیم .(رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: فاصله در میان این دویاهفتاد ویک یا هفتاد ودو یاهفتاد وسه سال است. سپس فاصله آن با آسمان بعدی همین قدر است (روای می گوید) تا اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم هفت آسمان را شمردند سپس فرمودند: بالای آسمان هفتم دریای است که فاصله کف دریا تا سطح آن به اندازه فاصله یک آسمان تا آسمان دیگر است ،سپس بالای آن (دریا) هشت بزگوهی قرار دارد که فاصله بین سم های آنها تا زانوهای آنها به اندازه فاصله آسمانی تا آسمان دیگری است سپس بر پشت این بزان کوهی عرش است که فاصله پایین و بالایش به اندازه فاصله آسمانی تا آسمان دیگری است سپس الله تبارک وتعالی بالای آن (عرش) است .

 

تخریج و تحقیق در باره حدیث فوق

 

این حدیث را إمام أحمد درمسندش (شماره 0177 و7711) وأبو داود (2/276) واز ایشان بیهقی در" الأسماء والصفات " (ص 399) وترمذی (4/205-206) وابن ماجة (1/83) وابن خزیمة در" التوحید " (ص68-69) وحاکم در " المستدرک " (2/378) وحافظ عثمان الدارمی در " النقض على بشر المریسی " (ص 90-91) وبغوی در تفسیرش (8/465-466) ازسند عن سماک بن حرب عن عبد الله بن عمیرة عن العباس روایت نموده اند.

ولی این حدیث ضعیف است وعلت ضعف آن دو چیز است :

1- این حدیث اضطراب سندی دارد "زیرا این حدیث گاهی با این سند آمده  : عن سماک عن عبد الله بن عمارة ، واین سند وهم است. وگاهی چنین آمده: عن إسرائیل عن سماک عن عبد الله بن عمیرة أو عمیر. وگاهی چنین آمده : عن إسرائیل عن سماک عن عبد الله بن عمیرة عن زوج درة بنت أبی لهب.

2- یکی از راویانش که همان عبد الله بن عمیرة باشد مجهول است و این را حافظ ذهبی (رحمه الله) در کتاب العلو(ص 109 ) خویش بیان نموده است  .


توضیح و تشریح حدیث فوق


برادر عزیز و گرامی حدیثی نیاز به توضیح و تشریح و استنباط مسائل دارد که صحیح و یا حسن باشد و اما حدیث وقتی که ضعیف و یا موضوع باشد نیاز به تشریح نیست چون از آن استنباط و برادشت نمودن درست نیست و حتی روایت نمودن آن درست نیست مگر اینکه بعد از روایت نمودن آن گفته شود که این حدیث ضعیف و یا موضوع است تا مردم عوام فریب نخورند و به آن عمل نکنند ، البته جمله ای که در آخر این حدیث آمده (ثُمَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى فَوْقَ ذَلِکَ) یعنی : الله تعالی بالای عرش است ،این جمله درست است وعقیده اهل سنت نیز همین است که از آیات زیادی و احادیث متواتری بثبوت رسیده و امام ذهبی نیزآنها را در (کتاب العلو) خویش آورده و درباره سندهای آنها بحث و گفتگو نموده است ، لذا هر کس دوست دارد می تواند به آنجا رجوع کند.

ناگفته نماند که این تحقیقات از سایت استاد آلبانی رحمه الله گرفته شده و با اختصار ترجمه شده است .


این هم آدرسش: http://www.alalbany.net/misc038.php

در میان دو چشم دجال کافر نوشته شده است

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : الدجال ممسوح العین مکتوب بین عینیه کافر یقرؤه کل مسلم  .

 ‌

ترجمه : ‌ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (یک) چشم دجال صاف است و در میان دو چشمش کافر نوشته شده است (که این نوشته را) هر مسلمان (با سواد و یا بی سواد) می تواند بخواند.


(این حدیث صحیح درتحت شماره (3402) صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)

بزگترین وخطرناک ترین اتفاق دنیا

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : ما بین خلق آدم إلى قیام الساعة أمر أکبر من الدجال  . ‌


ترجمه : ‌ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از زمان خلقت آدم (علیه السلام) تا برپای قیامت از جریان دجال؛ جریان بزرگتر و خطرناک تری نیست.


(این حدیث صحیح درتحت شماره (5588) صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)

دجال خطرناک تر است یا شرک خفی؟

 قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : ألا أخبرکم بما هو أخوف علیکم عندی من المسیح الدجال  ؟  الشرک الخفی  :  أن یقوم الرجل فیصلی فیزین صلاته لما یرى من نظر رجل  .


ترجمه : ‌ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آیا من شما را خبردار نه نمایم از چیزی که در نزد من از مسیح دجال هم برایتان خطرناک تر است؟ (آن چیز) شرک خفی (پوشیده) است (همانند) اینکه فردی نماز می خواند و نمازش را آراسته می نماید (یعنی : خوب اداء می کند ) چون کسی دارد اورا نگاه می کند.


(این حدیث حسن درتحت شماره (2607) صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)

پیشوایان گمراه از دجــــــــــــال هم خطرناک تر اند

قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : غیر الدجال أخوف على أمتی من الدجال الأئمة المضلون  .


ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من از رهبران وپیشوایان گمراه کننده بیشتر از دجال بر امتم می ترسم.


(این حدیث صحیح درتحت شماره(4165)صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است) 

از راویـــــــــــان احادیث دروغین فرار کنید

قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : یکون فی آخر الزمان دجالون کذابون یأتونکم من الأحادیث بما لم تسمعوا أنتم و لا آباؤکم فإیاکم و إیاهم لا یضلونکم و لا یفتنونکم  .


ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: درآخر زمان (و نزدیک قیامت) افرادی بسیارمکّار و بی نهایت دروغگوئی می آیند که برایتان احادیث (دروغینی) را می آورند که نه شما شنیده اید و نه هم پدرانتان ،پس ازآنها بر حذر بوده و خودتان را از آنها دور بدارید تا که شما را گمراه نکنند و شما را به فتنه نیندازند.


(این حدیث صحیح درتحت شماره(8151)صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)‌ 

آیا دجــــــــّال بچه دار هم می شود؟

قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : الدجال لا یولد له و لا یدخل المدینة و لا مکة . ‌


ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دجال نه بچه دار می شود ونه هم می تواند به مکه و مدینه برود.


(این حدیث صحیح درتحت شماره(3403)صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)

دو علامت از علامتهای قیامت

قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : لا تقوم الساعة حتى تقتل فئتان عظیمتان دعواهما واحدة و لا تقوم الساعة حتى یبعث دجالون کذابون قریبا من ثلاثین کلهم یزعم أنه رسول الله  .


ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: قیامت برپا نخواهد گشت تا دو گروه بزرگ (ازمسلمانان) که هر دو ادعایشان یکی است با یکدیگر جنگ کنند .

و قیامت برپا نخواهد شد تا اینکه نزدیک به سی فرد بسیار مکاّر وبی نهایت دروغگو بیایند وهمه گمان کنند که پیامبراند.

(این حدیث صحیح درتحت شماره(7417)صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)

مدعیان دروغین نبوت

  قال رسول الله صلی الله علیه و سلم : فی أمتی کذابون و دجالون سبعة و عشرون منهم أربع نسوة و إنی خاتم النبیین لا نبی بعدی  .


ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: در امت من بیست و هفت فرد که چهارتای آنهازن اند که بسیاردروغگووبی نهایت مکاّراند؛ (وادعای نبوت می کنند) ظهور خواهند کرد و در حالیکه قطعا من آخرین پیامبران هستم و بعد از من دیگرپیامبری نیست .

(این حدیث صحیح درتحت شماره (4258) صحیح الجامع تحقیق آلبانی آمده است)

حکمت و علت نسـخ در قـــــــرآن مجــــــــید

برادر عزیز و گرامی پرسیدند:

چرا در قرآن کریم ناسخ و منسوخ داریم. آیا نعوذ بالله خدا یه چیزی گفته که بعدا فهمیده اشتباه کرده؟ مگر خدا نمی دانسته که این را نباید بگوید که دوباره منسوخ می شود؟؟


خدمت این برادر عزیزو گرامی عرض شود آری در قرآن ناسخ و منسوخ وجود دارد ولی علتش این نیست که والعیاذ بالله خداوند نمی دانسته و اول یک آیه ای را نازل نموده و سپس که متوجه شده که اشتباه است آن را برداشته و آیه دیگری را نازل نموده است.

بلکه حکمت و علتش این است که گاهی انسانها و جامعه تحمل یک حکم سنگین را ندارند و تا زمانی که به حد تحمل آن برسند حکمی مناسب و موقت به آنها داده می شود و سپس که به آن مرحله مطلوب رسیدند؛ آن حکم موقت قبلی برداشته و حکم دیگری که مناسب الحال آنها است برای آنها داده می شود.

بعنوان مثال اگر قرآن دراول وهله به عرب های که محبت و دوستی با شراب در گوشت خون آنها عجین شده بود دستور می داد که شراب حرام است کسی به این دستور اسلامی عمل نمی کرد چون انسانها آن زمان و جامعه آن زمان هنوز به مرحله پذیرش این حکم نرسیده بودند.

لذا اسلام آمد کم کم و مرحله به مرحله با نزول آیات متعدد این حکم را به سوی ممنوعت سوق داد تا اینکه در آخر و زمانی که جامعه و انسانها موجود در آن به مرحله ایده آل و پذیرش حکم رسیدند آیه نازل شده وبطور قطعی بیان نمود که شراب خواری حرام است .

وگاهی هم برعکس اول الله متعال یک حکم سخت و سنگینی را برای آزمایش و بصورت موقتی نازل می نماید تا اینکه بندگان خودش را آزمایش کند ولی خود الله متعال ازاول می داند که این حکم موقت است ولی انسانها نمی دانند ولی بعد از اینکه آزمایش صورت گرفت دوباره حکم جدید آمده و آن حکم سخت آسان می گردد .

همانند اینکه در آیات قرآن آمده که در اوائلی که روزه بر مسلمانان فرض شده بود؛ شب ها نیز همانند روزها جماع و همبستری با خانمها ممنوع بوده است، ولی بعدا الله مهربان این حکم را آسان ساخت و در شبها اجازه داد تا افراد با خانمهایشان جماع و همبستری کنند .

پس در حقیقت الله متعال از اول می دانسته که این حکم منسوخ موقت است و بعدا حکم جدیدی به نام ناسخ خواهد آمد و آن حکم قبلی را ازبین خواهد برد و منسوخ خواهد کرد ودر حقیقت این ما انسانها بودیم که از این جریان خبر نداشتیم و فکر می کردیم شاید این حکم همیشه ای هست ولی بعد معلوم شد که در اشتباه بودیم این حکم موقت بوده است .

نکته دیگر اینکه در حقیقت نسخ احکام اسلامی و آیات قرآنی لطفی است که از جانب الهی شامل حال ما شده و بسیاری از احکام سخت را بر ما آسان نموده است.

والله اعلم .