۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

الله متعال دوست دارد آثار نعماتش را بر بندگانش ببیند

عن عمران بن حُصین قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم :" إنَّ الله إذا أنعم على عبدٍ نعمةً، یُحِبُّ أن یرى أثرَ نعمتِه على عبدِه "

از عمران بن حصین رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:هماناهرگاه که الله؛ بنده ای را از نعمتی بهرمند می کند دوست دارد که آثار آن نعمت را بربنده اش به بیند. 

(روایت: ابن سعد، وطحاوی در المشکل، بیهقی در الشعب، السلسلة الصحیحة: 1290)

احکام وضو در قرآن و احادیث صحیح

در آیه شش سوره مائده در باره وضو چنین آمده است : (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ ....).

ای کسانی که ایمان آورده اید !هرگاه که برای نماز بپاخاستید (ووضو نداشتید )، صورتها و دستهای خود را همراه با آرنجها بشوئید ، و برسرهای خود مسحی بکشید ، و پاهای خود را همراه با قوزکهای آنها بشوئید.....

آنچه در این آیه آمده است این است که در وضوچهار فرض وجود دارد:

1- شستن چهره .

2- شستن دستان با آرنج ها .

3- مسح سر.

4- شستن پاها با قوزکها .

ناگفته نماند که علاوه از این چهار؛فرض دیگری نیز در وضو وجود دارد که در احادیث آمده است که همان (نیّت) باشد زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ ) همانا درستی و دارومدار کارها بر نیّت هاست.

ولی علاوه از این پنج فرض اعمال دیگری نیز در وضووجود دارد که همه آنها سنّت اند و در احادیث و روایات صحیح آمده اند؛ لذا ما در ذیل شمار وار و به ترتیبی که در احادیث صحیح آمده است به صورت یک وضوی کامل که شامل تمام فرائض و سنت ها باشد؛ را بیان می داریم :

1- نیّت یعنی در دل اراده وضوگرفتن و پاکی نمودن.

2- بسم الله گفتن .

3- سه بار دودست را تا به مچ شستن.

4- انگشتان دودست را خلال نمودن.

5- مسواک زدن .

6- با دست راست دهان و بینی را آب کشیدن و با دست چپ بینی را صاف نمودن و این عمل را سه بارانجام دادن .

7- چهره را سه بارشستن.

8- با دست راست مشت آبی گرفته و زیر زنخدان قرار داده و با آن ریش را خلال نمودن .

9- دست راست را با همراه آرنج سه بار شستن .

10- دست چپ را با همراه آرنج سه بار شستن .

11- دوست را با آب تازه خیس نمودن و برجلوی سر گذاشتن و آنها مسح کنان به سمت عقب سر بردن و دو باره در جای اول باز گرداند .

12- دوانگشت اشاره را در داخل گوشها و دو انگشت شست را در بیرون گوشها نهادن و با آنها گوشها را مسح نمودن .

13-پای راست را سه بارشستن و انگشتان آن را خلال نمودن .

14-پای چپ را سه بارشستن و انگشتان آن را خلال نمودن .

15- اگرموزه و یا جوراب به پا بود به جای شستن بر آنها مسح کشیدن .

16- درپایان وضوایستاده از آب باقی مانده ازوضو اندکی نوشیدن وکمی نیز برلباس در قسمت شرمگاه جلوپاشیدن .

17- در آخر یکی از دو دعای زیرو یا هر دو را خواندن:

1-أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین .(سنن ترمذی و مسلم)

یعنی : گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و او یکتا و بی شریک است و گواهی می دهم که محمد بنده وفرستاده اوست، بار الهی مرا از توبه کنندگان گردانده وازپاکان قرار ده.

2-سبحانک اللهم و بحمدک أشهد أن لا اله الا أنت أستغفرک و أتوب الیک . ( صحیح الجامع 6170)

یعنی: بار الهی پاکی ترا بیان نموده وستایش ترا گفته گواهی می دهم که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و از تو طلب آمرزش نموده و بسوی تو بازگشته و توبه می نمایم.

18- وبعد از وضو دو رکعت نماز خواندن .

باید در باره خودت نیز پاسخگو باشی

عن أبی هریرة قال:قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" إن أوَّلَ ما یُحاسَب به العبدُ یومَ القیامة أن یُقال له: ألم أُصِحَّ لکَ جسمکَ، وأروِکَ من الماءِ البارِدِ؟". 

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:اولین چیزی که از بنده در روز قیامت پرسیده خواهد شد (این است) که به او گفته خواهد شد: آیا برایت جسمت را سالم نگرداندم و ترا از آب سرد سیراب نگرداندم؟

 (روایت:  ترمذی، ابن حبان، وحاکم، السلسلة الصحیحة: 539)

شروط حدیث صحیح لذاته رابیان نمائید؟

57- شروط حدیث صحیح لذاته رابیان نمائید؟ 

جواب: حدیث صحیح لذاته داراى پنج شرط مى باشد:

 1- سند آن باید متصل باشد.

2- راویان آن باید عادل باشند.

3- راویان آن باید ضابط باشند.

4- علتى درآن یافت نشود.

5- شذوذى در آن وجود نداشته باشد.

علت را معنی کنید؟

56- علت را معنی کنید؟

جواب: علت در اصطلاح محدثین به عیب مخفیانه اى گویند که درروایتی به ظاهر سالم یافت شود.

شذوذ یعنی چه؟

55- شذوذ یعنی چه؟

 جواب : شذوذ در لغت : یعنى تک و تنها .

ودر اصطلاح یعنی اینکه رواى ثقه ومورد اعتمادی با راوى ثقه تر ویا جمعی از راویان ثقه در نقل حدیث مخالفت نماید .

ضابط را معنی کنید؟

54- ضابط را معنی کنید؟

جواب : ضبط یعنی : حفظ روایت در سینه و یا نگهداری آن در نوشته ای وضابط یعنى اینکه راوى کاملا روایت را در سینه حفظ ویا درنوشتارى نگه داشته باشد.

عادل یعنی چه ؟

53- عادل یعنی چه ؟

جواب: عادل : یعنى اینکه راوى مسلمان،عاقل، بالغ وپرهیزگاربوده و مرتکب کارهاى فاسقانه وخلاف مروّت وشرافت نشده باشد.

سند متصل یعنی چه؟

52- سند متصل یعنی چه؟

جواب: سند متصل یعنی اینکه تمام راویان یک سند ازاول تا به آخر ؛از یکدیگر آن حدیث را شنیده باشند.

حدیث صحیح لذاته را تعریف کنید؟

51- حدیث صحیح لذاته را تعریف کنید؟

جواب:صحیح لذاته در لغت یعنى چیزى که ذاتا سالم وتن درست باشد . 

ودر اصطلاح : به روایتى گویند که سندش متصل، وتمام راویانی که آن را نقل می کنند عادل وضابط  باشند ودر آن هیچ شذوذ وعلتى نیزوجود نداشته باشد.

اقسام حدیث مقبول را نام ببرید؟

50- اقسام حدیث مقبول را نام ببرید؟

جواب: حدیث مقبول بر چهار قسم است:

1- صحیح لذاته .

2- صحیح لغیره.

3- حسن لذاته.

 4- حسن لغیره.