۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

تفسیرآسان آیه (94) سوره بقره

ترجمه آیه (94) سوره بقره

 

 قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمْ الدَّارُ الآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ (94)

 

ترجمه : بگو (ای یهودیان) اگرسرای آخرت فقط از آن شما است نه دیگر مردم ، پس آرزوی مرگ نمایید اگر از راستگویان می باشید .

 

تفسیرآسان آیه (94) سوره بقره

 

(قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمْ الدَّارُ الآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ) یهودیان مدعی بودند که کسی به جز یهودیان به بهشت نخواهند رفت وبهشت و نعمات سرای آخرت فقط و فقط از آن یهودیان می باشد و سایر مردم اعم از مسلمانان و غیر آنها همه و همه به جهنم خواهند رفت ، آری این یک ادعای دروغینی بود که یهودیان برای اینکه حقانیت خویش را بیان و اثبات نمایند مطرح می کردند ولی برای این ادعای دروغین خویش هیچ دلیلی نداشتند.

آری این مصیبت امروزه دامن بسیاری از مسلمانان و فرقه ها و گروه های اسلامی را نیز شده است که می گویند: فقط ما برحق هستیم و دیگران باطل؛ در نتیجه ما به بهشت خواهیم رفت و دیگران به جهنم، که این یک نوع فکر و ایده بسیارخطرناکی است و باعث تکفیر و تفسیق سایر مسلمانان شده و باعث بسیاری از جنگ های سرد و گرم در میان مسلمانان گشته است و در حالی که وظیفه ما مسلمانان این است که در مسایلی که با یکدیگر همنظرو همفکریم که مشکلی نیست ولی در مسائل اختلافی با رجوع به قرآن و سنّت آنها را حل نماییم و اگر بازهم بعد از بازگشت به قرآن وسنّت بنا بر اختلاف سلیقه ها و تفاوت برداشتها به نتیجه نرسیدیم یک دیگر را معذور دانسته وتلاش نماییم تا شبهات فی مابین رفته رفته بر طرف شود وهر گز یکدیگر را تکفیر و یا تفسیق و تبدیع ننماییم که این کار بجز آب ریختن در آسیاب دشمنان اسلام دیگر هیچ نفعی نخواهد داشت .

 

(فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ) در اینجا الله متعال برای اینکه ثابت کند که این ادعای یهودیان که می گویند (سرای آخرت فقط از آن یهودیان است) دروغی بیش نیست؛ از آنان یک درخواست نموده است که واقعا اگر شما در این ادعایتان راستگو هستید پس چرا راضی هستید در این دنیای فانی و پر زحمت و بی ارزش بمانید و از الله متعال آروز نمی نمایید که به شما مرگ داده و شما را به سرای جاویدی که دارای نعمات فروانی است ببرد ، زیرا یک فرد عاقل هر گز راضی نیست که دنیای جاوید که دارای نعمات بی شماری است را با دنیای فانی که پر از زحمت و سختی هاست عوض کند بلکه هر لحظه منتظر رفتن به سرای جاوید و رسیدن به نعمت های ابدی است، پس حالا که می بینیم یهودیان هرگز راضی به مردن و رفتن از این دنیا نیستند معلوم می شود که آنها در ادعایشان راستگو نیستند .

از آیه فوق دو چیز مهم به اثبات می رسد :

1 - دنیای دیگری علاوه از این دنیا وجود دارد که یهودیان نیز بدان معتقد بودند ولی به دروغ ادعا می نمودند که آن سرا و نعمتهای آن فقط و فقط از آن آنهاست و سایر مردم از آنها بهرمند نمی شوند .

2 - یهودیان دروغ گو اند که چنین دروغ های بزرگی را مطرح می کردند، و این یک حقیقت است که اهل باطل همیشه می خواهند با ادعاهای دروغین خودشان را حق جلو ندهند که در حقیقت این یک تلاش ناکام و دلیل دیگری بر بطلان اهل باطل می باشد.