۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه و شرح حدیث (39) صحیح بخاری

ترجمه و شرح حدیث (39) صحیح بخاری


 

عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ الدِّینَ یُسْرٌ، وَلَنْ یُشَادَّ الدِّینَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ، فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا، وَأَبْشِرُوا، وَاسْتَعِینُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَیْءٍ مِنَ الدُّلْجَةِ.


ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: همانا دین آسان است و هرگز کسی نیست که در (انجام عبادتها و امور) دینی تشدد و سخت گیری نماید مگر اینکه دین براو غلبه خواهد نمود(و اوخسته شده آن اموردینی وعبادتها را رها خواهد نمود)، پس راه اعتدال و میانه را در پیش گیرید و به حق نزدیک گشته و خوشحال بوده بشارتان باد و از پیش از ظهر وبعد از ظهر و قسمتی از آخرشب (در انجام عبادتها) کمک بگیرید .


 

مسائل و احکام حدیث

 

مسایل و احکام زیر از حدیث بالا برداشت می شود :

1 - دین اسلام یک دین آسانی است که هرکس در هرزمان و مکانی که هم باشد می تواند بدان عمل کند و هر کجا بر فردی عمل به حکمی از احکام اسلام مشکل باشد آنجا است که اسلام آن حکمش را یا کاملا از آن فرد ساقط نموده و یا اینکه در آن تعدیل و تغییری ایجاد خواهد نمود، برای بهتر واضح شدن این جریان به دو مثال زیر توجه فرمایید :

( أ ) افراد فقیر و تنگدست چون توان پرداخت زکات را ندارند ، اسلام از آنان دادن زکات را ساقط نموده و در حالی که زکات رکنی از ارکان پنج گانه اسلام است .

( ب ) فرد اگر توان دارد که ایستاده نماز بخواند برایش واجب است که در نمازهای فرض ایستاده نماز بخواند ولی اگر بنا بر عذری توان ایستادن را ندارد، در این صورت اسلام در این حکمش تغییر و تعدیل آورده و به او اجاز داده تا زمانی که عذرش برطرف شود نشسته و یا اگر نشسته نمی تواند بصورت دراز کشیده نماز بخواند.

آری اسلام بدین منوال تمام مشکلات و سختی هایی که گاهی برای برخی از افراد نسبت به برخی از احکام اتفاق می افتد را آسان سازی نموده است ، پس این درست است که واقعا اسلام دین آسانی است .

2 - یک مسلمان نباید از پیش خودش در انجام عبادتها سخت گیری و تشدد نماید .

3 - سخت گیری و تشدد رفته رفته باعث تنفر از دین می شود، و فرد را بجایی خواهد رساند که گاهی والعیاذ بالله دست از دین بردارد .

آری اگر خوب دقت نماییم بسیاری از گروهایی از قبیل خوارج، تکفیرها و گروه تبدیعی و تفسیقی را همین تشدد و افراط گری باعث شده تا آنها از راه اعتدال بیرون رفته و سر از وادی مهلک در آورند .

4 - راه اعتدال و میانه بهترین راهی است که نه فرد را خسته و نه دچار انحرافات فکری و عقیدتی می کند و این راهی است که اسلام برای پیروان خویش ارائه می نماید و از آنان خواهان است که به هیچ قیمتی آن را از دست ندهند .

5- یک فرد مسلمان شاید نتوان صد در صد به حق عمل کند ولی باید کوشش نماید که حتی الامکان خودش را به حق نزدیک نماید ودر فهم حق و عمل و دعوت به آن کوشش نماید .

6 - مسلمانان معتدلی که از افراط و تفریط بدور اند، باید از این روششان خوشحال بوده و شکر الله متعال را بجا آورند زیر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به آنان گفته است : خوشحال بوده بشارتان باد.

 7 - سه وقت ازبهترین اوقاتی است که یک مسلمان در آنها باید به عبادتها توجه دهد :

1 - صبح و پیش از ظهر.

 2 - بعد از ظهر .

3- پاسی از آخرشب.