۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حدیث اوعال (بزان کوهی) ضعیف است

برادر عزیز و گرامی چنین درخواست نموده اند:

سلام لطفا این  حدیث را ترجمه کرده و توضیح دهید موفق باشید

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ الْبَزَّازُ حَدَّثَنَا الْوَلِیدُ بْنُ أَبِی ثَوْرٍ عَنْ سِمَاکٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ الْأَحْنَفِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ
کُنْتُ فِی الْبَطْحَاءِ فِی عِصَابَةٍ فِیهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَمَرَّتْ بِهِمْ سَحَابَةٌ فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ مَا تُسَمُّونَ هَذِهِ قَالُوا السَّحَابَ قَالَ وَالْمُزْنَ قَالُوا وَالْمُزْنَ قَالَ وَالْعَنَانَ قَالُوا وَالْعَنَانَ قَالَ أَبُو دَاوُد لَمْ أُتْقِنْ الْعَنَانَ جَیِّدًا قَالَ هَلْ تَدْرُونَ مَا بُعْدُ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ قَالُوا لَا نَدْرِی قَالَ إِنَّ بُعْدَ مَا بَیْنَهُمَا إِمَّا وَاحِدَةٌ أَوْ اثْنَتَانِ أَوْ ثَلَاثٌ وَسَبْعُونَ سَنَةً ثُمَّ السَّمَاءُ فَوْقَهَا کَذَلِکَ حَتَّى عَدَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ثُمَّ فَوْقَ السَّابِعَةِ بَحْرٌ بَیْنَ أَسْفَلِهِ وَأَعْلَاهُ مِثْلُ مَا بَیْنَ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ ثُمَّ فَوْقَ ذَلِکَ ثَمَانِیَةُ أَوْعَالٍ بَیْنَ أَظْلَافِهِمْ وَرُکَبِهِمْ مِثْلُ مَا بَیْنَ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ ثُمَّ عَلَى ظُهُورِهِمْ الْعَرْشُ مَا بَیْنَ أَسْفَلِهِ وَأَعْلَاهُ مِثْلُ مَا بَیْنَ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ ثُمَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى فَوْقَ ذَلِکَ.
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِی سُرَیْجٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ سَعِیدٍ قَالَا أَخْبَرَنَا عَمْرُو بْنُ أَبِی قَیْسٍ عَنْ سِمَاکٍ بِإِسْنَادِهِ وَمَعْنَاهُ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ طَهْمَانَ عَنْ سِمَاکٍ بِإِسْنَادِهِ وَمَعْنَى هَذَا الْحَدِیثِ الطَّوِیلِ
سنن ابی داود الجزء 13 الصفحة۳۳۳


جــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــواب


تر جمه حدیث


 عباس بن عبداالمطلب رضی الله عنه می فرماید: من در بطحاء (زمین صاف و هموار) بودم به همراه گروهی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نیز حضور داشتند که ابری گذر نمود (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) به سوی آن نگاه نمودند و سپس فرمودند: شما به این چه می گوید (افراد موجود در آنجا) گفتند : سحاب (ابر) می گوییم (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: المزن (ابر) (افراد موجود در آنجا) گفتند : المزن (ابر) نیزمی گوییم (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: والعنان (ابر) (افراد موجود در آنجا) گفتند : العنان (ابر) نیزمی گوییم. (امام ابوداود می فرماید من کلمه (العنان) را از استادم خوب نشنیدم) .

(سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:آیا می دانید که فاصله در میان آسمان وزمین چقدر است؟(افراد موجود در آنجا) گفتند : ما نمی دانیم .(رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: فاصله در میان این دویاهفتاد ویک یا هفتاد ودو یاهفتاد وسه سال است. سپس فاصله آن با آسمان بعدی همین قدر است (روای می گوید) تا اینکه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم هفت آسمان را شمردند سپس فرمودند: بالای آسمان هفتم دریای است که فاصله کف دریا تا سطح آن به اندازه فاصله یک آسمان تا آسمان دیگر است ،سپس بالای آن (دریا) هشت بزگوهی قرار دارد که فاصله بین سم های آنها تا زانوهای آنها به اندازه فاصله آسمانی تا آسمان دیگری است سپس بر پشت این بزان کوهی عرش است که فاصله پایین و بالایش به اندازه فاصله آسمانی تا آسمان دیگری است سپس الله تبارک وتعالی بالای آن (عرش) است .

 

تخریج و تحقیق در باره حدیث فوق

 

این حدیث را إمام أحمد درمسندش (شماره 0177 و7711) وأبو داود (2/276) واز ایشان بیهقی در" الأسماء والصفات " (ص 399) وترمذی (4/205-206) وابن ماجة (1/83) وابن خزیمة در" التوحید " (ص68-69) وحاکم در " المستدرک " (2/378) وحافظ عثمان الدارمی در " النقض على بشر المریسی " (ص 90-91) وبغوی در تفسیرش (8/465-466) ازسند عن سماک بن حرب عن عبد الله بن عمیرة عن العباس روایت نموده اند.

ولی این حدیث ضعیف است وعلت ضعف آن دو چیز است :

1- این حدیث اضطراب سندی دارد "زیرا این حدیث گاهی با این سند آمده  : عن سماک عن عبد الله بن عمارة ، واین سند وهم است. وگاهی چنین آمده: عن إسرائیل عن سماک عن عبد الله بن عمیرة أو عمیر. وگاهی چنین آمده : عن إسرائیل عن سماک عن عبد الله بن عمیرة عن زوج درة بنت أبی لهب.

2- یکی از راویانش که همان عبد الله بن عمیرة باشد مجهول است و این را حافظ ذهبی (رحمه الله) در کتاب العلو(ص 109 ) خویش بیان نموده است  .


توضیح و تشریح حدیث فوق


برادر عزیز و گرامی حدیثی نیاز به توضیح و تشریح و استنباط مسائل دارد که صحیح و یا حسن باشد و اما حدیث وقتی که ضعیف و یا موضوع باشد نیاز به تشریح نیست چون از آن استنباط و برادشت نمودن درست نیست و حتی روایت نمودن آن درست نیست مگر اینکه بعد از روایت نمودن آن گفته شود که این حدیث ضعیف و یا موضوع است تا مردم عوام فریب نخورند و به آن عمل نکنند ، البته جمله ای که در آخر این حدیث آمده (ثُمَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى فَوْقَ ذَلِکَ) یعنی : الله تعالی بالای عرش است ،این جمله درست است وعقیده اهل سنت نیز همین است که از آیات زیادی و احادیث متواتری بثبوت رسیده و امام ذهبی نیزآنها را در (کتاب العلو) خویش آورده و درباره سندهای آنها بحث و گفتگو نموده است ، لذا هر کس دوست دارد می تواند به آنجا رجوع کند.

ناگفته نماند که این تحقیقات از سایت استاد آلبانی رحمه الله گرفته شده و با اختصار ترجمه شده است .


این هم آدرسش: http://www.alalbany.net/misc038.php