۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (223) سوره بقره

 

ترجمه آیه (۲۲۳) سوره بقره

 

نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَبَشِّرْ الْمُؤْمِنِینَ (223)

ترجمه : زنانتان کشتزاری برای شما (مردان)هستند پس به کشتزارتان به هر روشی که می خواهید بیایید وبرای خودتان (اعمال نیک) پیش بفرستید واز الله بترسید و بدانید که قطعا شما با او ملاقات کننده خواهید بود و (تو ای محمّد صلی الله علیه و آله وسلم) به مسلمانان مژده بدهید.


تفسیرآسان آیه (223) سوره بقره

 

(نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ) برای بهتر فهمیدن این قسمت ازآیه به سه حدیث زیرکه اولی و دومی صحیح و سومی حسن است توجه نمایید :

1 - عَن جَابِر رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: " کَانَتِ الیَهُودُ تَقُولُ: إِذَا جَامَعَهَا مِنْ وَرَائِهَا جَاءَ الوَلَدُ أَحْوَلَ، فَنَزَلَتْ: {نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ} [البقرة: 223] " (صحیح بخاری، حدیث : 4528).

ترجمه : جابررضی الله عنه فرمودند : یهودیان می گفتند : اگر مردی به هنگام جماع (در شرمگاه جلو) در پشت خانمش قرار گیرد بچه اش لوچ (وکلاج) می شود ، این آیه (درردّ این سخن یهودیان) نازل گشت : زنانتان کشتزاری برایتان هستند پس شما به هرروشی که می خواهید به کشتزارتان درآیید.

2 - عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى: {نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ} [البقرة: 223] " یَعْنِی: صِمَامًا وَاحِدًا " (سنن ترمذی، حدیث : 2979 ).

ترجمه : ام سلمه رضی الله عنها روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در توضیح و تفسیر این گفته الله متعال « نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ » فرمودند : یعنی : (جماع و آمیزش) باید در یک سوراخ (که همان شرمگاه جلوباشد) صورت گیرد .

3- عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: " إِنَّ ابْنَ عُمَرَ وَاللَّهُ یَغْفِرُ لَهُ أَوْهَمَ إِنَّمَا کَانَ هَذَا الْحَیُّ مِنَ الْأَنْصَارِ وَهُمْ أَهْلُ وَثَنٍ مَعَ هَذَا الْحَیِّ مِنْ یَهُودَ وَهُمْ أَهْلُ کِتَابٍ وَکَانُوا یَرَوْنَ لَهُمْ فَضْلًا عَلَیْهِمْ فِی الْعِلْمِ فَکَانُوا یَقْتَدُونَ بِکَثِیرٍ مِنْ فِعْلِهِمْ وَکَانَ مِنْ أَمْرِ أَهْلِ الْکِتَابِ أَنْ لَا یَأْتُوا النِّسَاءَ إِلَّا عَلَى حَرْفٍ وَذَلِکَ أَسْتَرُ مَا تَکُونُ الْمَرْأَةُ فَکَانَ هَذَا الْحَیُّ مِنَ الْأَنْصَارِ قَدْ أَخَذُوا بِذَلِکَ مِنْ فِعْلِهِمْ وَکَانَ هَذَا الْحَیُّ مِنْ قُرَیْشٍ یَشْرَحُونَ النِّسَاءَ شَرْحًا مُنْکَرًا، وَیَتَلَذَّذُونَ مِنْهُنَّ مُقْبِلَاتٍ وَمُدْبِرَاتٍ وَمُسْتَلْقِیَاتٍ فَلَمَّا قَدِمَ الْمُهَاجِرُونَ الْمَدِینَةَ تَزَوَّجَ رَجُلٌ مِنْهُمُ امْرَأَةً مِنَ الْأَنْصَارِ فَذَهَبَ یَصْنَعُ بِهَا ذَلِکَ فَأَنْکَرَتْهُ عَلَیْهِ، وَقَالَتْ: إِنَّمَا کُنَّا نُؤْتَى عَلَى حَرْفٍ فَاصْنَعْ ذَلِکَ وَإِلَّا فَاجْتَنِبْنِی، حَتَّى شَرِیَ أَمْرُهُمَا فَبَلَغَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ {نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ} [البقرة: 223] أَیْ: مُقْبِلَاتٍ وَمُدْبِرَاتٍ وَمُسْتَلْقِیَاتٍ یَعْنِی بِذَلِکَ مَوْضِعَ الْوَلَدِ (سنن ابی داود ، حدیث : 2164 ).

ترجمه : ابن عباس رضی الله عنه فرمودند : همانا ابن عمردچار وهم شده است (که گفته همبستری با خانم از راه پشت مجاز است و این آیه در همین باره نازل گشته است) همانا (اصل قضیه از این قرار است) که این گروه از انصاردر زمانی که بت پرست بودند با این گروه ازیهودیان (ساکن مدینه) زندگی می کردند و در حالی که آنان اهل کتاب بودند و انصارمعتقد بودند که این یهودیان در علم برآنان برتری دارند و ازآنان آگاه تراند، بهمین خاطر (انصارساکن مدینه دردوران جاهلیت) در بسیاری از کارها و اعمالشان به یهودیان اقتدا می کردند (وازآنها پیروی می کردند) و(یکی از عادت) یهودیان اهل کتاب براین بود که با خانمها جماع نمی کردند مگر از یک طرف (که همان سمت جلو باشد) زیرااین (روش جماع نمودن) برای زن با حجاب ترو دارای پوشش بیشتری می بود، (عادت) انصارمدینه (نیزبراین) بود و آنها این عادت را ازیهودیان گرفته بودند (و آنان با خانمهایشان جماع می نمودند) ولی عادت این گروه از قریش (اهل مکه) براین بود که زنان را سخت باز و برهنه می کردند وبا قرار گرفتن در جلو و(یا) عقب و (یا) با انداختن آنان برپشت (از سمت جلوبا آنان جماع نموده ) ولذّت می بردند، زمانی که مهاجرین به مدینه آمدند مردی ازآنان با زنی از انصار ازدواج نمود و چون (آن) مرد (مهاجر) خواست بازن (انصاری) خویش همانگونه که قریشی ها جماع می نمودند؛ جماع نماید، آن زن انصاری این روش را براو انکار نموده و گفت : همانا ما زنان انصار قبلا فقط از سمت جلو جماع می شدیم فقط با همین روش جماع کن ورنه از من دوری کن ، (این جریان ادامه پیدا کرد) تا اینکه کاراین دو(زن و مرد) بالا گرفت و خبرآنها به رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم رسید، سپس الله با عزّت بزرگوار(این آیه ) « نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ » نازل نمود، (سپس رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند) به هنگام جماع نمودن با خانمها در جلوی زنان قرار گیرید و(یا) در پشت آنان قرارگیرد و (یا ) اینکه آنان را برپشت انداخته و با آنان آمیزش نمایید وفقط به جایی که زن بچه دارمی شود (یعنی به سمت جلو) جماع کنید.

(وَقَدِّمُوا لأَنفُسِکُمْ) یعنی ای مسلمانان شما با انجام کارهای نیک و ترک کارهای حرام برای خودتان اجر و ثواب جمع نموده و پیش از مردن خود به قیامت بفرستید.

(وَاتَّقُوا اللَّهَ) و از الله بترسید و با ترس از الله متعال همیشه از کارهای خلاف شرع دوری نموده و به دستورات شرع جامه عمل بپوشانید .

(وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ) و این را خوب بدانید که شما در روز قیامت با الله متعال ملاقات خواهید نمود ودر آن روز اگر بارگناهانتان زیاد باشد شرمنده خواهید شد و اگر بارنیکی هایتان زیاد باشد درآن روز شاد و فرخنده خواهید بود .

(وَبَشِّرْ الْمُؤْمِنِینَ) و تو ای محمّد صلی الله علیه و آله وسلم کسانی که ایمان آورده و شرک و کفر و خرافات را رها نموده اند را به بهشت جاویدان و رضامندی الله متعال مژده بده تا با دلگرمی بیشتری به اطاعت و عبادت پروردگارشان مشغول گردند .