۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (168) سوره بقره

ترجمه آیه (168) سوره بقره

 

 یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (168)

 

ترجمه : ای مردم از هرآنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید همانا اودشمن آشکارشماست .

 

تفسیرآسان آیه (168) سوره بقره

 

(یَا أَیُّهَا النَّاسُ) این ندای الله متعال است برای عموم مردم ، و الله متعال در جابجای قرآن با این ندای زیبا ما انسانها را مورد خطاب قرار داده صدا می زند، پس تو ای انسان خوب دقت کن که چه ذات محترمی برای چه کار مهمی ترا صدا می زند، آری الله متعال تمام بشریت را در اینجا صدا می زند زیرا او می خواهد حکمی را بیان کند که برای همه مفید است و همه با آن سر و کار دارند و همه برای زنده و سالم ماندن به این حکم مفید نیاز مند هستند .

(کُلُوا مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً) در این قسمت از آیه الله متعال یکی ازآن پیامهایی که بعد از صدا زدن به ما انسانها می خواهد بگوید را بیان می کند و آن پیام این است : از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید .

در این پیام الله متعال به ما انسانها اجازه داده است که از تمام خوردنیهای که بر این کره خاکی وجود دارد استفاده نموده و بخوریم بشرطی که دو صفت در آنها یافت شود یک اینکه حلال باشند و دوم اینکه پاکیزه باشند ، حلال آن است که الله متعال و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم اجازه خوردن و استفاده نمودن از آن را برای ما داده باشند و یا اینکه ما را از استفاده و خوردن آن چیز ممانعت ننموده باشند ، و پاکیزه یعنی چیزی که به جسم ، روح و عقل ما ضرری نداشته باشد، آری طبق این آیه قرآنی هر آنچه ما می خوریم باید (حلال و پاکیزه) باشد و اگر یکی از این دو در آن نباشد استفاده از آن برای ما مجاز نیست ، بعنوان مثال خوردن گوشت خوک مجاز نیست چون هم حرام و هم مضراست ولی خوردن برخی از خوراکیهای حلال برای برخی از افراد بیمار مجاز نیست چون مضر اند .

(وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ) در این قسمت از آیه الله متعال پیام دومش را برای مردم بیان نموده و آن اینکه ما انسانها از گامهای شیطان پیروی نکنیم و بر نقش گام شیطان گام بر نداریم و به مسیری که او رفته و از ما می خواهد نرویم .

شیطان به هرکس و یا چیز و یا حیوانی گویند که سرکش بوده و باعث انحراف و گمراهی گردد، لذا گاهی زن یک فرد و یا برادر یک فرد و یا دوست یک فرد هم می تواند شیطان باشد، و او را با گفتار و یا کردار ناپسند و خلاف شرع به انحراف بکشاند، لذا ما باید خوب دقت کنیم که چه کسی به ما چه دستور می دهد و یا اینکه ما را به چه سمت و سوی می کشاند تا نشود خدای ناخواسته دانسته و یا نداسته خود را راهی جهنم کنیم .

در اینجا باید گفت که (گامهای شیطان) که ما نباید از آنها پیروی کنیم (هر گفتار و کرداری است که خلاف دستورات الله متعال و خلاف فرمایشات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم باشد)، لذا اگر ما والعیاذ بالله سخنی خلاف شریعت گفتیم و یا کاری خلاف دستورات قرآن و سنت صحیح انجام دادیم پس ما در آن وقت از گامهای شیطان پیروی نمودیم، و اگر گفتار و کردار ما همیشه برابر با شریعت بود آن وقت است که ما از گامهای شیطان پیروی نکردیم و آن وقت است که ما به این ندای پروردگار پاسخ مثبت دادیم.

 (إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ) درپایان این آیه الله متعال علت و حکمت پیام دوم خودش را بیان نموده است که چرا از شیطان نباید پیروی کنید؟ و چرا نباید بر نقش گامهای شیطان گام بردارید؟ زیرا او دشمن آشکارشما انسانهاست، و هرگز دشمن خیر دشمنش را نمی خواهد، بنا براین هر حرف و سخن و وسوسه ای که شیطان در اذاهان ما انسانها می آورد هدفش فقط و فقط هلاکت ماست گرچه او اظهار محبت و دوستی هم بکند و یا اینکه مدعی نفع ما گردد .

ولی چه کنیم که متأسفانه بسیاری از ما انسانها شیطانها را دشمن خود نمی دانند که هیچ بلکه بعنوان یک دوست جگری و خصوصی همیشه همگام و همپیمان می شوند غافل از اینکه با این دوستی و همپیمانی پروردگار خویش را از خویشتن ناراض نموده و باعث تخریب دنیا و آخرت خویش گشته و خود را والعیاذ بالله مستحق عذاب الهی می گرداند ، الله متعال همه ما را از شر این دشمن آشکار نجات دهد . آمین.

در اینجا الله متعال بیان نموده اند : شیطان دشمنی آشکاری است برای ما، اگر به این جمله الله متعال دقت کنیم متوجه می شویم که دو نوع دشمن وجود دارد، یک دشمن آشکار و دو دشمن مخفی و پوشیده و شیطان دشمن آشکارما انسانهاست ، انسان اگر فردی را دشمن خودش بداند و دشمنی او برایش آشکار باشد یا اصلا فریبش را نمی خورد و یا اینکه بسیار کم به دامش می افتد، ولی اگر دشمن مخفی باشد این احتمال بسیار زیاد است که انسان بسیار بدام این دشمن مخفی بیفتد و زود تر توسط این دشمن مخفی به هلاکت برسد ، آخر ما انسانها را چه شده که از همه بیشتر به دام این دشمن آشکار می افتیم و به دستور این دشمن آشکار پروردگار خودمان از خودمان ناراض نموده و دنیا و آخرت ما را تباه می نماییم ؟!!