۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه کتاب لؤلؤ و مرجان حدیث (77 تا 79)

حدیث (77) حدیث حَکیمِ بْنِ حِزامٍ رضی الله عنه، قَالَ: قُلْتُ یا رَسُولَ اللهِ أَرَأَیْتَ أَشْیاءَ کُنْتُ أَتَحَنَّثُ بِها فی الْجاهِلِیَّةِ مِنْ صَدَقَةٍ أَوْ عَتاقَةٍ وَصِلَةِ رَحِمٍ، فَهَلْ فیها مِنْ أَجْرٍ فَقالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: أَسْلَمْتَ عَلى ما سَلَفَ مِنْ خَیْرٍ.


ترجمه : حکیم بن حزام رضی الله عنه فرمودند : من گفتم : ای رسول الله به من دیدگاهتان را بیان نمایید؛ نسبت به آن کارهایی نیکی از قبیل صدقه دادن و یا آزاد نمودن بردگان و برقراری صله ارحامی که من در دوران جاهلیت انجامشان می دادم آیا نسبت به آنها نیز به من اجر و ثوابی داده خواهد شد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : تو بر آن کارهایی نیکی که انجام داده ای مسلمان شده ای ( یعنی : تمام آن اعمال نیکی که قبل از اسلام انجام داده ای ضایع نخواهد شد و نسبت به آنها برایت اجر و ثواب داده خواهد شد) .

 

حدیث (78) حدیث عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضی الله عنه، قَالَ: لَمّا نَزَلَتْ (الَّذینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ) شَقَّ ذَلِکَ عَلى الْمُسْلِمینَ؛ فَقالُوا: یَا رَسُولَ اللهِ أَیُّنا لاَ یَظْلِمُ نَفْسَهُ قَالَ: لَیْسَ ذَلِکَ، إِنَّما هُوَ الشِّرْکُ؛ أَلَمْ تَسْمَعُوا ما قَالَ لُقْمَانُ لاِبْنِهِ وَهوَ یَعِظهُ (یا بُنَیَّ لا تُشْرِکُ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ).


ترجمه : عبد الله بن مسعود رضی الله عنه فرمودند : زمانی که آیه (الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ) یعنی : کسانی که ایمان آورده اند و ایمانشان را با گناه و ظلم مخلوط ننموده اند برای اینها آرامش است و فقط اینها هدایت یافته گان اند، (نزول) این (آیه) بر مسلمانان سخت گذشت؛ (و آنها بنزد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمده ) و گفتند : ای رسول الله کدام یک از ماست که (با ارتکاب گناه) بر خودش ظلمی نکرده باشد ، (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند : مراد (از ظلم مطلق گناه آن گونه که شما برداشت نموده اید نیست، بلکه هدف) از ظلم (در این آیه) فقط شرک است ، آیا نشنیده اید که لقمان به پسرش در حالی که او را نصیحت می کرد چه گفت : (یا بُنَیَّ لا تُشْرِکُ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ)  یعنی : ای پسرم به الله شرک مورز زیرا شرک ظلم بس بزرگی است.

 

حدیث (79) حدیث أَبی هُرَیْرَةَ رضی الله عنه، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللهَ تَجاوَزَ عَنْ أُمَّتی ما حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسُها ما لَمْ تَعْمَلْ أَوْ تَتَکَلَّمْ.


ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : همانا الله از امت من نسبت به آنچه با خودش سخن می گوید (و در ذهنش وسوسه می آید) تا زمانی به آن عمل ننموده (و) یا (آنها را برزبان نیاورده) و نسبت به آنها سخن نگفته را درگذر نموده است (یعنی این نوع وسوسه ها را گناه محسوب ننموده و آنها معاف نموداه است).