۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

جریان تراویح خواندن رسول الله و سنت خلفاء راشدین رضی الله عنهم

                      جریان تراویح خواندن  

                 رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم  

                 و سنت خلفاء راشدین رضی الله عنهم  

برادر عزیز وگرامی چنین بیان داشته اند: 

سلام علیکم

خوشحالم که توضیحات مفصل در مورد نماز تراویح نوشته اید.(ولی)عده ای از علما میگویند این کار (جماعت تراویح)در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله و سلم نبوده وعمررضی الله عنه آورده و چون ایشان خلیفه است و پیامبر فرمودند: (علیکم بسنتی و سنة خلفاءالراشدین) پس ما هم ازعمررضی الله عنه اطاعت  میکنیم و نماز جماعت تراویح میخوانیم ولی اکنون از شما چیز جدید و عجیبی شنیدم و آن دلایلتان مبنی بر اقامه ی جماعت تراویح در زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) بود .
اگر بنده به این دلایل فکر نکنم و فقط به حدیث (علیکم بسنتی و سنة خلفاء...).استناد کنم استدلال درستی کرده ام ؟
منظورم اینست که آیا این حدیث آنقدر به سیدنا عمر رضی الله عنه اختیار داده تا چیزهایی راکه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) انجام نمیدادند (بصورت کلی عرض میکنم)انجام دهند و سنت قرار دهند ؟ 

                 جــــــــــــــــــــــــــــواب    

 خدمت این برادر عزیزقبل ازهرچیز جواب سلام این برادر را داده می گویم : وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته .

اولا: برادر عزیز بنده در همین وبلاگ در باره مسائل تراویح کتاب (صلاةالتراویح) شیخ آلبانی رحمه الله را کاملا ترجمه نموده و آورده ام و ایشان تمام مسائل مربوطه به تراویح را ذکر کرده اند و شما می توانید به آن رجوع نماید، علاوه از این نیز؛بنده یک وبلاگ مستقلی در باره نمازتراویح دارم که فقط ترجمه کتاب (صلاة التراویح) شیخ آلبانی رحمه الله را در آن گذاشته ام که شما می توانید به آن نیز رجوع کنید وبا دقت مطالب آن را خوانده و بررسی نمایید،این هم آدرس وبلاگ نماز تراویح: http://teraweh.blogsky.com/

ثانیا : برادر عزیز حدیث (علیکم بسنتی و سنة خلفاءالراشدین)با جریان تراویح هیچ مخالفتی ندارد زیرا تراویح با جماعت از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ثابت است و عمر رضی الله عنه نیز دستور به برگذاری این نمازبصورت جماعت داده اند و شما تمام دلائل این جریان را با حوالجات آنها می تواند از مقالاتی که در باره تراویح درهمین وبلاگ و یا وبلاگ نمازتراویح ترجمه و گذاشته ام بخوانید و در باره آنها تحقیق نمایید.

 ثالثا:برادر عزیز هیچ کس نباید بر خلاف سنت های رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عمل کند چه فرد عادی باشد و چه هم خلیفه راشدی، و هر گز خلفاء راشدین عمدا و قصدا بر خلاف سنت های رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نرفته اند و بالأخص در جریان تراویح ؛ زیرا روش خلیفه راشدعمرفاروق رضی الله عنه در دستور به برگذاری تراویح با جماعت پشت سر یک امام و دستور دادن به خواندن هشت رکعت درتراویح؛ هیچ مخالفتی با رسول الله صلی الله علیه وسلم نداشته است بلکه بر عکس صد در صد موافقت و برابری داشته است، زیرا خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم سه شب نماز تراویح را هشت رکعت و با جماعت خوانده اند، و بعد از آن از ترسی که مبادا این نماز فرض شود و بعدا مردم نتوانند بجا آورند با جماعت خواندن آن را ترک نموده و به مردم دستور دادند تا هر فردی در خانه اش این نماز را بخواند، ولی چون بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خدشه و ترس فرض شدن از بین رفته لذا به همان صورت با جماعت و هشت رکعت خواند هیچ ایرادی ندارد و با این روش هم به سنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عمل شده است و هم به سنت خلیفه راشد عمر فاروق رضی الله عنه.

رابعا: برادر عزیز بفرض مثال اگر در جریانی ثابت شد که خلیفه راشدی بنا بر خطا ویا اجتهاد بر خلاف حدیث صحیحی و سنتی عمل نموده است باتفاق تمام علما باید در آنجا بر حدیث صحیح و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عمل نمود و روش آن خلیفه راشد را باید ترک کرد؛ زیرا خلیفه راشد هر گز عمدا و قصدا بر خلاف حدیث صحیح و سنت عمل نمی کند پس اگر خطای باشد که گناهی نیست و اگر اجتهادی بوده که یک ثواب برده است ولی برای فردی که حدیث صحیح پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ثابت شده است نباید آن را ترک نماید و قول کسی دیگری را بگیرد گرچه آن فرد خلیفه راشد هم باشد.

والله اعلم .