۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حکم خبر واحد چیست؟

24- حکم خبر واحد چیست؟

جواب :خبرواحد مفید علم نظری است یعنی مفید علمی است که نیاز به فکر ، نظر و استدلال دارد.

تعریف خبر واحد در نزد محدثین

23- خبر واحد به چه نوع روایتى گفته مى شود؟

جواب: خبرواحد در لغت به روایتی گویند که فقط آن را یک راوی روایت نموده باشد .

و در اصطلاح خبر واحد به روایتى گویند که بحد تواتر نرسیده باشد ودرآن شرائط متواتر کاملا یافت نشود.

مشهورترین کتابهائى که در باره حدیث متواتر نوشته شده است

22- مشهورترین کتابهائى که در باره حدیث متواتر نوشته شده است را نام ببرید؟

جواب: مشهورترین کتابهائى که در باره حدیث متواتر نوشته شده است از قرار ذیل مى باشد:

1- الأزهار المتناثرة فى الأخبار المتواترة : تألیف علامه سیوطى.

2- قطف الأزهار(مختصر کتاب سابق): نوشته علامه سیوطى.

3- نظم المتناثر من الحدیث المتواتر: تألیف محمد بن جعفر الکتانى.

متواترمعنوى را توضیح دهید؟

21- متواترمعنوى را توضیح دهید؟

جواب: متواترمعنوى به روایتى گویند که معنی ومفهوم آن بصورت متواتر نقل شده باشد گرچه از نظر لفظى تک تک روایتهاى که این معنی ومفهوم در آنها آمده بحد تواتر نرسیده باشند.

مانند روایت رفع الیدین به هنگام رفتن برکوع وبلند شدن ازرکوع درنماز وروایت مسح برخفین در وضو.

متواتر لفظى را تعریف نمائید؟

20- متواتر لفظى را تعریف نمائید؟

جواب:متواتر لفظى به روایتى گویند که الفاظ و معانی آن بطور متواتر نقل شده باشد،مانند حدیث (من کذب على متعمدا فلیتبوأ مقعده من النار)

یعنى :هر کس عمدا بر من دروغ ببندد پس باید آماده نماید نشستگاهش را براى آتش جهنم.

اقسام حدیث متواتر را بیان نمائید؟

19- اقسام حدیث متواتر را بیان نمائید؟

جواب: حدیث متواتر بردو قسم است:

(أ) متواتر لفظى.

 (ب) متواتر معنوى.

حکم حدیث متواتر را بیان نمائید؟

18- حکم حدیث متواتر را بیان نمائید؟

جواب: حدیث متواتربطورى قطعى ویقینى ؛مفید علم ضرورى است ؛یعنی این که انسان را مجبور مى نماید که آنرا همانند اشیائى که دیده است و در آن شک و تردیدی ندارد قبول نماید.

انتخاب زن همنوع و همتا حق فرزندان اند فراموش نکنید

وعن عائشة، قالت:قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم:" تخیَّروا لِنُطَفِکُم، فأنکحوا الأکفاءَ، وأَنکِحوا إلیهم ".

ازعایشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: برای نطفه ها(ونسلتان) زنان (متدین و بااخلاقی)را انتخاب کنید و ازهمتا و همنوع (دینی) خود زن بگیرید و به آنها نیززن بدهید.

(رواه ابن ماجه، حاکم، وبیهقی، صحیح الجامع: 2928)

زنان بهشتی که در دنیا زندگی می کنند

عن کعب بن عجرة، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم:" ألا أُخبرکُم بنسائِکم من أهل الجنَّةِ؟ الودودُ، العؤود؛ التی إذا ظُلِمت قالت: هذه یدی فی یدِک، لا أذوقُ غمضاً، حتى تَرضى ".  

 

از کعب بن عجره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آیا شما را از زنان بهشت آگاه ننمایم؟ (زنانی اند)که با شوهرانشان را بسیار دوست داشته و (در صورت ناراحتی) زود بازگشته و از شوهرش راضی می گردد و حتی که اگر(از جانب شوهر) در حقش ظلم صورت گرفته باشد بازهم(خطاب به شوهرش) می گوید: این دستم در دست تو است و من چیزی را نمی چشم (و از آن استفاده نمی کنم) تا که تواز من راضی  گردی. 

(روایت طبرانی، صحیح الجامع: 2604)

چند حق از حقــــــوق خانمها بر آقایان

عن معاویة بن حیدة، قال: قلت یا رسولَ الله ما حقُّ زوجةِ أحدِنا علیه؟قال:"أن تطعمَها إذا طَعمتَ، وتَکسوها إذا اکتَسیتَ، ولا تَضرِبْ الوجهَ، ولا تُقبِّحْ ولا تهجرْ إلا فی البیتِ ".

معاویه بن حیده رضی الله عنه فرموده:من گفتم ای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) حق زن هر یک از ما بر شوهرش چیست ؟ (رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم) فرمودند: (حقوقش این است) که خوراکش بدهی از آنچه خودت می خوری و لباسش بپوشانی از آنچه خودت می پوشی و بر چهره اش نزنی و به او نگوئی که الله ترا زشت گرداند و بجز در داخل خانه با اوقهر و ترک همخوابی نکنی .  

روایت أبو داود، وطبرانی، وحاکم، صحیح الجامع: 3149.  

شرائط حدیث متواتر چیست؟

 ۱۷- شرائط حدیث متواتر چیست؟

جواب: حدیث متواتر داراى شرائط چهارگانه ذیل مى باشد:

(أ) باید راویان آن زیاد باشد.

(ب) باید این زیادى راویان در تمام مراحل وطبقات سند وجود داشته باشد.

(ج) عادتا توافق آنها بر دروغ محال باشد.

(د) مستند روایتشان حسى باشد یعنى مثلا راویان بگویند: شنیدیم ،دیدیم، وازقبیل این نوع الفاظ را به هنگام روایت آن حدیث بیان نمایند.