۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترکیب : ضَــربَ الاسـتاذُ التلمـیذَ

 

 

بگفت استاد به شاگـردان روزی

کنید ترکیب این جمـــله بزودی

 

ضَــربَ الاسـتاذُ التلمـیذَ ،گویم

و با ترکیب آن ، تیز هوش جویم

 

بلندشد ، شاگــــردکی طنزگو

چنین کـــرد ترکیب، آن خنده رو

 

( ضَربَ) فِعل ظُلم و هـَمّ و غـَمّ است

وکــار ظالمین با ضَرْبُ و شَـتْم است

 

که بی چوب و چمـاق معنی ندارد

چنین افعــــالی بدتأثیر گــــذارد

 

 و(الاستاذُ ) فاعل گشت و مجرم

نگشت وز کار خود هـــرگز نادِم

 

و(التلمیذَ) مفعول است و مظلــــوم

شدم من وز چنین جمله ای، مغمــوم

 

گرفت استاد و شلاقش و خندید

زمــانی این چنین ترکیب بشنید

 

به او گفتا، بگیر دستت عــزیزم

که تا ترکیب آن ، بهـــرت بریزم

 

(ضَربَ) فعـــل تأدیب است، گــل من 

و (الاستاذُ) مربی است ، خشکـل من

 

مربّی است، که گشته اینجا فاعــل

هرآنکس ، قدر ندانست، هست جاهل

 

و( التلمیذ) بُــوَد مفعــول و نــادان

که نا خـــواند او درس های ایمــان

 

نگو آل بشیر، ترکیب وز (ضَرْبْ) 

که ناگردد کلاس درس بی درب

 

بگـــو ترکیب و زعلــم و محبت

که تا شاگرد، گردد اهل حکمت