۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه و شرح حدیث (76) صحیح بخاری

ترجمه و شرح حدیث (76) صحیح بخاری

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: «أَقْبَلْتُ رَاکِبًا عَلَى حِمَارٍ أَتَانٍ، وَأَنَا یَوْمَئِذٍ قَدْ نَاهَزْتُ الِاحْتِلاَمَ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصَلِّی بِمِنًى إِلَى غَیْرِ جِدَارٍ، فَمَرَرْتُ بَیْنَ یَدَیْ بَعْضِ الصَّفِّ، وَأَرْسَلْتُ الأَتَانَ تَرْتَعُ، فَدَخَلْتُ فِی الصَّفِّ، فَلَمْ یُنْکَرْ ذَلِکَ عَلَیَّ».

 

ترجمه حدیث : عبد الله بن عباس رضی الله عنهما فرمودند: من در حالی که بر خرماده ای سوار بودم آمدم و من در آن روز نزدیک بود که بالغ گردم ،(زمانی که من آمدم) رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در منی بسوی غیر دیواری نماز می خواندند،  پس من از جلوی برخی از صف ها گذر نمودم، و ماچ خر رارها نمود تا بچرد، سپس وارد صف شدم ، این کاربر من انکار نشد .

 

مسائل و احکام حدیث:


از حدیث بالا مسائل و احکام زیر برداشت و گرفته می شود :

1 - بر خر سوار شدن ایرادی ندارد زیرا خر یکی از حیوانات سواری است که الله متعال برای راحتی ما انسانها آفریده است .

2 - صحابه رضی الله عنهم در سفرهایشان بر خر سوار می شدند .

3- در زمان حجه الوداع عبد الله بن عباس رضی الله عنهما نزدیک به بلوغ بودند .

4 - گذر خر از جلوی نمازگذار باعث بطلان نماز نمی گردد.

5 - گذر افراد از جلوی نماز گرچه گنه دارد ولی باعث بطلان نماز نمی گردد.

6- با ستره نماز خواند بهتر است ولی خواندن نماز بدون ستره باطل نمی گردد.

7- رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در حجه الوداع گاهی بدون ستره نماز خوانده اند .

8- عدم انکار صحابه رضی الله عنه دلیل برجواز آن امر در نزد آنان می باشد .

9 - سکوت و عدم انکار پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دلیل برجواز آن امراست .

10- یکی از علامت و نشانی ها بلوغ احتلام است .