۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

حکم خبر مشهور را بیان نمائید؟

31- حکم خبر مشهور را بیان نمائید؟

جواب: حدیث مشهور خواه اصطلاحی باشد و یا غیر اصطلاحی گاهى صحیح است و گاهى غیر صحیح واگرمشهور اصطلاحی صحتش بثبوت برسد واجب العمل است وبرحدیث عزیز وغریب برترى وارجحیت دارد.

برادر واقعی و آیینه برادر دینیت باش

وعن أبی هریرة، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم:" المؤمنُ مرآةُ المؤمنِ، والمؤمنُ أخو المؤمِن، یکفُّ علیه ضَیعَتَهُ، ویحوطُه من ورائه ".

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:مسلمان واقعی آیینه مسلمان واقعی است و مسلمان حقیقی برادر مسلمان حقیقی است، جلو گیری می کند از او آنچه باعث ضایع و نابود شدن رزق وزندگیش گردد و در نبودو غیابش (مال ، خانواده وعزتش را) محافظت می کند. 

(روایت: صحیح سنن أبی داود: 4110)

قهر نکن که خطره بیرون شدن از اسلام است

وعن عبد الله بن مسعود قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:"لو أنَّ رجُلین دخلا فی الإسلامِ فاهتَجَرَا؛ لکانَ أحدُهما خارجاً من الإسلام حتى یرجعَ؛ یعنی الظالم ".

ازعبد الله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اگر دو نفر در اسلام داخل شوند و سپس از یکدیگر قهر نمایند قطعا یکی از آن دو از اسلام خارج و بیرون گشته است تا اینکه ظالم و(گنه کار) برگردد (وآشتی نماید) 

(روایت: بزار در مسندش، السلسلة الصحیحة: 3294)

قهر کردن یکساله مثل کشتن فرد است

عن أبی خِراش السُّلَمی، أنه سمع رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم یقول:" من هَجرَ أخاه سنةً، فهو کسفکِ دمِه ".

ازابوخراش سلمی رضی الله عنه روایت است که ایشان از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدند که می فرمایند: هر کس یکسال با برادر(دینی)خویش قهر باشد (ازنظر گناه این قهری) همانند ریختن خون او (وکشتن او) است .  

(روایت: صحیح الأدب المفرد: 313. صحیح سنن أبی داود: 4105)

قهر کردن بیشتر از سه روز مجاز نیست

عن أبی هریرة، قال: قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله وسلم:" لا یحلُّ لمسلمٍ أن یهجرَ أخاهُ فوقَ ثلاثٍ؛ فمن هجرَ فوقَ ثلاثٍ فمات، دخلَ النار ".

ازابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: حلال نیست برای مسلمانی که از برادر(دینی) خویش بیشتر از سه روز قهر باشد؛ لذا هر کس بیشتر از سه روز قهر بود و مرد، به آتش (جهنم) خواهد رفت. 

(روایت : صحیح سنن أبی داود: 4106)

مشهور غیر اصطلاحی را تعریف کنید؟

۳۰- مشهور غیر اصطلاحی را تعریف کنید؟ 

جواب : مشهور غیر اصطلاحی به روایتی گویند که بر سرزبانها شهرت یافته ومشهور شده است ولی شرائط معتبر مشهور در نزد محدثین در آن یافت نمی شود.

مشهور اصطلاحی یعنی چه؟

۲۹- مشهور اصطلاحی یعنی چه؟ 

جواب : مشهور اصطلاحی یعنی حدیثی که در اصطلاح محدثین بدان مشهور گویند یعنی حدیثی که آنرا سه ویا راویانى بیشترى در هر طبقه ای از طبقات سند روایت کرده با شند؛ ولى بحد تواتر نرسیده باشد.

اقسام حدیث مشهور را نام ببرید؟

۲۸- اقسام حدیث مشهور را نام ببرید؟ 

جواب : حدیث مشهور بر دو قسم است : 

1- مشهور اصطلاحی . 

2- مشهور غیر اصطلاحی .

خبرمستفیض یعنى چه؟

27- خبرمستفیض یعنى چه؟

جواب: مستفیض در لغت بمعناى منتشروپخش شده مى آید .

واما درباره تعریف اصطلاحی آن علما اختلاف نظر دارند:

1- بعضی از علما می گویند: مستفیض مترادف و هم معنای مشهور است. 

2- ولی برخ دیگر بر این باورند: مستفیض از مشهور خاص تر است زیرا درآن شرط است که دو طرف سند آن برابر باشد ولی در مشهور این شرط نیست.

3- واما بعضی از علما گویند: مستفیض از مشهور عام تر است ، بعینه عکس نظریه دوم را معتقد اند.

خبر مشهور را تعریف کنید؟

 26- خبر مشهور را تعریف کنید؟

جواب:مشهوراسم مفعول است که در لغت بمعناى شهرت یافته وعلنى شده مى آید.

ودر اصطلاح: مشهوربه روایتى گویند که آنرا سه ویا راویانى بیشترى در هر طبقه ای از طبقات سند روایت کرده با شند؛ ولى بحد تواتر نرسیده باشد.

اقسام خبر واحد را نام ببرید

25- اقسام خبر واحد رااز نظر تعدد طرق و سندهای که روایت شده نام ببرید؟

جواب: خبرواحد از نظر تعدد طرق و سندهای که روایت شده برسه قسم است:

 1- خبرمشهور.

2- خبرعزیز .

3- خبر غریب.