۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (214) سوره بقره

 

ترجمه آیه (۲۱۴) سوره بقره

 

 أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمْ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ (214)

ترجمه : آیا شما گمان نموده اید که وارد بهشت گردید و در حالی که برسر شما نیامده همانند (آن سختی ها و مشکلاتی) که برسرکسانی که پیش از شما گذشته اند (آمده است) آنان (آنقدر) گرفتارفقرو سختی و بیماریها شده و(آنقدر، با بلاها و مصیبت ها) تکان داده شده اند تا اینکه پیامبر(آنان) و کسانی که بهمراه او ایمان آورده بودند گفتند : (پس) نصرت و یاری الله کی خواهد رسید؟، (آنگاه الله متعال به آنها گفت) آگاه باشید که نصرت و یاری الله نزدیک است .

 

تفسیرآسان آیه (214) سوره بقره

 

(أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ) این قسمت از آیه بیانگر این است که آزمایش و سختی در هر دور و زمان براهل ایمان آمده و خواهد آمد و الله متعال با گرفتار نمودن اهل ایمان به سختی ها، بیماریها و سایر بلاها و مصیبت های آنان را آزمایش می کند و این آزمایش ها بدان خاطراست تا خالص از ناخالص مشخص شود، الله متعال در سوره آل عمران آیه (140 تا 142) می فرماید :

إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ (140) وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ (141) أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ (142)

اگر به شما ( مسلمانان در جنگ احد) زخم (وضرری) رسیده است به آن قوم (کافر) نیز ( در جنگ بدر) زخم (و ضرری) مانند آن رسیده است ، و ما این روزها ( ی پیروزی و شکست ) را در میان مردم دست به دست می گردانیم ، تا الله کسانی که ایمان (واقعی) آوردند را دانسته (و از دیگران جدا سازد) و از میان شما شهیدانی بر گیرد و الله ستمکاران را دوست نمی دارد . و تا اینکه الله کسانی را که ایمان آورده سره و خالص گرداند و کافران را نابود و تباه سازد. آیا گمان نموده اید که وارد بهشت گردید ودر حالی که تا به حال الله کسانی که از شما جهاد نموده و صبرکنندگان را مشخص نکرده است.

(مَسَّتْهُمْ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ) در این قسمت از آیه دو چیز بیان گشته است :

1 - انواع آزمایش های الهی از اهل ایمان ، الله متعال گاهی با فقروتنگدستی و گاهی با بیماریها و گاهی با سایر سختی ها و مشکلات اهل ایمان را آزمایش می کند .

2 - آزمایش ها گاهی به حدی می رسد که اهل ایمان احساس می کنند که نصرت و یاری الهی دیر به آنها رسیده لذا دست به دعا برداشته و از الله متعال نصرت ویاری می خواهند ، آن وقت است که نصرت و یاری بسراغ آنها خواهد آمد و از مشکلات و سختی ها آنان را آزاد خواهد نمود .

آری همان گونه که در این آیه آمده که آزمایش های الهی دارای انواع متخلف و متفاوتی می باشد درآیه (155) سوره بقره نیزالله متعال این مطلب را بدین گونه بیان نموده است :

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ .

یعنی : وما قطعا شما را با چیزی از ترس و گرسنگی و کمبود اموال و جانها و میوه جات آزمایش خواهیم نمود، وبه صبرکنندگان مژده بده .