۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه و شرح حدیث (72) صحیح بخاری

ترجمه و شرح حدیث (72) صحیح بخاری

 

عَنْ مُجَاهِدٍ، قَالَ: صَحِبْتُ ابْنَ عُمَرَ إِلَى المَدِینَةِ فَلَمْ أَسْمَعْهُ یُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا حَدِیثًا وَاحِدًا، قَالَ: کُنَّا عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَأُتِیَ بِجُمَّارٍ، فَقَالَ: «إِنَّ مِنَ الشَّجَرِ شَجَرَةً، مَثَلُهَا کَمَثَلِ المُسْلِمِ»، فَأَرَدْتُ أَنْ أَقُولَ: هِیَ النَّخْلَةُ، فَإِذَا أَنَا أَصْغَرُ القَوْمِ، فَسَکَتُّ، قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «هِیَ النَّخْلَةُ».


ترجمه : مجاهد رحمه الله می گوید: من (در یکی از سفرها از مکه مکرمه) تا به مدینه (منوره) همراه ابن عمر(رضی الله عنه) بودم من از ایشان نشنیدم که از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بحز یک حدیث روایت نماید (ایشان) فرمودند : همانا ما نزد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بودیم که بنزد ایشان پی درخت خرما آورده شد، (در آن وقت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: همانا درختی از درختان است که (از نظر خیر و برکت) همانند فرد مسلمان است، (ابن عمر می گوید) من خواستم که بگویم : آن درخت خرماست، ناگهان دیدم که من کوچک ترین فرد درمیان افراد حاضر در این مجلس هستم ، لذا سکوت نموده (و چیزی نگفتم ، و کس دیگری نیز چیزی نگفت) تا اینکه خود پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند که آن درخت خرماست .

 

مسائل و احکام حدیث:


از حدیث بالا احکام و مسائل زیر برداشت و فهمیده می شود :

1 - سوال نمودن استاد از شاگردانش وبررسی ذهنیت آنها سنّت نبوی صلی الله علیه و آله وسلم است .

2- مطرح نمودن سوال بصورت معمّا ایراد شرعی ندارد .

3- تشبیه نمودن موجودات به یکدیگر ایراد شرعی ندارد .

4- برای تفهیم مسائل تشبیه نمودن خوب است .

5 - درخت خرما از بهترین درختان دنیاست که پر از خیر و برکت بوده و از تمام اجزایش استفاده خیر می شود .

6- یک مسلمان بهترین انسان است که در آن خیر و برکت نهفته و نهاده شده است .

7- در پاسخ دادن به سوالها؛ در جمعی که بزرگ ترها نشسته اند رعایت نمودن بزرگ تر ها بهتر و سنّت سلف صالح بوده است .

8- با وجود دانستن مسائل در جمع بزرگان سکوت کردن؛ روش آدمهای فهمیده و صحابه رضی الله عنهم می باشد .

9 - استاد بعد از اینکه از شاگردانش سوال نمود و پاسخی از آنها دریافت نکرد خود باید به سوال مطرح شده پاسخ دهد تا شاگردان نسبت به آن سوال بی جواب نمانند .

10- یکی از روشهای تدریسی و تعلیم و تعلم درست که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به امتیانش آموخته اند و بسیار هم مفید است آموزش دادن بصورت پرسش و پاسخ است .