۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

گنـــاه شـــــراب نوشی

_*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

 

گنـــاه شـــــراب نوشی

 

 

بعد از حمد و ثنای بی پایان به الله مهربان و درود و سلام فراوان به پیامبر بزرگوار اسلام محمّد بن عبدالله صلی الله علیه و آله وسلم، باید گفت: یکی از گناهان بسیار بزرگ شراب نوشی است، گناهی که کلید گناهان دیگر است، گناهی که دائمی و همیشه بودنش باعث محرومیت از شراب بهشت می گردد، عادت شراب خواری یکی از عادات زشتی است؛ که در زمان جاهلیت عربها و سایر ملتها شیفته آن شده بودند، و ترک آن برای آنها بسیار مشکل بود، الله متعال از آنجایی که از عادات بندگانش آگاه بوده و با حکمت است، در حرام قرار دادن شراب نوشی و ممنوعیت آن؛ راه تدریجی را انتخاب نموده و مرحله به مرحله آن را حرام قرار داده و چهار آیه نازل نموده تا اینکه زمینه فراهم شد و در آیه آخربصراحت حرام بودن شراب نوشی و مضرات آن را اعلان نموده است، و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بعد از نزول آیه تحریم شراب؛ بر علیه شراب و شراب نوشی گسترده تبلیغ نموده و امتش را از این گناه بزرگ و خطرناک بر حذر داشته است، در ذیل توجه شما را به چهار آیه و بیست و نه حدیث صحیح در این باره جلب می نمایم:

1- وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِیلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (67).                               (سوره نحل)


ترجمه: وشما از میوه جات درختان خرما و (درختان) انگور(شراب) نشه آور و مست کننده و (آب میوه و نبیذ، که) روزی نیک (و حلال) است (درست می کنید و) می گیرید، در این نشانی است برای افرادی که می فهمند.


2- یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ (219).                     (سوره بقره)


ترجمه: از تو در باره شراب و قمار می پرسند، بگو که در این دو گناه بزرگ و منفعت هایی (نیز) برای مردم دارند و گناه این دو از نفع آن دو بیشتر است، و از تو می پرسند که چه انفاق و خرج کنند؟ بگوهر آنچه اضافه دارید، این چنین الله برایتان آیه ها را بیان می کند تا اینکه فکر کنید.


3- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ کُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43).                                                   (سوره نساء)


ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! به نماز نزدیک نشوید (و نماز نخوانید) در حالی که مست و نشه اید تا اینکه (به هوش آیید و) بدانید که چه می گویید، و نه در حالی که جنب هستید مگر اینکه رهگذرباشید تا اینکه غسل نمایید، و اگر بیمار بودید و یا در سفر و یا اینکه یکی از شما برای قضای حاجت رفته بود و یا اینکه با خانمها (یتان) جماع نمودید و سپس آب (برای وضو و غسل) نیافتید، پس بر زمین پاک (بدین ترتیب) تیمم برنید؛ که بر چهرهایتان ودستانتان (تا به مچ) مسح کشید، (و این را بدانید که) همانا الله بی نهایت عفوگر و آمرزنده است.


4 - یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (90) إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (91).                         (سوره مائده)


ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! همانا شراب و قمار و بتان و تیرهای (تقسیم) پلید و از کارشیطان اند، پس از آنها پرهیزنمایید تا کامیاب گردید، و همانا شیطان می خواهد تا در میانتان با شراب و قمار دشمنی و بغض کینه اندازد، و(این دو) شما را از یاد الله و از نماز جلوگیری می کنند، آیا شما باز می آیید؟.

 

1- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ شَرِبَ الخَمْرَ فِی الدُّنْیَا، ثُمَّ لَمْ یَتُبْ مِنْهَا، حُرِمَهَا فِی الآخِرَةِ».                      (صحیح بخاری، حدیث: 5575)


ترجمه: عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرکس در دنیا (بطور دائمی) شراب نوشید، سپس از آن توبه نکرد (تا که مُرد) از (نوشیدن) آن در قیامت محروم می شود.


2- عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «کُلُّ مُسْکِرٍ خَمْرٌ، وَکُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ، وَمَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِی الدُّنْیَا فَمَاتَ وَهُوَ یُدْمِنُهَا لَمْ یَتُبْ، لَمْ یَشْرَبْهَا فِی الْآخِرَةِ».   (صحیح مسلم، حدیث: 2003)


ترجمه: عبدالله بن عمر رضی الله عنهما روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر مست کننده و نشه آوری شراب است، و هر مست کننده و نشه آوری حرام است، هرکس در دنیا بطور دائمی شراب بنوشد، سپس از آن توبه نکند و بمیرد، در قیامت از آن نخواهد نوشید.


3- عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لاَ یَزْنِی الزَّانِی حِینَ یَزْنِی وَهُوَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ یَشْرَبُ الخَمْرَ حِینَ یَشْرَبُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ یَسْرِقُ حِینَ یَسْرِقُ وَهُوَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ یَنْتَهِبُ نُهْبَةً، یَرْفَعُ النَّاسُ إِلَیْهِ فِیهَا أَبْصَارَهُمْ حِینَ یَنْتَهِبُهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ». (صحیح بخاری، حدیث: 2475)


ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: زنا کار زنا نمی کند آنگاه که زنا می کند و در حالی که او مسلمان باشد، و (شراب خوار) شراب نمی نوشد آنگاه که (شراب) می نوشد و در حالی که او مسلمان باشد، و (دزد) دزدی نمی کند آنگاه که دزدی می نماید و در حالی که او مسلمان باشد، (رباینده و کیف قاپ) مالی را نمی رباید ودر حالی که مردم زمانی که او مالی را می ریابد به او نگاه می کنند، در حالی که او مسلمان باشد.


4- عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: ثَلَاثَةٌ لَا یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ: الْعَاقُّ لِوَالِدَیْهِ، وَالْمَرْأَةُ الْمُتَرَجِّلَةُ، وَالدَّیُّوثُ، وَثَلَاثَةٌ لَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ: الْعَاقُّ لِوَالِدَیْهِ، وَالْمُدْمِنُ عَلَى الْخَمْرِ، وَالْمَنَّانُ بِمَا أَعْطَى.                                (سنن نسائی، حدیث: 2562)


ترجمه: ابن عمر رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: سه نفراند که الله با عزت و بزرگوار روز قیامت به آنها نگاه نمی کند: کسی که از پدر و مادرش نافرمانی می کند، و زنی که خودش را (در صفات) به شکل مرد در آورد، و دیّوث، و سه  نفر به بهشت داخل نمی شوند: کسی که از پدر و مادرش نافرمانی می کند، و کسی که دائم و همیشه شراب می نوشد وکسی که هرگاه به کسی چیزی دهد بر او منّت می گذارد.


5- عن أَبی عَامِرٍ أَوْ أَبی مَالِکٍ الْأَشْعَرِیّ، قَالَ: سَمِعَ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: لَیَکُونَنَّ مِنْ أُمَّتِی أَقْوَامٌ، یَسْتَحِلُّونَ الحِرَ وَالحَرِیرَ، وَالخَمْرَ وَالمَعَازِفَ، وَلَیَنْزِلَنَّ أَقْوَامٌ إِلَى جَنْبِ عَلَمٍ، یَرُوحُ عَلَیْهِمْ بِسَارِحَةٍ لَهُمْ، یَأْتِیهِمْ - یَعْنِی الفَقِیرَ - لِحَاجَةٍ فَیَقُولُونَ: ارْجِعْ إِلَیْنَا غَدًا، فَیُبَیِّتُهُمُ اللَّهُ، وَیَضَعُ العَلَمَ، وَیَمْسَخُ آخَرِینَ قِرَدَةً وَخَنَازِیرَ إِلَى یَوْمِ القِیَامَةِ.                          (صحیح بخاری، حدیث: 5590)


ترجمه: ابوعامر و یا ابومالک اشعری رضی الله عنه روایت نمودند که ایشان از پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: قطعا در میان امت افرادی خواهند بود، که زنا و ابریشم و شراب و آلات موسیقی را حلال می دانند، و قطعا افرادی از آنها به پهلوی کوهی فرود می آیند و حیوانات آنها بوقت شام به نزد آنها می آیند و فقیری بنا بر نیازی (که دارد) به نزد آنها می آید، آنها می گویند: (الآن) بر گرد و فردا به نزد ما بیا، الله برآنها شب هنگام عذاب می آورد و کوه را برآنها فرود می آورد و بقیه آنها به شکل میمونه ها و خوک ها مسخ می نمایند و تا به روز قیامت به همین حالت می مانند.


6- عَنْ ابْنِ عُمَرَ، وَنَفَرٍ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالُوا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فَاجْلِدُوهُ، ثُمَّ إِنْ شَرِبَ فَاجْلِدُوهُ، ثُمَّ إِنْ شَرِبَ فَاجْلِدُوهُ، ثُمَّ إِنْ شَرِبَ فَاقْتُلُوهُ».                                           (سنن نسائی، حدیث: 5661)


ترجمه: ابن عمر و گروهی از یاران محمّد صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرکس شراب نوشید پس او را شلاق بزنید، و سپس اگر(دو باره) نوشید پس او را شلاق بزنید، و سپس اگر (برای بار سوم) شراب نوشید پس او را شلاق بزنید، و سپس اگر (برای چهارمین بار) شراب نوشید پس او را بکوشید.


7- عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ أَبِی سُفْیَانَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا شَرِبُوا الْخَمْرَ فَاجْلِدُوهُمْ، ثُمَّ إِنْ شَرِبُوا فَاجْلِدُوهُمْ، ثُمَّ إِنْ شَرِبُوا فَاجْلِدُوهُمْ، ثُمَّ إِنْ شَرِبُوا فَاقْتُلُوهُمْ».    (سنن ابی داود، حدیث: 4482)


ترجمه: معاویه رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هرکس شراب نوشید پس او را شلاق بزنید، و سپس اگر(دو باره) نوشید پس او را شلاق بزنید، و سپس اگر (برای بار سوم) شراب نوشید پس او را شلاق بزنید، و سپس اگر (برای چهارمین بار) شراب نوشید پس او بکوشید.


8- عن عَبْد اللَّهِ بْن عَمْرٍو قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «لَا یَشْرَبُ الْخَمْرَ رَجُلٌ مِنْ أُمَّتِی فَیَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً أَرْبَعِینَ یَوْمًا».                               (سنن نسائی، حدیث: 5664)


ترجمه: عبدالله بن عمرو رضی الله عنه فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: (هیچ) فردی از امت من شراب نمی نوشد که تا چهل روز الله (متعال) نمازش را قبول نماید.


9- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ شَرْبَةً لَمْ تُقْبَلْ لَهُ تَوْبَةٌ أَرْبَعِینَ صَبَاحًا، فَإِنْ تَابَ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ، فَإِنْ عَادَ لَمْ تُقْبَلْ تَوْبَتُهُ أَرْبَعِینَ صَبَاحًا، فَإِنْ تَابَ تَابَ اللَّهُ عَلَیْهِ، فَإِنْ عَادَ کَانَ حَقًّا عَلَى اللَّهِ أَنْ یَسْقِیَهُ مِنْ طِینَةِ الْخَبَالِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ».                              (سنن نسائی، حدیث: 5670)


ترجمه: عبدالله بن عمرو بن العاص رضی الله عنهما فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: هرکس جرعه ای از شراب  بنوشد تا چهل صبح توبه ای برایش پذیرفته نمی شود، بعد اگر توبه کرد الله توبه اش را می پذیرد، و اگر (به شراب نوشی) بازگشت (و دو باره نوشید) تا چهل صبح (دیگر) توبه ای برایش قبول نمی شود، اگر (به شراب نوشی) بازگشت (و بار سوم شراب نوشید) این حق الله است که روز قیامت او را از چرک و خون جهنمیان بنوشاند.


10- عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی الخَمْرِ عَشَرَةً: عَاصِرَهَا، وَمُعْتَصِرَهَا، وَشَارِبَهَا، وَحَامِلَهَا، وَالمَحْمُولَةُ إِلَیْهِ، وَسَاقِیَهَا، وَبَائِعَهَا، وَآکِلَ ثَمَنِهَا، وَالمُشْتَرِی لَهَا، وَالمُشْتَرَاةُ لَهُ. (جامع ترمذی، حدیث: 1295)


ترجمه: انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ده (نفری که با) شراب (سرو کار دارند) را لعنت (و نفرین) نموده اند: کسی که برای خودش شراب درست می کند، و کسی که برای دیگری آن را درست می کند، و کسی که شراب می نوشد، و کسی که آن را حمل می کند، و کسی که بسوی او حمل و برده می شود، و ساقی آن و فروشنده آن و کسی که پول آن را می خورد، و کسی که برایش آن را می خرد و کسی که برایش شراب خریده می شود.


11- عَنْ ابْن عُمَرَ، یَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ:  لُعِنَتِ الْخَمْرُ عَلَى عَشَرَةِ أَوْجُهٍ: بِعَیْنِهَا، وَعَاصِرِهَا، وَمُعْتَصِرِهَا، وَبَائِعِهَا، وَمُبْتَاعِهَا، وَحَامِلِهَا، وَالْمَحْمُولَةِ إِلَیْهِ، وَآکِلِ ثَمَنِهَا، وَشَارِبِهَا، وَسَاقِیهَا .    (سنن ابن ماجه، حدیث: 3380)


ترجمه: ابن عمر رضی الله عنه می فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: شراب بر ده نوع (و تعلق) لعنت (و نفرین) شده است: خود شراب، کسی که برای خودش شراب درست می کند، و کسی که برای دیگری آن را درست می کند، فروشنده شراب، و خریدار آن، و کسی که آن را حمل می کند، و کسی که بسوی او حمل و برده می شود، و کسی که پول آن را می خورد، و کسی که آن را می نوشد، و ساقی آن، (همه این افرادی که به نوعی ارتباط با شراب دارند).


12- عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْخَمْرَ وَثَمَنَهَا، وَحَرَّمَ الْمَیْتَةَ وَثَمَنَهَا، وَحَرَّمَ الْخِنْزِیرَ وَثَمَنَهُ».        (سنن ابی داود، حدیث: 3485)


ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله شراب و پولش را حرام گردانیده است، و مردار و پولش را حرام نموده است، و خوک و پولش را حرام کرده است.


13- عَنْ وَائِلٍ الْحَضْرَمِیِّ، أَنَّ طَارِقَ بْنَ سُوَیْدٍ الْجُعْفِیَّ، سَأَلَ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْخَمْرِ، فَنَهَاهُ أَنْ یَصْنَعَهَا، فَقَالَ: إِنَّمَا أَصْنَعُهَا لِلدَّوَاءِ، فَقَالَ: «إِنَّهُ لَیْسَ بِدَوَاءٍ، وَلَکِنَّهُ دَاءٌ».    (صحیح مسلم، حدیث: 1984)


ترجمه: وائل حضرمی رضی الله عنه روایت نمودند که طارق بن سوید جعفی رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در باره شراب (درست کردن) پرسید، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) او را از اینکه شراب درست کند ممانعت نمودند، او گفت: همانا آن را برای دارو درست می کنم، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: همانا شراب دارو نیست، و لیکن آن درد و بیماری است.


14- عَنْ أَبی مَالِکٍ الْأَشْعَرِیّ، أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «لَیَشْرَبَنَّ نَاسٌ مِنْ أُمَّتِی الْخَمْرَ یُسَمُّونَهَا بِغَیْرِ اسْمِهَا».    (سنن ابی داود، حدیث: 3688)


ترجمه: ابومالک اشعری رضی الله عنه روایت است که ایشان از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیده که می فرمایند: قطعا افرادی از امت من شراب می نوشند، و آن را به نام دیگری (علاوه از نامش) نام گذاری می کنند.


15- عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «یَشْرَبُ نَاسٌ مِنْ أُمَّتِی الْخَمْرَ، بِاسْمٍ یُسَمُّونَهَا إِیَّاهُ».   (سنن ابن ماجه، حدیث: 3385)


ترجمه: عباده بن صامت رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: افرادی از امت من شراب می نوشند، با نامی که (علاوه از شراب) آنها برآن می گذارند.


16- عَنْ أَبِی أُمَامَةَ الْبَاهِلِیِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَا تَذْهَبُ اللَّیَالِی وَالْأَیَّامُ، حَتَّى تَشْرَبَ فِیهَا، طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِی الْخَمْرَ، یُسَمُّونَهَا بِغَیْرِ اسْمِهَا».            (سنن ابن ماجه، حدیث: 3384)


ترجمه: ابوامامه باهلی رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: شب ها و روزها (این دنیا) نخواهد رفت (و به پایان نخواهد رسید) تا اینکه درآنها گروهی از امت من شراب بنوشند، با نامی که آنها (علاوه از شراب) ؛ برآن می گذارند.


17- عَنْ أَبِی الدَّرْدَاءِ، قَالَ: أَوْصَانِی خَلِیلِی صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَا تَشْرَبِ الْخَمْرَ، فَإِنَّهَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ».         (سنن ابن ماجه، حدیث: 3371)


ترجمه: ابودرداء رضی الله عنه فرمودند: دوست جگری و ویژه ام (رسول الله) صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: شراب ننوش، زیرا آن کلید هر بدی است.


18- عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ عَامَ الفَتْحِ: وَهُوَ بِمَکَّةَ «إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَیْعَ الخَمْرِ».                         (صحیح بخاری، حدیث: 4296)


ترجمه: جابربن عبد الله رضی الله عنهما روایت نمودند که ایشان شنیده اند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سال فتح (مکه) در حالی که در مکه بودند می فرمایند:  همانا الله و رسولش (خرید و) فروش شراب را حرام قرار داده اند.


19- عَنْ أَنَسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ السَّاعَةِ أَنْ یُرْفَعَ العِلْمُ، وَیَکْثُرَ الجَهْلُ، وَیَکْثُرَ الزِّنَا، وَیَکْثُرَ شُرْبُ الخَمْرِ، وَیَقِلَّ الرِّجَالُ، وَیَکْثُرَ النِّسَاءُ حَتَّى یَکُونَ لِخَمْسِینَ امْرَأَةً القَیِّمُ الوَاحِدُ».            (صحیح بخاری، حدیث: 5231)


ترجمه: انس رضی الله عنه فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: همانا از علامت های قیامت این است که علم (دین) برداشته (و کم می شود) و جهالت (و نادانی نسبت به دین در میان مردم) زیاد می گردد، و زنا زیاد می شود، و شراب نوشی زیاد می گردد، و مردان کم می شوند و زنان (بحدی) زیاد می شوند که سرپرست و قیّم پنجاه زن یک مرد می گردد.


20- عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: لَمَّا أُنْزِلَتِ الآیَاتُ مِنْ سُورَةِ البَقَرَةِ فِی الرِّبَا، «خَرَجَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَى المَسْجِدِ فَقَرَأَهُنَّ عَلَى النَّاسِ، ثُمَّ حَرَّمَ تِجَارَةَ الخَمْرِ».                 (صحیح بخاری، حدیث: 459)


ترجمه: عایشه رضی الله عنها فرمودند: زمانی که آیات ربا در سوره بقره نازل گشتند، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از خانه بیرون شده و بسوی مسجد رفتند و آن آیات را بر مردم خوانده و سپس تجارت شراب را حرام قرار دادند.


21- عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، أَنَّهُ: سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَقُولُ عَامَ الفَتْحِ وَهُوَ بِمَکَّةَ: «إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَیْعَ الخَمْرِ، وَالمَیْتَةِ وَالخِنْزِیرِ وَالأَصْنَامِ»، فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَأَیْتَ شُحُومَ المَیْتَةِ، فَإِنَّهَا یُطْلَى بِهَا السُّفُنُ، وَیُدْهَنُ بِهَا الجُلُودُ، وَیَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ؟ فَقَالَ: «لاَ، هُوَ حَرَامٌ»، ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِکَ: «قَاتَلَ اللَّهُ الیَهُودَ إِنَّ اللَّهَ لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ، ثُمَّ بَاعُوهُ، فَأَکَلُوا ثَمَنَهُ».               (صحیح بخاری، حدیث: 2236)


ترجمه: جابر بن عبدالله رضی الله عنهما روایت نمودند که ایشان از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در سال فتح مکه در حالی که در مکه بوده اند شنیده که می فرمایند: همانا الله و پیامبرش (خرید و) فروش شراب، حیوان خود مرده، خوک و بتان را حرام گردانیده اند، گفته شد: ای رسول الله نظرتان در باره پی ها (وچربی های) حیوانات خود مرده چیست، زیرا آنها بر(چوبهای) کشتی ها مالیده می شوند، و با آنها پوست ها چرب می شوند، و از آنها مردم (چراغ ها روشن نموده و) نورحاصل می نمایند؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: نخیر، آن (نیز) حرام است، سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در آن وقت فرمودند: الله یهود را بکشد، زیرا زمانی که الله (متعال) بر آنها پی و چربی (حیوانات) را حرام گردانید، آنها آن چربی و پی ها را گداخته نموده، و سپس آنها را فروخته و پوش را خوردند.

 

 

22- عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: أُتِیتُ بِإِنَاءَیْنِ: فِی أَحَدِهِمَا لَبَنٌ وَفِی الآخَرِ خَمْرٌ، فَقَالَ: اشْرَبْ أَیَّهُمَا شِئْتَ، فَأَخَذْتُ اللَّبَنَ فَشَرِبْتُهُ، فَقِیلَ: أَخَذْتَ الفِطْرَةَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ أَخَذْتَ الخَمْرَ غَوَتْ أُمَّتُکَ .                          (صحیح بخاری، حدیث: 3394)


ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه فرمودند: رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: (در شبی که به اسراء و معراج رفتم) دو ظرف به نزد من آورده شد : در یکی از آن دو؛ شیر و در دیگری شراب بود، (فرشتۀ همراه؛ به من) گفت: هریک (از شیر و شراب) را که می خواهی بنوش، من شیر را گرفته و نوشیدم، به من گفته شد: تو فطرت (و سرشت پاک) را گرفتی واگر تو شراب را می گرفتی ( و می نوشیدی) امتت گمراه می شد.


23- عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ، فَمَنْ أَدْرَکَتْهُ هَذِهِ الْآیَةُ وَعِنْدَهُ مِنْهَا شَیْءٌ فَلَا یَشْرَبْ، وَلَا یَبِعْ» .              (صحیح مسلم، حدیث: 1578)


ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا الله متعال شراب را حرام نموده است، پس هرکس این آیه (حرمت شراب) به او رسید و در نزدش از شراب چیزی بود نه آن را می نوشد و نه آن را می فروشد (بلکه آن را دور می ریزد).


24- عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ، «أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أُتِیَ بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ الْخَمْرَ، فَجَلَدَهُ بِجَرِیدَتَیْنِ نَحْوَ أَرْبَعِینَ»، قَالَ: وَفَعَلَهُ أَبُو بَکْرٍ، فَلَمَّا کَانَ عُمَرُ اسْتَشَارَ النَّاسَ، فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ: أَخَفَّ الْحُدُودِ ثَمَانِینَ، «فَأَمَرَ بِهِ عُمَرُ».                               (صحیح مسلم، حدیث: 1706)


ترجمه:  انس بن مالک رضی الله عنه روایت نمودند: همانا مردی به نزد پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم آورده شد که شراب نوشیده بود، آن را با دو شاخه درخت خرما حدودا چهل ضربه زدند، (انس رضی الله عنه) فرمودند: ابوبکر (رضی الله عنه) نیز این گونه عمل نمودند، (و شراب خور را چهل ضربه شلاق زدند) ولی زمانی که عمر( رضی الله عنه خلیفه) گشتند از مردم (در باره حدِّ شراب خور) مشورت گرفتند، عبد الرحمن (بن عوف رضی الله عنه) گفت: سبک ترین (و کم ترین) حدِّ (و تنبیه اسلامی) هشتاد ضربه شلاق است (که به تهمت زننده زده می شود؛ پس شراب خوررا نیز هشتاد ضربه بزنیم) عمر(رضی الله عنه) به همین دستور داد.


25- عَنْ أَنَسٍ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنِ الْخَمْرِ تُتَّخَذُ خَلًّا، فَقَالَ: «لَا».

                                (صحیح مسلم، حدیث: 1983)


ترجمه: انس بن مالک رضی الله عنه روایت نمودند که از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پرسیده شد (آیا) از شراب سرکه گرفته (و درست) شود؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: نخیر.


26- عَنْ ابن عمر، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ، وَکُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ».                   (سنن نسائی، حدیث: 5700)


ترجمه: ابن عمر رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی علیه و آله و سلم فرمودند: الله (متعال) شراب را حرام نموده است و هر مست کننده و نشه آوری حرام است.


27- عَنْ أَبِی سَعِیدٍ قَالَ: کَانَ عِنْدَنَا خَمْرٌ لِیَتِیمٍ فَلَمَّا نَزَلَتِ المَائِدَةُ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْهُ، وَقُلْتُ: إِنَّهُ لِیَتِیمٍ، فَقَالَ: «أَهْرِیقُوهُ».                   (جامع ترمذی، حدیث: 1263)


ترجمه: ابوسعید خدری رضی الله عنه فرمودند: نزد ما (ظرف) شرابی از یتیمی بود، زمانی که (آیه سوره) مائده (در باره حرمت شراب) نازل گشت، من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در این باره پرسیدم و گفتم: همانا این (شرابها) از بچه یتیمی است، (من با آنها چه کار کنم؟ رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: آنها را بیرون بریز.


28- عَنْ النُّعْمَان بْن بَشِیرٍ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «إِنَّ الْخَمْرَ مِنَ الْعَصِیرِ، وَالزَّبِیبِ، وَالتَّمْرِ، وَالْحِنْطَةِ، وَالشَّعِیرِ، وَالذُّرَةِ، وَإِنِّی أَنْهَاکُمْ عَنْ کُلِّ مُسْکِرٍ».

(سنن ابی داود، حدیث: 3677)


ترجمه: نعمان بن بشیررضی الله عنه فرمودند: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمایند: همانا شراب ازآب میوه، کشمش، خرما، گندم، جو و ذرت است، و قطعا من شما را از هر مست کننده و نشه آوری ممانعت می کنم.


29- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، أَنَّ نَبِیَّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: نَهَى عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَالْکُوبَةِ وَالْغُبَیْرَاءِ، وَقَالَ: «کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ».    (سنن ابی داود، حدیث: 3685)


ترجمه: عبدالله بن عمرو رضی الله عنهما روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم از شراب، و قمار، و (بازی با) نرد (واستفاده از طبل و الآت موسیقی) و شراب ذُرَّت ممانعت نموده، و فرمودند: هر مست کننده و نشه آوری حرام است.