۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

بررسی اصلی ترین دلیل تکفیری ها

     ترجمه فتنه تکفیرکتاب استادآلبانی رحمه الله (6)


 بررسی اصلی ترین دلیل تکفیری ها

 

همانا اصل فتنه تکفیر در این زمان و بلکه از زمانها قدیم بر (فهم نادرست از) آیه ای است که همیشه بدور آن چرخیده و آن را مطرح می کنند، هدفم این گفته الله متعال است: {...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ} ( 44 - المائدة )

ترجمه : و هر آنکس که به آنچه الله متعال نازل نموده حکم نکند او از گروه کافران است.

 

(آری تکفیریها، تکفیر را از این آیه) بدون فهم عمیق و بدون این که شناخت دقیقی (از محتوای این آیه) داشته باشند گرفته و مطرح می کنند.

ما می دانیم که (مطلبی که در) این آیه کریمه آمده تکرار شده وبا سه جمله زیرپایان یافته :

1- { فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ } (44 مائده) پس آنها از کافران اند.

2- {فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ}(45 مائده) پس آنها از ظالمان اند.

3- {فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ} (47 مائده) پس آنها از فاسقان اند.

 

و این کاملا جهالت و نادانی این تکفیری ها را می رساند که فقط از الفاظ اولی یعنی تنها از{ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ } یعنی : پس آنها از کافران اند. دلیل می گیرند (و به دو آیه دیگر هیچ توجهی نمی دهند).

و (همانگونه که) این (تکفیری ها) کوچک ترین توجهی به برخی ازنصوص شریعت خواه از قرآن باشد و یاسنّت؛ که در آنها لفظ (کفر) بکار برده شده ننموده اند.

آنها این (نصوصی که در آنها کلمه کفرذکر شده ) را (بدون فکر) که آیا هدف این نصوص (از کفر) خروج از دین(و کفر اکبر) است (ویا هدف کفر اصغر است) گرفته (و با آنها ملتها و حکام را تکفیر نموده اند) و (اشتباه دیگرشان این است که آنها در این باره فکر نکردند)که آیا فرقی در میان آن فرد(مسلمانی) که دچار عمل کفری شده با آن مشرکین یهود و نصاری و دیگر ملتهای خارج از دین اسلام هست و یا نه؟

 

و در حالی که همیشه لفظ کفر در قرآن و سنّت هدفش آن چیزی نیست که اینها همیشه از آن سخن می گویند و بر آن فهم اشتباه و غلط (خویش) را مسلط می کنند .

 

پس لفظ (کافرون) از این نظر که تنها بر یک معنی (که همان کفر اکبر باشد) دلالت نمی کند (بلکه دارای معانی دیگر نیز هست) ، بعینه همین جریان در باره دو لفظ دیگر (ظالمون) و (فاسقون) است همانگونه که هر کس به ظلم و فسق متصف باشد قطعا این را لازم ندارد که اواز دینش مرتد شده باشد همچنین کسی که (در قرآن وسنت) به کافر توصیف شده باشد بعینه همین گونه است (ولازم آن نیست که آن فرد از دین مرتد شده باشد، در این جریان هرسه کلمه کافر، فاسق و ظالم) برابر اند و هیچ فرقی با هم ندارند.

 

و این تنوّع در معنای یک لفظ همان چیزی است که لغت عربی و سپس شریعتی که با این لغت عربی که همان لغت قرآن کریم است آمده؛ وبر آن دلالت دارد.