۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترک رفع الیدین و حکم جمعه با عید

پرسش شما و پاسخ ما (73)

برادر گرامی چنین پرسیدند : حکم عدم رفع الیدین چیست؟

جـــــــــواب: برادر گرامی اگر کسی رفع الیدین نکند نمازش صحیح است ولی از اجر و ثواب عمل به این سنت زیبا که برخی آن را زینت نماز محسوب نمودند محروم گشته است در باره اجر و ثواب رفع الیدین به حدیث زیر توجه فرمایید:عن عقبة بن عامرقال قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : یکتب فی کل إشارة یشیر الرجل [ بیده ] فی صلاته عشر حسنات ؛ کل إصبع حسنة

یعنی : عقبه بن عامر رضی الله عنه می فرمایند : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: برای هر رفع الیدینی که فرد در نمازش انجام می دهد ده نیکی نوشته می شود یعنی برای هر انگشت یک نیکی نوشته می شود.

این حدیث را استادآلبانی رحمه الله درسلسله احادیث صحیحه شماره (3286) تحیق و بررسی نموده و سپس فرموده که سند این حدیث صحیح است .

استاد آلبانی رحمه الله بر این حدیث تبصره زده می گوید: بعضی از بزرگواران در فهم این حدیث دچار اشتباه شده اند و فکر نمودند که مراد از اشاره در این حدیث اشاره و حرکت دادن انگشت سبابه در تشهد نماز است و برای هر حرکتش ده نیکی نوشته می شود ، این یک وهم محض است زیرا در این حدیث آمده (بیده) یعنی بادست و نیامده (باصبعه) یعنی با انگشت، بهمین خاطر است که امام بیهقی این حدیث را در باب رفع الیدین فی الصلاة این روایت را آورده است .

آری نکته دیگری که دلالت بر این داردکه مراد از این حدیث (رفع الیدین) در نماز است و نه اشاره با سبابه در تشهد این است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در آخر حدیث فرمودند برای هر انگشت یک نیکی ،اگر مراد اشاره در تشهد می بود باید می گفتند برای هر بار اشاره یک نیکی نوشته می شود.

ناگفته نماند که حدیث رفع الیدین در نماز متواتر است و از خلفاء راشیدین و عشره مبشره و سایر صحابه بثبوت رسیده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پرسش شما و پاسخ ما (74)

دوست گرامی چنین پرسیدند: اگر عید در روزجمعه واقع گرددآیابرگذاری نماز جمعه واجب است؟

جــــــــــــــواب: دوست گرامی اگر روزجمعه روز عید هم باشد در این صورت بر عموم مردم نماز جمعه واجب نیست و می توانند که به نماز جمعه نیایند و درخانه هایشان نماز ظهر را بخوانند ولی از آنجائی که شاید برخی متمایل باشند که در این روز نماز جمعه هم بخوانند بر امام جمعه واجب است که نماز جمعه را برگذار کند تا علاقه مندان به نماز جمعه در این روز هم بتوانند نماز جمعه شان را برگذار و اداء نمایند در این باره به روایت زیر که صحیح است و در سنن ابی داود آمده است توجه فرمایید:

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ قَدْ اجْتَمَعَ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا عِیدَانِ فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنْ الْجُمُعَةِ وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ .

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا در این روزتان دو عید جمع شده است (یعنی عید و جمعه) هر کس می خواهد (حضور او در نمازعید ) بجای جمعه اش کافی است ( دیگر نماز جمعه امروز بر او واجب نیست) ولی ما نماز جمعه را برگذار می کنیم (لذا اگر کسی دلش خواست می تواند در آن شرکت کند).