۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (222) سوره بقره

ترجمه آیه (۲۲۲) سوره بقره

 

وَیَسْأَلُونَکَ عَنْ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمْ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (222)

ترجمه : و از تو در باره (آمیزش و جماع با زنان) دردوران قاعدگی (وعادت ماهیانه زنان) می پرسند تا (به آنها) بگو این (قاعدگی) اذیتی و کثیفی است پس در حال قاعدگی (از جماع و آمیزش ) یا زنان کناره گیری نمایید و به آنان (برای جماع وآمیزش) نزدیک نشوید تا اینکه (از عادت ماهیانه) پاک گردند و چون پاک شدند پس (می توانید که برای جماع و آمیزش) از آنجایی که الله به شما دستور داده به نزد آنان بروید (و همبستر شوید) ، (واین را خوب بدانید که) قطعا الله کسانی که زیاد توبه کننده اند را دوست می دارد و(همچنین) پاگیزگان را دوست می دارد.

 

تفسیرآسان آیه (222) سوره بقره

 

(وَیَسْأَلُونَکَ عَنْ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ) برای بهتر واضح شدن این آیه به حدیث شماره (302) صحیح مسلم که درزیر ذکر می شود توجه فرمایید :

عَنْ أَنَسٍ أَنَّ الْیَهُودَ کَانُوا إِذَا حَاضَتِ الْمَرْأَةُ فِیهِمْ لَمْ یُؤَاکِلُوهَا، وَلَمْ یُجَامِعُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ فَسَأَلَ أَصْحَابُ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَأَنْزَلَ اللهُ تَعَالَى {وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ} [البقرة: 222] إِلَى آخِرِ الْآیَةِ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «اصْنَعُوا کُلَّ شَیْءٍ إِلَّا النِّکَاحَ» فَبَلَغَ ذَلِکَ الْیَهُودَ، فَقَالُوا: مَا یُرِیدُ هَذَا الرَّجُلُ أَنْ یَدَعَ مِنْ أَمْرِنَا شَیْئًا إِلَّا خَالَفَنَا فِیهِ، فَجَاءَ أُسَیْدُ بْنُ حُضَیْرٍ، وَعَبَّادُ بْنُ بِشْرٍ فَقَالَا یَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّ الْیَهُودَ تَقُولُ: کَذَا وَکَذَا، فَلَا نُجَامِعُهُنَّ؟ فَتَغَیَّرَ وَجْهُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى ظَنَنَّا أَنْ قَدْ وَجَدَ عَلَیْهِمَا، فَخَرَجَا فَاسْتَقْبَلَهُمَا هَدِیَّةٌ مِنْ لَبَنٍ إِلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَأَرْسَلَ فِی آثَارِهِمَا فَسَقَاهُمَا، فَعَرَفَا أَنْ لَمْ یَجِدْ عَلَیْهِمَا.

ترجمه : انس بن مالک رضی الله عنه فرمودند : یهودیان (عادتشان) براین بود که چون زن در میان آنان عادت ماهیانه می شد به همراه او غذا نمی خوردند و (همچنین) با زنانی که در دوران قاعدگی بسرمی بردند در یک خانه جمع نمی شدند (و همنشین نمی شدند تا اینکه دوران قادگی آنان به پایان برسد) یاران پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم (دراین باره) ازپیامبرصلی الله علیه و آله وسلم پرسیدند (که آیا این کاریهودیان درست است)؟ الله متعال (برای جواب این سؤال صحابه رضی الله عنهم) ، (این آیه) {وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ} [البقرة: 222] را تا به آخرنازل نمودند، یعنی : درباره قاعدگی زنان از تو می پرسند ، تو بگو که اذیتی و کثیفی است پس از (جماع و آمیزش با) زنان دردوران قاعدگی دوری و کناره گیری کنید ...سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : شما در دوران قاعدگی زنان (با آنان) هرکاری را بکنید بجز جماع (که حرام و ممنوع است) سپس این (جریان) به یهودیان رسید، آنها گفتند : این مرد (یعنی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم) می خواهد هیچ چیزاز دستورات ما را نگذارد مگر این که در آن با ما مخالفت نماید، سپس اسید بن حضیر و عباد بن بشر(رضی الله عنهما، به نزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) آمدند و هردو گفتند : ای رسول الله ، همانا این یهودیان چنین و چنان می گویند، پس آیا ما با زنان (مان در دوران قاعدگی) جماع نکنیم ؟ (تا کاملا با یهود مخالفت گردد) چهره رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم (از شنیدن این سخن، آن قدر) متغیر شدند تا این که ما گمان نمودیم که (رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم) برآن دو(نفر، اسید و عباد رضی الله عنهما) ناراحت شدند، لذا آن دو از نزد (پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم) بیرون شدند وزمانی که بیرون می شدند (ظرف) شیری به پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم هدیه آورده می شد، سپس رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم کسی را دنبال آن دو فرستادند (تا بیایند و آن دوآمدند) سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ازآن شیر به آن دو نوشاندند ، آن (وقت بود که آن) دو متوجه شدند که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم برآنان ناراحت نشده اند .

(فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمْ اللَّهُ) در این قسمت از آیه الله متعال دستور داده که بعد ازبه پایان رسیدن دوران قاعدگی و غسل نمودن و پاک شدن زن ؛ حالا جماع و آمیزش با او برای همسرش مجاز است بشرطی که این آمیزش ازآنجایی باشد که الله متعال دستور داده است یعنی ازسمت جلوبا اوجماع نماید .

 (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ) در این قسمت ازآیه الله متعال متذکر می شوند که اگرکسی اشتباهی در ایام قاعدگی با خانمش جماع نموده پس او گناه بس بزرگی را مرتکب شده است و باید توبه کند، لذا شما ای مسلمانان اگر گرفتارچنین گناهی شدید توبه کنید زیرا الله متعال توبه کنندگان را دوست می دارد .

نکته دیگری که دراین جمله نهفته است این است که این جمله در حقیقت ؛ ندای پروردگار مهربان است که در آن بیان شده است که آهای گنه کارانی که هرگناهی را انجام داده اید اگرمی خواهید که بزرگ ترین و بهترین ذات الله متعال شما را ببخشد و از گناهتان در گذرد پس توبه کنید و دست از گناهت بکشید .

(وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ) در این قسمت از آیه الله متعال متذکر شده است که جماع با زن در دوران قاعدگی خوب نیست زیرا دوران خون ریزی و کثیفی است، و جماع باید زمانی صورت گیرد که زن پاک شده باشد ، لذا شما از کثیفی دور نموده و همیشه پاک باشید زیرا الله متعال پاکان را دوست می دارد .

در این جمله در حقیقت گویا گفته شده است که آهای کسانی که به هر نوعی گرفتار کثیفی از کثیفی ها شده اید خودتان را پاک کنید، زیرا شما با پاک نمودن خودتان ، خودتان را ازمحبوبان و دوستان الله متعال گردانده اید زیرا او پاکان را دوست می دارد .

ازدو جمله (إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ) یک نکته عقیدتی معلوم می گردد و آن اینکه الله متعال نیز «محبّت» می کنند و «محبّت نمودن» صفتی از صفات نیک الله متعال می باشد و ما باید آن را بدون بیان کیفیت و یا بیان هر نوع تشبیه و توجیح غلطی قبول نموده و به همان گونه که مقصود الله متعال است به آن ایمان داشته باشیم .