۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه و شرح حدیث (67) صحیح بخاری

ترجمه و شرح حدیث (67) صحیح بخاری


عَنْ أَبِی بَکْرَةَ، ذَکَرَ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَعَدَ عَلَى بَعِیرِهِ، وَأَمْسَکَ إِنْسَانٌ بِخِطَامِهِ - أَوْ بِزِمَامِهِ - قَالَ: «أَیُّ یَوْمٍ هَذَا»، فَسَکَتْنَا حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُسَمِّیهِ سِوَى اسْمِهِ، قَالَ: «أَلَیْسَ یَوْمَ النَّحْرِ» قُلْنَا: بَلَى، قَالَ: «فَأَیُّ شَهْرٍ هَذَا» فَسَکَتْنَا حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُسَمِّیهِ بِغَیْرِ اسْمِهِ، فَقَالَ: «أَلَیْسَ بِذِی الحِجَّةِ» قُلْنَا: بَلَى، قَالَ: «فَإِنَّ دِمَاءَکُمْ، وَأَمْوَالَکُمْ، وَأَعْرَاضَکُمْ، بَیْنَکُمْ حَرَامٌ، کَحُرْمَةِ یَوْمِکُمْ هَذَا، فِی شَهْرِکُمْ هَذَا، فِی بَلَدِکُمْ هَذَا، لِیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الغَائِبَ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ عَسَى أَنْ یُبَلِّغَ مَنْ هُوَ أَوْعَى لَهُ مِنْهُ».


ترجمه : ابوبکره رضی الله عنه بیان نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم (در حجه الوداع) بر شترشان سوارشده و انسانی مهار شترشان را گرفته بودند که فرمودند: امروز چه روزی است؟ ما سکوت نمودیم تا اینکه گمان نمودیم که همانا ایشان نام غیر نام (اولی) آن را براین (روز) خواهند گذاشت، (سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند: آیا این روز عید قربان نیست؟ ما گفتیم : آری ، (سپس)ایشان فرمودند: این چه ماهی است ؟ ما سکوت نمودیم، تا اینکه گمان نمودیم که همانا ایشان نام غیر نام (اولی) آن را براین (ماه) خواهند گذاشت، (سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: آیا این ماه ذوالحجه نیست؟ ما گفتیم بله، ایشان فرمودند: همانا (ریختن) خونهایتان، و(خوردن به ناحق) اموالتان و (ریختن) آبروهایتان برایتان حرام است همانند که حرمت شنکی این روز تان در این ماهتان در این شهرتان برایتان حرام است، (لذا) باید(آنکسی که در این جمع) حاضراست به (کسی که از این جمع) غائب است (این سخنرانی مرا) برساند، همانا شاید آنی که حاضراست (این مطالب را) به کسی برساند که ازاو؛ این (مطالب) را نگه دارنده تر باشد.

 

مسائل و احکام حدیث:


از حدیث بالا مسائل و احکام زیر برداشت می شود :

1 - در فتح الباری آمده که آن کسی که در این روایت آمده که مهار شتر پیامبر را گرفته بوده روای خود حدیث ابوبکره رضی الله عنه می باشد، گرچه برخی گفته اند که بلال رضی الله عنه بوده است.

2 - روزه عید قربان یک روزمحترم و دارای جایگاهی در اسلام می باشد وحرمت آن را نگه داشتن ضروری و حرمت شکنی آن حرام است .

3- درگیری و مجادلگری در روز عید قربان گناه زیادی دارد.

4 - ماه ذوالحجه یکی از ماه های حرام است که حرمت شکنی آن حرام می باشد .

5- درگیری و مجادله گری و ارتکاب هر گناهی در ماه ذوالحجه از سایر ماهای غیر حرام گناه بیشتری دارد .

6- شهرمکه محترم ترین شهر دنیا ست در گیری و ارتکاب هر گناهی در آن مستحق سزا و عذاب بیشتری است .

7- ریختن خون یک مسلمان به ناحق حرام و قاتل او مستحق عذاب شدید الهی است .

8- خوردن اموال مسلمانان به ناحق حرام است .

9- ریختن آبروی یک مسلمان حرام است .

10 - هرکس حدیث و یا آیه و یا هر حکم اسلامی را می شنود باید آن به دیگران برساند و با این طریق به دعوت اسلامی ادامه دهد و از اجر و ثواب زیادی بهرمند گردد.

11 - بسیار از افراد هستند که مطلبی را می شنوند ولی آن را فراموش کرده و نگه نمی دارند پس ضروری است که پیش از فراموش کردن؛ آن را به دیگران برساند تا که احکام اسلامی محفوظ مانده و دین از بین نرود و به باد فراموشی سپرده نشود .