-
وقت از جماعت مهم تر است
یکشنبه 29 بهمنماه سال 1396 06:22
پرسش آیا اگر امام مسجدی نماز صبح با تاخیر در وقت می خواند، برای مقتدی جایز است که نمازش را در اول وقت بخواند؟ پاسخ: طبق احادیث صحیح تمام نمازهای بهتر است که در اول وقت خوانده شوند بجز نماز عشاء که با تأخیر خواندن آن اجر وجواب بیشتری دارد، خواندن نمازها در اول وقت از بهترین اعمال نیک است، همانگونه که در این حدیث آمده...
-
ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 93 تا 102
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 11:07
بَابُ المَسْحِ عَلَى الخُفَّیْنِ بحث مسح بر دو موزه 93 - ( صحیح ) حَدَّثَنَا هَنَّادٌ قَالَ: حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، عَنْ الأَعْمَشِ، عَنْ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ الحَارِثِ، قَالَ: بَالَ جَرِیرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، ثُمَّ «تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى خُفَّیْهِ»، فَقِیلَ لَهُ: أَتَفْعَلُ هَذَا؟ قَالَ: وَمَا...
-
ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 89 تا 92
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 11:03
بَابُ المَضْمَضَةِ مِنَ اللَّبَنِ بحث دهان را (بعد) از (نوشیدن) شیرآب کشیدن 89 - حَدَّثَنَا قُتَیْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّیْثُ، عَنْ عُقَیْلٍ، عَنْ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ شَرِبَ لَبَنًا فَدَعَا بِمَاءٍ فَمَضْمَضَ، وَقَالَ: «إِنَّ...
-
ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 86 تا 88
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 10:58
بَابُ تَرْکِ الوُضُوءِ مِنَ القُبْلَةِ بحث وضو نگرفتن از بوسه زدن 86 - ( صحیح ) حَدَّثَنَا قُتَیْبَةُ، وَهَنَّادٌ، وَأَبُو کُرَیْبٍ، وَأَحْمَدُ بْنُ مَنِیعٍ، وَمَحْمُودُ بْنُ غَیْلَانَ، وَأَبُو عَمَّارٍ، قَالُوا: حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، عَنْ الأَعْمَشِ، عَنْ حَبِیبِ بْنِ أَبِی ثَابِتٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ،...
-
آیا دعای خاصی وجود دارد که بر زن حامله خوانده شود؟
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 10:53
پرسش: آیا دعای خاصی وجود دارد که بر زن حامله خوانده شود؟ پاسخ: در احادیث دعای خاصی برای خواندن بر زن حامله نیامده است، ولی اگر زن حامله در سختی است و تحمل حمل برایش سخت است و یا از زایمان می ترسد، دعای زمان مشکلات و سختی ها را بخواند : عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : کَانَ النَّبِیُّ صَلَّى...
-
چرا در مذهب شیعه صیغه حلال و در مذهب اهل سنّت حرام است؟
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 10:51
پرسش: چرا در مذهب شیعه صیغه حلال و در مذهب اهل سنّت حرام است؟ وآیا در قران آیه ای هست دراین مورد هست؟ پاسخ: مسائل اختلافی که در میان دو مذهب اهل سنّت و اهل تشیّع است، فقط به صیغه منحصر نیست، که اهل سنّت آن را حرام و اهل تشیّع آن را مجاز و حلال می دانند، بلکه دها مساله از قبیل: خمس، شستن پاها در وضو، دو نماز در یک وقت...
-
حکمت حرمت صیغه
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 10:48
پرسش: چرا پیامبر گرامی صلیاللهعلیه وآله وسلم یک مدت صیغه را مجاز گذاشتند و بعدش حرام قرار دادند؟ پاسخ: آنچه از آثاری که از صحابه رضی الله عنهم و اقوال علماء بزرگوار آمده واضح می گردد، علت اجازه دادن صیغه بطور موقت، دوری از خانمها و سختی بدون همسر در سفرها ی آن زمان بوده که رسول الله صلیاللهعلیه وآله وسلم بطور...
-
آیا در صحیح مسلم حدیثی آمده که به پدرانتان قسم بخورید ؟
شنبه 28 بهمنماه سال 1396 10:46
پرسش : آیا در صحیح مسلم حدیثی آمده که به پدرانتان قسم بخورید ؟ پاسخ: خیر، در صحیح مسلم حدیث صحیحی نیست که گفته باشد به پدرانتان قسم بخورید، بلکه برعکس در صحیح مسلم حدیثی است که به پدرانتان قسم نخورید، در این باره به حدیث زیر توجه نمایید : عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَمُرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى...
-
ممانعت غوطه خوردن در آب ایستاده برای جنب
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 18:33
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا یَغْتَسِلْ أَحَدُکُمْ فِی الْمَاءِ الدَّائِمِ وَهُوَ جُنُبٌ». ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هیچ یک از شما در آب راکد و ایستاده در حالی که جنب است (غوطه خورده) غسل نمی کند....
-
حکم غسل در آبی ایستاده ای که در آن ادرارشده
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 18:32
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لاَ یَبُولَنَّ أَحَدُکُمْ فِی المَاءِ الدَّائِمِ الَّذِی لاَ یَجْرِی، ثُمَّ یَغْتَسِلُ فِیهِ». ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرگز یکی از شما در آب ایستاده ای که جریان ندارد؛...
-
ادرار در آب ایستاده ممنوع است
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 18:30
عَنْ جَابِرٍ: عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ نَهَى أَنْ یُبَالَ فِی الْمَاءِ الرَّاکِدِ. ترجمه: جابر(بن عبدالله) رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از اینکه در آب راکد و ایستاده ادرار شود ممانعت نموده اند. صحیح مسلم، حدیث (281)
-
آب زمانی که به اندازه دو کوزه باشد
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 18:29
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا کَانَ الْمَاءُ قُلَّتَیْنِ فَإِنَّهُ لَا یَنْجُسُ». ترجمه: عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرگاه که آب به انداز دو کوزه برسد (بمجرد افتادن نجاست) نجس نمی گردد....
-
حکم چاهی که در آن نجاستی می افتد
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 18:28
عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ: قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ: أَتَتَوَضَّأُ مِنْ بِئْرِ بُضَاعَةَ وَهِیَ بِئْرٌ یُطْرَحُ فِیهَا لُحُومُ الْکِلَابِ وَالْحِیَضُ وَالنَّتَنُ؟ فَقَالَ: «الْمَاءُ طَهُورٌ لَا یُنَجِّسُهُ شَیْءٌ» . ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: گفته شد ای رسول الله: آیا (فرد می تواند) از چاه...
-
ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 80 تا 85
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 06:24
بَابٌ فِی تَرْکِ الوُضُوءِ مِمَّا مَسَّتِ النَّارُ بحث آنچه در باره وضو نگرفتن (بعد از خوردن) آنچه آتش آن را پخته نموده است. 80 - ( حسن صحیح ) حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِی عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ بْنُ عُیَیْنَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِیلٍ، سَمِعَ جَابِرًا، قَالَ سُفْیَانُ:...
-
ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 77 تا 79
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 06:21
بَابُ الوُضُوءِ مِنَ النَّوْمِ بحث وضوی از خواب 77 - ( ضعیف ) حَدَّثَنَا إِسْمَاعِیلُ بْنُ مُوسَى، وَهَنَّادٌ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عُبَیْدٍ المُحَارِبِیُّ، المَعْنَى وَاحِدٌ، قَالُوا: حَدَّثَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ، عَنْ أَبِی خَالِدٍ الدَّالَانِیِّ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَبِی العَالِیَةِ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ،...
-
عذاب عالم برزخ برای کسانی که قبر نمی شوند
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 06:15
پرسش: کسی که در دریا غرق می شود، یا در آتش می سوزد جسدش خاکستر شده و بدست نمی آید، آیا از این نوع افرادی که قبر نمی شوند، چگونه سوال و یا عذاب قبر می شود؟ پاسخ: عادت ما انسانها اعم از کافر و مسلمان براین است که زمان انسانی وفات می کند، أو را کفن نموده و در قبر می کنیم بجز گروهی از انسانها که سیک ها اند که مرد هایشان...
-
حکم زکات اسکناس ( پول کاغذی)
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 06:13
پرسش: آیا اسکناس یا همان پول کاغذی که الآن در کشورها رواج دارد زکات دارد؟ و اگر دارد چگونه باید زکاتش را برداخت کرد؟ پاسخ: مناسب می دانم که قبل از بیان این مطلب که آیا بر اسکناس و یا همان پول کاغذی زکات هست و یانه، انواع معاملات و شروع اسکناس را توضیح دهم، تا پاسخ پرسش مورد نظر واضح تر گردد . در طول تاریخ از قدیم تا...
-
آیا جایزه بانکی حلال است؟
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 06:11
پرسش: آیا جایزه بانکی حلال است؟ پاسخ: قبل از اینکه در باره حلال و یا حرام بودند بانکی سخن به میان آورم مناسب می دانم، در باره حقیقت و چگونگی این جایز ها توضیح دهم تا حکم حلال بودن و یا حرام بودن آنها بهتر واضح گردد . اصل جریان از این قرار است که افراد در بانکها پول می گذارند و این پولها باید در حساب خاص به اصطلاح (قرض...
-
حکم وام ازدواج و وام مسکن
پنجشنبه 26 بهمنماه سال 1396 06:10
پرسش: آیا وام (قرض) گرفتن برای ساخت خانه و یا ازدواج و یا سایر کارها مجاز است؟ پاسخ: وام و یا همان قرض گرفتن خواه از بانک باشد و یا از فردی از افراد بر سه قسم است : (1) وام و قرض بلا عوض که به این نوع قرض فی الواقع صدقه گفته می شود، و این همان چیزی است که الله متعال در قرآن از آن به قرض حسنه تعبیر نموده است، در این...
-
ترجمه سوره بقره آیه 76 و 77 و 78
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 18:45
وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلا بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ أَفَلا تَعْقِلُونَ (76) ترجمه : وچون (این یهودیان) با کسانی که ایمان آورده اند ملاقات و دیدار می نمایند می گویند ما (نیزهمانند شما)...
-
ترجمه سوره بقره آیه 75
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 18:42
أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ یُؤْمِنُوا لَکُمْ وَقَدْ کَانَ فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَسْمَعُونَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ یُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ یَعْلَمُونَ (75) ترجمه : آیا (شما ای مسلمانان) امیدوارید که این (یهودیان) به (دین) شما ایمان بیاورند و در حالی گروهی از (علمای) آنان بودند که کلام الهی را (از تورات) می...
-
حکم آب باقی مانده از غسل جنابت
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 14:37
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: أَنَّ بَعْضَ أَزْوَاجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اغْتَسَلَتْ مِنَ الْجَنَابَةِ فَتَوَضَّأَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِفَضْلِهَا فَذَکَرَتْ ذَلِکَ لَهُ فَقَالَ: «إِنَّ الْمَاءَ لَا یُنَجِّسُهُ شَیْءٌ». سنن النسائی، حدیث (325) ترجمه: ابن عباس رضی الله عنه فرمودند:...
-
خوش اخلاق ترین باشید
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 14:21
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: لَمْ یَکُنِ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَاحِشًا وَلاَ مُتَفَحِّشًا، وَکَانَ یَقُولُ: «إِنَّ مِنْ خِیَارِکُمْ أَحْسَنَکُمْ أَخْلاَقًا». صحیح البخاری، حدیث (3559) ترجمه: عبدالله بن عمرو رضی الله عنهما فرمودند: پیامبرصلی الله علیه و آله...
-
بهترین اعمال، ایمان، جهاد و حج
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 13:51
عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ: أَیُّ العَمَلِ أَفْضَلُ؟ فَقَالَ: «إِیمَانٌ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ». قِیلَ: ثُمَّ مَاذَا؟ قَالَ: «الجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» قِیلَ: ثُمَّ مَاذَا؟ قَالَ: «حَجٌّ مَبْرُورٌ». صحیح البخاری، (26) ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت...
-
حساب درونی افراد با الله متعال است
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 13:49
عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى یَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَیُقِیمُوا الصَّلاَةَ، وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ عَصَمُوا مِنِّی دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ...
-
محبت با انصار نشانی ایمان است
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 13:48
عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «آیَةُ الإِیمَانِ حُبُّ الأَنْصَارِ، وَآیَةُ النِّفَاقِ بُغْضُ الأَنْصَارِ». صحیح البخاری، (17) ترجمه: انس رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: نشانی ایمان دوستی با انصار است، و نشانی نفاق بغض و کینه با انصار است.
-
سه چیزی که باعث لذت ایمان می گردد
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 13:46
عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: « ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ: مَنْ کَانَ اللهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا، وَأَنْ یُحِبَّ الْمَرْءَ لَا یُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ، وَأَنْ یَکْرَهَ أَنْ یَعُودَ فِی الْکُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ...
-
سخنرانی نمودن سرقبرستان مجاز است
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 10:47
پرسش:آیا سخنرانی نمودن به هنگام نماز جنازه و سر قبرستان در سنّت به اثبات رسیده است؟ پاسخ: رسول الله صلیاللهعلیه وآله وسلم گاهی قبل از دفن مرده سخنرانی می کردند، و بعد از دفن مرده نیز بصورت مختصر افراد را سفارش به دعای پایداری برای مرده در مقابل پرسشهای نکیر و منکر و توصیه به دعای آمرزش برای مرده می نمودند، در این...
-
هفته یکبار سخنرانی نمودن برای مردم
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 10:43
پرسش: پیامبر صلیاللهعلیه وآله وسلم هرچند روز یکبار سخنرانی می کردند تا مردم خسته نشوند؟ پاسخ: عموما رسول الله صلیاللهعلیه وآله وسلم با فاصله های زمانی مناسب برای صحابه رضی الله عنهم سخنرانی می نمود تا آنها از زیاد سخنرانی شنیدن خسته نشوند، و شنیدن وعظ و ارشاد برایشان جزاب و پسندیده باشد، لذا بهتر است که علماء...
-
ترجمه جامع الترمذی ،حدیث 71 تا 76
چهارشنبه 25 بهمنماه سال 1396 06:23
بَابُ مَا جَاءَ فِی نَضْحِ بَوْلِ الغُلَامِ قَبْلَ أَنْ یُطْعَمَ بحث آنچه در(حدیث) درباره آب پاشیدن بر ادرار پسر بچه قبل از این که غذا خور شود، آمده است. 71 - ( صحیح ) حَدَّثَنَا قُتَیْبَةُ، وَأَحْمَدُ بْنُ مَنِیعٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ بْنُ عُیَیْنَةَ، عَنْ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ...