۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (165) سوره بقره

ترجمه آیه (165) سوره بقره

 

آیه : وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ (165)


ترجمه : وبرخی از مردم علاوه از الله، همتایانی را برای الله (بعنوان معبود) می گیرند وبا آنها دوستی می کنند همانند این که با الله دوستی (می کنند) وآنانی که ایمان آورده اند (از این مشرکی ها) الله را بیشتر و سخت تردوست می دارند، واگر (می شد) کسانی که ظلم می کنند (در این دنیا) عذابی را مشاهده نمایند که ( در قیامت) می بینند (آن وقت بود که می فهمید ند) تمام توانائی وقدرت از آن الله است و الله دارای عذاب بسیارسختی است .

 

تفسیرآسان آیه (165) سوره بقره


(وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ) هرکسی به اندازه دید و شخصیت خودش برای خودش معبود انتخاب می کند ، انسانهایی که به خلقت خویش و این دنیای پر رمز و رموزدقت می نمایند پی به وجود خالق یکتا برده و فقط او را معبود دانسته و با او محبت و دوستی می کنند ولی انسانهای کوتاه نظر و یا فریب خورده دنبال مخلوقاتی همچون خویشتن و یا کوچک تر و بی اهمیت تر از خویش گشته و سپس آنها را معبود گرفته و با آنها محبت و دوستی می کنند، این نوع افراد فریب خورده همیشه تلاش بی ارزش و سعی لا حاصل نموده و خودشان را با دستان خودشان به وادی هلاکت می اندازند .


(وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ) در این قسمت از آیه الله متعال به نوعی از اهل ایمان و محبت آنها نسبت به الله متعال تعریف و تمجید نموده است، و اولین کسانی که در این تعریف و تمجید الهی داخل اند یاران رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم می باشند .

در اینجا باید یک نکته بسیار مهمی را متذکر شوم و آن اینکه محبت با الله متعال درپیروی از دستورات الله متعال و در عمل نمودن به قرآن مجید واضح می گردد لذا هر مسلمانی که بیشتر پایبند به دستورات الهی و بیشتر عامل به قرآن مجید باشد او بیشترالله متعال را دوست می دارد و هر کس به دستورات الهی و کتاب الهی کمتر عمل نماید محبت و دوستیش به الله متعال به همان اندازه کمتر خواهد بود .


(وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُوا إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ) در این قسمت از آیه الله متعال کفار و ظالمین را ازعذاب خود ترسانده و به آنها متذکر می شود که (اگر (می شد) کسانی که ظلم می کنند (در این دنیا) عذابی را مشاهده نمایند که ( در قیامت) می بینند (آن وقت بود که می فهمید ند) تمام توانائی وقدرت از آن الله است و الله دارای عذاب بسیارسختی است .

در این قسمت از آیه دو مطلب مهم دیگر نیز ذکر شده است :


مطلب اول : (أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً) آری توان و قدرت همه و همه از آن الله متعال است و اگر در این دنیا قدرت اندکی را در بشر و یا غیر بشر مشاهده می کنیم آن نیز از آن الله متعال است؛ زیرا الله متعال آن توان و قدرت را به او داده و هر لحظه که بخواهد می تواند آن را از او بگیرد ، لذا هیچ قدرتمند و توانمندی نباید به قدرت و توانش بنازد، چون این توان و قدرت را الله متعال به او داده است و هر لحظه که بخواهد می تواند از او گرفته و او را بی توان و بی قدرت و خوار و ذلیل و ضعیف نماید، و این در حقیقت هشداری برای تمام ظالمینی است که اگر اندک قدرت و توانی را الله متعال به آنها داده آنها از آن سوء استفاده نموده و با آن خلق خدا را می آزارند و شنکجه و عذاب می دهند و گرفتار انواع و اقسام سختی ها می کنند غافل از اینکه اولا: این قدرت را ذاتی به آنها داده و که خودش بی نهایت قدرتمند تر از آنهاست لذا می تواند هر لحظه ای که بخواهد آن قدرت را از آنها گرفته و به کسی دیگری داده تا همان گونه که او به دیگران ظلم می نموده آن صاحب قدرت جدید با او بر خورد کند کمی به حکام ظالم دنیا و پایان حکومت آنها توجه نمایید به این حقیقت پی خواهد برد .


درثانی : الله متعال هرکسی را به نوعی در این دنیا آزمایش می کند یکی را با مال و ثروت و دیگری را با فقر و تنگدستی ، یکی با دادن حکومت و قدرت ،خلاصه هر یکی را با هرآنچه او مناسب بداند آزمایش می کند واین ما انسانها هستیم که باید در این امتحانات الهی کامیاب شویم و از آن نعمات و قدرتهای که الله متعال بصورت موقت و برای امتحان در اختیار ما گذاشته درست بهره برداری و استفاده نماییم و با آنها دنیا و آخرت ما را بسازیم نه اینکه والعیاذ بالله با آنها به مبارزه با الله و دوستان الله پرداخته و دنیا و آخرت خودمان را تباه و بر باد کنیم .

مطلب دوم : (وَأَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ) آری  الله متعال به ظالمین ، کافرین و فاسقین سخت عذاب دهنده است ، و اینکه الله متعال سخت عذاب دهنده است هشداری است برای ظالمین و گنه کاران تا از صفت (غفوریت یعنی اینکه الله متعال بسیار آمرزنده است و یا صفت رحمان و رحیم که به معنای بی نهایت مهربان و رحمتگر است) سوء استفاده نکنند، متأسفانه امروزه بنا بر فهم غلط از دین و صفات الهی؛ بسیاری از گنه کارها زمانی که به آنها تذکر داده می شود که دست از گناهان بکشید، فورا در جواب می گویند (خدا غفور و رحیم) است ، آری در این شکی نیست که الله متعال (غفور و رحیم) است ولی تو گنه کار ، تو خلاف کار، توی ظالم ، چه بدانی که غفوریت و رحمیت الله متعال شمال حال تو خواهد شد و یا اینکه تو والعیاذ بالله گرفتار عذاب سختی الهی خواهید گشت، زیرا الله متعال (شدید العذاب) نیز هست .

 در ثانی: صفت غفوریت و رحمیت الله متعال را دلیل بر جواز ویا ادامه انجام گناهان آوردن فریب شیطانی است ، شیطان لعین می خواهد از این طریق نیز افرادی را به گناهان بکشاند، پس ما باید متوجه مکرها و حیله های این دشمن قسم خورده باشیم و هر گز گرفتاردامهای پر زرق و برق او نشویم  .