۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

آیا حدیث می تواند آیات قرآنی را منسوخ کند .

  آیا حدیث می تواند آیات قرآنی را منسوخ کند؟ 

برادر عزیزی چنین فرمودند:

سلام علیکم


اگر ممکن است جوابها را به ایمیلم ارسال کنید تا دوباره که آمدم سردرگم از این پست به این پست نشوم.

سوال بنده اینست که آیا حدیث میتواند آیات قرآنی را منسوخ کند .اگر توضیحات کامل بدهید و نمونه هایی از نسخ آیات توسط احادیث را برایم بیاورید ممنون می شوم.

  

جــــــــــــــــــــــــــــواب :

قبل ازهرچیز جواب سلام این برادر را داده می گویم : وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته

اولا: برادر عزیز و گرامی ببخشید از آنجای که بنده زیاد با ایمیل علاقه وسرو کاری ندارم جواب هیچ فردی را مأمولا با ایمیل نمی فرستم و فقط از طریق مقاله نویس در وبلاگ و یا از طریق پاسخ دهی درنظرات وبلاگ جواب می دهم ،زیرا با این طریق هم جواب شما و یا هر سوال کننده دیگری داده می شود و هم افراد دیگری که به این وبلاگ سر می زنند و بازدید می کنند از آن بهر مند می شوند و با این طریق به ما هم ان شاء الله تعالی؛ الله مهربان اجر و ثواب بیشتری عنایت خواهد فرمود. واما با فرستادن به ایمیل شما و هریا سائل دیگری فقط تنها همان فرد ازآن مطلب استفاده خواهد کرد که برایش فرستاده می شود.   

ثانیا:دوست عزیز عادت بنده بر این است که هر کس در نظرات وبلاگ سوالی نماید اگر نیاز به توضیح زیادی نباشد ؛به توفیق الله تعالی درهمانجا یعنی در بخش نظرات به ایشان پاسخ می دهم و اگر نیاز به توضیح زیادی باشد به فضل و کرم الهی مقاله ای در آن مورد نوشته و در وبلاگم می گذارم .  

ثالثا:اینکه شما سوال نمودید که ( آیا حدیث می تواند آیات قرآن را منسوخ کند؟) جوابش از قرار زیر می باشد: بطور مختصر خدمت جنابعالی عرض کنم بله حدیث نیزمی تواند آیات قرآنی را منسوخ می کند بعنوان مثال در سوره بقره آیه (180)آمده (کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ) از این آیه فهمیده می شود که فرد باید در باره پدر و مادرش وصیت نماید که دیگر وارثین از اموالش به آنها بدهند ولی از آنجای که خود پدر و مادر نیز از وارثین اند رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (لا وصیة لوارث) یعنی وصیت در حق وارث اعتباری ندارد، لذا با این حدیث جریان وصیت برای پدر و مادر و هر وارث دیگری منسوخ شده است .