۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیات (40) تا (46) سوره بقره

تفسیرآیات (40) تا (46) سوره بقره 

 

ترجمه آیات 

یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ (40)

ای فرزندان (یعقوب) به یادآورید همان نعمت مراکه بر شما ارزانی داشته ام و به عهد و پیمانی که با من (بستید) وفا کنید تا با عهد و پیمانی که با شما (بستم) وفا نمایم و تنها از من بترسید. 

 وَآمِنُوا بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ وَلا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَلا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَناً قَلِیلاً وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ (41) 

وایمان بیاورید به آنچه من (از قرآن) نازل نمودم که تأیید کننده 

 است آنچه را که بهمراه شما(از تورات و انجیل) می باشد، و از 

 اولین (منکران و) کافران به آن نباشید و آیات مرا به بهاء و پول 

 اندک نفروشید و فقط از من بترسید. 

 وَلا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (42)

و حق را با باطل مخلوط ننمایید ودر حالی که می دانید حق را  

می پوشانید !.

 وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ (43)

و نماز را بر پا بدارید و زکات را پرداخت نمایید و با  

رکوع کنندگان رکوع نمایید.

 أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ (44)

آیا مردم را به نیکی دستور می دهید و خودتان را فراموش   

می کنید؟! و در حالی که شما کتاب (تورات و انجیل را) تلاوت   

می کنید آیانمی فهمید (که این کارتان کاملا اشتباه است) ؟!.  

 

وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ (45)

و(از الله متعال) با صبر نمودن و نماز خواندن کمک بخواهید  

و قطعا این (نماز) کاری بس سخت وبزرگ است مگر  

بر فروتنان. 

 الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ (46)

همانانی که یقین می دارند که با پروردگارشان ملاقات کننده اند 

 و یقینا آنان به سوی او بازگشت کننده گان اند. 

 

تفسیرآسان آیات فوق 

 

در آیات فوق الله متعال در باره قوم بنی اسرائیل و نعمته های  

که به آنها ارزانی داشته است چنین می فرماید: 

1- (یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ) اسرائیل لقب یعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهیم علیهم السلام است ومعنای اسرائیل (بنده نیک وفرمانبردارالله) می باشد، لذا به نسل یعقوب علیه السلام بنی اسرائیل گفته می شود و این اصطلاح را الله متعال برای قوم یهود و نصاری که پیروان موسی علیه السلام و عیسی علیه السلام و از نسل یقوب علیه السلام اند بکار برده است .  

الله تعالی با این لقب یهود و نصاری را مورد خطاب قرار داده تا  

به آنها بگوید: ای فرزندان (بنده نیک وفرمانبردارالله) شما  

هم همانند پدرتان فرمانبردار و نیک باشید؛ تا با این گفته غیرت 

 و همّت در آنها زنده شده ودست از خلاف برداشته و بر روش  

پدر نیک و فرمانبردار خویش بروند و راه و روش زیبای او  

را زنده کنند. 

2- (اذْکُرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ) مراد از نعمت در این آیه تمام احسانات و انعامهای از قبیل نجات از فرعون ظالم ،فرستادن انبیاء زیادی از میان آنان وهزاران نعمت دیگری است که الله متعال به قوم یهود و نصاری ارزانی داده است.

3- (وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ) عهدی که الله مهربان از بنی اسرائیل گرفته این بوده که به دستورات الهی عمل کنند و به دین اسلام و محمّد صلی الله علیه و آله وسلم ایمان بیاورند و با او مخالفت نکنند وعهدی هم که الله به آنها داده این بوده است که اگر آنها به عهدشان وفا کنند الله متعال از آنها راضی گشته و آنها را در بهشت خویش داخل نموده و آنها رااز جهنم نجات دهد. 

4- (وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ) این قسمت از آیه بنی اسرائیل را تهدید نموده 

 که فقط باید از الله متعال بترسند و نشود که همانند آباء  

و اجدادشان گرفتار عذابهای الهی گردند. 

نکته دیگری که در این قسمت از آیه بیان شده این است که انسان 

 نباید از کسی ترس و هراسی داشته باشد و تنها ذاتی که باید از 

او ترسید الله متعال است و بس زیرا او همه کاره است و دیگران 

 هیچ کاره.  

5- (وَآمِنُوا بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ) این جا الله متعال به  

بنی اسرائیل دستور می دهد که حال وقت وفای به عهد فرا  

رسیده پس به قرآن ایمان بیاورید، زیراقرآنی که بر محمّد  

صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده و تأیید کننده مطالب عقیدتی  

، اخلاقی و دینی است که در کتاب تورات و انجیلی است که 

 همراه شماست. 

6- (وَلا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ) در این قسمت از آیه به بنی اسرائیل 

 هشدار داده شده است که از اوّلین کافران به قرآن نگردید زیرا 

 این شایسته حالتان نیست بلکه آنچه برایتان شایسته و مناسب است 

 این است که از اوّلین ایمان آورندگان به قرآن و محمّد صلی  

الله علیه و آله وسلم باشید تا به عهدتان وفا نموده باشید وما نیز  

به عهد مان وفا کنیم و از شما راضی گشته شما را در بهشت  

مان داخل نموده و از دوزخ مان نجات دهیم . 

7- (وَلا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَناً قَلِیلاً)  این قسمت از آیه به بنی اسرائیل تذکر می دهد که از عمل زشت دین فروشی دست بکشند یعنی به خاطر مال و پست و مقام دنیوی آیات الهی را پشت سر نیندازند و ترک نکنند زیرا این کارمرادف است با دین فروشی که متأسفانه این مرض در بنی اسرائیل بوده و در میان علماء امت محمّدی نیز یافت می شود که الله متعال ما را از این مرض مهلک محفوظ نگه دارد. 

8- (وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ) بازهم الله متعال هشدار می دهد که فقط از من بترسید و اگر از من بترسید دین فروشی نمی کنید. 

9- (وَلا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ) در این جا الله متعال بنی اسرائیل  

را ازیک کار بسیار خطرناکی که همان (مخلوط نمودن حق باطل) 

 باشد؛ جلوگیری و ممانعت می کند زیرا هرگاه حق با  

باطل مخلوط شد دیگر حقی نمی ماند و همه آن باطل می شود  

و حق ازبین می رود واین کاررا معمولاکسانی می کنند که اهداف 

 دنیوی دارند و می دانند که حق خالص مزاحم رسیدن به اهداف 

 آنها می گردد لذا آنها می آیند آن را با باطل مخلوط نموده  

تا راحت تربتوانند از دین سوء استفاده نموده و به اهداف 

 و اغراض شوم دنیوی خویش برسند.  

10- (وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) دانسته حق را پوشاندن یکی 

 دیگراز عادات شوم بنی اسرائیل بوده که متأسفانه در امت محمّدی 

 نیز سرایت نموده و بسیاری دانسته حق را می پوشانند تا رحت 

 تربتوانند از دین سوء استفاده نمایند و بهتربتوانند به اهداف 

 نادرست دنیوی خویش برسند. 

11- (وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ) برپائی نمازوپرداخت زکات همان گونه که در اسلام مهم است ؛ دربنی اسرائیل نیزمهم بوده است والله مهربان به آنها دستوربرپائی نمازوپرداخت زکات را داده است، زیرابا برپای نمازنفس انسان پاک می گردد وبا پرداخت زکات اموال انسان پاکیزه خواهد گشت. 

12- (وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ) دراین جمله الله مهربان به بنی اسرائیل دستور به برگذاری با جماعت نماز و یا خشوعانه اداء نمودن آن داده است. 

13- (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ  

أَفَلا تَعْقِلُونَ)

یکی ازعادت زشت بعضی ازعلماء بنی اسرائیل این بوده که اگر 

 کسی از آنها در باره حقانیت اسلام می پرسید می گفتند: اسلام  

حق است و شماآن را پذیرفته و از محمّد صلی الله علیه و آله و 

سلم پیروی کنید اما خود آنها در حالی که در تورات و انجیل 

 خوانده  بودند که اسلام حق و محمّد صلی الله علیه و آله وسلم 

 پیامبری الهی است ولی با این وجود نیزاسلام نمی آوردند بنا بر 

 این الله مهربان به آنها گفته که این عقلمندی نیست مگر شما  

عقل ندارید که اگر اسلام بد است پس چرا دیگران را به آن  

توصیه می کنید و اگر خوب است پس چرا خودتان را نمی پذیرید. 

آری این عادت زشت علماء بنی اسرائیل در میان علماء امت 

 محمّدی نیز سرایت کرده است الله متعال همه را از این  

عمل نادرست و کار ناشایست محفوظ نگه دارد. 

14- (وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ) صبر و نماز دو داروی مسکن 

 مشکلات است، انسان مؤمن زمان مشکلات با صبر و تحمل و 

 بر پائی نماز به الله متعال متوسل شده و از او کمک می خواهد 

 تا مشکلاتش حل شود بدین طریق آسوده خاطر شده و الله  

متعال نیز او را کمک خواهد نمود.  

15- (وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ) از آنجائی که نماز داوری پاکی روح است و شیطان نمی خواهد روح انسان پاک گردد لذا نمی گذارد که انسان نماز را برپا دارد و برپائی نمازرا بر انسان مشکل و سخت می گرداند ولی از آنجای که بندگان فروتن و خداترسی نیز وجود دارد که شطیان نمی تواند بر آنها مسلط شود و آنها را فریب دهد این نوع افراد نماز بر آنها سهل و آسان است. 

16- (الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ) در این آیه دو صفت از صفات و خصوصیات اعتقادی بندگان فروتن و خداترس را بیان شده است :

أ) آنها یقین دارند که در قیامت با پروردگارشان ملاقات و  

دیدار خواهند نمود؛لذا برای اینکه در آن دیدار و شرمنده نشوند  

از دستورات الله متعال پیروی و اطاعت می کنند.  

ب) آنها یقین دارند که روزی باید از این دنیا رفته و به  

سوی پرودگارشان بازگردند لذا برای آن روز آمادگی می کنند تا  

در آن روز شرمنده نشوند.