۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه شرح وحدیث (45) صحیح بخاری

ترجمه  شرح وحدیث (45) صحیح بخاری

 

عَنْ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ، أَنَّ رَجُلًا، مِنَ الیَهُودِ قَالَ لَهُ: یَا أَمِیرَ المُؤْمِنِینَ، آیَةٌ فِی کِتَابِکُمْ تَقْرَءُونَهَا، لَوْ عَلَیْنَا مَعْشَرَ الیَهُودِ نَزَلَتْ، لاَتَّخَذْنَا ذَلِکَ الیَوْمَ عِیدًا. قَالَ: أَیُّ آیَةٍ؟ قَالَ: {الیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا} [المائدة: 3] قَالَ عُمَرُ: «قَدْ عَرَفْنَا ذَلِکَ الیَوْمَ، وَالمَکَانَ الَّذِی نَزَلَتْ فِیهِ عَلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَهُوَ قَائِمٌ بِعَرَفَةَ یَوْمَ جُمُعَةٍ».


ترجمه : عمربن خطاب رضی الله عنه فرمودند: مردی از یهود به ایشان گفت : ای رهبر مسلمانان شما یک آیه ای در کتابتان می خوانید که اگر برما گروه یهود نازل می شد روز نزول آن را عید و جشن می گرفتیم (عمر رضی الله عنه) گفت : کدام آیه (مد نظر تواست) ؟ (آن مرد یهودی) گفت : {الیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا} یعنی : امروز دینتان را برایتان کامل نموده و نعمتم را بر شما تمام نموده و راضی گشتم تا اسلام دینتان باد .

عمر(رضی الله عنه) فرمودند: ما آن روزی (که این آیه نازل شده است) را می دانیم و همچنین (از) مکانی که این آیه برپیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نازل گشته (باخبریم، این آیه زمانی بر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نازل گشت) که ایشان (درحجه الوداع) درروز جمعه در عرفات ایستاده بودند.

 

مسایل و احکام حدیث:


از حدیث بالا مسایل و احکام زیربرداشت می شود :

1 -  امیرالمؤمنین عمربن خطاب رضی الله عنه فرد متین و نرمی بودند که حتی غیر مسلمانان نیز براحتی می توانستند با ایشان ملاقات و گفتگو داشته باشند .

2- قوم یهود بجای عمل به کتب الهی بیشتر به جشن و مراسم گرفت برای آنها علاقه داشتند .

3- دین اسلام یک دین کاملی است و پاسخ گوی تمام مسایل و احکام مورد نیاز بشریت است .

4- آیه {الیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا} در روز جمعه زمانی که رسول الله در حجه الوداع در عرفات ایستاده بودند برایشان نازل شده است .

5- اینکه عمر(رضی الله عنه) فرمودند: ما آن روزی که این آیه نازل شده است را می دانیم و همچنین از مکانی که این آیه برپیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نازل گشته باخبریم، هدف عمر رضی الله عنه این است که ما این دو روز را مسلمانان به نوع عید و جشن می داریم روز جمعه عید هفته ای ما مسلمانان است و روز عرفات یک نوع جشن برای حجاج ماست، لذا ما این دو روز را جشن داریم .

6- این حدیث بیانگر این است که عمر رضی الله عنه نسبت به دین و قرآن آگاهی و توجه زیادی داشتند که زمان و مکان نزول این آیه قرآنی را می دانستند.