۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (235) سوره بقره

ترجمه آیه (235) سوره بقره

 

وَلا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَکْنَنتُمْ فِی أَنفُسِکُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ سَتَذْکُرُونَهُنَّ وَلَکِنْ لا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّاً إِلاَّ أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً وَلا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّکَاحِ حَتَّى یَبْلُغَ الْکِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِی أَنفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ (235)


ترجمه : و برشما (مردان) گناهی نیست (که از زنانی که شوهرانشان وفات نموده و در عدّه بسر می برند) بطوراشاره و کنایه خواستگاری کنید و یا اینکه در دلهایتان مخفی بدارید (تا اینکه بعد از گذر عدّه از آنان خواستگاری کنید)، الله (از قبل) می دانسته که قطعا شما آنها را یاد می کنید ولیکن مخفیانه به آنها وعده (ازدواج ندهید) مگر اینکه سخن نیکوئی بگویید ولی تصمیم به عقد نکاح را ننمایید، تا این که (عدّه ای که برای زنان) نوشته شده به پایان برسد، و (این را خوب) بدانید که قطعا الله آنچه که در دلهایتان است را خوب می داند، پس از او بترسید و (این را نیز خوب ) بدانید که قطعا الله بسیار آمرزنده و بی نهایت بردباراست .

 

تفسیرآسان آیه (235) سوره بقره

 

(وَلا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَکْنَنتُمْ فِی أَنفُسِکُمْ) در این قسمت از آیه الله متعال به مردان اجازه داده تا از زنی که شوهرش وفات نموده و در دوران عدّه بسر می برد به صورت اشاره ای ازاو خواستگاری کنند همانند این که به او بگویند از این که شوهرت را از دست داده ای زیاد ناراحت نباش، زیرا زنان زیبایی همانند تو هرگز بی شوهر نخواهند ماند و مردان زیادی خواستگارتو خواهند بود و امثال این سخنان را بگویند ویا اینکه در دل مخفی داشته تا بعد از گذشت عدّه از آنان خواستگاری نموده و با آنان ازدواج کنند ولی برای مردان الله متعال این اجازه را نداده که بصورت صراحت قبل از پایان عدّه از آنان خواستگاری نمایند.

ناگفته نماند که در باره توضیح این قسمت از آیه اثری از ابن عباس رضی الله عنه در صحیح بخاری حدیث (5124) آمده که ذکر آن باعث توضیح بیشتر این قسمت از آیه می گردد :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، {فِیمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ} [البقرة: 235] یَقُولُ: «إِنِّی أُرِیدُ التَّزْوِیجَ، وَلَوَدِدْتُ أَنَّهُ تَیَسَّرَ لِی امْرَأَةٌ صَالِحَةٌ».

ترجمه : ابن عباس رضی الله عنه در باره تفسیر {فِیمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ} فرمودند : (مردی که خواهان زن در عدّه است این گونه) بگوید : همانا من می خواهم ازدواج کنم و من دوست دارم (و امید وارم ) که زن نیکی برایم میسرگردد .

 

(عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ سَتَذْکُرُونَهُنَّ وَلَکِنْ لا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّاً إِلاَّ أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً) در این قسمت از آیه الله متعال بیان نموده است ، که الله متعال می داند که شما مردان گاهی نمی توانید تا گذشت عدّه زنانی که شوهرانشان وفات نموده صبر کنید و ازآنان در دوران عدّه خواستگاری می کنید، لذا الله متعال در این قسمت فرموده است که «بصورت مخفیانه به آنها وعده ازدواج ندهید مگر اینکه سخن نیک بگویید» یعنی بصورت اشاره ای علاقه مندی خویش را نسبت به آنان ابراز نموده و آنان را از این جریان آگاه سازید .

(وَلا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّکَاحِ حَتَّى یَبْلُغَ الْکِتَابُ أَجَلَهُ) در این قسمت از آیه آمده که هرچند هم که شما به زنانی که در عدّه وفات شوهران سابقشان بسرمی برند علاقمند باشید، باز هم حق بستن عقد نکاح را دردوران عدّه ندارید و باید صبر کنید تا عدّه به پایان رسد و آنگاه عقد نکاح را بسته و با آنان ازدواج نمایید، لذا اگر مردی با زنی در دوران عدّه عقد نکاح بست این عقده بسته نشده و این نکاح حرام است و همانند این است که با یک زن شوهردار نکاح نموده است .

(وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِی أَنفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ) این قسمت از آیه یک نوع هشداری است برای مردانی که در دوران عدّه زنان از آنان بصورت صراحت خوستگاری می کنند و یا وعده ازدواج می دهند ، بهمین خاطر الله متعال فرمودند « و این را بدانید که قطعا الله می داند آنچه در دلهایتان است پس از او بترسید»، که نکند بنا بر مخالفت با دستورات او و خواستگاری بصورت صریح شما را گرفت و عذاب نماید .

(وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ) آری این را ما مسلمانان باید خوب دانسته و بدان معتقد باشیم که الله متعال نسبت به گناهان ما بسیار آمرزنده است و نسبت به اشتباهات ما بی نهایت بردبار است و بهمین خاطر با وجود انجام گناهان زیادی که از ما سر می زند ما را معاف نموده و گرفت و یا عذاب نمی نماید .