۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

این چنین رسمی برای خویش مذار

                   این چنین رسمی برای خویش مذار 

 

روزه خوردن کار مؤمن نیست یار 

                       این چنین رسمی برای خویش مذار 

گرهمی خواهی که گردی سرفراز 

                           روزه گیر، بهر رب سجده بیـــار

روزه بگیر صفا کن

                         روزه بگیر صفا کن

 

روزه بگیر صفا کن عبادت خدا کن 

                        روح و روان نازت وز بندها رها کن 

برای پاکی خویش زهمهمه و غمها

                       همیشه و دائمی تو یــــــــادی وزخدا کن

عدالت علمی آری ولی خیانت علمی خیر

                         

                          عدالت علمی آری ولی خیانت علمی خیر  

  

امروزه نویسندگان ، مترجمان وسخنوران از هر دوروعصرى زیادتر شده اند وعصر؛عصراینترنت وپیش رفت است ، امرزه ما کمبودی کتاب ومعلومات نداریم ولى متأسفانه آنچه که کمبودى آن را بسیار مى شود محسوس نمود، همانا کمبودی عدالت علمى است، زیرا متأسفانه بسیارى از نویسندگان وسخنوران ومدّعیان علم، دچار خیانت علمى می شوند ، وبه جاى خدمت واقعى به قرآن و احادیث رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ؛دارند ضربه سهمگینی رابر پیکر اسلام وارد مى نمایند، وخواسته ویا ناخواسته به نوعى با دشمنان قسم خورده اسلام همکارى نموده ودر آسیاب آنها آب می ریزند.

بنده در این جا مناسب مى دانم که معنای عدالت عملى وهمچنین خیانت علمى را توضیح دهم تا بر همه گان واضح شود که نبودن عدالت علمی و بودن خیانت علمی در میان بعضی از نویسندگان و سخنوران چه مشکلات را بر جامعه اسلامی و جهان اسلام بهمراه داشته است و چقدر زیاد باعث تحریف نصوص شرعی شده است . 

 

عدالت علمى :یعنى این که فرد در بیان مسائل عدالت را رعایت نموده ، قرآن وسنت صحیح رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم را بدون هیچ دخل وتصرفى در تفسیر وتوضیح آنها ، همانگونه که هستند به مردم بیان نموده ، وهرگزپا روى حق نگذاشته ، وبه هیچ وجهی از باطل دفاع ننموده وحق را از هر کس وهرچیز برتر وبا ارزشتر بداند.  

خیانت علمى:یعنى اینکه فرد گرفتاریک ویاچندبیمارى از بیماریهاى زیر گردد:

1- غلط ونادرست ترجمه وتفسیر نمودن آیات قرآنى.

2- غلط ونادرست ترجمه وتوضیح دادن احادیث نبوى.

3- ندانسته و بدون آگاهی به سؤالات مردمى پاسخ دادن.

4- احادیث ضعیف را براى إثبات نظریه خویش بیان نمودن و 

آنها را تصحیح نمودن.

5-احادیث صحیح مخالف با نظریه خویش را تضعیف ویا توجیه  

نا درست ویا رد وانکارنمودن.

6-احادیث ، اقول ، گفتارعلماء سلف وائمه را را بنفع خود  

قیچی نمودن.

7- نظریات مخالفین رابى دلیل رد نمودن.

8- براى إثبات نظریه خویش سفسطه بازى نمودن.

9-براى شکست دادن مخالفین آنهارا به بى دلیلی متهم نمودن .

10- دروغ گفتن وادعاى دروغین نمودن.

ودر آخر از الله مهربان خواهانم که بنده و تمام مسلمانان را 

 ازنعمت عدالت علمی بهرمند نموده و از جرم خیانت علمی  

نجات دهد. 

آمین یا رب العالمین

یا الهی راضیم من به چنین سختی ،زیادی

             

            یا الهی راضیم من به چنین سختی، زیادی  

 

لب خشک روزه دار و دل شاد روزه دار 

                      هر دو در وجود فرداند ؛ این بدار و آن بدار 

اوّلی نشان سختی ،دوّمی نشان شادی 

                      هر دو دروجود فرداند با تفاوت زیــــــــادی  

گر که اوّلی نباشد دوّمی وجود ندارد 

                       این عجیب سختی است که داره شادی میارد  

یا الهی راضیم من به چنین سختی، زیادی 

                         که ترا  راضی نماید و شود باعث شادی

الهی از تو خـــــــــــــــــــــــــــــــواهم

                 الهی از تو خــــــــــــــواهم

 

الهی از تو خواهم شادمانی 

                        کمال لطف اندر زندگانی 

نیاید در مسیرم مشکلی هیچ  

                       نه در پیری و نه در نوجوانی

تفسیرآسان آیات (40) تا (46) سوره بقره

تفسیرآیات (40) تا (46) سوره بقره 

 

ترجمه آیات 

یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ (40)

ای فرزندان (یعقوب) به یادآورید همان نعمت مراکه بر شما ارزانی داشته ام و به عهد و پیمانی که با من (بستید) وفا کنید تا با عهد و پیمانی که با شما (بستم) وفا نمایم و تنها از من بترسید. 

 وَآمِنُوا بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ وَلا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَلا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَناً قَلِیلاً وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ (41) 

وایمان بیاورید به آنچه من (از قرآن) نازل نمودم که تأیید کننده 

 است آنچه را که بهمراه شما(از تورات و انجیل) می باشد، و از 

 اولین (منکران و) کافران به آن نباشید و آیات مرا به بهاء و پول 

 اندک نفروشید و فقط از من بترسید. 

 وَلا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (42)

و حق را با باطل مخلوط ننمایید ودر حالی که می دانید حق را  

می پوشانید !.

 وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ (43)

و نماز را بر پا بدارید و زکات را پرداخت نمایید و با  

رکوع کنندگان رکوع نمایید.

 أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ (44)

آیا مردم را به نیکی دستور می دهید و خودتان را فراموش   

می کنید؟! و در حالی که شما کتاب (تورات و انجیل را) تلاوت   

می کنید آیانمی فهمید (که این کارتان کاملا اشتباه است) ؟!.  

 

وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ (45)

و(از الله متعال) با صبر نمودن و نماز خواندن کمک بخواهید  

و قطعا این (نماز) کاری بس سخت وبزرگ است مگر  

بر فروتنان. 

 الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ (46)

همانانی که یقین می دارند که با پروردگارشان ملاقات کننده اند 

 و یقینا آنان به سوی او بازگشت کننده گان اند. 

 

تفسیرآسان آیات فوق 

 

در آیات فوق الله متعال در باره قوم بنی اسرائیل و نعمته های  

که به آنها ارزانی داشته است چنین می فرماید: 

1- (یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ) اسرائیل لقب یعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهیم علیهم السلام است ومعنای اسرائیل (بنده نیک وفرمانبردارالله) می باشد، لذا به نسل یعقوب علیه السلام بنی اسرائیل گفته می شود و این اصطلاح را الله متعال برای قوم یهود و نصاری که پیروان موسی علیه السلام و عیسی علیه السلام و از نسل یقوب علیه السلام اند بکار برده است .  

الله تعالی با این لقب یهود و نصاری را مورد خطاب قرار داده تا  

به آنها بگوید: ای فرزندان (بنده نیک وفرمانبردارالله) شما  

هم همانند پدرتان فرمانبردار و نیک باشید؛ تا با این گفته غیرت 

 و همّت در آنها زنده شده ودست از خلاف برداشته و بر روش  

پدر نیک و فرمانبردار خویش بروند و راه و روش زیبای او  

را زنده کنند. 

2- (اذْکُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ) مراد از نعمت در این آیه تمام احسانات و انعامهای از قبیل نجات از فرعون ظالم ،فرستادن انبیاء زیادی از میان آنان وهزاران نعمت دیگری است که الله متعال به قوم یهود و نصاری ارزانی داده است.

3- (وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ) عهدی که الله مهربان از بنی اسرائیل گرفته این بوده که به دستورات الهی عمل کنند و به دین اسلام و محمّد صلی الله علیه و آله وسلم ایمان بیاورند و با او مخالفت نکنند وعهدی هم که الله به آنها داده این بوده است که اگر آنها به عهدشان وفا کنند الله متعال از آنها راضی گشته و آنها را در بهشت خویش داخل نموده و آنها رااز جهنم نجات دهد. 

4- (وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ) این قسمت از آیه بنی اسرائیل را تهدید نموده 

 که فقط باید از الله متعال بترسند و نشود که همانند آباء  

و اجدادشان گرفتار عذابهای الهی گردند. 

نکته دیگری که در این قسمت از آیه بیان شده این است که انسان 

 نباید از کسی ترس و هراسی داشته باشد و تنها ذاتی که باید از 

او ترسید الله متعال است و بس زیرا او همه کاره است و دیگران 

 هیچ کاره.  

5- (وَآمِنُوا بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ) این جا الله متعال به  

بنی اسرائیل دستور می دهد که حال وقت وفای به عهد فرا  

رسیده پس به قرآن ایمان بیاورید، زیراقرآنی که بر محمّد  

صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده و تأیید کننده مطالب عقیدتی  

، اخلاقی و دینی است که در کتاب تورات و انجیلی است که 

 همراه شماست. 

6- (وَلا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ) در این قسمت از آیه به بنی اسرائیل 

 هشدار داده شده است که از اوّلین کافران به قرآن نگردید زیرا 

 این شایسته حالتان نیست بلکه آنچه برایتان شایسته و مناسب است 

 این است که از اوّلین ایمان آورندگان به قرآن و محمّد صلی  

الله علیه و آله وسلم باشید تا به عهدتان وفا نموده باشید وما نیز  

به عهد مان وفا کنیم و از شما راضی گشته شما را در بهشت  

مان داخل نموده و از دوزخ مان نجات دهیم . 

7- (وَلا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَناً قَلِیلاً)  این قسمت از آیه به بنی اسرائیل تذکر می دهد که از عمل زشت دین فروشی دست بکشند یعنی به خاطر مال و پست و مقام دنیوی آیات الهی را پشت سر نیندازند و ترک نکنند زیرا این کارمرادف است با دین فروشی که متأسفانه این مرض در بنی اسرائیل بوده و در میان علماء امت محمّدی نیز یافت می شود که الله متعال ما را از این مرض مهلک محفوظ نگه دارد. 

8- (وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ) بازهم الله متعال هشدار می دهد که فقط از من بترسید و اگر از من بترسید دین فروشی نمی کنید. 

9- (وَلا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ) در این جا الله متعال بنی اسرائیل  

را ازیک کار بسیار خطرناکی که همان (مخلوط نمودن حق باطل) 

 باشد؛ جلوگیری و ممانعت می کند زیرا هرگاه حق با  

باطل مخلوط شد دیگر حقی نمی ماند و همه آن باطل می شود  

و حق ازبین می رود واین کاررا معمولاکسانی می کنند که اهداف 

 دنیوی دارند و می دانند که حق خالص مزاحم رسیدن به اهداف 

 آنها می گردد لذا آنها می آیند آن را با باطل مخلوط نموده  

تا راحت تربتوانند از دین سوء استفاده نموده و به اهداف 

 و اغراض شوم دنیوی خویش برسند.  

10- (وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) دانسته حق را پوشاندن یکی 

 دیگراز عادات شوم بنی اسرائیل بوده که متأسفانه در امت محمّدی 

 نیز سرایت نموده و بسیاری دانسته حق را می پوشانند تا رحت 

 تربتوانند از دین سوء استفاده نمایند و بهتربتوانند به اهداف 

 نادرست دنیوی خویش برسند. 

11- (وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ) برپائی نمازوپرداخت زکات همان گونه که در اسلام مهم است ؛ دربنی اسرائیل نیزمهم بوده است والله مهربان به آنها دستوربرپائی نمازوپرداخت زکات را داده است، زیرابا برپای نمازنفس انسان پاک می گردد وبا پرداخت زکات اموال انسان پاکیزه خواهد گشت. 

12- (وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ) دراین جمله الله مهربان به بنی اسرائیل دستور به برگذاری با جماعت نماز و یا خشوعانه اداء نمودن آن داده است. 

13- (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ  

أَفَلا تَعْقِلُونَ)

یکی ازعادت زشت بعضی ازعلماء بنی اسرائیل این بوده که اگر 

 کسی از آنها در باره حقانیت اسلام می پرسید می گفتند: اسلام  

حق است و شماآن را پذیرفته و از محمّد صلی الله علیه و آله و 

سلم پیروی کنید اما خود آنها در حالی که در تورات و انجیل 

 خوانده  بودند که اسلام حق و محمّد صلی الله علیه و آله وسلم 

 پیامبری الهی است ولی با این وجود نیزاسلام نمی آوردند بنا بر 

 این الله مهربان به آنها گفته که این عقلمندی نیست مگر شما  

عقل ندارید که اگر اسلام بد است پس چرا دیگران را به آن  

توصیه می کنید و اگر خوب است پس چرا خودتان را نمی پذیرید. 

آری این عادت زشت علماء بنی اسرائیل در میان علماء امت 

 محمّدی نیز سرایت کرده است الله متعال همه را از این  

عمل نادرست و کار ناشایست محفوظ نگه دارد. 

14- (وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ) صبر و نماز دو داروی مسکن 

 مشکلات است، انسان مؤمن زمان مشکلات با صبر و تحمل و 

 بر پائی نماز به الله متعال متوسل شده و از او کمک می خواهد 

 تا مشکلاتش حل شود بدین طریق آسوده خاطر شده و الله  

متعال نیز او را کمک خواهد نمود.  

15- (وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ) از آنجائی که نماز داوری پاکی روح است و شیطان نمی خواهد روح انسان پاک گردد لذا نمی گذارد که انسان نماز را برپا دارد و برپائی نمازرا بر انسان مشکل و سخت می گرداند ولی از آنجای که بندگان فروتن و خداترسی نیز وجود دارد که شطیان نمی تواند بر آنها مسلط شود و آنها را فریب دهد این نوع افراد نماز بر آنها سهل و آسان است. 

16- (الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ) در این آیه دو صفت از صفات و خصوصیات اعتقادی بندگان فروتن و خداترس را بیان شده است :

أ) آنها یقین دارند که در قیامت با پروردگارشان ملاقات و  

دیدار خواهند نمود؛لذا برای اینکه در آن دیدار و شرمنده نشوند  

از دستورات الله متعال پیروی و اطاعت می کنند.  

ب) آنها یقین دارند که روزی باید از این دنیا رفته و به  

سوی پرودگارشان بازگردند لذا برای آن روز آمادگی می کنند تا  

در آن روز شرمنده نشوند.

سرانجام آدم معـــــــــــــــــتاد

                

                    سرانجام آدم معـــــــــــــــــتاد   

 

           آدم معـــــــــتاد اوّل جــان دهد 

                            زان سپس ناموس از دستش رهد  

مرگ معتاد یا رسد در زندان  

                           یا که در خاک افتد در خیابان  

یا خداوندش کند آنقدر خوار  

                              که رود بالا بر چوبـــــــه دار

مضرات دروغگوئی

             

                         مضرات  دروغگوئی  

 

 

1- دروغگوئی از بزرگترین گناهان است.

2- دروغگوئی باعث بی آبروئی می گردد.

3- دروغگوئی باعث شرمندگی می گردد.

4- دروغگوئی باعث خورد شدن شخصیت فرد می گردد.

5- دروغگوئی باعث بی اعتبار شدن فرد می گردد.

6- دروغگوئی باعث از دست دادن دوستان می گردد.

7- دروغگوئی باعث شرمندگی می گردد.

8- دروغگوئی باعث ناراحتی افراد جامعه می گردد.

9- دروغگوئی باعث ناراضی الله متعال می گردد.

10- دروغگوئی باعث نفاق می گردد.

11- دروغگوئی باعث ازیاد شدن دشمنان فرد می گردد.

12-دروغگوئی باعث شکست خوردن در زندگی می گردد.

13-دروغگوئی باعث از دست دادن خانواده و اقوام می گردد.

14-دروغگوئی باعث از بین رفتن خیر و برکت در زندگی  

می گردد.

به خاطر تمام این مضرات و دها مضرات دیگردروغگوئی است  

که اسلام از دروغگوئی ممانعت نموده و رسول الله صلی الله علیه 

 وآله وسلم دروغگوئی را از صفات منافقین و از بزرگترین 

 گناهان کبیره شمرده است .

حسادت با انسان چه می کند؟!

 

حسادت با انسان چه می کند؟!  

 

1- انسان را نسبت به واقعیت های کر و کور می گرداند.

2- انسان را دشمن انسان و انسانیت می گرداند.

3- انسان را وادار به غیبت می کند.

4- انسان را مجبور به تهمت زدن به دیگران می کند.

5- ازانسان یک دروغگو می سازد.

6- انسان را از درون می سوزاند و نابود می کند.

7- انسان را وادار به جنایت می کند.

8- به جامعه ضررمی رساند.

9- باعث غم و اندوه فرد می شود.

10- باعث ناشکری می شود.

11- باعث از دست دادن دوستان می شود.

12- باعث اضافه شدن دشمنان می شود.

13- باعث از دست دادن خانواده و اقوام می گردد.

14- باعث رضامندی و خشنودی شیطان می گردد.

15- باعث خشم الله متعال می گردد.

به خاطراین همه مضرات است که الله مهربان در سوره فلق  

می فرماید: (وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ) یعنی: و از شر حسود  

زمانی که حسادت می ورزد (به الله متعال پناه ببرید).

علی بن ابی طالب رضی الله عنه را بهتر بشناسیم

      

             علی بن ابی طالب رضی الله عنه را بهتر بشناسیم 

 

اگر دوست دارید که علی بن ابی طالب رضی الله عنه را بهتر 

 بشناسید به نکات زیر خوب توجه نمایید و اگر قبول ندارید در 

 باره تک تک آنها تحقیق نمایید:

1- اواولین بچه ای بود که در سن کوچکی مشرف به اسلام شد.

2- او پسر عموی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بوده است.

3- او داماد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بوده است .

4- او داماد خدیجه بنت خویلد رضی الله عنها بوده است.

5- او شوهر فاطمه زهراء رضی الله عنها بود است .

6- او پدر حسن و حسین رضی الله عنهما بوده است .

7- او خلیفه چهارم مسلمین بوده است .

8- او کسی است که با فرقه ضاله خوارج جنگیده و آنها را  

شکست داده است .

9- او با جناق عثمان بن عفان رضی الله عنه بوده است .

10- اوپدر خانم عمر بن خطاب رضی الله عنه بوده است .

11- او مشاورابوبکر عمر و عثمان (رضی الله عنهم) سه خلیفه 

 پیش از خود بوده است.

12- او کسی است که الله تعالی در قرآن ازاو اظهار رضایت 

 نموده است .

13- او فاتح خیبربوده است .

14- او کسی است که در شب هجرت رسول الله صلی الله علیه  

و آله وسلم بر بستر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم خوابیده 

 است. 

15- او کسی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره 

 اش فرمودند: هرکس مرا دوست دارد علی را دوست بدارد.

16- او کسی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره 

 اش فرمودند:  الله و رسولش او را دوست می دارند.

17- او نماینده رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در اعلان 

 برائت ازمشرکین بوده است .

18- او کسی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در باره 

 اش گفته : تو برای من همانند ؛هارون برای موسی هستی ولی  

بعد از من پیامبری نیست .

19- او کسی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم او را 

 بشارت به بهشت داده است.

20- او کسی است که در بهشت همراه رسول الله صلی الله علیه 

 و آله وسلم خواهد بود.

21- او کسی است که بگفته رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم 

 دوستی با او نشانی ایمان و دشمنی باو نشانی نفاق است .

22- او کسی است که بگفته رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم 

 دوگروه در باره او هلاک می شوند :

أ) کسانی که در محبت به او افراط و زیاد روی می کنند.

 ب) کسانی که با او دشمنی و عداوت می کنند.

23- وی در آخر عمر درشهرکوفه عراق به دست ابن ملجم مرادی 

 ملعون به شهادت رسیده و در همان شهر دفن شدند.  

(رضی الله عنه)

آیا عثمان بن عفان رضی الله عنه را می شناسید؟

     

        آیا عثمان بن عفان رضی الله عنه را می شناسید؟ 

 

بله عثمان بن عفان رضی الله عنه را خوب می شناسم : 

1- اوداماد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بوده است .

2- او شوهر رقیه دختر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم  

بوده است .

3- او شوهر ام کلثوم دختر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم 

 بوده است .

4- او کسی است که خدیجه دختر خویلد همسر رسول الله صلی  

الله علیه و آله وسلم؛ مادر خانمش بوده است.

5- او کسی است که علی بن ابی طالب رضی الله عنه باجناق  

وی بوده است .

6- اوکسی است که فاطمه زهراء رضی الله عنها ؛خواهر خانمش 

 بوده است.

7- او تنها کسی است که با دو دختر رسول الله صلی الله علیه و  

آله وسلم ازدواج نموده است.

8- او کسی است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم او  

را بشارت به بهشت داده است.

9- اوکسی است که الله متعال در قرآن از او اظهار رضایت  

نموده است.

10 - او کسی است که به حبشه و مدینه هجرت نموده است.

11- او سومین خلیفه مسلمین بوده است.

12- او جامع قرآن بوده است .

13- او کسی است که زمان حمله شورشیان بر او ؛حسن و  

حسین رضی الله عنهما از او دفاع نموده و نگهبانی می دادند.

14- او کسی است که راضی شد به شهادت برسد؛ ولی دستور  

به جنگ با شورشیان در مدینه را صادر نکرد.

15- وی در آخر عمر به دست شورشیان و منافقان ؛ در حال 

 تلاوت قرآن ودر خانه خویش در مدینه منوره به شهادت رسیده  

و در گورستان بقیع دفن شدند (رضی الله عنه).