ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
ترجمه آیه (163) سوره بقره
وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ (163)
ترجمه : معبودتان همان معبود به حق یکتایی است که بجز او که کاملا مهربان و بی نهایت رحمتگراست ، دیگر معبود به حقی وجود ندارد .
تفسیرآسان آیه (163) سوره بقره
(وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ) در این آیه دو نوع توحید به اثبات رسیده است :
1 - توحید الوهیت .
2 - توحید اسماء و صفات .
توحید الوهیت از (وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ) به اثبات می رسد ، و توحید الوهیت یعنی اینکه ما معتقد باشیم که فقط الله؛ معبود به حق است و تمام عبادتها تنها باید برای اوانجام شود. وما باید تنها او را پرستش و عبادت کنیم و تمام عبادتها را برای او انجام دهیم، این توحیدی است که تمام انبیاء علیهم السلام بخاطرآن فرستاده شده اند و این توحیدی است که کفار قریش و سایر کفارآن را قبول نداشتند و بخاطر آن با رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم جنگیدند، و این توحیدی است که حتی بسیاری از مسلمانان آن را خوب نفهمیده و در آن دچار اشکال اند .
توحید اسماء و صفات از (هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ) به اثبات می رسد، و توحید اسماء و صفات یعنی اینکه ما معتقد باشیم که در قرآن و احادیث صحیح برای الله متعال نام ها و صفاتهایی ذکر شده است و ما آنها را بدون اینکه تحریف و یا رد نماییم و بدون اینکه توجیح و تأویل کنیم همان گونه که آمده اند قبول داریم از بیان کیفیت برای آنها دست کشید و بر مراد و مقصد الله قبولشان داریم ، در این آیه دو صفت از صفات نیک الله متعال که همان (الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ) باشد ذکر شده است .
ما اگر به تمام آیاتی که درقرآن مجید در باره الله متعال آمده است دقت کنیم خواهیم یافت که الله متعال برای اثبات وجود و یگانی خویش دو نوع دلیل ارائه نموده اند :
1 - مخلوقات خودش را ذکر نموده و سپس بعد از ذکر آنها پرسیده که اینها چه کسی آفریده است؟ و یا اینکه با ذکر مخلوقات ما را به تفکر و تدبر وا داشته تا از فکر در خلقت عجیب مخلوقات؛ پی به وجود خالق یکتا ببریم .
2 - الله متعال با ذکر نام ها و صفات زیبای خود ؛ خودش را برای ما معرفی نموده است ، لذا هر چند ما در باره توحید اسماء و صفات الله متعال آگاهی بیشتری داشته باشیم ، بیشتر به عظمت و بزرگی الله پی خواهیم برد و یقین ما نسبت به الله متعال بیشتر و بیشتر خواهد شد، و این نوع توحید نیز از توحیدهایی است که بسیاری از ما مسلمانان بنا بر عدم رجوع و دقت در آیات و احادیث صحیح وبا تحت تأثیر قرار گرفتن ازافکار کلامی و فلسفی و عقل گرایی؛ در فهم آن دچار اشتباه شده اند .
درآخر مناسب می دانم که در باره توحید اسماء و صفات الله متعال بگویم : هیچ کس الله متعال را از خود الله متعال بهتر نه شناخته و نه می تواند معرفی کند و هیچ کس در بیان اوصاف الله متعال دقیق تر از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نمی باشد ، الله و رسول در بیان نام ها و صفات الله متعال بهترین ، مناسب ترین و دقیق ترین کلمات را بکار برده اند، لذا برهر مسلمان واجب است که همان کلماتی را که الله و رسولش در باره الله متعال و صفات او بکار برده؛ بکار ببرد و همانگونه که خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و صحابه رضی الله عنهم و سایر سلف صالح و تمام ائمه ما فهمیده اند بفهمد، این سالم ترین و درست ترین روش در باره فهم توحید اسماء و صفات و سایر امور دینی است .