۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

کتاب اوائل ابن ابی عاصم (1)

حدیث (1) عن عُبَادَة بْن الصَّامِتِ قال سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: إِنَّ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْقَلَمَ.


تر جمه : عباده بن صامت رضی الله عنه فرموده اند من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: همانا اولین (چیزی) که الله آفریده اند قلم است.

 

تحقیق :این حدیث را استاد آلبانی صحیح قرار داده و در سنن ابی داود و سنن ترمذی نیز آمده است.

ــــــــــــــــــــــ

حدیث (2) عن عُبَادَة بْن الصَّامِتِ قال سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: إِنَّ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْقَلَمَ.


تر جمه : عباده بن صامت رضی الله عنه فرموده اند من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: همانا اولین (چیزی) که الله آفریده اند قلم است.

 

تحقیق :این حدیث را استاد آلبانی صحیح قرار داده و در سنن ابی داود و سنن ترمذی نیز آمده است.

ــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (3) عن ابن عباس ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : « أول ما خلق الله القلم فأمره فکتب کل شیء یکون »


ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین چیزی که الله آفریدند قلم است (بعد از آفریدن) به آن دستور دادند (وآن به دستور الله) هر چیزی که تا آخر خواهدآمد را نوشت.


تحقیق : این حدیث را استاد آلبانی صحیح قرار داده و در سلسله احادیث صحیحه تحت حدیث شمار ه 133 فرموده این حدیث را ابویعلی( 126 / 1 ) و بیهقی در " الأسماء و الصفات " ( ص 271 )روایت نموده اند.

ــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (4) عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « لما نزلت آیة الدین أول من جحد آدم »


ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما فرمودند: آنگاه که آیه قرض نازل شد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اولین کسی که انکار نمود آدم بود.


تحقیق : این حدیث را استاد آلبانی در کتاب ظلال الجنة صحیح قرارداده فرمودند: که این حدیث را امام احمد (در مسند) و ابن سعد در طبقات ذکر نموده اند و اصل عبارت این حدیث اینگونه است : عن ابن عباس قال لما نزلت آیة الدین قال رسول الله صلى الله علیه وسلم إن أول من جحد آدم . بنده این حدیث را در بالا مطابق با اصل ترجمه نمودم .

ـــــــــــــــــــــــــ

حدیث (5) عن أبی هریرة ، رضی الله عنه ، عن النبی صلى الله علیه وسلم قال : ( لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ ، فَرَآى نُوراً سَاطِعاً فِی أَسْفَلِهِمْ فَقَالَ : یَا رَبِّ ! مَنْ هَذَا ؟ قَالَ : هَذَا ابْنُکَ أَحْمَدُ ، هُوَ أَوَّلٌ ، وَهو آخَرٌ ، وَهُوَ أَوَّلُ شَافِعٍ ).


ترجمه : از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آنگاه که الله آدم را آفرید (آدم) در پایینشان نوری را که (به سمت) بالا می رفت دید (آدم) گفت: ای پروردگارمن این کیست؟ (الله ) فرمودند: این پسرت احمد است ، او اول است و او آخر است و او اولین شفاعت کننده است .


تحقیق : استاد آلبانی در سلسله احادیث ضعیفه در باره این حدیث گفته است: این حدیث ضعیف است و آن را سراج در کتاب حدیثش (200/1) از ابوهریره بصورت مرفوعی روایت نموده  و باهمین سند أبو محمد مخلدی فی "الفوائد" (264/2) ، ومخلص در "الفوائد المنتقاة" (10/14/1) ، وبیهقی فی "دلائل النبوة" (5/483)  روایت نموده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (6) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَا أَوَّلُ مَنْ یَقْرَعُ بَابَ الْجَنَّةِ.


ترجمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم که بر درب بهشت می کوبم (و درب میزنم تا درب را برای رفتن بهشتیان به بهشت باز کنند)


تحقیق : (این روایت صحیح است و در صحیح مسلم نیز روایت شده است)

ـــــــــــــــــــــ

حدیث (7) عن أَبی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: « أَنَا أَوَّلَ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ الْأَرْضُ وَأَوَّلُ مُشَفَّعٍ »


ترجمه : ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم (که در قیامت وزمان دمیدن دوم صور) زمین از آن شگافته (و بیرون می آیم) و من اولین کسی هستم که شفاعتش (به نزد الله) پذیرفته می شود.


تحقیق : این حدیث را آلبانی صحیح قرار داده و در سنن ابی داود نیزآمده و قسمت اول آن در بخاری از ابی سعید خدری رضی الله عنه و قسمت آخر آن در مسلم از ابوهریره رضی الله عنه نیز روایت شده است)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (8) عَنْ أَنَس بْن مَالِکٍ قال : قال رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ « أَنَا أَوَّلُ شَفِیعٍ فِی الْجَنَّةِ »


ترجمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین شفاعت کننده در بهشتم .


تحقیق : این حدیث صحیح است و آن را صحیح مسلم نیز روایت نموده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (9) عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « أَنَا أَوَّلُ مَنْ تَنْشَقُّ عَنْهُ الْأَرْضُ یوم القیامة وَلَا فَخْرَ »


ترجمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم که روز قیامت زمین از آن شگافته شده (و بیرون می آیم) و من این را بعنوان فخر بیان نمی کنم (بلکه بعنوان یک حقیقت بیان می کنم).


تحقیق : این حدیث را آلبانی رحمه الله از ابوسعید خدری رضی الله عنه در ترمذی صحیح قرار داده و امام ترمذی فرمودند: که از ابن عباس رضی الله عنه نیز روایت شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حدیث (10) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أنا أول من یأتی بَابَ الْجَنَّةِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَأَسْتَفْتِحُ فَیَقُولُ الْخَازِنُ مَنْ أَنْتَ فَأَقُولُ أنا محَمَّدٌ فَیَقُولُ بِکَ أُمِرْتُ أن لَا أَفْتَحُ لِأَحَدٍ قَبْلَکَ.


تر جمه : ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: من اولین کسی هستم (که درقیامت) به درب بهشت می آیم و از (دربان بهشت) در خواست باز نمودن بهشت را می نمایم دربان به من می گوید تو کیستی؟ من می گویم : من محمّد هستم او می گوید: بله به من دستور داده شده تا فقط برای تو درب را باز کنم و برای هیچ کس پیش از تو باز نکنم.


تحقیق : این حدیث صحیح است و در صحیح مسلم نیز با اندک اضافه و کمی های جزئی روایت شده است.

آنکه در بحث به تو دشنام می دهد سه علت دارد

یکی می گفت: هر گاه کسی جوابت را با سب و شتم و ناسزا گفتن داد از سه حالت خالی نیست :


1- از جواب دادن دلائلت با دلیل در مانده شده است.


2- دلیل تو او را بدرد آورده است .


3- نیکی هایش را برایت هدیه می کند.

ترک رفع الیدین و حکم جمعه با عید

پرسش شما و پاسخ ما (73)

برادر گرامی چنین پرسیدند : حکم عدم رفع الیدین چیست؟

جـــــــــواب: برادر گرامی اگر کسی رفع الیدین نکند نمازش صحیح است ولی از اجر و ثواب عمل به این سنت زیبا که برخی آن را زینت نماز محسوب نمودند محروم گشته است در باره اجر و ثواب رفع الیدین به حدیث زیر توجه فرمایید:عن عقبة بن عامرقال قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : یکتب فی کل إشارة یشیر الرجل [ بیده ] فی صلاته عشر حسنات ؛ کل إصبع حسنة

یعنی : عقبه بن عامر رضی الله عنه می فرمایند : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: برای هر رفع الیدینی که فرد در نمازش انجام می دهد ده نیکی نوشته می شود یعنی برای هر انگشت یک نیکی نوشته می شود.

این حدیث را استادآلبانی رحمه الله درسلسله احادیث صحیحه شماره (3286) تحیق و بررسی نموده و سپس فرموده که سند این حدیث صحیح است .

استاد آلبانی رحمه الله بر این حدیث تبصره زده می گوید: بعضی از بزرگواران در فهم این حدیث دچار اشتباه شده اند و فکر نمودند که مراد از اشاره در این حدیث اشاره و حرکت دادن انگشت سبابه در تشهد نماز است و برای هر حرکتش ده نیکی نوشته می شود ، این یک وهم محض است زیرا در این حدیث آمده (بیده) یعنی بادست و نیامده (باصبعه) یعنی با انگشت، بهمین خاطر است که امام بیهقی این حدیث را در باب رفع الیدین فی الصلاة این روایت را آورده است .

آری نکته دیگری که دلالت بر این داردکه مراد از این حدیث (رفع الیدین) در نماز است و نه اشاره با سبابه در تشهد این است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در آخر حدیث فرمودند برای هر انگشت یک نیکی ،اگر مراد اشاره در تشهد می بود باید می گفتند برای هر بار اشاره یک نیکی نوشته می شود.

ناگفته نماند که حدیث رفع الیدین در نماز متواتر است و از خلفاء راشیدین و عشره مبشره و سایر صحابه بثبوت رسیده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (74)

دوست گرامی چنین پرسیدند: اگر عید در روزجمعه واقع گرددآیابرگذاری نماز جمعه واجب است؟

جــــــــــــــواب: دوست گرامی اگر روزجمعه روز عید هم باشد در این صورت بر عموم مردم نماز جمعه واجب نیست و می توانند که به نماز جمعه نیایند و درخانه هایشان نماز ظهر را بخوانند ولی از آنجائی که شاید برخی متمایل باشند که در این روز نماز جمعه هم بخوانند بر امام جمعه واجب است که نماز جمعه را برگذار کند تا علاقه مندان به نماز جمعه در این روز هم بتوانند نماز جمعه شان را برگذار و اداء نمایند در این باره به روایت زیر که صحیح است و در سنن ابی داود آمده است توجه فرمایید:

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ قَدْ اجْتَمَعَ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا عِیدَانِ فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنْ الْجُمُعَةِ وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ .

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا در این روزتان دو عید جمع شده است (یعنی عید و جمعه) هر کس می خواهد (حضور او در نمازعید ) بجای جمعه اش کافی است ( دیگر نماز جمعه امروز بر او واجب نیست) ولی ما نماز جمعه را برگذار می کنیم (لذا اگر کسی دلش خواست می تواند در آن شرکت کند).


حکم لعنت نمودن یک مسلمان

عَنْ ثَابِتِ بْنِ الضَّحَّاکِ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَعْنُ الْمُؤْمِنِ کَقَتْلِهِ وَمَنْ رَمَى مُؤْمِنًا بِکُفْرٍ فَهُوَ کَقَتْلِهِ.

از ثابت بن ضحاکرضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: لعنت نمودن یک مسلمان (از نظر گناه) همانند کشتن آن است و متهم نمودن یک مسلمان بکفر (از نظر گناه) همانند کشتن آن است.

(روایت صحیح بخاری)

دشنام دادن کار فاسقان است

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ کُفر.

از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: دشنام دادن و ناسزا گفتن به یک مسلمان فسق و جنگ و درگیری با او کفر است .

(روایت صحیح بخاری)

این است وظیفه یک مسلمان

من مسلمان وظیفه دارم تا دیگران را به حق دعوت دهم ولی وظیفه ندارم که آنها را محاسبه کنم .

به این آیه توجه فرماییدکه الله متعال به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم چه می فرمایند :

فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَاغُ وَعَلَیْنَا الْحِسَابُ (40) (سوره رعد)

همانا بر تو رساندن (حق) است و بر ما محاسبه نمودن آنها ست .

تعصب ، جهل، و دوری از احکام اصیل قرآن و سنّت

بسیاری از مسلمانان را تعصب ، جهل، و دوری از احکام اصیل قرآن و سنّت افراطی نموده است

به چیزی نگاه می کنند که در دست داری

یکی می گفت: از همه افراد بیشتر کسانی می توانند خودشان را نیک بخت نمایند و به سعادت دست یابند که به چیزی نگاه می کنند که در دست دارند و نه به آنچه که در دست مردم است پس برای سعادت برو زیرا سعادت بزیادی آنچه در دست تو است نمی باشد بلکه به راضی بودن آنچه در دست داری می باشد.

با خشـــونت با تمـــام انواعـــش مبارزه باید کرد


یکی از عادتهای زشتی که متأسفانه برخی از مسلمانان دچارش شدن توهین نمودن و حرف ناسزا گفتن به یکدیگر است و در حالی که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ناسزا گفتن و دشنام دادن مسلمان فسق و درگیری و جنگ با او کفر است .

و درروایت صحیح دیگری آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:مسلمان واقعی طعنه زنند و لعنت کننده نیست .

در روایت صحیح دیگری آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: لعنت نمودن یک مسلمان (از نظر گناه) همانند کشتن آن است.

اگر در گفتگوئی کسی به تو سب و شتم کرد

یکی می گفت اگر در گفتگوئی کسی به تو سب و شتم کرد ازسه حالت خالی نیست:


1- یا اینکه دلیل تو از دلیل او برتر و بهتر بوده است .


2- ویا اینکه دلیل تو او را به خشم آورده است.


3- او دارد نیکهایش را به تو هدیه می کند.

هر گاه به تو غرور دست

یکی می گفت: هر گاه به تو غرور دست داد به زیر پایت نگاه کن زیرا اصل تو از همین خاک است.