۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ترجمه و شرح حدیث (25) صحیح بخاری


ترجمه و شرح حدیث (25) صحیح بخاری



عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى یَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَیُقِیمُوا الصَّلاَةَ، وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ عَصَمُوا مِنِّی دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الإِسْلاَمِ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ.


ترجمه : ابن عمر رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: به من (از جانب الله) دستور داده شده است تا با مردم بجنگم تا اینکه گواهی دهند که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و قطعا محمد فرستاده است و نماز را برپا دارند و زکات را پرداخت نمایند و چون این کارها را انجام دادند (آن وقت است) که خونهایشان و مالهایشان را ازمن محفوظ نگه داشته اند مگر با حق اسلام و حساب آنان بر الله است .

 


مسائل و احکام حدیث

 

مسائل و احکام زیر از این حدیث گرفته می شود :

 

1 - گواهی دادن به توحید و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و برپائی نماز و پرداخت زکات باعث حفاظ مال و جان فرد دراسلام می گردد .

2 - این حدیث دلیل است که جهاد اسلامی آن است که با کفار باشد ، لذا درگیرشدن با مسلمانان و کشتن مسلمانان جهاد اسلامی نیست .

3 - کلمه شهادتین و نماز و زکات از ارکان اسلام و ازمهمترین احکام دین اسلام می باشند .

4 - این حدیث در اصل این را نمی گوید که باید با هرکافری جنگید تا مسلمان شود بلکه در اصل این مطلب را بیان می دارد که نباید با هرمسلمانی در گیر شد و یا اینکه او را کشت ؛ زیرا درگیرشدن با مسلمان کفر و کشتن یک مسلمان بطور عمدی باعث همیشه ماندن قاتل در جهنم می گردد.

5 - اسلام ظاهر را نگاه می کند و به باطن افراد در دنیا کاری ندارد حساب درون و باطن افراد با الله متعال است .

6 - کار یک پیامبر و یک داعی رساندن احکام و دین الهی است بقیه حساب و کتاب با الله متعال است .

7- یک مسلمان نیز گاهی خون و مالش در اسلام محفوظ نیست و آن زمانی است که حقی از اسلام همانند زکات ، کفارات ، تعزیرات و یا حدود الهی به او و یا به مال او تعلق گیرد در آن وقت است که اسلام مال و یا جان یک مسلمان را نیزاو می گیرد و حفاظتش را از آن برمی دارد .