۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیر آیه (101) سوره بقره

ترجمه آیه (101) سوره بقره

 

 وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِیقٌ مِنْ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ کِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ (101)

 

ترجمه : وآنگاه که پیامبری (همچون محمد) از نزد الله بنزد ایشان آمد که تأیید کننده است آنچه که (از تورات) همراه آنان است گروه از آنانی که کتاب الهی به آنان داده شده است ؛ کتاب الله را پشت سرهایشان انداختند گویا که اصلا آن را نمی دانند .

 

تفسیر آیه (101) سوره بقره

 

(وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ) مراد از (رسول) در این آیه پیامبر بزرگوار اسلام محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله وسلم می باشد .

 

(مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ) آری پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم تأیید نموده اند که مطالب (تورات) پیش از تحریف از جانب الله متعال بوده است .

 

(نَبَذَ فَرِیقٌ مِنْ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ کِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ) این قسمت آیه قوم یهود را به دوگروه تقسیم نموده است :

1 - گروهی که به کتاب تورات و دستورات آن بالأخص آنچه در باره اسلام آمده بود عمل نمی کردند و بدان توجه نمی دادند که اینها اکثریت نزدیک به کل این قوم را تشکیل می دادند.

2 - گروهی که به اسلام مشرف شده و در حقیقت به دستورات خود تورات در این باره عمل نمودند که این گروه افرادش محدود و انگشت شمار بودند .

و مراد از (انداختن کتاب الله به پشت سر) یعنی بی توجهی نمودن به آن و عمل نکردن به دستورات آن ؛ زیرا در تورات آمده بود که محمد صلی الله علیه و آله وسلم خواهد آمد و او پیامبر به حق است و شما یهودیان باید به ایشان ایمان بیاورید ولی آنها این دستورات تورات را نادیده گرفته و آن را پشت سر انداخته و به اسلام مشرف نشدند و به پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم ایمان نیاوردند .

 

(کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ) هدف از قسمت آیه این است که قوم یهود این نبود که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را نشناسند و یا به حقانیت دین اسلام و قرآن پی نبردند بلکه حقیقت را فهمیده و می دانستند زیرا در کتابشان تورات اوصاف و حقانیت اسلام و پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم آمده بود ولی آنها دانسته خود را به نادانی و بی خبری می زدند گویا که اصلا نمی دانند و ازچنین چیزی بی خبرند، آری فرد خواب را می توان از خوابش هر چند هم که سنگین باشد بیدار کرد ولی مشکل است بیدار نمودن کسی را که خواب نیست و خودش را به دروغ بخواب زده است .