۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حکم حدیث مردود را بیان نمائید؟

49- حکم حدیث مردود را بیان نمائید؟

جواب: حدیث مردود حجت نیست ونباید بدان عمل شود.

خبر مردود به چه نوع خبرى گویند؟

48- خبر مردود به چه نوع خبرى گویند؟

جواب: مردود در لغت به معنای رد شده و بی اعتبار است . 

ودر اصطلاح حدیث مردود به روایتى گویند که مورد قبول نبوده و راستگوئى راوی آن ترجیح نیافته وبتأیید نرسیده باشد.

حکم حدیث مقبول را بیان نمائید؟

47- حکم حدیث مقبول را بیان نمائید؟

جواب: حدیث مقبول حجت بوده و واجب العمل است.

خبرمقبول را تعریف نمائید؟

46- خبرمقبول را تعریف نمائید؟

جواب: مقبول در لغت ضد مردود است وبه چیز پذیرفته شده و مورد قبول گویند . 

ودر اصطلاح به روایتى گویند که مورد قبول بوده و راستگوئى راوی آن ترجیح یافته وبتأیید رسیده باشد.

حقوقی که یک مسلمان بر مسلمان دیگر دارد

عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" للمؤمِن على المؤمن ستُّ خِصالٍ: یعودُه إذا مرضَ، ویشهَدُه إذا مات، ویُجیبُه إذا دعاه، ویُسلِّم علیه إذا لقیَه، ویُشمِّتُه إذا عطَسَ، ویَنصحَ له إذا غاب أو شَهِد ".

ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: یک مسلمان بر مسلمان دیگر شش حق دارد:1-هرگاه مریض شد به عیادت و بیمار پرسیش برود. 2- و هرگاه مرد در جنازه و کفن و دفنش حاضر شود و شرکت کند.3-هرگاه او را دعوت نمود اجابت کند. 4- و هرگاه با او ملاقات نمود بر او سلام کند. 5- و هرگاه عطسه زد پاسخش دهد 6- و چه موجود بود و چه غائب؛ در هر دو صورت خیر خواهش باشد. 

(روایت : مسلم، نسائی، وابو داود).

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وعن البراء بن عازِبٍ قال:" أمرَنا رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم بسبعٍ:أمرنا بعیادةِ المریضِ، واتباعِ الجنائزِ، وتَشمیتِ العاطِس، وإبرارِ القسَمِ أو المُقْسِمِ، ونصْرِ المظلومِ، وإجابةِ الدَّاعی، وإفشاءِ السَّلامِ .. ".

براءبن عازب رضی الله عنه می فرماید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به ما هفت دستور دادند:به ما دستور داده اند: 1- رفتن به احوال پرسی و عیادت بیمار، 2- و همراه با جنازه رفتن 3- و جواب عطسه زننده را دادن 4- و قسم ویا قسم خورنده را نگذاشتن که حانث شود 5- ومظلوم را یاری کردن 6- و دعوت را اجابت نمودن 7- و سلام را پخش و نشر نمودن.  

 

( روایت : بخاری و مسلم)

خبر واحد از نظر قبول یا رد بر چند قسم است؟

45- خبر واحد از نظر قبول یا رد بر چند قسم است؟

جواب: بردو قسم است :

1- خبر مقبول.

2- خبر مردود.

مشهورترین کتابهائى که در باره حدیث غریب نوشته شده است

44- مشهورترین کتابهائى که در باره حدیث غریب نوشته شده است را نام ببرید؟

جواب: مشهورترین کتابهائى که در باره حدیث غریب نوشته شده است از قرار ذیل مى باشد:

1- غرائب مالک : تألیف دارقطنى.

2- الأفراد : تألیف دارقطنى.

3- السنن التى تفرد بکل سنة منها أهل بلدة: تألیف ابوداود سجستانى.

علاوه از این کتابها در مسند بزار ومعجم اوسط طبرانى نیز احادیث غریب زیادى را می توان یافت.

غریب سندی را تعریف کنید؟

43- غریب سندی را تعریف کنید؟

جواب : به حدیثی گویند که متن آن را گروهی از صحابه رضی الله عنهم روایت کرده باشند ولی یکی از راویان این حدیث را از صحابی دیگری روایت کرده باشد، به این حدیث با سندی که یکی ازروایان آن را از صحابی دیگری روایت نموده است ؛غریب سندی گویند.

غریب متنی را تعریف کنید؟

42- غریب متنی را تعریف کنید؟

جواب: به حدیثی گویند که متن آن را فقط یک راوی روایت کرده باشد.

غریب از نظر (متن و سند) بر چند قسم است؟

41- حدیث غریب از نظر (متن و سند) بر چند قسم است؟

جواب: بر دو قسم است:

1- غریب متنی .

2- غریب سندی.

فضیلت روزه گرفتن در محرم (ماه الله) و روزه گرفتن عاشورا

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَفْضَلُ الصِّیَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ صَلَاةُ اللَّیْلِ.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: بهترین روزه بعد ازرمضان ،روزه (گرفتن)در ماه محرم؛ ماه الله است و بهترین نماز بعد از نمازهای فرض؛ نماز شب است .

 (مسلم کتاب الصیام بَاب فَضْلِ صَوْمِ الْمُحَرَّمِ حدیث شماره 1982)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ قُرَیْشًا کَانَتْ تَصُومُ یَوْمَ عَاشُورَاءَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِصِیَامِهِ حَتَّى فُرِضَ رَمَضَانُ وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَنْ شَاءَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ شَاءَ أَفْطَرَ.

عایشه رضی الله عنها فرمودند:همانا قریش بودند که در دوران جاهیت روز عاشورا(دهم محرم) را روزه می گرفتند، بعدها رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم دستور دادند تااین روزرا روزه بگیرند تا اینکه (روزه)رمضان فرض شد در آن وقت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:هر کس می خواهد (روز)عاشورا(دهم محرم) را روزه بگیرد و هر کس می خواهد این روز را به خورد و روزه نگیرد.

(بخاری کتاب الصوم ، باب وجوب صوم رمضان ،حدیث شماره 1760)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَدِمَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ فَرَأَى الْیَهُودَ تَصُومُ یَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا هَذَا یَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا یَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِی إِسْرَائِیلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوسَى قَالَ فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْکُمْ فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِیَامِهِ.

ابن عباس رضی الله عنهما فرموده اند: چون پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (هجرت نموده و)به مدینه آمدند و دیدند که یهودی ها روز عاشورا (دهم محرم)را روز می گیرند از آنها پرسیدند که چرا شما این روز را روزه می گیرید؟ آنها گفتند: این روز نیکی است، الله (متعال) در این روز بنی اسرائیل را از دشمن شان (فرعون) نجات داده و موسی (علیه السلام)این روز را روزه گرفته است (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: ما به موسی (علیه السلام) ازشما حق دار تریم، لذا خود روزه گرفتند و به صحابه نیز دستور دادند تا که این روز را روزه بگیرند.   

(بخاری کتاب الصوم صیام یوم عاشوراء حدیث شماره 1765)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عن عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا یَقُول حِینَ صَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَوْمَ عَاشُورَاءَ وَأَمَرَ بِصِیَامِهِ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ یَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْیَهُودُ وَالنَّصَارَى فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا کَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ صُمْنَا الْیَوْمَ التَّاسِعَ قَالَ فَلَمْ یَأْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ.

عبدالله ابن عباس رضی الله عنهما فرموده اند: زمانی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم روز عاشورا (دهم محرم)را روزه گرفتند و به (صحابه خویش)دستور دادند تا این روزرا روزه بگیرند (صحابه رضی الله عنهم) گفتند: ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم)این روزی است که یهود و نصاری آن را بزرگ و محترم می دانند، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: پس ان شاء الله هر گاه که سال آینده شد ما روزه نهم (را نیز با دهم محرم)روز خواهیم گرفت. (ابن عباس رضی الله عنهما) می فرمایند: هنوز عاشورا (دهم محرم)سال آینده نرسیده بود که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم وفات نمودند.

(بخاری کتاب الصوم ای یوم یصام فی عاشوراء حدیث شماره 1916)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عَنْ أَبِی قَتَادَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صِیَامُ یَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ یُکَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِی قَبْلَهُ.

از ابوقتاده رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: امیدوارم که الله (متعال) برای فرد در قبال روزه گرفتن روزعاشورا (دهم محرم)گناهان سال قبل آن را ببخشد.

(مسلم کتاب الصیام باب بَاب اسْتِحْبَابِ صِیَامِ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ مِنْ کُلِّ شَهْرٍ وَصَوْمِ یَوْمِ عَرَفَةَ وَعَاشُورَاءَ وَالِاثْنَیْنِ وَالْخَمِیسِ حدیث شماره1976)