۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (166) سوره بقره

ترجمه آیه (166) سوره بقره

 

 إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنْ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَرَأَوْا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمْ الأَسْبَابُ (166)


ترجمه : و(بیاد آور) هنگامی را که (قیامت فرارسد، در آن وقت است) کسانی که (به باطل) پیروی شده اند از کسانی که (به باطل از آنان) پیروی نموده اند اظهار بیزرای کنند و (آن وقت است که) عذاب (الهی) را می بینند و اسباب (نجات وروابط) آنها قطع می گردد.


تفسیرآسان آیه (166) سوره بقره

 

(إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنْ الَّذِینَ اتَّبَعُوا) الله متعال در این آیه و آیه ی بعدی جریان از جریانات مشرکین و اهل باطل را به تصویر کشیده و بیان نموده تا شاید این بی خردان به عقل و هوش آمده و از روش نادرست خود باز آیند، آری در روز قیامت زمانی همه در حضور الله متعال جمع وحاضر می شوند آن وقت است که رهبران گمراه کننده از پیروان دنیوی خود اظهار بیزاری می کنند و به دروغ می گویند : ما اینها را نمی شناسیم و ما به اینها دستور پیروی از خویش را نداده ایم. در حقیقت این رهبران گمراه کننده فکر می کنند که با این اظهار بیزاری می توانند خودشان را نجات دهند، بهمین خاطر این دروغ را گفته تا پیروان خودشان را راهی جهنم کنند تا بلکه بشود خودشان را از عذاب الهی نجات دهند، ولی غافل از اینکه جریان آخرت با دنیا کاملا فرق می کند این رهبران گمراه کننده در دنیا براحتی طرفداران و پیروانشان را فریب داده و به وادی هلاکت می انداختند تا چند صبای بشود در این دنیا فانی باقی بمانندو عیاشی و خوشگذرانی کنند، ولی آنها فکر نمی کردند که آخرت که این گونه نیست ، آخرت دروغها زود گرفته شده و حقایق سریع آشکار می شود و هیچ کس بار گناه کس دیگری را بدوش نمی گیرد و هر کس باید به سزای اعمالش برسد ، لذا آنها با این تلاش ناکام می خواهند خودشان را از عذاب الهی نجات دهند ولی غافل از اینکه نمی توانند و بلکه رسوا شده و به عذاب الهی گرفتار خواهند شد .


(وَرَأَوْا الْعَذَابَ) مجرم زمانی که عذاب را با چشم سر مشاهده کند و جواب و عذری برای کارش و راهی فراری از عذاب هم نداشته باشد آن وقت است که قبل از گرفتار شدن درعذاب؛ رنج برده و زمان گرفتار شدن عذاب آن عذاب برآنها سخت تر خواهد بود یعنی قبل از شنکجه جسمی شکنجه روحی شده و بعد گرفتار عذابی که جسم و روح آنها را تباه و بر باد کند خواهند گشت.


(وَتَقَطَّعَتْ بِهِمْ الأَسْبَابُ) روابط و اسباب نا مشروع شاید در برخی از مواقع در این دنیا فانی در نزد افراد ظالم و فاسق کارائی داشته باشد ولی در آخرت این نوع روابط از بین رفته و دیگر استفاده از آنها ممنوع و محال می شود ، آن وقت است ، کسانی که در دنیا عادت داشتند که مشکلاتشان را با استفاده از اسباب و روابط غیر شرعی حل نمایند ، بدون اسباب نجات و بدون روابط گشته و چاره ای بجز حیرانی و گرفتار شدن درمشکلات و عذاب الهی را نخواهند داشت .