۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

پیروی از راه مسلمان


ترجمه فتنه تکفیرکتاب استادآلبانی رحمه الله (۵)



پیروی از راه مسلمان

 

از احادیث مشهور وثابتی که اصلی را که ذکر نمودم وهمین حالا بدان اشاره نموده ام بنیانگذاری می کند ، حدیثی است که در آن امت اسلامی را به هفتاد سه فرقه تقسیم نموده هدفم این گفته پیامبر علیه الصلاة و السلام می باشد: [افْتَرَقَتِ الْیَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِینَ فِرْقَةً، وَافْتَرَقَتِ النَّصَارَى عَلَى اثنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ فِرْقَةً،وَ سَتَفْتَرِقُ أُمَّتِی عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ فِرْقَةً ، کُلُّهُمْ فِی النَّارِ إِلَّا وَاحِدَةً»، قَالُوا: مَنْ هِیَ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الْجَمَاعَةُ» [ وفی روایة ] : «مَا أَنَا عَلَیْهِ وَأَصْحَابِی» .

 

ترجمه : یهود بر هفتاد یک گروه تقسیم شده اند و نصاری بر هفتاد دو فرقه تقسیم و پراکنده شده اند و امت من به هفتاد سه فرقه تقسیم و پراکنده خواهند شد  که بجز یک گروه دیگرهمه گروها به جهنم خواهند رفت (صحابه رضی الله عنه) فرمودند: که آن گروه کدام است ای رسول الله؟ (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: جماعت است و در روایت دیگر فرموده اند: گروهی است که بر روش و طریقه ای باشد که (امروزه ) من و یارانم برآن هستیم.

 

ما درمی یابیم که جواب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از نظر معنی و مفهوم کاملا با آیه گذشته (وَیَتَّبِعْ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ) هماهنگی دارد واولین کسانی که درکلمه (مؤمنین) دراین آیه داخل اند صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می باشند، زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در این حدیث بر این بسنده نکرد («مَا أَنَا عَلَیْهِ» ، بلکه بعد ازآن «وَأَصْحَابِی») را نیز ذکرده است) با وجودیکه در حقیقت همین «مَا أَنَا عَلَیْهِ» تنها برای مسلمانی که کتاب الله و سنّت را درست می فهمد کافی بود ولی با این وجود پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در حق خودش آن گفته الله را یک تطبیق عملی وکامل می دهد زیرا ایشان (همانگونه که الله متعال می فرمایند: نسبت به مؤمنین بسیار نرم دل و بی نهایت مهربان بودند .

 

(آری) این از تمام نرمی و کمال رحمت و شفقت ایشان به یاران و پیروانش می باشد که ایشان صلی الله علیه و آله وسلم واضح نموده که علامت و نشانی فرقه ناجی و گروه نجات یافته (این است): که فرزندان و پیروانش بر راه و روشی باشند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم وسپس یارانش بعد از ایشان بر آن بوده اند.

 

بنا بر این نباید مسلمانان بطور عموم و داعیان دین بطور خصوص در فهم کتاب الله وسنّت (تنها) بروسائل معروف فهم که همان شناخت لغت عربی و شناخت ناسخ و منسوخ و دیگر امورباشد بسنده و اکتفا کنند بلکه (برای هر مسلمان اعم از داعی و غیر داعی) ضروری است که قبل از همه اینها باز گردد به آنچه که بر آن صحابه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم بوده اند زیرا همانگونه که از آثار وسیرت آنها واضح می گردد آنها مخلص ترین افراد در عبادت الله عزوجل و فهمیده تر از ما نسبت به کتاب الله و سنّت (نبوی صلی الله علیه و آله وسلم) بوده اند وعلاوه از اینها آنان دارای خصلت ها و عادتهای نیک و ستوده ای (زیاد دیگری نیز) بوده اند که خویش را با آنها مؤدب و آراسته ساخته بودند.

 

و این حدیث کاملا از نظر فائده و ثمره خویش همانند حدیث خلفای راشدینی است که در کتب سنن ازعرباض بن ساریه رضی الله عنه روایت شده آنجائی که ایشان می فرمایند:

وَعَظَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَوْعِظَةً وَجِلَتْ مِنْهَا القُلُوبُ، وَ ذَرَفَتْ مِنْهَا العُیُونُ فقلنا کانها مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ فأوصنا یا رسول الله قَالَ: «أُوصِیکُمْ بِالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ، وَإِنْ ولی علیکم عَبْدٌ حَبَشِیٌّ، وَإِنَّهُ مَنْ یَعِشْ مِنْکُمْ فسیَرَى اخْتِلَافًا کَثِیرًا، فَعَلَیْکُمْ بِسُنَّتِی وَسُنَّةِ الخُلَفَاءِ الرَّاشِدِینَ من بعدی ، عَضُّوا عَلَیْهَا بِالنَّوَاجِذِ . (وذکر الحدیث)

ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برای ما سخنرانی نمودند که دلها از آن ترسید و چشمها از آن اشکبار شد ما گفتیم : گویا که سخنرانی فردی است که دارد الوداعی و خداحافظی می کند ، پس ای رسول الله ما وصیت (و نصیحت) نمایید: ایشان فرمودند: شما را به شنیدن و اطاعت نمودن (دستورهای امیرتان) دستور می دهم و گرچه یک غلام حبشی بر شما بعنوان امیر گمارده و معیّن شد زیرا هر کس از شما بعد از من زنده بماند اختلافات زیادی را خواهد دید (در آن وقت) بر شما است که از سنّت من و سنّت رهبران راه یافته بعد از من پیروی نمایید و آنها را با دندانهای آسیابتان محکم بگیرید .....تا پایان حدیث.

 

شاهداز این حدیث همان مفهوم جواب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بر سؤال گذشته می باشد زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم امتش را (که در آن زمان) صحابه اش بوده اند را به سنتش تشویق نموده تا بدان تمسک جویند و سپس بر این تنها بسنده و اکتفا ننموده بلکه فرمودند: به سنّت رهبران راه یافته بعد ازمن (نیز تمسّک جویید). پس وقتی که دستور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم چنین است برای ما ضروری است که همیشه دور و اطراف این اصل اصیل بچرخیم اگر (واقعا) می خواهیم که عقیده ما را بفهمیم واگر می خواهیم عبادت ما را بفهمیم و اگر می خواهیم اخلاق وراه و روش ما را به فهمیم.

 

وبرای فهم تمام این قضایای ضروری؛ برای هر مسلمانی چاره ای نیست بجز بازگشت به روش سلف صالح ما، تا اینکه صادقانه محقق گردد که او از گروه و فرقه ناجی است.

 

و از همین جاست که بسیاری از گروهای قدیم ومعاصرگمراه شدند که به مدلول آیه گذشته و محتوای حدیث (تمسک به ) سنّت رهبران راه یافته و همچنین حدیث افتراق و پراکندگی امت (اسلامی) توجه ننموده اند پس این جریان کاملا طبیعی است که (این گروها) منحرف گردند همانگونه که گذشتگانشان از(فهم) کتاب الله و سنّت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم (بر) روش سلف صالح به انحراف رفته بودند و از جمله این منحرفان : خوارج قدیم و معاصر می باشند.